De Audi RS3 prijzen zijn op zijn zacht gezegd een tikkeltje pittig.
Het is goed om te zien dat ze bij Audi zich bekommeren om de petrolhead. Ja, met de e-tron, e-tron GT en de Q4 e-tron zijn er meer en meer elektrische Audi’s. Maar voor hen die nog eenmaal willen genieten van de geneugten van een plofmotor, heeft Audi voldoende in de aanbieding.
Denk aan een atmosferische V10 in de R8, de V8 in de RS6 of de blubberdikke diesel in de Audi S4. En gelukkig keerde die 2.5 TFSI vijfcilinder terug in de nieuwe Audi RS3. Al het relevante nieuws van die auto kun je lezen in dit RS3-introductie-artikel van confrère @Machielvdd.
Prijzen Audi RS3
Voor nu hebben we de Audi RS3 prijzen voor je. Die zijn uiteraard hoog, heel erg hoog. Het verbruik van zo’n vijfcilinder is fors, dus is de BPM-belasting dat ook. De Audi RS3 Sportback kost 92.607 euro en de RS3 Limousine mag voor 93.255 euro de deur uit.
Dat is uiteraard nog voor de vele opties die mogelijk zijn. Dat is serieus veel geld voor een auto die in basis een C-segment hatchback is. We hebben even gekeken naar wat je krijgt bij de concurrentie krijgt voor het geld en kwamen tot de conclusie dat een snelle D-segment auto (veel) goedkoper is dan een snelle C-segmenter.
Prijzen concurrentie Sportback:
Er is maar één concurrent voor de Audi RS3 Sportback en dat is natuurlijk de Mercedes-AMG A45S 4Matic+ (W177). Deze kost 95.747 euro. Dat is ietsje meer, maar je hebt dan ook iets meer vermogen. De minder sterke A45 zonder S kost 89.110 euro.
Prijzen concurrentie RS3 Limousine:
En ook hier zien we een Mercedes-AMG. De Mercedes-AMG CLA 45S 4Matic+ (C118) heeft iets meer vermogen (421 pk), maar haalt dat wel uit ‘slechts’ een viercilinder. De prijs van dit kanon is 97.839 euro. Mocht je 421 pk echt overkill vinden, er is ook een CLA 45 zónder S. Die heeft 387 pk en kost 90.770 euro.
Maar misschien wel schrijnender is dat deze extreme C-segmenters door BMW in hun broek worden gezet. De BMW M340i xDrive (G20) heeft iets minder vermogen (374 pk), maar heeft een in lengte geplaatste zes-in-lijn die in basis de achterwielen aandrijft. Deze auto kost 79.069.02 euro.
Dan zijn er nog twee ‘concurrenten’ als je 400 pk in een niet al te grote sedan wenst: de Volvo S60 T8 Polestar Engineered is er vanaf 63.995 euro. Dan heb je een iets grotere auto dan de RS3, maar je hebt óók meer vermogen: 405 pk en 670 Nm. Daardoor sprint je in 4,4 seconden naar de 100 km/u om niet veel later bij 180 km/u de begrenzer in te knallen. De Polestar Engineered heeft ook nog eens een rijkere standaarduitrusting.
Een andere optie is eventueel de Tesla Model 3 Performance. Die is nóg sneller. In 3,3 seconden wordt je naar de 100 km/u gekatapulteerd! 3,3! De topsnelheid is 261 km/u. Deze versie kost je slechts 63.980 euro.
En voordat een fanatiek Autoblog-prominent zich in zijn ochtend-chardonnay verslikt, ja, ook een Porsche Taycan (89.200 euro) is goedkoper dan een RS3 Limousine. Maar wil je die vijfcilinder roffel hebben, dan is het de goedkoopste optie. Een RS Q3 of Donkervoort zijn ietsje duurder, namelijk.
alcantara zegt
LOL Audi prijst zich volledig uit de markt hiermee.
Loek zegt
@alcantara: door een auto met een cilinder meer dan de A45S aan te bieden voor minder geld? Ik had verwacht dat ‘ie de 100 ruggen wel ging halen maar dat valt mee. Ik vind eerder dat hieruit blijkt hoe belachelijk duur dat vierpitter spul van AMG is.
Dieseltor zegt
Volgens mij niet. De directe concurrenten zijn idd de A45S en de CLA45S. Die zijn iets duurder, maar ook krachtiger. De RS3 schijnt echter sneller te zijn. Voordeel is wel dat je een vijfpitter hebt in de RS3.
saxoke zegt
@dieseltor: een Golf R is al sneller als de A45s als ik de vele YouTube filmpjes mag geloven. Dus de RS3 gaat er kei hard overheen. Audi kan/mag het zich niet permiteren om slechts “ongeveer even rap” te zijn
torsen zegt
@alcantara: Typisch dat ong. 50% van de RS3’en op kenteken tussen de €92k en de €110k cataloguswaarde zitten dan.
Stefje zegt
@alcantara: in Nederland, door externe factoren, waar historisch er toch al weinig van verkocht worden nieuw ja. In veel andere landen kost dit gewoon wat ie zou moeten kosten; €60.000,- inc BTW. Daar kost de M340i 66k, wat de verhoudingen weer anders maakt. In NL is de BMW wel altijd de beste keuze, en als je BPM haat de Taycan al helemaal.
stbb zegt
@alcantara: ja in ons belachelijke belasting land.
knapzuur zegt
Weet je zo langzamerhand is het ontwerp van de Civic zo extreem niet meer, Audi is aardig aan het inhalen!
Rudy zegt
Zo’n RS is heel gaaf maar als normale “daily” doe mij maar een M340i!
jeroentje2 zegt
@Rudy: idd, in 99% van de gevallen is dat een betere keuze. Net als een m550i bijvoorbeeld eigenlijk een betere keuze is dan een M5 in de dagelijkse praktijk. Echter wordt dit segment meer gestuurd door emotie dan ratio, dus je zal er ongetwijfeld regelmatig een heel aantal zien rijden.
por100 zegt
De 550i rijdt veel afstandelijker dan de m5. Vermogen kom je idd niet tekort, maar emotie wel. Rationeel gezien
erce zegt
Wat een geld voor zo´n schreeuwerig hok. Hier wil je, wanneer je ouder bent dan pakweg 25 jaar, niet in gezien worden toch?
okdoei zegt
@erce: er zijn genoeg kerels met het Peter Pan syndroom.
jaggie zegt
@erce: amen. Al die wagentjes: golf R, Mercedes AMG. Enkel en alleen fout volk, je wil er niet in gezien worden in dit land.
hetkannietsnelgenoeg zegt
@jaggie: En vijftigplussers zoals ik die hun midlife crisis verpakken in een donkergrijze Hyundai i30N?
saxoke zegt
@jaggie: wat een zever … Ik vermoed dat een uitspraken als dat enkel van mannetjes in 80pk kereltjes kan komen.
MaartenD zegt
Whahahaha
tortuga zegt
Is een A45 AMG S niet meer de limousine concurrent? Het is wel niet eerlijk om te vergelijken met een kale Taycan want die wordt minder door de BPM aangevallen… dat groen kleurtje is wel nice! Maar geef me liever de RS4 die ziet er beter uit dan de RS6 en deze RS3 met hun achterbumper
Sempiternal zegt
krijg je dan wel dynamische knipperts en een panorama open dakkie erbij…? Anders hoor je er niet bij hè … all day dakkie open, revvend door rotjeknor.
Dan toch maar liever veel goedkoper in een in-basis achterwielaandrijvert. Die nog heerlijk klinkt.. ipv die irritante ruften… en heeft ook niet zo’n uiterst discutabele status.
lekkerlinksrijden zegt
De S60 is echt heel erg mooi als je m besteld in het blauw of rood, maar begrensd op 180 schiet niet op. Denk dat ik dan toch de 340 zou nemen, zeker als dagelijkse auto een erg fijn apparaat
HzR zegt
@lekkerlinksrijden: er zal toch wel een tjoenert zijn die die begrenzer er af haalt?
osmo zegt
Als ik moest kiezen uit het lijstje koos ik de S60 T8 PE. Alhoewel ik ook best tevreden ben met m’n V60 T6 :)
lithiumion zegt
Ik vraag mezelf altijd af, wanneer prijzen ze zich zelf uit de markt, met zulke prijzen?
hetkannietsnelgenoeg zegt
@lithiumion: Dat gebeurt nooit. Altijd zijn er malafide verhuurbedrijfjes die dit soort auto’s aanschaffen om vervolgens te verhuren aan……
neymar zegt
Zonder twijfel M340i
tanzanitef30n zegt
Een M340i is toch de veel logischer e keuze in mijn optiek? Je kunt zelfs voor dat geld een M8 in de occasion markt vinden. 🤔hmmm een M8 of een RS3 echt een moeilijke keuze… NOTTT 😂
Sempiternal zegt
@charles Je hebt toch wel aardig carrière gemaakt zo online.
Van Porsche / auto-poets fanaat (ik kan me zelfs nog een foto herinneren met zo’n poetsmachine in je hand) bij AutoWeek naar autoblog-prominent , inclusief linkje in een artikel!
Dieseltor zegt
@Sempiternal: Leuk hè. Dacht er onlangs ook nog aan.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal,@dieseltor, @willeme, haha! Ik ga helemaal blozen nu! Wat een eer Willeme om zo genoemd te worden op jullie site, geweldig!😉 Dank hiervoor! Het wordt steeds gezelliger en leuker hier! Ben idd een Porsche liefhebber en poetsfreak, vanmiddag nog een auto van de buren gepoetst vandaar mijn late reactie ! O ja, en ook nog een EV gekocht vandaag ipv de Ford Fiesta een Seat Mii Electric Plus!👍Kan ik die volgende week weer poetsen!👌 OT: wat een bak geld idd voor een Audi RS3, overigens vind ik het wel een prachtige auto alleen net als een A AMG in NL wel een beeetje op het randje! Begrijp ook Willeme zijn vergelijk wel waarbij ik zo eervol met link vernoemd wordt, voor dat geld rijdt je ook een fraaie , snelle en comfi Taycan. En met een stuk betere uitstraling mij dunkt!En straks ook nog een betere restwaarde mi. Merci beaucoup et bon courage !🙏
Sempiternal zegt
@charles heel goed. De sfeer is hier inderdaad wat gezelliger geworden. Ik was juist paar jaar geleden hier pleiten omdat het zo’n gezeur was geworden. Nu bij AutoWeek beetje zelfde tendens.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, ja klopt idd! Welke nick had / heb je bij AW?
RiKe zegt
Het is toch volledig krankzinnig dat je door belastingen ongeveer een ton hebt als vanaf prijs VOOR EEN HATCHBACK. Ongeacht dat dit vast heel snel zal gaan (waar je hier geen bal aan hebt), is de prijs volstrekt idioot.
jmeverts zegt
@rike: je hebt er elk stoplicht wat aan…
marcomanta zegt
Prachtige modellen, al helemaal als je een Mercedes er naast zet (behalve de “rote sau”, die is uniek).
dolledries zegt
Audi prijst zich niet de markt uit, de regering zorgt daarvoor
monsieurleloure zegt
Als het dan toch duits moet zijn de BMW, achterwielaandrijving én 6 cilinder.
De rest het allemaal net niet,
cobana zegt
Wie koopt er nou zo’n kleine en dure wagen en dan ook nog bij VAG? Een Skoda RS heeft dezelfde kwaliteiten.
RiKe zegt
@cobana: Dat is nog steeds VAG
ghost zegt
Jammer dat het niemand is opgevallen hoeveel Pon hier tussen zit.
Vanafprijs Duitsland €62.000
Vanafprijs Nederland €94.xxx
BPM bedrag bij nieuw; €24.840,-
€62.000 + €24.840 = €86.840
€7000 verschil.
Nou snap ik ook, iedereen moet wat verdienen, maar als jij ruim 50 auto’s inkoopt (zonder garantie want Pon), dan krijg jij echt wel korting, dus dit slaat weer eens helemaal nergens op..
willeme zegt
@ghost:
Dat je te veel betaalt voor een voorwielaangedreven C-segment auto staat onomstotelijk vast. Voor 60-65 is het nog leuk, 90k is gekkenwerk. Ondanks dat ik iedereen ten zeerste zou afraden om opties te bestellen, zullen de meeste het wel gaan doen. 110K zal wel geen probleem zijn.
Maar het is denk ik niet allemaal Pon. Nu krijgt Audi Duitsland waarschijnlijk prima prijzen van Audi Ingolstadt en die nemen veel meer af. Daarnaast lijkt het mij sterk dat de RS3 per 50 wordt ingekocht. Op een paar demo’s na zullen de meesten op bestelling worden geleverd.
In Nederland kennen we ook een hogere BTW en er zijn altijd wat invoer- en transportkosten. Ook zijn de Nederlandse modellen standaard vaak luxer uitgevoerd. In het specifieke geval van de RS3 weet ik dat niet zeker, maar dat zou mij niets verbazen.
Dat met die garantie is overigens wel het beste broodje aap-verhaal van het internet. Ondanks dat iedereen op het web dat beweert, heb ik nog nooit keihard bewijs daarvoor gezien. Niet dat ik niet geloof (het klinkt plausibel), maar iets dat als een feit geponeerd wordt, mag op zich wel bewezen worden ;-).
Ik denk dat ze bij Pon gewoon zijn gaan rekenen en op zo’n 85-87 uit kwamen. Dat hebben ze iets ‘verhoogd’ om zo precies tussen de AMG’s te zitten.
ghost zegt
@willeme: ja, hier en daar wat punten idd, kan je zomaar gelijk in hebben. Ik rijd nu een RS3 Limo 8V FL, en heb binnen de RS3 groep ook gezegd, koop vooral niet nieuw, en als je het doet, koop er dan 1 in Duitsland zonder eerste registratie, als je toch perse een (voor de RDW) origineel NL’se auto wilt. Je bespaart jezelf al aardig wat geld uit door eea zelf te doen. En daar zit dan ook direct weer mijn pijnpunt. Een importeur zou mijn inziens toegevoegde waarde moeten leveren door bepaalde zaken uit handen te nemen. Dat hoeft niet tegen kostprijs maar je betaalt ook al transportkosten, leges en verwijderingsbijdragen, dus al met al is dit gewoon te gek. Maar goed, het gaat nooit veranderen; tenzij er iemand is die dusdanig goede contacten heeft bij VW en de nodige petunia’s om het financieel mogelijk te maken om importeurschap over te nemen..
willeme zegt
@ghost: Waarschijnlijk kunnen ze het goed slijten voor dat geld. Ik zie toevallig bij mij in de buurt overal dikke CLA’s van 60-70 mille rondrijden (1.33 motortje met AMG-pakket, LED-lampen, panoramadak en prutteluitlaat). Ik snap sowieso niet waarom men een dikke CLA of 2 GC koopt terwijl je voor hetzelfde (of soms minder!) een C Klasse of 3 Serie hebt…
Overigens kosten auto’s niet voor alle importeurs even veel. Omdat we in Nederland zo’n afwijkend belastingklimaat hebben, zijn de prijzen ook wat raar. Dus wellicht pakt de importeur veel marge op product A (in dit geval dan de RS3), maar moeten ze juist best veel toegeven op Product B die ze wel lager moeten prijzen om concurrerend te zijn.
Sempiternal zegt
@ghost verbaast het je? Pon.. van alle importeurs grootste boeven…
ghost zegt
@Sempiternal: nee helemaal niet zelfs, maar dan ook echt niet. Zodoende ook mijn reactie!
3246cm252kw zegt
Echt geen vergelijking met Tesla en Volvo. Deze auto’s koop je niet als je echt een autoliefhebber bent….
RiKe zegt
@3246cm252kw: Een Audi RS3 voor een ton ook niet. Dan moet je wel echt je hoofd gestoten hebben. Of drugs runner zijn…daar zal deze het wel goed hij doen, met de uitlaat klapperend over de Coolsingel
willeme zegt
@3246cm252kw:
Voor hetzelfde geld misschien niet. Maar je betaalt 30K minder dan voor een RS3 die geen streep harder gaat. In Nederland zijn de verschillen echt enorm waardoor het concurrentie-umfeld ook wat anders is. Ik zou uiteraard gaan voor de M340i (of nog liever een nieuwe Alpina D3 Touring Allrad ;-)).
evdw zegt
@3246cm252kw: Dat het geen vergelijking is met de Tesla en de Volvo ben ik wel gedeeltelijk met je eens.
Maar dat je geen autoliefhebber bent als je de Tesla of Volvo koopt dat begrijp ik niet.
Waar zit dat hem in volgens jou? Als je een autoliefhebber bent moet er een verbrandingsmotor in zitten?