Wat krijg je als Audi al hun labels op een hoop gooit? Dit dus, de Audi RS Q e-tron.
Kan een EV auto’s met een verbrandingsmotor verslaan in de fameuze Dakar-rally? Audi denkt van wel. Één probleem: de laadinfrastructuur in de Arabische woestijn is niet je van het. Daar moest Audi dus wat op verzinnen.
Om te beginnen heeft de elektrische RS Q e-tron toch nog een ouderwetse verbrandingsmotor aan boord, die afkomstig is uit de DTM. Stiekem is deze e-tron dus niet volledig elektrisch. Toch is het ook niet gewoon een hybride. De verbrandingsmotor zorgt namelijk niet voor de aandrijving, maar fungeert alleen om de accu op te laden. Een range extender dus.
De aandrijving wordt verzorgd door twee MGU’s (motor-generator units), een op de vooras en een op de achteras. Deze zijn op hun beurt afkomstig uit de Formule E-auto van Audi. Kunnen ze deze nieuw ontwikkelde aandrijflijn toch nog ergens voor gebruiken, nu ze na dit seizoen uit de Formule E stappen.
We zijn nog niet klaar, want de Audi RS Q e-tron is een van de meest complexe auto’s ooit, aldus de teambaas. De auto heeft óók nog een derde MGU aan boord. Die dient net als de verbrandingsmotor om de accu tijdens het rijden op te laden.
Deze accu heeft een capaciteit van 50 kWh en weegt zo’n 370 kg. De elektromotoren zijn samen goed voor 500 kW, oftewel 670 pk. Het is alleen nog de vraag in hoeverre dat vermogen ook gebruikt mag worden tijdens de Dakar-rally. Dat hangt nog een beetje van de regelgeving af.
De Dakar-rally is natuurlijk bijzaak voor Audi, deze RS Q e-tron is vooral een uithangbord en een experiment. Het is dus de bedoeling dat een deel van de technologie ook zijn weg zal vinden naar toekomstige e-tron’s voor de straat.
Het prototype van de Audi RS Q e-tron scheurt momenteel al rond, zoals je kunt zien op de beelden. Later dit jaar zal de auto deelnemen aan de eerste rally’s. In januari is vervolgens het moment van de waarheid: dan zal Audi voor het eerst aan de start van de Dakar-rally verschijnen met dit high tech rallykanon.
gregorius zegt
Een aggregaat in je auto om, op de meest efficiente stand je batterijen op te laden.
Zal nog slechter klinken dan een CVT.
Maar verder natuurlijk leuk om te zien.
tinnemans zegt
En nou zijn er vast mensen die pertinent zullen beweren dat de verschillen tussen mpv’s van bijv Skoda en Porsche giiiigantisch zijn -en- geloven dat de e-tron op hun oprit opeens een ralley kanon is omdat dit ding bestaat.
Ik mis toch een beetje de tijd van Kees en Marieke Tijsterman.
Henkie zegt
Hier zit ook een Nederlands tintje aan.
Zag op de Instagram van Reiger dat ze dus ook met Reiger dempers gaan rijden. Is eigenlijk ook wel een must als je wilt winnen in de Dakar.
audirs3 zegt
Ik mis nog het woord quattro in de naam, en sportback
Edge zegt
Een e-tron met verbrandingsmotor, is dat niet gewoon een wannabe-tron?
kwakmare zegt
@Edge: we-tron …
MarcoM zegt
Ik zag onlangs een rallyrijder met een Hyundai Kona als EV rallywagen, ook een kanon van jewelste, maar doe toch maar het echte geluid erbij van bijvoorbeeld de Urquattro, dat is oorstrelend.
nofxke zegt
Dus 2 elektromotoren en een thermische motor op de accu op te laden en dan begrijp ik het niet meer…
Een derde mgu zorgt net zoals de verbrandingsmotor om de accu op te laden. Dus een elektrische motor die de accu oplaad ?
Zorgt deze ook voor aandrijving? En zo ja waar zit hij dan geplaatst?
En zo nee dan is dit geen mgu maar gewoon een generator…
Onsamenhangende technische uitleg