Audi is lekker bezig met de nieuwe Performance modellen, dit keer is de RS3 aan de beurt.
Had de RS3 meer pk nodig? Mhaw, niet echt. Vinden we het leuk? Jazeker. De gouden Autoblog formule is dat de gemiddelde auto immers altijd wel wat extra vermogen kan gebruiken. En daar valt de Audi RS3 ook gewoon onder joh. Want de 2.5-liter TFSI vijfcilinder heeft genoeg in huis!
Wat Audi betreft mocht het nog een stapje verder met de RS3. Daarom introduceert Audi de RS3 Performance. Het is nog iets bijzonders ook, want de Duitsers gaan er slechts 300 van maken. Toch iets om over op te scheppen op verjaardagen.
Normaal gesproken levert de RS3 een gezonde 400 pk. De Performance haalt 407 pk uit de vijfcilinder. Daarmee bereikt de hot hatch een topsnelheid van 300 km/u. Tenminste, als je het optionele RS Plus Dynamic Package aanvinkt.
Het merk uit Ingolstadt heeft het toegenomen voor elkaar gekregen door de turbodruk wat verder op te voeren. De RS3 Performance Edition snelt in 3,8 seconden naar 100 km/u. Rap genoeg.
Goed, 7 pk meer en een wat hogere topsnelheid. Is dat het dan? De Audi RS3 Performance komt met nog een aantal extra’s. Het model staat op Pirelli P Zero Trofeo R banden met 19-inch velgen. Ook zijn er nieuwe kleurtjes te kiezen. Het gaat hier om Nogaro Blue, Daytona Gray, Arrow Gray, Sebring Black, Sebring Black Crystal en Glacier White. In het interieur zijn kuipstoelen te vinden en er is een 1 of 300 badge aan de binnenkant van de auto geplaatst.
Oh over badges gesproken. Alle Audi badges zijn zwart uitgevoerd en de diffuser is zwart. Een soort Porsche GTS effect op deze Audi Performance. Begin 2023 levert Audi de nieuwe RS3 Performance uit. Een NL prijs is er op dit moment nog niet. In Duitsland begint het bij € 87.000.
mattr zegt
W000T!! Extra turbodruk en 7 pk extra… Zeven hele pk’s!! Daarmee kan je een niet performance RS3 rijder wel echt het snot voor de ogen rijden
kennone zegt
Ondanks het wel echt een klap vermogen is vind ik 7pk wel een beetje schraal, 50pk was toch ook wel gelukt binnen alle milieu normen
dare2think zegt
7 pk, dat is net het verschil tussen E95 en E98. In het dagelijks leven varieren de pk’s al zoveel.. Waarschijnlijk zit deze motor al tegen zijn max. uitstoot aan te hikken en moest er toch ‘iets’ gedaan worden aan de performance zonder al te dure upgrades als duurdere sportcats e.d. Voor een fabrikant zijn de hier genoemde upgrades echt geringe meerkosten terwijl de pakketprijs zeer waarschijnlijk 2-4k gaat zijn. Zolang er iets unieks gemaakt wordt en mensen erin geloven, is het een mooie cashcow..
Edge zegt
Een blackpack dat sowieso al leverbaar is op de RS3, kleuren je ongetwijfeld al via Audi Exclusive kunt bestellen, banden die de betere bandenboer ook onder je RS3 legt en welgeteld 7pk extra door wat gegoochel met de turbo. Dat zijn toch geen dingen waarvoor je dit als limited edition in de markt moet zetten. Of zijn die kuipstoelen van de RS4 Avant Competition zo schaars dat ze er maar 600 kunnen missen?
harrie zegt
Hoho, vergeet de 1 of 300 badge niet.
berlinetta zegt
Precies wat ik ook dacht. Alle aanpassingen kun je ook gewoon los doen. Waarschijnlijk levert het dan ook nog meer op voor minder geld. Het enige dat je dan niet hebt, is de badge. Die badge zou me dan ook mijn reet roesten.
harrie zegt
https://www.tuningstickers.nl/product/autostickers/metalen-badges/limited-edition-zwart-badge-2472/
L zegt
Heerlijke auto, stoelen zijn ook zeer mooi. En wss wel fijn met dit type auto. Maar vind t verder meer zwakjes voor een limited esition uitvoering… had wat meer “performance” upgrades mogen hebben
HZW zegt
Ja, minimaal 20-50 pk meer bv.
Onehp zegt
Leuke banden ook voor de gemiddelde RS3 rijder die nooit op een circuit komt… Niet dus. Oppassen in de regen/koude met je ‘quattro’….
alcantara zegt
Ik neem aan dat een Audi ook gewoon ESP heeft? Wordt gewoon afgeknepen als je te hard op het gas trapt.
HZW zegt
Met een eenvoudige software aanpassing komt er probleemloos 470 pk uit de 2.5TFSI 400 pk motor, als het slechts 7 pk meer is, is dat amper turbodruk verhoging.
En het zal de schrikbarende Performance prijsverhoging zeker niet waard zijn.
Je praat al ruim over € 100K+ voor een RS3.