







Austin Gelb, het lijkt welhaast de meest bestelde kleur voor de BMW M4 Coupé. Maar wist u dat deze tint ook op de optielijst bij Audi staat?
We weten niet of de mannen bij Quattro GmbH in Neckarsulm een heist hebben gepleegd op het BMW-magazijn, maar wie bij Audi Exclusive aanklopt voor een paar personalisatie-opties kan nu ook kiezen voor deze bemmende kleurtint. Iets dat ‘m goed staat in combinatie met zwarte Rotorvelgen (20-inch). De eigenaar van deze RS4 Avant heeft er daarnaast voor gekozen om de kleur door te trekken naar de deurpanelen, het dashboard, en de lijst om de middenconsole.
Een beetje kitscherig is het wel, maar we vermoeden dat je dat deze Audi snel vergeeft als je je vingers om het alcantara stuur slaat en de 4,2 liter V8 met 450 pk de sporen geeft.
Blijven we nog met één vraag zitten: is Nogaro blauw, Peridot groen of Austin geel de beste kleur op een RS4 Avant?
Buitenkant heeft wel iets lekkers met die kleur. Binnenkant vind ik de gele accenten minder mooi. Had daar liever carbon patroon gezien.
Maar het is niet voor niets een personalisatie optie, voor ieder wat wils.
@vr6audi: Geel is meestal wel dik op dit soort auto’s, alleen deze geel is het net niet. Binnenin is het idd geen porem.
@dutchdriftking: ganz geil, jawohl!!
@vr6audi: vrachtwageninterieur met een poezenvacht om het stuur…
Mwha. Voor de politie wel een stuk gemakkelijker achtervolgen na een ramkraak of roofoverval.
@trustmeiamanengineer: die zullen ze niet jatten nee. Zal je kortig krijgen op de verzekeringspremie?
Veel te opvallend voor een ramkraak.
@e34m5touring: mooie beveiliging dan toch?
Jammer dat die stoelen dan een soort van vergane kleur geel hebben. Anderzijds erg vet!
Prachtig! Staat erg goed.
voor een ramkraak bij Zwitsal
@baasbas: hahahahahaha
Wel minder kans dat die bij de eerste de beste overval gebruikt wordt, weinig anoniem zo :) I like it
Ik vind deze kleur best staan op de Rs4!
Ik vind de gele accenten in het interieur zelf best kunnen!
Heb echter meer moeite met het alcantara stuurwiel…
Doe mij maar n blauwe
Bruut zeg! Nu op een RS5!
Yellow love it
Staat bij Audi net is min als op de BMW. Maar goed, de kopers van dit soort auto’s zijn meestal al in de leeftijd dat ze weten waar Abraham de mosterd haalt.
Eigenlijk is dit niet degene die ik wil
Wel erg jammer dat deze auto die 450 pk niet haalt. Er zijn er al diverse op de rollenbank geweest, en je mag blij zijn als je 400pk hebt…
@dutchdriftking: Tsja, je moet ook wat als een bepaalde Beierse motorenbouwer wel ruim 100 pk per liter uit hun atmosferische V8 haalt he…
Fake it till you make it is toch ook de officieuze slogan van Audi en diens berijders?
@dutchdriftking: wa voor bullshit is dat man volledige 450pk zij maar zeker zelfs meer op de rollenbank
@tyso44quattro: Fanboy Alert!
@tyso44quattro: Kijk de site van JD er maar op na. Ze hebben dit blok veel op de bank gehad. Zowel het oude type uit de vorige RS4 en de R8 als deze. Op euro98 hadden ze na aanpassen van het motormanagment (chippen) rond de 440 tot 450. Standaard tussen de 400 en 410. Het oude type zat rond de 390 tot 400 standaard…..
@dutchdriftking: Dat is bij vrijwel alle atmoblokken het geval, niks bijzonders. Deze V8 doet het beter dan de vorige versie in de B7, die had maar 1 luchtinlaad en haalde kwalijk de 400 pk.
@dutchdriftking: overdrijven is ook een vak… http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/28/heeft-de-audi-rs5-slechts-422-pk
@dutchdriftking: bijna alle fabrikanten meten vermogen aan de krukas in plaats van op de wielen, zit redelijk wat verlies in de aandrijflijn.
@foramen: zeker als je vierwielaandrijving hebt gekoppeld aan een automaat.
@gtwillem: dan kan je zo 100 pk verliezen. Ik heb wel eens dyno uitdraaien gezien waar een auto dik 100 pk verloor door de vierwiel aandrijving
@dutchdriftking: de meeste halen 420-430, mits ze op 98 lopen (het liefst 100).
De S4 daarentegen haalt zijn vermogen met het grootste gemak.
En daar zit het voor mij een beetje, de RS2 en de twee voorgaande RS4’s waren iets dikker, maar niet overdreven dik. Bij deze RS4 is het mij allemaal net iets te veel.
Je moet goed kijken of he het met een S4 of A4 van doen hebt, en dat is voor mij de charme van zo’n auto. Snel, capabel, comfortabel, veilig en niet te opvallend. En nog betaalbaarder ook. En een S4 breng je makkelijk naar 400pk zonder grote betrouwbaarheidsproblemen. Alleen liters olie ;-)
@gtwillem: S4 is stiekem gewoon leuker. Of een RS4 B5, dat is eigenlijk het mooiste. Mooi kleurtje en verder 100% origineel, helemaal goed.
@gtwillem: Ik denk dat ‘wij autoliefhebbers’ eigenlijk overschatten hoeveel leken nu het verschil zien tussen een S4 en een RS4. Ik denk dat ze in beide gevallen gewoon een dikke Audi zien, als ze al vaststellen dat het een Audi is.
Ik zou zelf gegeven de keuze wel voor de RS4 gaan, gewoon vanwege het atmosferische blok en het geluid dat dit maakt en ik houd ook wel van die 80s wielkasten. Of er nou daadwerkelijk 380 PK of 420 PK of 450 PK inzit boeit me stiekem niet zo heel veel, power zat. Het is alleen wel een beetje Audiësque om meer te beloven dan er inzit en mede daardoor ben ik in het algemeen niet zo’n fan van het merk.
@jaapiyo: een Audi S4 haalt over het algemeen standaard al 350-360pk, sommige zelfs iets meer.
De Audi S8 schijnt zelfs richting de 600 te lopen, net als bij de S4 een terug getuned blok. Dat scheelt wel. Ook de eerste RS4 en RS6 MkI en MkII halen het opgegeven vermogen met gemak. Dus het is niet echt Audi-esque.
Er is eigenlijk maar een merk dat altijd meer levert dan opgegeven: Porsche. Heeft te maken met de toleranties en reserves. Precies de reden waarom Porsches altijd met minder vermogen prima mee kunnen komen met de ‘sterkere’ concurrenten.
@gtwillem: BMW zit ook altijd aan de veilige kant met opgave
@bohica: nee hoor. De E36 3.2 komt met moeite boven de 300. En mijn 325i haalt net 200 (moet 218 zijn). De atmosferische V12’s haalden hun vermogen ook met moeite, als ze het haalden.
Maar dat is eigenlijk inherent aan atmosferische motoren. Het maximum vermogen is ook een momentopname en het luistert daarbij veel nauwer dan bij turbomotoren. De S2000 van mijn broertje heeft ooit 210pk gehaald op de rollenbank (toen die hem net kocht) en na een lang weekend Duitsland, 98 in de tank en het vervangen van alle filters en olie haalde die een week later 262pk.
Als de omstandigheden niet helemaal top zijn, stelt de ECU de motor anders af, waardoor het vermogen kan afnemen of toenemen.
@gtwillem: Moet je er geen goedkope olie van de action in gooien, dat kotst het blok gelijk weer uit ;)
@Tommy2: gewoon lekker snakelijke Castrol GTX. Njam. Lust mijn BMW trouwens ook best wel, eigenlijk. De Subaru lijkt gek genoeg olie te gebruiken voor de smering, hij drink het niet op ;-)
@gtwillem: De S4 die Head to Head testte had op de rollenbank stock al bijna 400pk. Daarom ben je met enkel een chip al veel sneller dan een RS4 (zie filmpje Chris Harris). Motor is zwaar underrated.
@E34M5Touring: inderdaad. Dat 3.0 TFSI blok heeft smakelijke marges. Net als de 35i van BMW.
Stiekem vind ik een 335i/340i, A4 3.0TFSI/S4 of C450/C350 veel leuker dan een de volle M/AMG/RS modellen. Gaat al hard zat, voldoende potentieel om licht te kietelen en het ziet er minder pretentieus uit.
@gtwillem: Maar een 335i komt uit de fabriek rond de 306pk. Die zitten aardig om dat getal. Head to Head testte een stock S4 en die kwam op de rollenbank op 385 oid aan de krukas. Dat is mooi 50pk meer dan opgegeven. Op papier wordt ie denk ik een beetje ‘geknepen’ om niet in het vaarwater te komen van de RS4 maar met een light chip is ie al veel sneller. Veel meer koppel ook. Dat ding van Harris liet die RS4 gewoon staan. Vind dat altijd wel een interessant onderdeel van hun tests. Zij deden een Merc E63 AMG S tegen een M5 Performance, De AMG-S (opgegeven 585pk) op de testbank, aan de krukas, 650pk…. De M5 (opgegeven 600pk) deed 635 aan de krukas.
@E34M5Touring: die 35i heeft wel 306 Hele Grote Paarden. Ik heb een E92 330i gereden en een E90 335i. Zelf heb ik een 325i, en dat is meer dan voldoende. De 330i heeft vooral bovenin meer power en klimt prettiger in de toeren. De 335i is niet één maar drie stapjes meer. Je krijgt bijna een schop in je rug al bij lage toeren en hij klimt heerlijk in de toeren. Als je kunt kiezen tussen een gebruikte 325i of 330i, kijk niet alleen naar de motor, maar ook naar kleur en uitvoering. Dat kan meer uitmaken. De 335i zou ik zelfs willen hebben in het niet metallic zwart, met stoffen bekleding, handbediende airco en verder nul opties. Die motor is echt een attractie. En ook makkelijk naar de 350-375pk te tillen met enkel een chip. Als je een de chip combineerd met open luchtfilter, sportuitlaat ennnog wat kleine aanpassingen, zit je zo op 400. En dan heb je qua vermogen een M3 light, maar wel met meer koppel. Ik zou het wel weten…
@gtwillem: precies, heb je de rijtest van die Alpina B3 gezien gisteren? Dat is een beetje wat ik zie als een perfecte 3 serie. Ik vind Alpina sowieso heerlijk.
@dutchdriftking: Zie Audi 4.2 FSI carbon build-up.
Daar is je antwoord.
Ik vind het exterieur prachtig. Het interieur aan de andere kant vind ik minder. Naar mijn smaak, en dat is eigenlijk irrelevant, had ik de zetels zwart gehouden, de middenconsole met carbon en enkele de deurinleg in het geel gestoken.
Het enige jammere aan de RS4 is voor mij toch wel de voorbumper. Qua indeling en vakjes is het NET NIET. Terwijl die van de RS6 wel weer lekker dik is.
Dus nu kopiëren ze ook nog de kekke kleurtjes van BMW…Als ze nou eindelijk eens de RWD zouden kopiëren…
Maar goed ik vind het wel tof hoor zo’n kleurtje. Veel beter dan Komo grijs. Dit vind ik wel een aardige kleur van de jongens uit
WolfsburgIngolstadt, ze noemen het Merlin Purple:Alleen in de zon is ‘ie net een tikkie te fel wat mij betreft. Zo op een duistere dag als op de foto vind ik het wel sjiek.
@jaapiyo: ik zie in de toekomst BMW eerder naar FWD en AWD gaan dan Audi naar RWD. Ehhh, da’s nu al…
@gtwillem: Helaas wel ja. De huidige 1 zal in ieder geval in C segment wel de laatste der mohikanen zijn. Ik heb wel een klein beetje hoop voor Audi op RWD gebied; tenslotte hebben ze nu altijd vastgehouden aan een FWD basis omdat moedertje Volkswagen dat uit kostenoogpunt beter uitkomt maar naar het schijnt is Porsche bezig met een RWD platform dat naar goed VAG gebruik ook onder tig modellen geschroefd gaat worden. Wie weet ook wel onder een paar Audi’s?
In de vergelijkende tests van nu is ‘de Audi’ boven het C segment toch vaak ’the odd one out’ aangezien de rest van de premium pretendenten inmiddels netjes RWD levert, niet alleen Mercedes en BMW maar ook Lexus, Infiniti, Cadillac en Jaaaaaaag. Ik heb de indruk dat Audi ook wel doorheeft dat dit tegen hen werkt, want qua aantallen doen ze het in de hogere segmenten nog steeds matig tegen BMW en Mercedes. En laten we eerlijk zijn, een ’toplimo’ als de A8 die van nature FWD is kan ook gewoon niet, zelfs Cadillac weet dat inmiddels weer.
@jaapiyo: bij een toplimousine gaat het erom dat meneer achterin veel ruimte heeft en veilig aankomt. Beide doet voorwielaandrijving beter dan achterwiel aandrijving. Het is dus eigenlijk van de zotte dat de andere fabrikanten blijven vasthouden aan de eigenlijk achterhaalde achterwielaandrijving voor comfortlimousines. Maar ja, meneer achterin is meestal ook flink conservatief.
@mashell: Juist! Ik reed pas met een S600 (niet de Maybach) en dat is natuurlijk de top van de top. Echt heerlijk. Alleen onbegrijpelijk dat zo’n auto nog achterwielaandrijving heeft. In een snelle scherpe bocht durfde die zelfs uit te breken. Waarom niet gewoon 4WD aanbieden zoals bij de 500 of 63AMG? Want dat is waar het om gaat; comfort en niet sportiviteit.
@kapiteinaudi: een heel simpel antwoord: het past niet. Een V12 neemt te veel ruimte in beslag. Dat is namelijk de reden dat de Bentley Continental en Audi A8 W12 met W12 een dubbele VR6 hebben: veel compacter.
Eigenlijk is een V12 conpleet overbodig. Een V6 of V8 haalt gemakkelijk het vermogen van wat een V12 vroeger leverde. En zonder stress. De prestige en fantastische rustige loop zijn nu wel twee hele dure eigenschappen.
@mashell: In principe een goed gevonden invalshoek maarrrr, kennelijk ben ik conservatief ;)
@jaapiyo: In sommige segmenten scoort Audi wel degelijk veel beter dan BMW (E-en F-segment). Veel modellen zijn bij Audi ook al verouderd en zijn dringend aan vernieuwing toe, en dat doen ze bij BMW en Merc sneller.
En ten slotte over de A8; ik rij weleens met die van mijn vader, en dat is heerlijk relaxed cruisen. Rijdt gewoon zoals de S-Klasse, alleen staat die technologisch wel verder. Maargoed, geschmäcker sind verschieden ;-)
@jaapiyo: een A8 heeft altijd quattro tegenwoordig.
@gtwillem: Dat klopt maar dat neemt niet weg dat het platform voorwielaangedreven architectuur gebruikt met de gevolgen van dien. De A8 heeft bijvoorbeeld nog een ouderwetse Audiësque joekel van een frontoverhang en de bijbehorende matige gewichtsverdeling. Ook het huidige model heeft trouwens in het verleden wel varianten gekend met FWD, zoals de hybrid en volgens mij ook een variant van de 3.0 TDI.
Misschien wel het belangrijkste minpunt hiervan (vooral als je zoals @mashell oppert alleen maar achterin zit); het ziet er gewoon minder goed uit. Door die frontoverhang zijn de klassieke verhoudingen van een toplimo weg en krijg je meer een blokkendoos design. Voordat je zegt onzin; de designer van Volvo heeft in een interview gezegd dat een belangrijke focus van hem is om Volvo’s een meer ‘RWD look’ te geven ook als ze dat niet zijn. Overigens probeert Audi/VAG zelf ook het voorwiel wat verder naar voren te plaatsen. Met moderne electronica om de tractie te regelen kan dat wat beter dan vroegah daar je toen gelijk een doorslaand wiel had als je wat vermogen hebt in je FWD bak en er niet zoveel massa op de vooras rustte. Check maar eens de schematische tekeningen van de huidige A3 ivm de oude en idem voor de A6; aanzienlijk verkleinde frontoverhangen, doch nog altijd niet zo klein als bij een auto met aandrijving op de juiste wielen.
@jaapiyo: oh, en die speciale lakkleuren worden gedaan door Audi Exclusive of Quattro GmbH. En die zitten in Neckarsulm, niet in Ingolstadt ;-). Sowieso komen alle RS (behalve de RS3) modellen uit Neckarsulm. Ook de A6/S6, A7/S7, A8/S8, Q7 en R8 worden niet in Ingolstadt gebouwd, maar in Neckarsulm. Evenals sommige Huracans…
En de Audi RS4 eigenaren schreeuwden van de daken: geef ons dezelfde gele kleur als de BMW M4. We niks zonder deze kleur
Voorschade het die al gehad als je het kleurverschil van deur tov scherm ziet
Ik wil de RS4 niet als power station maar de RS6.
Als je dan geel op je RS4 doet doe dan deze:
http://www.autojunk.nl/2013/07/knalgele-audi-rs4-in-viareggio
Maar als ik dan toch een kleur mag kiezen zou ik toch voor deze gaan:
https://www.flickr.com/photos/v8v12andco/9787028242
@Corrado16v:
Leuk plaatsje, Viareggio….
Super jachtbouwers leuke strandtenten en ooit de woonplaats van een gewezen Nederlandse F1 coureur.
Nu de prijsvraag, wie was die coureur…?
@jrk68: Ik moet eerlijk zijn dat de foto’s niet van mij zijn, ik heb ze enkel gebruikt om mijn kleurvoorkeur te laten zien. Maar naar aanleiding van een mogelijke hoofdprijs is er natuurlijk kosten nog moeite bespaard om tot een goed antwoord te komen.
En zal ik dan ook graag willen inzetten op antwoord A: Robert Doornbos
Bah nee
Doe mij maar die Alpina B3 van gisteren…
Nu we het toch over leuke kleurtjes hebben; daarstraks zag ik een oranje M3 F80. Normaal heb ik niks met dat hok, maar die zag er toch erg lekker uit.
Nope, als ik al een powerstation zou willen, dan is het degene die Wouter mocht testen en die hier gisteren om 16:00 in de kolommen opdook.
In een woord Porno. De gele tinten maken hem mooier en ik houd van dit type geel.
Wat een dikke bak! In deze kleur helemaal mooi!
Ben je gek! Ik wil alleen een Audi station als het een S2 Avant, een RS2 Avant of de oer-S6 Avant is. RIP 1-TBR-26.
Andere keuzes:
Cadillac CTS-V Sportwagon
Alpina B3 van gister
@toyotafortuner: of nog beter: de Oer S6 Plus. Of een Holden Commodore SS Wagon Supercharged. 615pk en 800nm plus aan koppel ;-) Of een Ford Country Squire Wagon :-)
@gtwillem: de 1-TBR-26 was een oer S6 Avant Plus uit mijn straat, maar is geëxporteerd :(
Overigens mag op mijn oprit altijd een (LTD) Country Squire verschijnen. Als ie maar niet matzwart is.
Ben overigens verliefd op een 78er model uit het Amsterdam-Noord van mijn basisschooljaren: http://www.autojunk.nl/2015/03/1978-ford-ltd-country-squire
Pornooooo!
Niet weggelegd voor de saaie Nederlandse markt, ze kiezen liever voor saaie zwarte kleur!
Graag! Wel met de kuipjes. De standaard stoelen geven alleen zijdelingse steun als je 110kg weegt.
Van binnen ziet dat gele er niet uit! Deze zal niet snel gejat worden, valt veel te feel op voor een Aldi.
Hij is zo niet echt meer sleeper achtig maar wel lekker
Het heet trouwens Phoenix Gelb bij BMW…;) de E46 M3 was de eerste in die kleur.
Ik wil gaan met die banaaaaaan