Er zou geen ruimte voor zijn in het gamma, maar een hoge meneer bij Audi heeft nu toch te kennen gegeven dat de RS1 er wellicht komt.
De Audi RS1 met 300 pk kan realiteit worden, dankzij het succes van de Audi S1. Dat zegt Andrew Doyle, de man die verantwoordelijk is voor de Australische tak van Audi. Auto Zeitung meldt dat Doyle heeft gezegd dat de hoop op een compacte 300 pk A1 een gerechtvaardigde is dankzij het succes van de Audi S1. Die kleine bom vindt gretig aftrek en dus zou het maar zo kunnen dat er een soort über-A1 komt. Als powertrain zou de 300 pk sterke variant van de Audi S3 getransplanteerd moeten worden.
Mooi nieuws, maar er is ook reden om sceptisch te zijn. Of eigenlijk, twee redenen. Ten eerste past de turbo van de Audi S3 namelijk niet in de S1, zo heeft ondergetekende zich ooit laten influisteren door een ingenieur toen hij bij de introductie van de S1 vroeg waarom er niet gewoon Golf R-specs in de S1 gepropt waren. Maar dat was een probleem met ruimte rond de airco-unit, dus wellicht is dat wel oplosbaar.
Een tweede reden om sceptisch te zijn is het verhaal met de Audi A1 Quattro. Weet u nog? Die veel dikker uitziende Audi A1 in een gelimiteerde oplage van 333 stuks? Die heeft “slechts” 256 pk, dus het zou op z’n zachtst gezegd een tikkeltje sneu zijn voor A1 Quattro-kopers als er plots een versie met 300 pk hun speciaaltje ondersneeuwt.
Maar goed, de geruchten zijn er. Waar rook is, is doorgaans vuur. We zijn erg benieuwd of Audi het aandurft om een nog brutere versie van de A1 te bouwen. Al was het maar omdat ik dat avontuur in de sneeuw met Stig Blomqvist graag nog eens overdoe met nóg meer pk’s.
Ter inspiratie voor de Photoshoppers hebben we de galleries van de S1 en de A1 Quattro nog even bijgevoegd. Het plaatje boven het artikel komt uit de gallery van de A1 Quattro, bij gebrek aan beter beeldmateriaal.
amrish63 zegt
Laat maar komen
mashell zegt
Kan toch best voor de volgende generatie?
sleepyj zegt
@mashell: soms kan de oplossing zo simpel zijn.
TimoBac zegt
Mag hoor maar A/B-segmenters met deze PK-waarden zijn ietwat overdreven. Koop dan een goede hothatch a la S3 aangezien de RS1 is die vaarwateren qua prijs zal zitten.
celicatwincam zegt
@TimoBac: ohja scherp:)
ritchie zegt
Ik zeg doen!
celicatwincam zegt
@CasperH: maaruh, had de S1 niet 231 pk?
TimoBac zegt
@celicatwincam: S1 wel ja, A1 Quattro niet.
vtechlover zegt
Laat maar komen, En nou wel met een redelijke prijs!!!
mrrallycross zegt
@vtechlover: haha dat je alleen al aan een redelijke prijs durft te denken
jobberns zegt
@vtechlover: de prijzen van Audi zijn toch altijd redelijk?
henkhupelschoten zegt
Die velgen van de A1 quattro zijn wel echt gaaf, ik moet zeggen dat ik de A1 in zn algemeen afkeur, veelste dure polo. Maar die speciale uitgave’s zijn toch wel echt gaaf!
Freewarefreak zegt
@henkhupelschoten: Inderdaad Henk, wat een mooie wielen zijn dat.
humpyourdog zegt
@henkhupelschoten: lijken een beetje op de turbine velgen van een e34 m5, ook hele mooie dingen.
Freewarefreak zegt
@humpyourdog: Volgens mij is het meer een moderne interpretatie van de aloude Ronal Turbo of zo.
humpyourdog zegt
@Freewarefreak: misschien wel ja. Al zitten die in mijn ogen toch vrij dicht bij het eenvoudige ‘kroonkurk’ design.
bobjandevierde zegt
@humpyourdog:
De “velg” waar jij het over hebt is in feite een wieldop op 5 spaaks lichtmetaal.
http://static.autoblog.nl/images/wp2014/BMW-M-System-I.jpg
Dus volgens de wetten van AB, zijn ze pauper en nep.
Persoonlijk vind ik ze na al die jaren nog steeds mooi hoor.
danielj zegt
@bobjandevierde: Net als de “Throwing stars”. Die doppen hadden wel een functie, ik meen mij te herinneren dat ze voor aerodynamica en koeling van de remmen waren.
humpyourdog zegt
@bobjandevierde: haha mooi, ik heb lang de 15 inch wieldoppen gehad die er van in de verte op lijken. Dan hebben ze toch meer gemeen dan ik dacht :)
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Ben het helemaal met je eens. De gewone A1 naait je diep in je reet qua prijs. De specials zijn ook duur, maar weliswaar wel lekkere bommetjes. Vooral die quattro. Een van de leukste Audi’s.
Freewarefreak zegt
Ik kan het nog steeds niet hebben dat ik NOOIT die velgen onder die Audi A1 Quattro heb kunnen vinden. Die heeft het VAG concern nooit in productie genomen. Tenminste dat denk ik.. anders hadden die allang onder m’n auto gezeten. Die vind ik zo cool.
martingtv zegt
@Freewarefreak: http://www.original-felgen.com/8x0601025ags9r.html
LaLancia zegt
Vind het nog steeds een verschrikkelijk autootje. Of ‘ie nou 300 pk heeft of niet.
Ram-G-maN zegt
Zolang de RS1 een sidepipe uitlaat krijgt zoals het bij het concept het geval was vind ik het dikke prima.
http://images.thecarconnection.com/lrg/audi_100351273_l.jpg
Liefst zie ik ook nog een 5 cilinder vooronder.
Dutchdriftking zegt
@AutomotiveDesigner: Een 5 cilinder zou natuurlijk perfect zijn, maar dat zie ik helaas niet gebeuren.
bobjandevierde zegt
@AutomotiveDesigner:
Strak plan, die 5 cilinder.
Weet je zeker dat hij alleen maar rechtdoor wil.
*Slaat op voorhoofd en mompeld iets over gewicht en stuuruitslagen*
Ram-G-maN zegt
@bobjandevierde: Gewoon meer spoorbreedte, bredere sloffen vooraan en een mechanisch differentieel. Had de vorige RS3 ook, bredere wielen voren dan achteren.
Dutchdriftking zegt
Doe mij er maar eentje. Die Quattro was geniaal, maar door de beperkte oplage ook flink aan de prijs. een RS1 (eventueel met een downgrade naar 270pk om de S3 niet te veel in de weg te zitten) lijkt me een top wagentje. Miltek er onder en een chip van JD, dan heb je een retesnel karretje. Jammer dat de gewone S1 pas met de facelift is gekomen. De A1 van voor de facelift vind ik echt veel mooier.
jeanclaude zegt
De 2.0 tfsi uit de huidige S1 is dezelfde als die in bijvoorbeeld de nieuwe TT zit, maar is een vernieuwing (maar in principe hetzelfde blok) van de 225pk/211pk sterke tfsi die in de vorige A4 en de huidige Q5 zit. En dat is weer hetzelfde blok (dus met grote turbo) alleen dan gedowntuned als het oude S3/Golf R blok die 265/270pk leverde. dus wat nou de turbo van het R blok past niet in de A1.
mashell zegt
@jeanclaude: de huidige A1 is PQ25 platform, de Golf 7 en A3 zijn MQB. Een kernmerkend verschil is de hoek waaronder het motorblok is ingebouwd. Dat een voor MQB gemaakte motor niet zomaar past in de krappe motorruimte van een oud model is logisch. Net zo logsich als dat Audi nu al wel aan de opvolger van de A1 zal werken en die wel gewoon MQB zal zijn.
gregorius zegt
Hoe moeten we dit dan noemen?
Lava-burning-hot-mini-hatch?
Maar goed, op het moment ze 230/250 pk in zo’n rugzakje stoppen, ben je toch al niet speciaal geloofwaardig meer. Dan zit je ver in het gebied genaamd: we weten dat het onzin is, maar het verkoopt.
Dus als ze straks een 300pk versie maken; of zelfs 360pk (wat al in productie is uit een 2.0 4cyl); ach als t verkoopt.
Als ze die S1 voor bijna 50k in NL aan de man kunnen brengen; wat moet zo’n opgevoerde Polo met 300pk dan wel niet gaan kosten?
ghost zegt
@gregorius: mijn polo heeft nu al ruim 300pk dus dat is niks nieuws.
bobjandevierde zegt
@ghost:
300 pints per kilometer is een heel fors olieverbruik, overdrijf je niet een heel klein beetje?
Rob zegt
@bobjandevierde:
Je hebt die Polo R WRC toestanden dingen. Er zijn tuners die dat ding naar ruim 300pk tunen. Extreem en bizar.
Trekt mij totaal niet in ieder geval.
ghost zegt
@Rob: klopt! Die gaan tot 400pk met tunen, maar ik zit op iets van 335 nu, exact weet ik het niet, moet nog de testbank op.
ghost zegt
@bobjandevierde: grappig! Not!
Rob zegt
@gregorius:
“Meer. Meer! MEER!!!”
Het gaat inderdaad nergens meer over. Met 200pk in je mini hatchback tel je allang niet meer mee. Maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die mij kan overtuigen dat ik meer dan 200pk in een mini-hatchback nodig heb…. Ik heb altijd het perfecte tegenargument: Suzuki Swift Sport.
ghost zegt
@Rob: haha ga toch weg, je hebt ws nog nooit iets echt leuks ervaren als ik je zo hoor!
Rob zegt
@ghost:
Ik zou anders even uitleggen waarom ik jouw Polo met 335pk niet zo leuk vind en een Swift Sport wel.
Een Swift is klein, goedkoop in alles, gemakkelijk om te rijden, praktisch (zeker met vijf deuren) en best wel zuinig. En kies je voor de Sport dan krijg je nog steeds die kleine, goedkope, makkelijke, praktische en zuinige hatchback, maar dan met wat extra pep. Scherpere besturing, genoeg trappelende paardjes, een goed onderstel en twee knalpijpen. Dat alles zorgt ervoor dat je ontzettend veel lol kunt beleven in zo’n gebakje. Lekker scheuren, zonder dat je bij een foutje meteen tussen zes planken terecht komt of een tweede hypotheek moet afsluiten.
Dat vind ik nou leuk. Het aangename (plezier) met het nuttige (goedkoop, praktisch) gecombineerd. En de Swift Sport heeft wel iets nostalgisch, 205GTi-achtige toestanden zeg maar.
Al die leuke eigenschappen die ik net noemde doe je compleet teniet als je er een extreme motor met een miljoenmiljard peekaas (335pk, om maar iets te noemen) inhangt… Als ik belachelijk snel wil gaan haal ik wel iets wat in de eerste instantie ook ontworpen is om heel snel te gaan en niet als goedkoop en praktische vervoer voor de massa. Lotus-achtige toestanden zeg maar.
ghost zegt
@Rob: beste Rob,
Ik ben blij voor je dat jij zo onwijs gepassioneerd bent over jouw – al dan niet voor de massa gemaakte, 5-deurs – Suzuki Swift.
Het zou fijn zijn als je niet de spot was gaan drijven met mijn trots bezit. Rijdt overigens ook prima en je had best een keer mee mogen rijden met me om je een idee te geven.
Rob zegt
@ghost:
Help me even: waar drijf ik precies de spot met jouw trotse bezit?
Ik hoef jouw trotse bezit niet, daar komt het op neer. Mag ik dat niet vinden?
Of mag ik niet een andere waarde invulling geven aan “iets echt leuks ervaren” (om jouw woorden maar te gebruiken) dan dat jij doet?
In beide gevallen: interesseert met niet, doe het lekker toch. Lekker puh!
ghost zegt
@Rob: Al die leuke eigenschappen die ik net noemde doe je compleet teniet als je er een extreme motor met een miljoenmiljard peekaas (335pk, om maar iets te noemen) inhangt… Als ik belachelijk snel wil gaan haal ik wel iets wat in de eerste instantie ook ontworpen is om heel snel te gaan en niet als goedkoop en praktische vervoer voor de massa. Lotus-achtige toestanden zeg maar.
Precies daar dus, Suzuki rijder en dom, pfff!
Rob zegt
@ghost:
Tsja. Als je daar uit opmaakt dat ik de spot met jouw trotse bezit drijf…, knap wel. Het is maar wat je wil lezen.
In dat stukje tekst zeg ik dat je de dingen die IK (let op, wat IK dus vind, niet jij of wie dan ook) leuk vind in een kleine hatchback teniet doet met heel veel power. Daarbij vind IK (let wederom op het woord IK) een Lotus-achtige auto leuker als een hele snelle auto. Gewoon omdat ik dat vind.
En een Lotus is daar voor ontworpen, heel snel gaan. Dat is gewoon zo. Een Polo in de eerste instantie als goedkoop praktisch vervoer. Dat is ook gewoon zo. Betekent niet dat jouw auto een stuk stront is. Vast niet. Beweer ik dan ook nergens. Dat maak jij er van of wil je er van maken….
Maar goed, ik heb het gevoel dat het niet helemaal over komt…. Dus fijne avond nog en veel plezier met je trotse bezit.
Groeten van toevallig NIET een Suzuki rijder (ook al zo’n aanname, hou daar eens mee op joh)
clarkson zegt
Gewoon doen audi! Verkopen lukt toch wel!
jeanclaude zegt
@mashell, het blok uit de S1 de 2.0 tfsi (en de 2.0 tfsi uit de vorige A4 en de huidige Q5, overigens niet te verwarren met de 2.0 tsi uit de golf 6 GTI want dat is met kleine turbo.) is in de basis precies hetzelfde blok als in de golf 6 R en oude S3, dus met grote turbo, en laat de Golf 7 R en nieuwe S3 nou precies hetzelfde blok hebben als de oude S3 en Golf 6 R alleen met wat aanpassingen, Als het S1 blok past (dus die met grote turbo) moet een R blok ook passen. dit heeft niets te maken met platformen.