
De Audi RS4 Competition Plus zet de boel weer op scherp.
Dat er een BMW M3 Touring aankomt, kan niemand zijn ontgaan. Een supersnelle Duitse stationwagon met zescilinder turbo en vierwielaandrijving. Precies hetzelfde recept als Audi al in 2000 toepaste met de RS4. Ook de huidige RS4 heeft een zescilinder biturbo met vierwielaandrijving. BMW is al 2 jaar bezig met een tease-campagne. Vandaag bijt Audi even goed van zich af.
Dat doen ze met de Audi RS4 Competition Plus. Dit model is volgens Audi nog sportiever, dynamischer en leuker om te rijden. Daarvoor gaan ze best ver. Het mechanische sper wordt sportiever (heftiger) afgesteld. Er is een schroefset waarmee je de vering en demping handmatig kunt aanpassen. Standaard staat de Audi RS4 Competition Plus 1 centimeter dichter bij het asfalt dan de gewone RS4, maar handbmatig kan dat nog een centimetertje lager. Dat is best bijzonder om af-fabriek te leveren.

Audi RS4 Competition Plus
Maar daar houdt het niet op. Zo krijgt de Competition Plus ook dikkere anti-rollbars. Voor nog meer dynamiek kun je de Audi RS4 Competion Plus voorzien van Pirelli P Zero Corsa-banden. In motorisch opzicht verandert er verder vrij weinig. De 2.9 liter V6 met twee turbo’s is goed voor 450 pk en 600 Nm. Toch is de RS4 Competition Plus sneller. Op de sprint naar 100 km/u scheelt het twee tienden (nu 3,9 tellen). De topsnelheid is wel aangepast.








De begrenzer komt er nu pas bij 290 km/u. Om te zorgen dat je op tijd kunt stoppen, is het keramische RS-remsysteem ook aanwezig. Ook klinkt de Competition Plus beter: er is een nieuwe sportuitlaatsysteem ontwikkeld. Deze moet zorgen voor een mooier geluid en is 8 kilo lichter.








Ook een RS5 is mogelijk
Geen zin in een stationwagon? Goed nieuws, de Competition Plus-uitvoeringen komen ook beschikbaar voor de Audi RS5 Coupe (de rode auto op de afbeeldingen) en de Audi RS5 Sportback (de zwarte). De Coupe en Sportback zijn zelfs nog sneller dan de station, die hebben namelijk 3,8 seconden nodig om de 100 km/u te halen.








Kortom, wat vinden wij hier nu van? Natuurlijk, topmodellen zijn altijd tof. In dit geval is Audi rigoureus te werk gegaan. De wijzigingen van de Competition Plus modellen ten opzichte van de standaardversies is groot te noemen. Er is weliswaar geen pk bij gekomen, maar verder is alles een tandje (of twee) scherper gezet. We kunnen dan ook niet wachten op de rijtest of de aanpassingen het beoogde effect hebben.
Meer lezen? Dit zijn de coolste Audi RS-modellen!
Top, niks meer aan doen.
@fmgarcia: nou, een klein krachtkuurtje mag hij wel hebben. (Spreek uit ervaring)
@kennone: Meer dan voldoende voor wat ie moet doen lijkt me. Zal nooit een sportauto worden.
@fmgarcia: heeft die wel nodig want de M3 en waarschijnlijk de nieuwe C63 amg maken gehakt van de RS.
Bijzonder dat het de carrosserie van voor de facelift heeft (zie het lijnenspel op de flanken).
Die RS4 is erg geslaagd. Waar de RS5 met de voor en achterbumper over de top gaat, blijft het op de RS4 subtiel.
Zelf vind ik die grilletjes naast de koplampen vooral erg tof ogen (al zal het me niet verbazen als het nep is).
Op sommige foto’s lijkt de RS4 wel heel subtiel two-tone. Zou ook best fraai zijn, met die scherpe lijn.
Waar ik de rs6 wel zou kiezen in die klasse, zou ik nooit voor de rs4/5 kiezen in die klasse.
Ik zie ze weleens rijden en het doet me helemaal niets, terwijl een m3 mijn hart wel harder doet kloppen.
De meeste nieuwe auto’s doen mij niet veel meer, maar word hier toch wel hebberig van. Good job audi!
Toch wel een beetje de vergeten auto dit… Een gele lijkt mij wel wat.
Pfoeh, die RS5 sportback is wel lekker hoor.
Ik zou toch wachten op de M3 Touring
Competition plus.. nou nou en dan niks aan het vermogen doen. Kom op Audi zo moeilijk was dat niet om er bijv. 500+ van te maken.
Heerlijk, gewoon heel strak, niet zo overdreven als RS6..
Kan je beter bij ABT langs! Heb je wel 510pk.
Dus standaard op een schroefset geleverd?
Top, is nogsteeds niks