Om nog maar eens te benadrukken hoe belangrijk de Chinese automarkt voor een merk als Audi is geworden zal de snelste Q3 eind deze maand in Peking worden onthuld. U heeft dus nog even om uw Mandarijn op te poetsen, anders kan het aflezen van de klokkenwinkel ietwat problematisch worden.
De Audi RS Q3 Concept beschikt over de welbekende 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met 360 pk (265 kW). Hieraan is een een S Tronic-bak met dubbele koppeling bevestigd, die zijn krachten aan een quattro-systeem doorgeeft dat de power onderling kan verdelen. Deze setup duwt de softroader in 5,2 tellen naar de honderd km/u en bij 265 km/u is de acceleratiepret voorbij. Het Duitse begrenzerakkoord geldt kennelijk niet voor conceptmodellen. De RS Q3 kreeg uiteraard ook de obligate verlaging mee.
Maar zou deze opgepompte midi-SUV geen 310 pk krijgen? Wel volgens het interne onderdelenprogramma van Audi. Wanneer de productieversie op de markt komt kan het pk-getal dus nog enigszins wijzigen. Bij deze RS moeten we overigens meteen denken aan het Q3 Vail-concept, dat toch wel als een voorloper van deze variant gezien mag worden.
Het uiterlijk heeft de volledige RS-behandeling gekregen. Van andere bumpers, een enorme honinggraat grille, donkergetinte koplampen, een diffuser, een dakspoiler tot aan de twee forse uitlaatopeningen toe. De wielkasten zijn goed gevuld met 20-inch lichtmetaal en binnenin is er rijkelijk gestrooid met leer, blauwe stiksels, alcantara en CFRP (carbon-fibre reinforced plastic). Jup, die stoelen zien er tamelijk comfortabel en gripvol uit.
Audi heeft nog niet bekend gemaakt wanneer de RS Q3 op de markt komt, al zal dat nog wel dit jaar zijn
W115 zegt
Saai uiterlijk, velgen zijn wel mooi
dotternetta zegt
@W115: you’ve catched the essence of Audi design!
norge zegt
@dotternetta: +1 :)
kampioentje zegt
shit, loop ik weer op mijn toetsenbord te kwijlen…Wat eem lekkere auto zeg!!
Dimglor zegt
Waarschijnlijk de eerste versie van de Q3 die ik mooi vind…
sir_smokalot zegt
Wel tof, een stoel met een turbo cone. Lijkt me alleen niet zo lekker zitten..
vpower zegt
Ha,toerenteller in het chinees! nog niet eerder gezien.
jjdewilde zegt
Vind het wel gaaf eigenlijk, maar Audi gaat nu wel beetje BMW achterna met het interieur. De nieuwe 3 serie heeft wat kleuren betreft veel gelijkenissen in het interieur.
eklasse zegt
@jjdewilde:
Inderdaad: ik zie het. Allebei groen.
trisx zegt
Zozo deze ziet er wel errug lekkker uit
porsche911turbo2 zegt
Best een dik ding!
akrapovic zegt
Ja zo kun je iedere auto wel lekker maken. Wat zal de prijs van dit worden? 80k?
Joel_D zegt
Q3 RS klinkt veel beter dan RS Q3.
Zou wel een tegenvaller zijn als de productieversie ‘maar’ 310pk krijgt.
dingess zegt
Ik mis de mat zilveren spiegels?
rufctr01 zegt
Gewoon een verkleinde Q5, wat is hier nu zo bijzonder aan??
kickass zegt
@rufctr01: Ik vind het meer een vergrote A1.
Gulli zegt
Voor zover ik weet gebruiken chinezen gewoon arabische cijfers (zie snelheidsmeter) dus waarom er karakters in de toerenteller staan is mij een raadsel.
Of moet ik dan denken aan kreten als Y U NO ACCERRELATE??
mcf1 zegt
WOW , vind dit de mooiste audi die ik ooit heb gezien !, ziet er very nice uit…., of dat iets over mijn smaak of audi’s in het algemeen zegt laat ik even in het midden
TSI-tje zegt
Is dit de eerste ‘echt snelle’ in dit segment ?
De Cherokee SRT8/X5M-X6M zijn wel snel maar een klasse groter. En de Ford Kuga moest het doen met ‘slechts’ 200Pk in de sterkste incarnatie (2.5T). De Koreanen en Japanners hebben ook niks in dit segment met zulke waarden.
Doen ze goed bij Audi. En waarom direkt een Q3RS en niet eerst een Q3S ? Of zou die later nog komen ?
nipe zegt
Ik vind m prima zo! Niet te opvallend, toch minder saai dan het standaard
Megakix zegt
…toegegeven..het zijn ‘volhoudertjes’ bij Audi; saaaaaiiijjjjjj
RuVi zegt
Net als dat BMW haar ///M verkloot, verkloot audi haar RS
gogo1978 zegt
Daihatsu Y-RV Turbo, zelfde klasse toch….
TSI-tje zegt
@gogo1978: Pffft.. over lelijk gesproken… :D
amgpowerrr zegt
Vernieuwing op en top zeg wtf man ctrl c + ctrl v op de designafdeling daar.
r2d2 zegt
In godesnaam…waarom verlagen ze dat ding. Dan is toch de hele essentie van mini suv weg. Koop dan gewoon een RS3 Iedereen die er een koopt zou ter plekke gefusilleerd moeten worden omdat ze unfit for life zijn.
Daarnaast, wat een gedrocht weer. Kunnen we weer terug naar de tijd dat suv’s bedoeld waren om te offroaden:
)
r2d2 zegt
R2D2 Y U no make good picture,
because i’m stupid that is..
Tommy2 zegt
Grappig. Zullen we hier nooit zien vermoed ik, en dat is maar goed ook. En die naam, had hem dan Q3 RS genoemd zoals bij de TT RS. RS Q3 trekt natuurlijk op niks.
Het zou beter zijn als Audi hier gewoon een Q3 2.5 TFSI zou uitbrengen zonder dat RS-gedoe. Volgens mij was dat ook de bedoeling.
michelyman zegt
Ziet er wel leuk uit, al was het uiterlijk redelijk voorspelbaar.
lambo4all zegt
Belachelijke wagen, koop dan een RS3. rijdt 100x beter en is 100x mooier
Joerek zegt
@lambo4all: Die kan je niet meer bestellen…
lambo4all zegt
@Joerek: dan koop je een S4 of een 2e hands RS3. Dit is gewoon een halve nep ofroader waar je nauwelijks hoger zit als in een sedan maar door het hogere zwaartepunt rijdt ie wel slecht. en heb je er wel is ingezeten? er is helemaal niet veel interieur ruimte en over begageruimte gaan we het helemaal maar niet hebben. Dit is een overpijsde wannabe-cool nep-SUV.
spylegion zegt
@Joerek: jawel hoor..
AudiQuattro zegt
Mag ik de 0-100 een beetje langzaam vinden? Als een RS3, die volgensmij niet heel veel lichter is al in 4,6 gaat, en deze ook nog eens iets meer koppel en pk heeft, zou deze toch wel rond de zelfde tijd moeten uitkomen? Niet dat 5,2 sec langzaam is, sterker nog dat is net zo snel als de R8 V8 cabrio maar toch.
bempi zegt
Gat in de markt. :lol:
meneersander zegt
Mooi maakt dit hem niet…
lowlow zegt
mooi!! Maar lang geleden dat ik nog een auto zag met te grote velgen, dit is er echt over (vooral omdat ze ook nog eens ‘uitsteken’)
Freewarefreak zegt
Wel gaaf die turbodruk meter in de toerenteller.
sel777 zegt
Strak front met die matte kleur. De rest vrij standaard RS. Saai dus. Daklijn Q3 is ook niet mijn ding. Overbodige auto.
fit4fun zegt
@sel777:
Een “overbodige auto” is een auto die niet wordt verkocht, waar dus geen vraag naar is. Q3 verkoopt prima dacht ik, dus goede zet van VAG/Audi.
sel777 zegt
@fit4fun: Daar heb je gelijk in. De vraag bepaald, maar ik mag het nog steeds een overbodige auto vinden.
fit4fun zegt
Zal waarschijnlijk meer rijplezier kunnen bieden dan de XXL SUV’s met 500 pk+
SCscreamGT2 zegt
Jezus, is wel erg nep die shops zeg… :)
audiguy zegt
Mooi ding 10x mooier dan de gewone mooi kleurtje velgen ook
lacasitos zegt
Wat betreft de klokkenwinkel: het lijkt wel of ze echt geslepen glas hebben gebruikt hiervoor, zoveel mooier dan plastic. Chapeau
love4sportcars zegt
RS -onwaardig gewoon, ik vind dit ding echt lelijk, net zoals de gewone Q3
spylegion zegt
Wat een karikatuurlijk grote velgen..
Wel stoer van Audi dat ze die heerlijke vijf cilinder ook hier in schroeven.
TDI-goeroe zegt
doe maar met de 3.0TDI biturbo, 313pk en heel veel Nm’s en ietsie minder vaker aan de pomp.
TDI-goeroe zegt
edit: volgend mij willen ze hiermee aan LeDakar meedoen :D
Imom zegt
Mooiiiiii en prachtige afweking daar kan geen enkel ander merk aan tippen MAAAAAAAR owee die saaiheid.
Ja de wielen die hebben iets wel.
peterv zegt
De kleine cls wordt als lelijk beschouwd. Maar dit hobbezakje is prachtig!!!?
speedie zegt
Zoals alle RS uitvoeringen, bodybuilders in maatpak. De beleving heb je hier achter het stuur en niet van allerlei uiterlijke krachtpatsdoenerij. Strak en elegant design wat anderen soms saai vinden noem ik klasse naar het functionele, kompakte en praktische gericht.
peterv zegt
@speedie
Elegant? Doutze krouzen is elegant. Deze audi is meer een Erica terpstra. ( met alle respect voor mevrouw Terpstra).
drivingpleasure zegt
saai, en ontzettend lelijke koplampen!