Tegenwoordig zijn we al gewend dat op basis van de Audi A4 en A6 eens in de zoveel jaar een RS4 Avant en RS6 Avant verschijnt, maar je bent wellicht vergeten dat deze traditie van RS Avant’s halverwege de jaren ’90 begon. Toen sloegen Porsche en Audi de handen ineen en ze creëerden de Audi RS2 Avant.
Als basis werd een doodgewone Audi 80 Avant genomen, die vervolgens ingrijpend door Porsche onderhanden werd genomen. Deze auto’s werden van maart 1994 tot juli 1995 gebouwd bij de Rossle-Bau fabriek van Porsche in Zuffenhausen, waar voorheen ook de Mercedes 500E werd gebouwd.
Onder de motorkap vinden we een 2.2-liter vijfcilinder met turbo. In de basis is dit een ‘standaard’ Audi motorblok, maar het is wel door Porsche aangepast. Zo is er een grotere turbo gemonteerd en is er nog eens naar de elektronica gekeken. Dat zorgt er voor dat het blok nu 315 pk levert. Uiteraard mag het Quattro vierwielaandrijvingssysteem van Audi niet ontbreken.
Dankzij dat vermogen (en het gewicht van 1.600 kilo) was de RS2 Avant in staat om in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Wellicht nog indrukwekkender is de sprint van 0 naar 30 MPH (48 km/u), dat gaat namelijk in 1,5 seconde en dat is sneller dan een McLaren F1! De topsnelheid ligt op 262 km/u.
Oorspronkelijk stond het in de planning om zo’n 2.200 exemplaren te bouwen, maar vanwege de enorme vraag werden het er uiteindelijk 2.891. Waarvan er slechts 180 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant hadden zitten. Ter vergelijking: Van de vorige generatie BMW M5 Touring (E61) werden in 3 jaar tijd 1.025 exemplaren gebouwd.
fortuna zegt
Verdomd snelle machine, kan ik je vertellen!
–edit: dank u, is gefixt–
bbroekde2e zegt
@fortuna: heb je er in gereden dan?
tttooommm zegt
@fortuna: Hele kromme zin inderdaad! :p
Hupke zegt
Als ik ooit een collectie aanleg mag hij erin, samen met DE S8 een van de weinige echt interessante audi’s.
xiran zegt
@Hupke: geen ur-quattro?
jrk68 zegt
@xiran:
Mocht ik ooit in die positie komen en ik zou Audi in mijn collectie willen opnemen dan houd het met de Kurz Quattro wel een beetje op.
Al zie ik de RS2 wel als de laatste leuke Audi.
xiran zegt
@jrk68: zelf bouwen? volgens mij heeft de 200 hetzelfde 2.2 turbo blok. Je hebt alleen een basisbody nodig en heel veel tijd.
Megakix zegt
@jrk68: heb destijds mogen ‘brullen’ in een RS2 Coupé…manman, voor een gozertje van ‘jong’ was dat zijn ultieme belevenis. En – zoals het stukje al aangeeft – de stoplichtsprintjes waren verbluffend ! Ook de V8 mocht ik destijds intrappen. Beiden stonden hoog op mijn jongensdroomboom :)
Hupke zegt
@xiran:
Nee, er zou al een jensen staan die quattro heeft er dus niets meer te zoeken.
mashell zegt
“Als basis werd een doodgewone Audi 80 Avant genomen”
Dat was natuurlijk niet zo. De basis was de S2, bepaald niet doodgewoon. Die wagen was bijna net zo goed als de toenmalige M3 maar overtrof deze alleen in het nog hogere brandstofverbruik. Audi had iets nodig om BMW een poepie te laten ruiken, Porsche had wat geld nodig. 1 en 1 = RS2.
robbie zegt
@mashell: zo’n S2 is in de basis ook een Audi 80.
Een RS4 is in de basis ook een A4.
phaeton zegt
@robbie: Ja, maar met doodgewoon wek je de indruk dat de basis een 1600 Avant was. Dat vind ik weldegelijk een verschil.
Naast enkele zinsfouten is er nog iets: Het “mocht het je wat interesseren” bij het noemen van de topsnelheid. Jij schrijft dit artikel, dus jij denkt dat het ons interesseert. En dan is het zo. Zo niet, dan moet je het niet noemen.
robbie zegt
@phaeton: boehoehoe…
thejoker zegt
Klopt niet wat er staat, nu wordt er gesuggereerd dat Porsche een reguliere Audi 80 Avant heeft omgebouwd tot een RS2. Dat is niet correct. Buiten dezelfde carrosserie is een S2 totaal niet vergelijkbaar met een ‘standaard’ Audi 80 / Coupé.
Porsche heeft namelijk een S2 Avant als basis gebruikt, met een 2.2 ltr 20v vijfcilinder Turbo. Ze hebben feitelijk alleen wat aan het motormanagement / turbo, interieur en remmen/velgen gedaan. Zo spannend was het eigenlijk ook niet. Ik heb zelf ooit in de demo van Pon gereden, ding had een enorm turbo-gat, de ‘normale’ S2 is een veel fijnere auto. Verder wel een bijzondere auto, zo’n RS2, leuk en opvallend. Bij Audi in Ingolstadt staat ook een RS2 Sedan.
MJB zegt
@robbie: Gast, reageer niet altijd zo zielig op commentaar van anderen. In plaats daarvan kun je er ook wat mee doen.
Megakix zegt
@MJB: niet om het perse voor @Robbie op te nemen…maar ik moet zeggen dat hij sinds lange tijd hieraan wel degelijk ‘gewerkt’ heeft. En dat zijn bovenstaande reactie prima te pruimen is.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@robbie: lol!
solmatje zegt
@phaeton: Jezus gast!
stanlee zegt
@phaeton: Doe niet zo moeilijk en leg je gewoon neer bij de redenatie van Robbie
xiran zegt
@mashell: porsche heeft nog nooit geld nodig gehad, ze doen wel vaker motor klusjes. Het motorblok uit de oude seat ibiza is ook door porsche gemaakt/aangepast.
robbie zegt
@xiran: ze hebben het systeem voor de inspuiting geleverd/ontwikkeld. Dat is iets anders.
E34M5Touring zegt
@robbie: En het kleppendeksel. Belangrijk.
xiran zegt
@robbie: … eng zoveel die man weet.
sir_smokalot zegt
@robbie: Jaja, mijn oude Ibizaatje deed destijds toch mooi 180 per uur, met zijn 1.2’tje. Was zonder System Porsche onder de motorkap noooooit mogelijk geweest natuurlijk :)
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=cM0rvp7PhsY
Bloedjesnel en een heerlijk geluidje!
mercedesclk350 zegt
@E34M5Touring: wauw. Ze zeggen van 100-200 maar gaat lekker door tot de 280. Dit is de enige Audi waar ik me aan zat te vergapen in mijn jeugdjaren. Totdat mijn vader een Mercedes 190 kocht…
sebasjuhh zegt
@E34M5Touring: wel ff bij vermelden dat ie 650 pk heeft he :p
E34M5Touring zegt
@sebasjuhh: Niks gelogen toch :) Bloedjesnel en een mooi geluid ;)
sebasjuhh zegt
@E34M5Touring: haha ik geef je geen ongelijk hoor! echt een prachtig geluid
E34M5Touring zegt
@sebasjuhh: Idd, uniek geluid zo’n 5 pitter!
eklasse zegt
Tijdloos!
laulau zegt
Pff wat is/was die 5cylinder een geweldig blok. zo’n mooi geluid en eenvoudig meer vermogen uit te halen. Rs2 is trouwens een verdomd prachtige bak. Perfecte auto eigenlijk
deepep zegt
Heerlijke bak, graag in mijn collectie net als een 928-S4 , lancia intergrale Turbo, Renault 5 Turbo 2 etc…
echte young classics.
zakar36 zegt
Inderdaad een van de beste auto’s ooit gemaakt. De looks, power en ruimte:Gewoon geweldig. Zou had elke Audi eigenlijk moeten zijn.
zakar36 zegt
@zakar36: Zou moet Zo zijn natuurlijk. (Ik wil een edit knop!!!!!!!)
solmatje zegt
@zakar36: maak je vooral niet te druk om jou VERSCHRIKKELIJKE spellingsfout.. Niemand die er wakker van ligt en iedereen begrijpt wat je bedoelde!
stanlee zegt
@solmatje: een + knop in de autoblogapp zou een betere optie zijn, zeker nu :)
Megakix zegt
@zakar36:
[EDIT] —-> press
Freewarefreak zegt
Geweldige auto.. vriend van mij heeft er ook één.. alleen die van hem is niet meer “standaard”.. deze levert 369 PK.. wat een quattro beest..
993c zegt
@Freewarefreak: dat is een s2
E34M5Touring zegt
@993c: S2 met Roofrails?
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Spiegels kloppen niet met de RS2, hetzelfde geld voor de badge in de grill en de velgen.
Lijkt mij niet dat je alle speciale RS2 items gaat verweideren.
thejoker zegt
@jrk68:
Je hebt geen heel betoog nodig om te onderbouwen dat dit een S2 Avant betreft, dat zie je direct. Sowieso al aan het S-logo in de grill ….
En spelfouten maken doen we vast allemaal wel eens, maar “verweideren” !?
jrk68 zegt
@thejoker:
Jij en ik zien dat meteen ja, M5 kennelijk niet, dus ben ik zo beleefd om hem de verschillen aan te wijzen….
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
En dan vergeet ik de S2 bumper nog….
Conclusie, het is een S2.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ik dacht dat ze die S2 alleen als Coupe hadden.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Vanaf 2003 is de S2 ook als avant en sedan gebouwt.
De coupe S2 stamt uit 1990.
Ooit ben ik door zo’n S2 Coupe het snot voor mijn ogen gereden op de ring.
Ben toen ff een praatje gaan maken bij die duitser, dat ding was 500pk en helemaal gestript….
jrk68 zegt
@jrk68: Edit 2003 is 1993
E34M5Touring zegt
@jrk68: http://www.youtube.com/watch?v=vsEXuoCvABY
Dit is 1 van de sickste S2’s die ik tegen ben gekomen op jijbuis. Filmpje is al oud maar wat een start.
thejoker zegt
@E34M5Touring:
Neen, als Sedan, Coupé en Avant;
E34M5Touring zegt
@thejoker: Ok tnxs. Zo’n sedan heb ik dan wel is gezien. Altijd gedacht dat het een handige thuisknutselaar was.
jrk68 zegt
@thejoker:
Erg grappig, eerst zeiken en dan mij naapraten….
Je bent echt een joker….
thejoker zegt
@jrk68:
Jou napraten, afzeiken ? Heb je last van een kort lontje …
Gast, ik heb zelf een S2 Coupé (3B) gehad, een zwarte, maart 1991, 220pk, vijf versnellingsbak. Dus denk dat ik er behoorlijk wat meer vanaf weet dan jij. Ben ook actief lid geweest van Nederlandse S2 Club, daardoor ook bekend met de S2 ABY, RS2, en ander Audi S- en RS-spul, dus ….
xiran zegt
@thejoker: fucking hell man weet je wel wie ik ben, ey kerel weet je wel wie ik ben. mijn papa… ooowh wacht verkeerd balletje. ey kerel, ik rij een audi weet je wel wie ik ben…
thejoker zegt
@xiran:
Die gast die ‘verweideren’ en ‘naapraten’ schrijft, denkt dat ik hem na zou willen praten. Waarom zou ik? Misschien om de moderne Nederlandse spelling te leren?
Ik heb zelf ruim vier jaar een S2 Coupé B3 gehad, denk dat ik redelijk op de hoogte ben van al het Audi S- en RS-spul tussen 1990 en 2000. Daarna ben ik afgehaakt. Dus rijd geen Audi meer, vind het nieuwe spul namelijk niet meer zo spannend. Toen was het nog leuk / bijzonder / anders om een S2, S4 of S6 te hebben.
betonstaal zegt
@thejoker: leuk met die ballon
Freewarefreak zegt
@jrk68: oops ja het is de s2… Pk’s kloppen wel :)
dheep zegt
@Freewarefreak: die velgen kunnen echt niet
rufctr01 zegt
@Freewarefreak: ik vind de Porsche wielen mooier onder deze auto.
yannick-s zegt
Alleen een beetje jammer van die lada achtige achterkant…..
vale46 zegt
-=edit: fixed!=-
Leuk stukje geschiedenis :)
rufctr01 zegt
De laatste mooie Avant van Audi! Geweldig mooi, zeldzaam en bijzonder. Dit is nog een Audi, geen omgekatte VW! Jammer dat ze nu niet bijzonder meer zijn.
4991 zegt
na al die tijd weet ik nog altijd niet vanwaar ze de benaming hebben gehaald.
S8-2000 zegt
@Hupke: Bedoel je de S8 D2 (1998-2000)?
Hupke zegt
@s82000:
Ja, ik denk dat de meeste mensen met DE S8, de D2 bedoelen.
Was immer de eerste, en naar mijn mening de mooiste en meest interessante.
norge zegt
Was toen een kek bakkie, nu denkt VW dat ze het zelf kennen…
Bartholomeo zegt
Een filmpje mocht wel bij het artikel. Bloedsnel zijn die dingen.
Tommy2 zegt
gewoon goedkope omgekatte skoda toch? niet eens een v8 dus sowieso troep!
Gepost vanuit mijn i30.
michielh zegt
Audi’s uit die tijd delen bijna net zoveel onderdelen met VW als tegenwoordig… Enige grote verschil is dat het imago van Audi destijds wel wat anders was, nog wat meer ‘vorsprung’ georiënteerd :)
Maar heerlijke wagen. Zou deze graag in de garage hebben staan.
joris_evers zegt
Er staat in Nederland een exemplaar te koop. Klik.
S8-2000 zegt
@Hupke: Ik ben het helemaal met je eens, daarom heb ik er vorig jaar maar een gekocht. http://www.lentesdecontacto.com/audis8/
Hupke zegt
@s82000:
Mooi, speeltje of is het je daily driver?
knalfa zegt
Dat vind ik nog steeds een verdomd wrede bak, die doorlopende achterlichten zijn echt dik.
Die moet er nog een keer komen!
S8-2000 zegt
@Hupke: Ik hoef er gelukkig niet mee naar m’n werk (gelukkig qua kosten , niet qua plezier). Ik gebruik ‘m zo’n 4x per week. Elke keer stap ik met een glimlach in, hij rijdt zo ‘effortless’. 0-100 in 6,5 seconden, dus in deze tijd niet echt snel, maar snel genoeg om 99% van de auto’s voor te blijven. Cruisen is heerlijk relaxed, maar als het moet even naar handmatig schakelen en blazen. Gemiddeld 14 liter maar als ik normaal rij en veel snelweg is 12 of zelfs 11 liter mogelijk.
imdoctorbob zegt
@s82000: Wow das echt zuinig. Als ik veel snelweg rij verbruikt mijn auto meer dan 11-12 liter en ik heb een diesel…
ej20g zegt
@s82000: en dan zijn er een hoop mensen die mij voor gek verklaren dat ik in deze tijden een Opel Omega 3.2 V6 aan wil schaffen. Gemiddeld verbruik: 1 op 8,7. Snelweg: 1 op 12 of zelfs 1 op 13 mogelijk indien je jezelf kunt beheersen. Is overigens altijd uitgerust met een automaat. Het blok produceert “slechts” 218 pk en 290 Nm. Niet extreem snel dus door het gewicht (1610 kg voor de 3.2, 1595 kg voor de 3.0), maar dat 3.2 blok (en de 3.0-liter variant) is extreem soepel met die automaat. Veel plezier met je auto, dit soort auto’s worden zeldzaam (lees: mensen die zulke auto’s rijden).
RickS zegt
Wat een vreselijk gebekvecht op de zondagavond! Ik heb maar 1 ding te zeggen: mooie bak (:
pikes83 zegt
Prachtige wagens waren dat:-)
schellekens006 zegt
Ik hoor niemand over die 5cilinder zon geweldige motor was dat niet. Prachtig geluid en prestaties maar dingen zuipen olie en ze tikken bijna allemaal in de motor. De v6 van audi daarna is veel betrouwbaarder.
ej20g zegt
@schellekens006: waar heb je dat vandaan? De 2.2-liter 5 cilinders van Audi (waaronder dus het exemplaar uit de S2 en RS2) is ijzersterk en tot hoge vermogens op te peppen, al dan niet zwaar aangepast. De V6 is een net blok, maar niet meer dan dat in vergelijking met de 5 cilinder.
circuitbeer zegt
Lieve mensen, Ik heb zon RS2 en het is een waanzinnige auto met al zijn plussen en minnen. Ja minnen zijn er ook. Maar als je een lange bocht uitkomt en het enorme turbogat weet te mennen dan is er weinig ander leuks te verzinnen voor dat geld.
Iedereen die er niet zelf in heeft gereden kan er niet over meepraten.
Groetjes,
Frank