Eigenaren van een Audi RS4 B7 doen er goed aan hun bolide goed te beveiligen. Voorstoelen van RS4’s blijken namelijk populair onder dieven. Sterker nog, ze schijnen je zetels op bestelling te jatten.
In Engeland alleen al zijn meerdere eigenaren van een RS4 B7 van hun voorstoelen beroofd. Gewoon, terwijl de auto’s op de oprit stonden. Als meneer de eigenaar ligt te slapen, tikt het boevengespuis de ruitjes van de Audi in en sleutelt razendsnel de stoelen los. Gaat het om een cabrio, dan wordt de kap zonder pardon open gesneden. Nog makkelijker werken natuurlijk.
Maar waarom zijn de leren kuipjes van een type auto dat gebouwd is tussen 2006 en 2008 zo populair onder het dievengilde? Volgens de Telegraph komt het doordat Audi betrekkelijk weinig RS4 B7’s heeft gebouwd, een model dat bovendien ook nog eens heel gewild is. Een V8 met 420 pk en een heerlijk geluid in een dagelijks te gebruiken auto. Niet heel gek.
De belangrijkste reden: ondanks de populariteit van het model schijnt Audi de stoelen niet meer te maken. Je kunt ze wel in onderdelen bestellen en zelf in elkaar zetten, maar dat kost een enorme berg tijd/geld. Anderzijds ben je aangewezen op tweedehandsjes uit donorauto’s of van louche dealers die de kuipjes, je raadt het al, wellicht gestolen hebben.
Volgens de Britse krant ligt er ook een oorzaak in de OEM-plus trend, waar je originele onderdelen van priemiejum auto’s gebruikt in je eigen wrak. Audifrontje op je Seat, dat werk. Past vaak prima, gezien negen van de tien automerken één pot nat zijn.
Misschien is het een idee om stoelen voortaan te voorzien van een VIN of iets dergelijks? Nu is dat niet zo en kan een RS4-zetel nooit gelinkt worden aan een RS4-carrosserie. Matching numbers, maar dan voor je interieur. Daarnaast is het alarmsysteem in een RS4 ook niet om over naar huis te schrijven. Niet luid en makkelijk te saboteren.
Eerder gingen boefjes nog voor Mercedes stuurwielen en Porsche koplampen. En nu is de RS4 bij hen populair op twee manieren. Als prooi én als hulpmiddel. Lastig, lastig.
jack_abarth zegt
Altijd gedacht dat de fabrikant tot 10 jaar na stop productie toch onderdelen moet kunnen leveren.
tupperware zegt
@jack_abarth:
Het is Mercedes niet, maar dat is dan ook een echt premium merk.
e1000bmw zegt
@tupperware: BMW maakt zelfs – op bestelling – nog onderdelen voor de echte klassiekers van 40+. In het kader van BMW Classic.
Mercedes had ook zoiets, toch?
367pk zegt
@e1000bmw523i: probeer maar eens een Navi Prof van de LCI E60 te bestellen….. Lukt waarschijnlijk alleen in de kroeg
e1000bmw zegt
@367pk: mijn Bimmer stamt van voor het “Nintendo op wielen tijdperk”…
bofkont zegt
@e1000bmw523i: Is mercedes juist als eerste mee begonnen, alles vanaf 1950 ligt gewoon op de planken in hun magazijn in Düsseldorf, vandaag bestellen is morgen ophalen bij de dealer in de meeste gevallen, voor de rest kan alles zo gemaakt worden als het ouder is.
ricksmits zegt
@bofkont: dat is idd zo in 99% van de gevallen.. hebben ze goed geregeld. AL moet ik zeggen dat wij een maand terug eindelijk een chrome W 123 voorbumper binnen hebben gekregen na een bestelling van 4.5 maand.
uitzondering bevestigd de regel zeggen ze wel s
bofkont zegt
@ricksmits: Dat heeft dan echt lang geduurd, ze wachten natuurlijk tot er genoeg orders zijn alvorens ze beginnen, eigenlijk ook wel logisch anders worden ze wel heel duur p/stuk.
406_v6 zegt
@e1000bmw523i: Mercedes zegt levenslang onderdelen te kunnen leveren…desgewenst worden ze volgens originele specificaties en volgens originele tekeningen opnieuw geproduceerd, op -voor zover nog beschikbaar- de originele machines.
e1000bmw zegt
@jack_abarth: De meesten wel. Mja, een VAG-product gaat doorgaans geen 10 jaar mee. :P
lohran zegt
@jack_abarth: Als je de tekst gewoon even leest staat er dat dit ook mogelijk is, alleen in losse onderdelen en loeiduur, net zoals bij de andere merken.
tupperware zegt
Kunnen jullie er ook ff bijzetten waar ik ze kan bestellen, ik zoek nog een mooie bureaustoel..
e1000bmw zegt
@tupperware: geen RS-zetel, maar net zo leuk:
http://www.pro-racing.nl/sparco/434-bureaustoel.html
jorisk zegt
Over een paar maanden zien we een automobiele creatie met Porsche koplampen, RS4 voorstoelen en een Mercedesstuur..
jack_abarth zegt
Zijn die stoelen btw in basis niet hetzelfde als van Golf V R32?
Audi
Golf
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
RS 6 c6 kan ook nog:
pindakoning zegt
@jack_abarth: Gezien het merk zal deze stoel in nog wel meer modellen te vinden zijn
mierenneuker zegt
@jack_abarth: Al die stoelen zijn in basis Recaro stoelen, dus ja, ze zijn hetzelfde
jack_abarth zegt
@mierenneuker:
weet je zeker dat het geen Transcal is?
http://www.transcal.co.uk
tupperware zegt
@jack_abarth:
Volgens mij zijn het Lecalo’s, de Chinese imitatie.
Je weet het hè, alles voor de marge..
mierenneuker zegt
@jack_abarth: Zijn ze niet, staat ook op de Recaro site https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/company/references/overview/audi.html
En bij VW staat ook de R32
jack_abarth zegt
@mierenneuker:
Top bedankt!
RazorHead zegt
Niet direct een productieaantal gevonden van RS4 B7’s, maar als er weinig van gemaakt zijn, toch eventjes de prijzen in de gaten houden dan ;)
Mercbenz zegt
Dat wordt lastig naar de dealer rijden!
En alles wat VAG gerelateerd is is behoorlijk diefstal gevoelig…
stanny zegt
Veel pics, maar geen van de stoelen. Had toch relevant geweest?
lowrider zegt
@stanny:
Lastig een foto maken als ze gejat zijn :p
Ja ik snap jou, jij mij ook
fernie zegt
In de zomer hier in London ook een RS4 gezien zonder voorstoelen.. snapte er toen niets van maar dit maakt het helder :).
gearhead zegt
Ik zie in “mijn buurt” vele allochtone gastjes rijden in vroege Golfjes 5 diesel die dan volledig omgebouwd zijn naar GTI. Dus stoelen, grille, wielen, etc.
Ik wil niks insinueren…………
sandniggah zegt
@gearhead: woon jij in Engeland ? De golf die jij bedoeld heet GTD.
stannl43 zegt
@sandniggah: ik zie anders vaak zat een GTI of GTD rijden waar volgens de kentekencheck een 1.9 tdi in ligt. ..
sandniggah zegt
@stannl43: Diesel en Volkswagen zijn scheldwoorden bij ons thuis
jack_abarth zegt
@sandniggah:
Golf 5 is nooit als GTD geleverd ;)
Dat was de GT sport.
bofkont zegt
@gearhead: Die trieste wannabe figuren zie je idd in overvloed helaas.
chavezcortez zegt
Ik vind de vw stoel dan wel een stuk beter dan die audi RS4 stoel, maar de RS6 stoel is dan weer de mooiste van die 3
jack_abarth zegt
@chavez cortez:
Hoezo is de VW stoel “beter”, het zijn alle 3 dezelfde stoelen maar dan met een ander patroon.
Wat een boutmerk nu ik erover nadenk…
gearhead zegt
Ja die recaro’s zitten in zoveel merken. Idd, wat een slettenmerk dat Recaro…….
schuifmuis zegt
Binnenkort als occasion aangeboden op marktplaats:
De ultieme Seat!!
Seat Cordoba voorzien van Audi front, Audi RS4 stoelen, Mercedes Stuurwiel, Porsche koplampen en stoere velgen.
VeniVidiVici zegt
Gezien het verhaal begrijp ik 1 ding niet… Als m’n bmw op alarm zet en maak de deur daarna met de sleutel open dan gaat het alarm af! Hoe kan het dan dat die dure Audi modellen opengemaakt worden en de stoelen er uitgesleuteld worden zonder dat het alarm af gaat en de eigenaar uitgeslapen de volgende dag achter het stuur op een krukje naar zijn werk mag rijden??
Bartholomeo zegt
@VeniVidiVici: Ze tikken de ruit in, deur kan open, en ik neem aan dat ze geen 2 minuten nodig hebben om de stoel eruit te schroeven. ( powertools op batterijen )
Als je het zelf zou doen heb je een halve dag nodig.
Zjonnie zegt
Verreweg de mooiste RS4, eerst zijn de MMI/RNS-E aan de beurt, nu de stoelen weer, whats next…
ghost zegt
Niemand die hier echt zegt wat waar is.
De stoelen van de RS4 B7 zijn in eerste opzich gelijkt aan de golf V R32. In beide auto’s was dit een optie. Bedragen van 4500 euro plus voor deze optie maakt ze exclusief. Beide zijn inclusief stoelvarwarming.
De verstelling in de RS4 B7 is elektronisch waar die van de R32 handmatig te verstellen zijn.
moveyourmind zegt
@ghost: Exclusief hoor, geeneens stoelventilatie.
escort77 zegt
@moveyourmind: ik zie toch echt 2 grote ventilatie gaten hoor.
escort77 zegt
OK, gewoon dus ff de kop van één bout van de stoelbevestiging doldraaien.
jaapiyo zegt
Logisch dat het een rage is en slimme diefjes. Eerst slopen ze de stoelen uit een RS4 en die gooien ze ergens weg…Aangezien Audi RS producten bovenmatig criminelen aanspreken is de kans groot dat de eigenaar een paar goedkope vervangende stoelen wil…dus worden de stoelen uit een andere RS gejat…enzovoorts enzovoorts.
nasty zegt
Vraagt niemand zich dan af hoe de verzekeringsmaatschappijen/garages dit oplossen? Als ze die Stoelen niet meer leveren en je toevallig geen rs4 op afbraak hebt. Krijg je dan tuinstoelen gemonteerd? Of basic zetels?
autoblaag zegt
‘Eindelijk meer hoofdruimte voor Audi A4’
autoblaag zegt
“(…) in onderdelen bestellen en zelf in elkaar zetten”
schuifmuis zegt
audi vorsprung durch technik
Diebe vorsprung durch audi technik, Zeit-und Elektrowerkzeuge
roadrebel123d zegt
Dat wordt dan ook oppassen voor golf r32 en Audi Ttrs eigenaren!
Benny_Weisz zegt
Dat ze de stoelen jatten, oké, maar waarom konden ze godverdomme niet van het stuur afblijven?
reset zegt
@bennyweisz: Omdat het stuur aan de andere kant zit.
Benny_Weisz zegt
@reset:
https://warosu.org/data/ic/img/0015/52/1379963487404.jpg
schellekens006 zegt
Tja dat is al 10 tallen jaren zo… Je eigen auto dikker maken met gestolen vaak facelift onderdelen.