Smaakte de eerste vier foto’s van de nieuwe RS4 naar meer? Uitkomst! Een verse lading en meer info over dit bakbeestje staat klaar.
Uitbundige bumpers met té grote luchtinlaten, zilverkleurige spiegelkappen, een koets die dichter bij het asfalt ligt en rood als introductiekleur. Nee, je zult weinig moeite hebben om deze RS4 Avant van zijn minder boeiende broertjes te onderscheiden. Zijn debuut beleeft hij op de autotentoonstelling van Genève (8-18 maart) waar iedereen een stukje van de 450 pk/430 Nm sterke Teutoon meekrijgen. Voor de thuisblijvers zullen wij Wouter wel even richting de Audi-stand sturen om er iets over te roeptoeteren.
Welnu, wat wisten we nog niet sinds de onthulling gisteravond? Bijvoorbeeld dat het gemiddelde verbruik 11,0 l/100 km bedraagt. Op papier dan. En maximaal 70% van de aandrijfkrachten kan naar de voorwielen indien nodig, terwijl er tot 85% naar de achterwielen kan worden gestuurd. Over wielen gesproken; in de verbrede wielkasten komen we 19- of 20-inch velgen tegen. Verder kan de RS4 nog worden uitgerust met een “speciaal sportuitlaatsysteem”. Standaard zit er een looien pijp onder?
Dan nog even de knopjes & gadgets: via het Audi drive select-menu kan de RS4 in standen als comfort, auto, en dynamic worden gezet. Bij laatstgenoemde is de gasrespons scherper en wordt er heel nutteloos wat benzine in het uitlaatsysteem gepompt tijdens terugschakelen. Geënsceneerde plofjes voor uw hoorplezier! Ook wordt het schakelgedrag van de zeventraps S-Tronic anders. Voor de ‘Ringridders is er nog een RS-menu in het interieur op te roepen met onder meer een laptimer en olietemperatuurmeter. En mocht je heel vaak kerbstones willen aantikken, dan is Dynamic Ride Control met variabele demperinstelling je vriend (wel optioneel).
Nederlandse prijzen? Die zijn er nog niet, maar in Duitsland kent de nieuwe RS4 een vanafprijs van €76.600. In september staat het praktische speeltje -want hé, hoeveel pk-monsters hebben 1.430 liter bagageruimte- bij de dealers.
jj22 zegt
Zeker mooi!!!, goed gelukt!! alleen ben benieuwd of ik deze in Nederland ooit zal zien rijden??
syliaca zegt
@jj22: ja, je zal hem zien.
jj22 zegt
@syliaca: zal niet veel zijn dan, is geen doorsnee leasebak!! sws zullen mensen voor 120k toch snel naar een andere auto kijken (audi s6, audi a6 allroad, audi q5,q7 enz) dus ik betwijfel het of ik hem in de loop van de jaren terug ga zien!!
syliaca zegt
@jj22: Mensen met smaak kiezen deze, ik verwacht hem een maand na release te spotten ;)
kickass zegt
Audi Q5 voor 120K? Moeten wel hele dure opties zijn dan…
jj22 zegt
@kickass: q5 is een voorbeeld deze kan je namelijk makkelijk onder de 120k rijden, het is alleen het feit dat je voor heel veel geld een ‘primium’ geupdate A4 hebt, een A4 wordt je tegenwoordig me dood gegooid. Zoals een Q5, s6 enz….. Zie je niet snel rijden, een voor zoveel geld mag je opzich wel een exclusieve wagen rijden!!!
maheey zegt
Mooi.. denk dat de NL prijzen in de buurt van 110k-120k zullen liggen?
nsmvo zegt
Wat heb jij dikke billen, meisje.
Dimglor zegt
Die Rs modellen van Audi blijf ik gewoon mooi vinden… En dan vooral die uitlaten vind ik fantastisch.. Geen kleintjes of 2×2 opstelling… Gewoon 2 dikke uitlaatpijpen! Nu nog wachten op het 1ste filmpje :-)
Megakix zegt
Deze auto is een ware ‘beul’. Nog steeds niet onderscheidend genoeg van z’n mindere broertjes, helaas. Je hebt bijvoorbeeld geen ‘bollere motorkap’, of een paar sleufjes aan de zijkant…die dingetjes. Of een icoonstatus voor jeugdige autofielen.
Wat je wel hebt; een snelle Audi. En da’s goed voor het trage imago van het merk.
TimoBac zegt
@Megakix: Trage imago van het merk? Dus Mercedes en BMW zijn ook trage merken? Ik vind dat een rekbaar begrip; skoda, Volkswagen en Renault zijn trage merken in mijn ogen, niet Audi. Lamborghini daarentegen is dan weer een extreem snel merk. You get the picture
Megakix zegt
@TimoBac: …zelden iemand gehoord die bij ‘Audi’ denkt aan ‘sportief, snel en agiel’. Meer ‘gedegen, boekhouder, gezinnetje). En in alles wat ze voortbrengen mis je dan ook daadwerkelijk ‘snelheid’ of ‘sportiviteit’. Althans, alles net niet. Een RS6 (mooi kar), een R8 (spuuglelijk), een RS4 (prima wagen)…maar nimmer op snelheid of sportiviteit eindbaas. En dáárin zit wel degelijk een verschil met Mercedes (AMG’s) en BMW (M).
escort77 zegt
@Megakix:
kijk eens goed naar de uitgeklopte wielkasten, dat is toch net zo onderscheidend als een bollere motorkap?
Alu spiegeltjes zijn het equivalent van sleufjes in de zijkant bij andere merken.
En een icoonstatus: met voorvaders luisterend naar namen als Urquattro en RS2 denk ik dat Audi niet meer onder hoeft te doen voor andere Duitse alternatieven.
Megakix zegt
@escort77: met de oer-quattro hadden ze een ultieme rallywagen gebouwd, won veel. Goede historie. De RS2 was..nou ja, de voorloper van de Golf R. Daar valt geen eer uit te halen.
Dus een serie rallywinsten maakt het héle merk in één klap goed ? Ieder z’n positiviteit gewenst, maar het lijkt mij een wat fragiele basis om op te leunen.
escort77 zegt
@Megakix:
ehh, weet je zeker dat wij het over dezelfde auto hebben?
Ik bedoel de Audi RS2, een door Porsche onderhanden genomen Audi 80. Dat is toch echt wel een icoon hoor. Youngtimer/klassieker in spé.
kijk anders ff op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_RS2
Megakix zegt
@escort77: heb er zelf in gereden (mijn broer had er destijds een)….
meneersander zegt
Wow, mi gusta!
griffendahl zegt
Ik vind het echt helemaal niks… Vind de S4 veel mooier. Veel te grote uitlaatpijpen, lelijk grijs plastic op de voorbumper, afzichtelijke wielen. Interieur vind ik overigens wel heel mooi, lekker zwart :)
drivingpleasure zegt
Leuke auto, alleen vind ik de voorbumper niet mooi en de velgen ook niet. Voor de rest is hij precies zoals ik hem verwachtte…
TSI-tje zegt
Doe mij die maar… Alleen wel graag in Audi RS Blauw.
TSI-tje zegt
Oeh !! En als we toch bezig zijn. Graag -alle- badges d’r af.
loopjes zegt
Tot 8000rpm!
Initial_D zegt
Interieur, exterieur, verbruik… komt deze auto uit 2004 ofzo?
mout zegt
@Initial_D: Nee, duidelijk niet. Toen was ie blauw. Zoals je aan @TSI-tje kunt zien is dat al meer verandering dan Audi-fans kunnen hebben.
TSI-tje zegt
@mout: Aggut… beide niks zinnigs te zeggen… Zeg dan niets.
norge zegt
@TSI-tje: Niets….:)
TSI-tje zegt
@norge: Strak ! :P
rufctr01 zegt
Ik kan er ook niet echt warm voor lopen. De grill is echt lelijk, qua design niet echt bijzonder en de prijs is ronduit belachelijk. 120.000 Euro voor een Audi….dan ben je niet goed bij je potje!
The360box zegt
@rufctr01: Die grill loopt niet echt mee met de RS-trend maar qua performance zeker wel zn prijs waard.
Ferdinand1 zegt
@rufctr01: helemaal mijn gedachte.
kevinRS6 zegt
Dat idee van extra brandstof in de uitlaat bevalt me wel! :)
desoper zegt
@kevinRS6: Hierdoor grijpt deze Audi waarschijnlijk net naast het A-label.
Maarja mocht je je daar in deze klasse druk om maken, dan koop je wel een aziatische lexus
Tommy2 zegt
Jup, schitterende bak! :D Gewoon een dikke V8 er in. Uitstekend alternatief voor de RS 5 als je die niet mooi vind of gewoon meer ruimte nodig hebt.
The360box zegt
@Tommy2: Het grappige is is dat de RS4 eigenlijk de station variant van de RS5 is:
RS4
RS5
4991 zegt
@The360box: da kunt ge van alle audi’s zegge
jj22 zegt
@4991: idd alle audi lijken dan op elkaar!!
bohica zegt
Heeft dezelfde soort voorbumper als een F30 met performance bumper.
Verder Zuipt hij meer als een nieuwe M5 en is even duur.
Nou dan 10x liever de M5
Vreddy_B zegt
@bohica:
Deze auto hoor je überhaupt niet te vergelijken met een M5.
animal87 zegt
balen dat er geen sedan rs4 meer komt:( ik wil geen station
ericc zegt
Alz ze deze motor nu eens in de R8 stoppen als instapmodel en een kleine facelift. Het wordt tijd nu de nieuwe 911 uit is!
Mooie wagen overigens die RS4.
Vreddy_B zegt
Mooi ding. Niet heel bijzonder. Maar voldoet aan de verwachtingen. Hadden ze alleen die automaat pook niet wat kleiner kunnen maken? Lijkt wel een trekhaak kogel.. Straalt weer weinig sportief uit.
The360box zegt
Hmm, de keuze om alleen een avant uit te brengen valt me juist bij de A4 wat tegen, als ze dit bij de A6 gedaan hebben, touche maar kijk naar de B7.
wobwobgaserop zegt
Superauto! Bescheiden sportief, mooi in detail, snel, gewoon helemaal af! En… stationwagon… hell yeah! Nix meer aan doen, ff opties afstemmen (oa schuifdak) en kleur kiezen (wit aub).
rufctr01 zegt
@360box: Ik zou echt iets anders uitzoeken voor dat geld. Iets met meer stijl…
TSI-tje zegt
@rufctr01: Zoals ?
The360box zegt
@rufctr01: “Met meer style”, beetje een ruim begrip, style doet me aan luxe denken en voor die prijs?
mightymike zegt
En toch vind ik de RS6 velgen echt het mooiste onder een RS auto staan, gelukkig gaat audi(nog) niet mee met het V6 verhaal zoals bmw al gaat doen met de M3. Klein chippie er op en akrapovic uitlaat systeem, 500 pk 4×4 ideaal dus
Vreddy_B zegt
@mightymike:
Ik vind het mooi dat er in de BMW m3 weer een 6 cilinder komt. In mijn ogen hoort dat veel meer bij de M3.
pier zegt
Donders dikke uitlaten….en het rood staat hem best wel leuk. Maar toch, het is geen C-klasse AMG :P
nomar zegt
Ben ik het nou of werken de foto’s in de gallery niet ?
nomar zegt
@nomar: oops, ok ze werken wel, my bad :D
Zalig ding. I want!!!!!
anakiet zegt
Toch wel een groot verschil met de eerste gen.
En om een of andere reden heb ik bij de oude toch meer een RS “gevoel” De nieuwe ziet er een beetje “gemaakt” RS uit.
Sterker nog, zo juist is mn hele beeld/gevoel van de nieuwe RS modellen zo goed als verdwenen. Het “magische” is weg. Mmm…… Fraai.
wobwobgaserop zegt
@anakiet: Deze ziet er volwaardig als RS ontwikkeld uit bedoel je wellicht. Het Audi 80 model en die met de 2.7 biturbo waren echte omgetoverde A4’s :)
anakiet zegt
http://www.autojunk.nl/fotos/audi-rs4-b5-met-aanpassingen/14948/1
Deze dus…
norge zegt
Zelfs de uitlaat is een optie?
kaasboerin zegt
@norge: Stel nou dat er een potentiële koper is die géén geluid wil horen? :D
sir_smokalot zegt
mout zegt
@norge: Ja, maakt onderdeel uit van het burgermannen-line-pakket. De richtingaanwijzers maken daar ook deel van uit, en het uitschakelbare grootlicht.
TSI-tje zegt
@mout: Net als op jouw Scooter ?
kevinRS6 zegt
@ pier
Nee gelukkig maar :D
ytrewq zegt
nu zit er een kwijlvlek op mijn toetsenbord:(
germancarsftw zegt
-=edit: no shit Sherlock=-
audi18 zegt
Lekkere dikke auto zoals het hoort bij Audi rs, doe mij er maar eentje on het sepang blauw met velgen van de RS6!
mrvandelen zegt
Hier word ik blij van!
highperformance zegt
Alles is reeds gezegd in het vorige topic. Ik hou van deze set-up.
michaelb zegt
Parkeer m maar voor de deur!(met het oude type RS4 velgen graag). Heerlijk dat er nog atmofserische motoren worden gebruikt voor dit soort modellen.
Ferdinand1 zegt
Wat een inspiratieloze bak… Ik wil graag verrast worden, en dat doet deze auto niet. Geen enkele Audi trouwens.
loloo zegt
Weinig tot geen verschil met de vorige, zowel exterieur als interieur
Tommy2 zegt
@loloo: Bril kopen? :lol:
The360box zegt
@loloo: Nou, wat versta jij onder ‘vorige’, dit is nog steeds de B8 serie.
quincy zegt
Velgen doen me wel erg aan die van Porsche denken. Niet helemaal precies, maar kan zo snel even niets closer vinden dan http://www.netcarshow.com/porsche/2012-911_gt3_rs_4.0/800×600/wallpaper_18.htm
Verder mooie auto, die ik graag zou willen hebben.
brian112 zegt
Diep respect voor audi dat ze er gewoon nog een atmosferische V8 inlepelen. Laat al die kneusjes maar huilen over dat het niks is, ze zijn toch de enige die schijt hebben aan downsizing met dit model!
rodger zegt
Die Flippâhs achter het stuur zijn te klein. Verder: strik erom en voor m’n deur graag. Dank u.
diffus zegt
Jammer die Ford Focus bumper!
Flamingo zegt
lekkur testen dat kanon!
kickass zegt
Yep, ben al fan.
wimbers zegt
Ik zeg het weer: zuperaffentittenturbogeil!
janklaassen zegt
Mmm, vind het artikel opzich zelf niet altijd lovend over de RS4, kan dat kloppen?
‘Té grote luchtinlaten..’
Wat is het probleem, wees blij dat Audi nog onderscheid maakt in hun modellen en mij lijkt het trouwens ook functioneel voor 4,2 liter ;p
badsaying zegt
Is het net niet, en dan die afschuwelijke gril..
Doe mij maar een C63 amg
petergelderblom zegt
Wat ik nou zo lachen vind 90% van de mensen die deze auto hier de grond in duwen kunnen hem zelf niet betalen en zijn scheel van jaloezie kijk het is gewoon heel simpel dit is een wagen waarvan je mag dromen en als je het kan kopen of koop dan ben je geen bluffer want het is geen auto waar je mee op schep bij je buurman, i, kan het weten gezien dat ik in een RS4 rij en mijn vrouw in een S4 jammer genoeg in het oudere model beiden 2007 beiden, waarom? Nou dat zal ik vertellen want de nieuwe S4 kan ik me niet in vinden de RS 5 is niet zijn keuze want het is een coupe en dat ik hoopte dat de RS4 zou komen met V8 mijn droom komt weer uit en daarom ga ik naaar de dealer om deze te bestellen kortom gewoon niet omdat ik jaloers ben op een Mercedes of sjohnie BMW die ik niet wil kopen omdat het te opvallend is, kortom het bericht is zeik een auto af als je hem kan kopen dan praat je met kennis anders moet je gewoon door dromen en werken tot je het wel kan kopen dan ben je namelijk de man en niet anders
wesleybaaten zegt
Ik vind het echt een dikke bak geworden. Doet zeker niet onder voor een C-klasse AMG.
Svda zegt
Heerlijk een ongeblazen 8 cilinder :) en kan niet wachten tot ik de 1e zie rijden.
Snap alleen niet dat mensen deze wagen vergelijken met een m3, tis totaal een andere wagen en geen coupe/2 deurs.Zou een m3 meer vergelijken met een rs5
Weet niet of de nieuwe m3 uitkomt in een touring want dan zou ik deze rs4 met m3 touring naast elkaar willen zien.Dan heb je volgens mij 2 hele mooie gezinswagens naast elkaar en ook de c63 om niet te vergeten.
Tonnie zegt
Hij is mooi, maar lijkt op alle andere audi rs uitvoeringen… Man kan net zo goed een rs3 kopen als een rs5 dan, als die nieuwe rs3 er is dan :)