Ook het beste paard struikelt wel eens.
Idealiter moest dit artikel geschreven worden zonder het woord ‘plofkraak’ of ‘ramkraak’ te tikken. Dus halen we hem maar gelijk even eruit: nee, de Audi RS5 Cabrio in dit artikel was niet betrokken bij één van de twee vormen van een snelle geldgrabbel. Waarom we het toch even aankaarten is vanwege het feit dat je RS-modellen (toegegeven, met name de Avants) daar wél snel mee associeert, omdat het deels de kracht is van de snelle Audi’s. Met hun Quattro-vierwielaandrijving wat de grote krachtige V8’s redelijk in toom kan houden, wordt er van je als bestuurder niet gevraagd om Max Verstappen te zijn als je een keer wat enthousiaster dan normaal het gas intrapt. Vandaar de intro: dat betekent niet een vrijstelling van euvel.
Daarmee willen we ook niet beweren dat de RS5-bestuurder in kwestie zijn innerlijke Sebastian Vettel toch even losliet. Want gisteravond ging het toch mis met de witte RS5 Cabrio in Slotermeer. Door een nog niet bevestigde oorzaak gaf de Audi een tik aan een Mercedes Citan. Het mag op het oog eruit zien als blikschade: de bestuurder van de Audi moest uit zijn auto geknipt worden, aldus AT5. Vervolgens is hij met een ambulance afgevoerd.
De brandweer heeft – de juiste beslissing, maar toch – het dak van de RS5 omgekeerd opengemaakt om de bestuurder te bevrijden. Daarmee is de schade toch heftiger dan een nieuwe voorbumper, single-frame en motorkap, maar goed, als het betekent dat de bestuurder gezond en wel ontsnapt kunnen we dat geen bummer noemen. Misschien wel dé verliezer is de bestuurder van de gehuurde Citan, die nu aan het verhuurbedrijf moet uitleggen waarom hij het busje terugbrengt met de afdruk van een lantaarnpaal in de zijkant. Het loopt wel los, maar de RS5 Cabrio was niet perse een auto die we mínder graag zien op ’s lands wegen. Met zijn 4.2 liter V8 en 450 pk is het één van de leukste vierzits cabrio’s uit de recente geschiedenis.
Beeld via Inter Visual Studio/Sander Disselkoter.
p3r0x zegt
quattro is altijd met een kleine q…
atrak zegt
@p3r0x: Onderstuur.
kennone zegt
@atrak: en veel! Hebben deze modellen wel erg veel last van als de grens gaat opzoeken, helemaal als het nat is.
p3r0x zegt
@kennone: Helemaal waar. En 450 pk op alleen de achterwielen op nat wegdek en op de grens van de grip heeft nou eenmaal veel meer tractie…
kennone zegt
@p3r0x: als je een beetje kan sturen kan je in iedergeval nog de bocht door komen, maar die RS5 is echt te zwaar in de neus en gaat liever recht door als het zo ver is. Heb er best vaak in een kunnen rijden en een keer achter een z4 35si aan gezeten, die was in de bochten echt niet bij te houden
krikke240z zegt
@atrak: De meeste auto’s hebben onderstuur. Alleen als er een Audi crasht, wordt weer hetzelfde cliché verhaaltje uit de kast gehaald. Ja, ze zijn onderstuurde maar je moet op de openbare weg niet op de limiet rijden. En wie kan er op de openbare weg, als je op de grens rijdt en onverwachts overstuur krijgt, dat wel goed opvangen?!? Meestal heb je er de ruimte en het reactievermogen niet voor. Onderstuur is gewoon even gas lossen en de wagen krijgt wel weer grip.
theblazerunner zegt
@krikke240z: Fout, je moet opnieuw insturen voor zijwaartse grip op de band
fanboy zegt
Het beste paard? Zo goed is zo’n Citan nou ook weer niet.
spollie zegt
Binnenkort bij Jet Cars te koop.
nvn1993 zegt
@spollie: je zou eigenlijk verwijderd moeten worden van Autoblog als je nog steeds deze grap maakt.
momo zegt
@spollie: Oké. En nu?
koeckenbacker zegt
@momo: nou, 50 euro meerprijs voor het lichtmetaal ?
momo zegt
@koeckenbacker: Oké. En dan?
theblazerunner zegt
@momo: Schadevrij, GarageQueen, Oude man, Full Options en Bovag Garantie
koeckenbacker zegt
@momo: nou, beslissen of je die 4 stukken milium onder je nieuwe wagen wil voor 50 piek.. das niet heel moeilijk, ik zou t voor dat geld niet laten.
krisp zegt
De auto zie ik graag op de weg, het is alleen zo jammer dat ze vaak bestuurd worden door wannabe-coureurs. Die mogen zo snel mogelijk van de weg af.
monsieurleloure zegt
Zonde van die Renault Kangoo ?
toniominestrone zegt
Ik erger me altijd aan die bussies van Bo-Rent, huren is milieuvriendelijk, maar wel ondertussen massaal het roetfilter er tussenuit schroeven,trouwens kan iemand uitleggen waarom huren milieuvriendelijker is?
stalensnuitje zegt
@toniominestrone: omdat tig mensen gezamenlijk één busje gebruiken, in plaats van allemaal een eigen bus te hebben die ongebruikt voor de deur staat? Het is m.i. wat vergezocht om dat nou als dé reden voor verhuur aan te voeren, maar sec gezien klopt ’t wel.
toniominestrone zegt
@stalensnuitje: ongebruikte bussen zijn niet slecht voor het milieu.
nvn1993 zegt
@toniominestrone: het productieproces is ook erg milieuvervuilend. Als meer mensen zouden delen met bijvoorbeeld 1 auto/bus zouden er minder auto’s gebouwd moeten worden.
toyotafortuner zegt
Is het weer eens raak op dit stukje Amsterdam West…
artje zegt
Petje, nektasje, wunderbaum aan de spiegel, dat verklaart alweer een hoop.
Toevallig zo’n zelfde figuur in het huurbusje? Dan zou ik dit ongeval toch eens goed onder de loep nemen.
ricksmits zegt
@artje: wordt zoieso gedaan met een aanrijding bij bo-rent busjes.
ghost zegt
Bekneld komen te zitten na een tikje geven aan een Citan terwijl je netjes de aangegeven snelheid rijdt..
mr27 zegt
En waarom zou je het dak open knippen, inplaats gewoon het cabrio dak te openen?
kniesoor zegt
@mr27: Wellicht, dat standaard de accu afgekoppeld wordt voordat de hulpdiensten aan de slag gaan/mogen.
bas2014 zegt
Iets met parel en een kans.. dat gevoel krijg ik bij deze scène.
dper4mance zegt
Op foto 4 zie je hoe Audi op het idee van dat knikje in de neus gekomen is bij het facelift type (wat volgens Audi een geheel nieuw model heet).
rbngrt zegt
De titel had moeten zijn “Huurauto botst op huurauto”.
kniesoor zegt
@rbngrt: * gniffel *
cabriohater zegt
Het lijkt mij toch niet zo’n grote klap te zijn geweest gezien de schade aan beide voortuigen. Bijzonder dat de brandweer de bestuurder er dan moet uitknippen.
kniesoor zegt
@cabriohater: Mij ontgaat de logica ervan ook.
kniesoor zegt
@cabriohater: On second thought : wellicht, dat de bestuurd(st)er door de ‘klap’ out is gegaan. Of dat door – bijvoorbeeld – een wat ruimhartige consumptie van lachgas al was (dat zou de aanrijding dan mede kunnen verklaren). Enfin, we zullen ’t vermoedelijk nooit weten.
hjhj zegt
Is dat een citan zonder roetfilter?