We mogen driften van Audi met de nieuwe RS3. Echt waar, de achterwielen doen eindelijk echt mee.
Een hot hatches van Audi is een veilige keuze als het om rijden aankomt. Ze beschikken over vierwielaandrijving met een Haldex koppeling. Dat wil zeggen in de basis de meeste kracht naar de voorwielen en pas daarna gaat de achteras zich ermee bemoeien. Dit maakt de S3 en met name de RS3 ware sprintkanonnen. Voor op het circuit waren er leukere alternatieven.
Autofabrikanten hebben echter het magische driften uitgevonden. Ford was er al vroeg bij met de Focus RS. Mercedes-AMG wilde niet achterblijven met de A45. En nu doet Audi ook vrolijk mee als het gaat om de nieuwe RS3, wie zijn wij dan om dit niet uit te proberen in een rijtest? Het maakt de rijdynamiek voelbaar anders. Want met nog altijd 400 pk en 500 Nm (+ 20 Nm) koppel lijkt er op papier weinig nieuw in vergelijking met zijn voorganger.
Audi RS3 rijtest
De driftmodus, vergelijkbaar met de Volkswagen Golf 8 R, heet bij de RS3 ‘RS Torque Rear’. De auto kan het koppel daarmee variabel over de achterwielen verdelen. Het is echt een gimmick. Het volledig uitschakelen van de vooras is er niet bij. Episch gecontroleerd driften zoals bij een Mercedes-AMG E63 of een BMW M5 waarbij je van 4WD voor de volledige 100% naar 2WD kunt schakelen is er helaas niet bij. Simpelweg omdat de voorwielen zich er lichtelijk mee blijven bemoeien.
Een heerlijke vijfcilinder. 0-100 in 3,8 seconden en een topsnelheid van 290 km/u (optioneel met RS Dynamic pakket) maken de Audi RS3 desalniettemin een geweldige daily driver. Of dat nog een beetje lekker klinkt? Check daarvoor de Audi RS3 (2022) rijtest video!
ghost zegt
Leuke wagen wederom, maar de NL’se prijs is simpelweg (en wederom) om te janken..
Ot92 zegt
Graag een sportback in het groen of rood.
smex zegt
Dit is toch wel de dikste auto in z’n klasse hoor, de A45 AMG is ondanks de lelijke Panamericana ook gaaf en de nieuwe 1 serie mag kwa looks sowieso niet meer mee doen. Maar de RS3 staat toch hoog op m’n verlanglijstje.
dijan zegt
Zo niet nodig ,dat driften . En als het even door politie word gezien ben je je rijbewijs kwijt voor 2 maanden.
Flutterbi zegt
Als je je door de politie laat pakken in deze auto ben je echt een waardeloze chauffeur.
tinnemans zegt
Wat ik niet snap is waarom ze niet een veel eenvoudiger systeem hebben gemaakt waarbij zeg 2/3 van het vermogen standaard naar de achterwielen gaat. Eenvoudiger, goedkoper, voorspelbaarder.
Dit lijkt me de techo-geile oplossing voor een niet bestaand probleem.
mashell zegt
Hoezo is dat goedkoper? Dan moet je een dikkere achteras naar achteren leggen (want er staat veel vaker kracht op) en eigenlijk zelfs de motor een kwartslag draaien. Wat je voorstelt kan, Audi biedt dat zelfs ook aan, maar dat moet je bij de A4 en hoger modellen zoeken, daar heeft de quattro tegenwoordig een voorkeur voor de achterwielen.
tinnemans zegt
@mashell; een dikkere achteras hoeft niet zoveel duurder te zijn, en deze computeroplossing is met het huidige chip tekort veel duurder dan de prijs van het component alleen.
Als ik het filmpje van AW bekijk dan hoor ik langskomen dat de vorige RS3 sowieso als een natte krant reed.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het hele RS3 concept niet zo goed.
ghini zegt
@tinnemans: huidig chip tekort, huidig, dat was nog niet zo tijdens ontwikkeling. Daarnaast een tijdelijk probleem.
torsen zegt
@tinnemans: Snap je het A45 AMG concept wel dan?
tinnemans zegt
@torsen; ik denk het niet nee. :)
tinnemans zegt
@torsen; Ik heb net even een filmpje over de A45 AMG gezien en inderdaad, ik snap dat concept ook niet. ;)
Ik heb veel liever een auto die wat minder snel rechtuit gaat en meer gevoel en beleving in de bochten geeft zonder dat dat gekunstelt aanvoelt.
torsen zegt
@tinnemans: Dat klinkt eerder alsof moderne sportievere auto’s met 4WD niet echt aan je besteed zijn gezien elektronische koppelverdeling toch wel een populair dingetje is.
Misschien een GR Yaris. Dat is ook de enige auto die ik kan bedenken die in de buurt van jouw voorstel komt.
Of richting het duurdere segment de M5 o.i.d.
Ik denk dat ik de meeste lol zou hebben met de Yaris.
tinnemans zegt
@torsen: Ik ben een voorstander van KISS; Keep It Simple, Stupid! Ofwel, zodra een oplossing heel complex begint te worden moet je eigenlijk een paar stappen terug doen en bedenken of dit allemaal nou nog wel zo handig is. En het antwoord hier is natuurlijk dat ze veel te ver doorgeschoten zijn. Wat ze wilden was RWD en dat hebben ze proberen te bereiken door FWD via 4WD en een enorme stapel electronica eraan toe te voegen. En wat krijg je dan? Nou, een FWD die aanvoelt alsof ze mbv 4WD en een enorme stapel electronica RWD hebben proberen te verkrijgen. Ik heb ooit een Jeep Cherokee XJ gehad en die was in de basis RWD en die zette z’n kont gewoon heel natuurlijk opzij als ik op het juiste moment gas gaf, of ging heel saai en voorspelbaar mooie cirkels rijden als de auto in 4WD stond. Ik rij overigens liever gewoon RWD, dus voor nu rij ik een grotere BMW (ik ben 1.96m).
mashell zegt
“deze computeroplossing is met het huidige chip tekort veel duurder dan de prijs van het component alleen.”
Zo werkt dat natuurlijk niet. De controller zit er toch al in en rest is allemaal software. Er is ook geen tekort aan alle chips maar slechts aan enkele types, vooral automotive grade microcontrollers.
karhengst zegt
Dan is het overigens nog opletten of je niet de haldex variant krijgt, die ze voor de lagere gepositioneerde modellen toepassen om het verbruik te drukken. Het lijkt me sterk dat die een systeem hebben dat naar RWD neigt.
torsen zegt
@karhengst: Zeg je nou serieus dat mensen moeten opletten dat ze geen Haldex krijgen op hun A4 waar de motor niet dwars geplaatst is?
karhengst zegt
Met de layout van de motor heeft het niet te maken. Maar er is een verschil tussen een permanent AWD systeem en eentje die incidenteel bijspringt. Dat laatste is veelal synoniem voor Haldex, of wordt er in ieder geval mee in verband / in de war gehaald (zoals ik wellicht ook doe, al dan niet incorrect).
Zie: https://www.quattroworld.com/audi-news/audis-quattro-ultra-technology-fancy-way-say-electronic-transfer-case/
Quattro Ultra is dus anders dan het reguliere Quattro, wat vroeger dus wel als een permanent AWD systeem werd gezien.
torsen zegt
@karhengst: Haldex is een merknaam voor een 4WD oplossing voor autos met een dwars geplaatste motor. Dus dat kan moeilijk niet iets met de richting van de motor te maken hebben.
Vandaar dat je reactie bij mij weer voor wat verwarring zorgde.
Maar ik volg het weer. Goed punt inderdaad.
karhengst zegt
Thanks voor de verduidelijking ook! Weer wat bijgeleerd :)
HZW zegt
Dat gaat niet werken bij een voorwielaandrijver met de motor dwars voorin.
De Core aandrijflijn is van links naar rechts, en niet van voor naar achter.
Alleen als de Core aandrijflijn van voor naar achter is, dan kan je 2/3 naar achter dirigeren.
rubend zegt
@HZW: het is niet gebruikelijk. Volgens mij is er geen enkele fabrikant die het gebouwd heeft. Maar de motor dwars icm RWD is mijn inziens gewoon (technisch gezien) mogelijk.
torsen zegt
@HZW: Hoe kan het dan dat de GR Yaris permanent 30/70 doet in de sport stand?
r3fl3x zegt
Ben het volmondig eens met je KISS-betoog. De meeste auto’s zijn nodeloos complex gemaakt en mechanisch helemaal niet zo goed. Wat ik wel echt heel gaaf vind aan de RS3 is de unieke motor en, vooral als sedan, de looks: compact en relatief eenvoudig gelijnd.
Zou episch zijn als Audi een soort herinterpretatie van de Ur-Quattro zou maken van het formaat A3/TT met 5-in-lijn turbo, handbak en vereenvoudigde quattro.
karhengst zegt
Dat front zou zelfs een Honda Civic nog doen rillen. Maar deze zal het vast wel goed doen op de parkeerplaats van de McDonalds, zeker nu ze fabriek-af de logo’s reeds de benzinestift-look meegeven.
Dat geluid blijft natuurlijk ongeëvenaard in die klasse.
usmurf zegt
Leuke review, vind Martijn ook echt iets toevoegen.
petroldrinker zegt
Helaas te duur voor nederland dankzij die lullos in denhaag
Dutchdriftking zegt
Een moeilijke auto. Een hot hatch met een 5 pitter is geniaal, en alleen al daarom wil ik hem. Maar helaas, dat gekke zwarte Batman masker wat deze (en de RSQ modellen) hebben maakt hem nogal lelijk. De 8P en 8Vhaddem hun gebreken, maar je kon er nog redelijk anoniem mee door het verkeer. De drift mode is grappig, maar is het niet iets heel duurs wat je in de praktijk nooit gaat gebruiken? Dergelijke auto’s staan op hele dure banden, je gaat er dus hooguit mee spelen in de sneeuw. En dat kon met de oude ook prima… Daarnaast klinkt hij niet zo lekker als de oude, en vond ik dat interieur ook beter. Kortom, wees slim en koop een S3 zoals @rubenpriest, minstens zo’n goede daily, en bespaar een hoop kosten.
HZW zegt
Dat gekke zwarte Batman masker, is natuurlijk simpel te verhelpen, even een dagje bij de spuiter neer zetten en in kleur laten spuiten, zou één van de eerste dingen zijn die ik zou laten doen.
jeroenm83 zegt
Ja….maar geen 5-cilinder. Dat vind ik toch wel een USP voor de RS.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Het geluid is minder geworden door OPF/PPF. Een andere downpipe plaatsen en het probleem is verholpen.
lithiumion zegt
Oei oei oei wat is het toch weer een spuuglelijk grafhok geworden zeg! Alle prestaties ten spijt, daar wil je je hond niet eens in begraven?! Performance combineren met mooi design kunnen ze ook echt niet meer, daar in Ingolstadt. Of ze hebben daar briljante humor; ze kopen het toch wel, want Audi
jeroenm83 zegt
Neckarsulm
soundgarden zegt
En weer die hele voorkant incl logo’s etc zwart. Bah, hou nou eens op.
HZW zegt
Gewoon even langs JD Engineering rijden voor een kleine software aanpassing en je hebt dan ± 470 pk en ± 625 Nm.
En dan doet zo’n 400pk 5 cilinder het net even lekkerder.
monsieurleloure zegt
Dat de voorbanden breder zijn dan de achterbanden blijft raar, maar je moet toch wat om het onderstuur onder controle te krijgen…
Ot92 zegt
@monsieurleloure Het is ook voor meer grip (bij sprintjes) gezien ie in de basis voorwiel aangedreven is…
bernoulli zegt
Net de grote broer van de i20 N met die neus.