
Ook de snelle Audi’s ontkomen er niet aan.
Niets is meer heilig tegenwoordig. In de continue zoektocht naar minder CO2-uitstoot, zullen autofabrikanten zich in allerlei technologische bochten moeten wringen om wel het vermogen en prestaties aan te kunnen bieden, tegen een gereduceerde CO2-uitstoot.
Voor een divisie als Audi Sport is het een extra uitdaging, want deze afdeling is verantwoordelijk voor de extra snelle en sterke modellen van Audi. Het grote nadeel is natuurlijk dat veel vermogen bijna altijd direct gerelateerd is aan een hoog verbruik.
Dat betekent dat er maatregelen genomen moeten worden. In dit geval is elektrificatie een passende oplossing. Voor Audi Sport komt dat moment telkens dichter bij, want de volgende Audi RS4 wordt namelijk een plug-in hybride. Dat meldt Julius Seebach aan Autocar. Dat niet alleen, er staan nog veel meer (deels) elektrische Audi Sport modellen aan te komen.

Eerst even terug naar de Audi RS4. Qua techniek is het feit dat er een PHEV van komt tot nu toe het enige dat bevestigd is. Of dit in combinatie met een viercilinder en zescilinder motor zal zijn, is niet duidelijk. De grote rivaal van de Audi RS4, de Mercedes-AMG C63, zal verschijnen met een viercilinder. Als wij dan toch een tip mogen geven aan Audi: ga voor een vijfcilinder. In de jaren ’90 pakte dat ook goed uit.

Maar er staan nog meer modellen aan te komen. Waar we erg naar uit kijken is de E-Tron GT. Sebach bevestigd dat deze auto in drie smaakjes komt. De eerste is een ‘gewone’ E-Tron GT, plus een ‘S’-model en ‘RS’-model. En voor de humoristen onder ons: nee, het S-model krijg géén diesel. Om een idee te krijgen van het spectrum qua vermogens, kijk even naar de Porsche Taycan, die op hetzelfde J1-platform staat.

Ook is Audi Sport bezig met een SUV op basis van de bestaande E-Tron. Een Sportback zou een logische stap zijn. Die laatste stap wordt weliswaar niet bevestigd, maar volgens Seebach is het technologisch gezien haalbaar.

Dan als laatste is er de elektrische Audi R8. Het had niet veel gescheeld, of Audi Sport (toen nog Audi quattro GmbH) had in 2015 al een dergelijke auto in de showrooms staan. Het was de bedoeling om 100 exemplaren van de R8 E-tron te bouwen. Destijds werd het project gestopt wegens een serieus gebrek aan interesse. Maar de techniek is inmiddels veel verder dan toen. De R8 E-tron zal (veel) meer vermogen kunnen hebben dan de 470 pk van het origineel. Nog belangrijk is dat de welhaast ridicule vraagprijs van bijna een miljoen euro drastisch verlaagd kan worden. De R8 E-tron zou gepland zijn voor volgend jaar.

Zou lachen zijn als ze de hybride motor van de R18 e-tron quattro in een van die S-en zouden lepelen. gewoon omdat het kan(?)
@pomoek: Zou lachen zijn als ze de V10 van die heerlijke RS6 een paar jaar geleden erin hangen! Nix elektrisch, emotieloze troep die ons moet aanpraten dat we het beste beentje voor hebben met deze wereld…. Als we dat écht hebben dan zouden we bij God te raden gaan hoe we moeten leven. En dan zou pas echt alles goedkomen.
Lijkt mij niet meer dan logisch dat men die kant op moet gaan. En als het helpt in de prestaties kan niemand daar rouwig om zijn toch?
Hoewel een C63 met viercilinder wel een beetje pijn doet. Die iconische bulder van weleer zal gemist worden.
Ps @redactie ik krijg in de app sinds dit jaar geen nieuwsartikelen meer te zien. De andere categorieën werken nog wel. Hebben jullie de rekening van de hosting wel betaald? ?
iPhone 11
iOS 13.3
Autoblog app 4.4.12 (5)
@gulli: We zijn op dit moment hard bezig om de bugs te fixen. Heeft niets met de rekeningen te maken dan wel dat we op de achtergrond verbeteringen aan het doorvoeren zijn ;-).
@willeme: is gefixt, bij mij doet ie het weer
Ach, dikke prima toch? Ik zal net als elke andere petrolhead het geluid van bijvoorbeeld de AMG V8 en Audi V8 gaan missen, maar dit soort auto’s moeten nou eenmaal met de tijd mee en daar hoort elektrificatie bij. Zolang de rij-eigenschappen maar onmiskenbaar Mercedes-AMG of Audi RS blijven, en het de sterkste uitvoeringen van hun specifieke modelreeks blijven vind ik het allemaal best.
En wij moeten eigenlijk helemaal vrolijk worden van een (deels) elektrische RS of AMG, want ze zullen in ieder geval hier in Nederland een stuk gunstiger geprijsd worden doordat de elektrificatie de uitstoot en daarmee die vervelende BPM omlaag haalt.
@edge: De ervaring leert dat hybride slechts korte tijd de gewenste prestaties kan leveren. Niet erg voor piekmomenten, wel vervelend als je op de Autobahn aan het stampen bent en je na 15km iedereen weer een uur voor je moet dulden.
@stefje: In die zin gedraagt een stekkerloze hybride (Lexus GS450h bijvoorbeeld) iets beter, die heeft daar dan iets minder last van. Of een volledig elektrische auto, want dan heb je ook niet dat een deel van het systeem eruit ligt.
@stefje: Ik denk dat dat bij Audi RS en Mercedes AMG in de praktijk reuze mee zal vallen. Neem de C63 als voorbeeld. Die krijgt een hybride aandrijflijn die bestaat uit elektromotoren gekoppeld aan het blok uit de A45S. Dan heb je het dus over een viercilinder met 421pk en 500Nm koppel. Dat is dus ook zonder hybride componenten meer dan genoeg om te stampen op de Autobahn.
@Stefje: de ervaring leert dat er twee hybride systemen bestaan.
In een RS zal het ongetwijfeld te-genererend zijn, dus restant accu capaciteit is dan het minimum.
Check voor de praktijk ervaring maar een V60 D6 of VW GTE.
Ik ben heel benieuwd wat de prijs gaat doen van die E-tron o.i.d. gebaseerd op de Taycan.
Dan gaat hij maar in 5 of 6 seconden naar de 100, who cares, maar dat hij wat bereikbaarder wordt. Maar dat zal wel tegenvallen, het zal wel weer zo’n supercar achtig verhaal moeten worden voor hoge prijzen, waar ook jan-boven-modaal niks aan heeft.
De vijfcilinder zal nooit meer in de lengte richting voor in een Audi toegepast gaan worden.
De grote reden dat Audi daar mee gestopt is, was omdat de hele 5 cilinder over de vooras hing.
De V6 is daarvoor in de plaats gekomen, omdat hij korter is en minder overhangt.
Als de 5 cilinder motor in een Hybrid configuratie met een extra electro motor tussen ICE motor en de V-bak komt, wordt in lengte richting plaatsen al helemaal geen optie meer.
De volgende generatie RS4 zou eerst de overstap maken naar MQB, met dan de 5 cilinder dwars voorin, maar dit idee is al weer terug gedraaid in het voordeel van MLB met de motor in de lengte richting.
Een stap terug van een 2.9ltr V6 naar een 2.0ltr 4 cilinder motor zou wel een logische ontwikkeling kunnen zijn, m.b.t. Emissie eisen voor de toekomst.
Wat een onzin weer, voor dat handjevol RS’en en R8en die er rond rijden. Wie zit er überhaupt op een supercar zonder geluid te wachten, dat is nu juist het USP van de R8 v10 tussen al die kleine prutturbo’tjes van de concurrenten. Mensen die überhaupt een nieuwe R8 kunnen betalen, liggen er echt niet wakker van of het 270.000 of 285.000 kost.
Waar gaat het toch heen allemaal…. NAAR DE HAAIEN!
@antielectrischeautos: haha gezien je gebruikersnaam ga je het zwaar krijgen de komende jaren, zowel op de weg als hier op autoblog :)
@trasimo: Jij ook hoor, je bent toch een auto man. We hebben het allemaal zwaar, er worden alleen maar kut auto’s gemaakt. En die linkse media blijven maar hun religie vertolken.. Jij gaat het nog veel zwaarder krijgen als ons, je moet eerst nog wakker worden geschud en dan met ons mee strijden tegen deze groene linkse religie. Allemaal prima hoor, kerkje spelen… doe ik zelf ook maar dan ben ik er zelf bewust van religieus te zijn, en ik doe het niet van belastingcenten.
@koningjamesversie: doe maar rustig aan met al die aannames hoor :)
– Ik rijd in de eerste plaats Tesla omdat ik ‘m toffer vind dan alles in een vergelijkbare prijsklasse (ik hou naast auto’s ook van techniek en gadgets),
– Ik ben helemaal geen aanhanger van ‘de groene linkse religie’ en heb ook nog nooit op die partijen gestemd,
– Ik doe niets van belastingcenten, ik betaal alleen minder voor m’n auto net zo goed als half Nederland ook hypotheekrente aftrek geniet en ik ze dat ook van harte gun.
Assumptions are the mother of all f*ckups!
@trasimo: ben je niet van mening dat er een hele electrische linkse beweging is die je met een Tesla rijden “steunt”. In EV wereld is Tesla tof, vooral de truck. In onze kerk zeiden ze altijd dat licht en duisternis niet bij elkaar hoort. Maar verder goeie onderbouwing hoor en goed om te horen wat je zegt over punt 2. Punt 3 is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de belastingbetaler, kan je niet direct iets aan doen inderdaad.
@koningjamesversie: Wat een niveau. Tesla en zijn rijders zijn slecht en de rest is goed.. In België worden Tesla’s grotendeels door zelfstandigen genomen. En wat quasi geen enkele zelfstandige zal doen is links stemmen. Maar blijf vooral in kottekes denken en veralgemenen.
Dat is balen. Dan blaas je een pinautomaat op, probeer je te vluchten met de buit, en 50km verderop sta je stil omdat je accu leeg is..
@davido89: aangezien zelfs elke fatsoenlijke volledig EV al een range heeft van 400+ km is dit grapje misschien niet helemaal actueel meer..
@davido89: 1989 belde, ze vroegen of je deze grap even terug kon faxen.
Tekstzijde graag wel op de kopse kant graag.
Maak ze maar 100% elektrisch, dan kunnen ze de Model 3 wellicht bijhouden.
@baidu: de huidige RS6 kan de Model 3 (dual motor AWD non-performance) op de sprint al wel bijhouden. Inhalen niet, maar wel bijhouden :)
@trasimo: Huidige RS6 heeft een top snelheid van 305 Km/u, kan mijn niet voorstellen dat een Model 3 (dual motor AWD non-performance) zo snel is.
@hzw: dat klopt, ik had het ook niet over topsnelheid maar over sprint.
Toch maar even een account aangemaakt.. Wat zitten hier bij AUTOBLOG toch weinig petrolheads. Het lijkt steeds meer op een milieu-religie kerkdienst. Hou toch op, autoblog heeft items over achtcilinders en burnouts nodig. De God van de bijbel onderhoud de hemel en de aarde, daar gaat de VVD echt geen afbreuk aan doen, of er iets aan toevoegen. En ook audi niet met hun EVtjes en hybride hokken.
@koningjamesversie: Welkom, het is nog niet zo erg als autoweek, maar het scheelt nu inmiddels niet veel.
@nopetrolnofun: Haha ja autoweek is al ten dode opgeschreven. Is ook logisch na de Sanoma media overname. Autoblog, verkoop ke ziel niet aan fe duivel
Tja…. Ik moet er ook van huilen soms. Daarom lees ik niet meer zoveel autonieuws. Elke dag electo, milieu co2 reductie lezen wordt ik niet blij van.
@homer55: tsja het gaat nu eenmaal die kant op…. maar logisch dat je daar als echte petrolhead niet op zit te wachten. Dit zou simpel opgelost kunnen worden wanneer Autoblog een tag ‘petrolhead’ toevoegt bij artikelen waar nog wel de benzinedampen vanaf komen; dan kan je gewoon lekker filteren. @autoblog, make it happen?
@koningjamesversie: je moet elektrificatie als petrolhead heus niet altijd zo negatief zien. De ferrari laferrari, mclaren p1 en consorten behaalden hun voor die tijd bizarre prestaties met elektrische hulp. Voor de rs modellen zal de hulp van een elektrische motor hiernaast ook zorgen dat de auto’s bestaansrecht blijven hebben ondanks de steeds strenger wordende normen en dat de gebruikskosten zoals het brandstofverbruik dalen.
@ty5500: daar ben ik het wel mee eens. Dat 48v systeem en in mindere mate een hybride vind ik nog niet zo erg. Stekkeren begin ik zo lang mogelijk niet aan.
@ty5500: innovatie prima, groene religie liever niet. Stadsauto’s prima, bedrijfsauto’s mits betaalbaar, sportautos, SUV’s en duurder nergens voor nodig. De normen die veranderen hebben we te danken aan een links / midden regering en EU. Laat je rechtse stem horen bij de tweede kamer verkiezingen petrolheads.
@koningjamesversie: tsja aangezien we VVD helaas toch echt niet meer onder de rechtse partijen kunnen scharen hebben we alleen FvD en PVV nog over op rechts en die hebben allebei hun bekende nadelen… Lastig, als er nu verkiezingen waren zou ik oprecht niet weten waar m’n stem naartoe zou moeten gaan.
@trasimo: Er is ook nog de SGP ? Dus als christen is de keuze voor mij wat makkelijker. Christenunie en CDA zijn te links en vallen dus af. Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet direct wat “bekende nadelen” zijn van PVV en FvD. Ik volg ze redelijk op de voet en kan weinig ontdekken van de “bekende nadelen” die altijd op de NOS en bij RTL worden verkondigd. Ik zou denk ik PVV stemmen, maar FvD ook zeker overwegen. Massaimmigratie is inderdaad doorgeslagen, en de groene religie zéker ook. Als dat weer uit de wereld is geholpen zou ik weer VVD overwegen mochten ze weer van de Rutte richting afgestapt zijn.
@koningjamesversie: als Rutte weer normaal zou doen en er iet steeds integriteitskwesties meer in de partij zijn, zou ik graag weer VVD stemmen. Met ‘bekende punten’ bedoel ik bij FvD dat Thierry zich regelmatig als een absolute flapdrol gedraagt en bij de PVV dat Wilders veel doortrekt in het belachelijke met als gevolg dat iedereen ‘m negeert en hij nooit echt iets bereikt. Ah we’ll see…
@trasimo: ?we’ll see
@koningjamesversie: Hmmm. Ik meende dat christenen zoiets kenden als rentmeesterschap. Of bestaat dat uit het leegplunderen van de aarde omdat God de mens de heerschappij over de aarde heeft gegeven?
@sabrerator: Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Maar dat is in ieder geval niet waar de essentie ligt van de bijbel. Maar leuk dat je er best aardig wat vanaf weet!
@koningjamesversie: ik ben voor de gemiddelde refo de grootste nachtmerrie: Katholiek.
@koningjamesversie: overigens is een vriend van me belijdend GerGemNed (je bent bekend met de afkorting neem ik aan) en we respecteren elkaars afwijkende standpunten. Hij is ook gek van auto’s, sigaren en wijn, dus we hebben dat raakvlakken. In zijn kerk ligt het dan weer moeilijk dat hij 4 auto’s heeft. Weliswaar obscuur jaren ’80 Frans spul, maar toch.
@sabrerator: ?? geen fan van frans spul? Ik ook niet, geef mij maar Duits. Al worden de fransozen van de oude dagen leuker en leuker.. Die raakvlakken deel ik ook wel hoor. Ik kom trouwens uit de evangelische kerk. Wel protestant, geen gereformeerde…al ben ik van mening dat we allemaal één in Jezus zijn. God gaat zn weg met ieder apart. Helemaal bij het juiste eind zal géén één kerk het hebben als het gaat om de details. Gelukkig komtie snel en zal hij alles uitleggen! Tot die tijd, cheers!
@koningjamesversie:
Wel degelijk fan van Frans. Niet van Duits.
Maar obscuur als in: vrijwel vergeten en niet geliefd. Talbot Tagora o.a.
Mijn tot nu toe 14 auto’s waren Frans, Brits en 1 Zweed.
@sabrerator: tarbot en Tagora ? nooit van gehoord. Haha. Ik heb zelf nog weinig droom autos mogen hebben.. Aantal C-klasses w202 die ik specifiek kocht omdat ik ze vet vond. Verder een mix van het beste wat er beschikbaar was, en leasebakken / auto’s van de zaak..
@koningjamesversie: Hoe je als christen op de partijen van haat en verdeeldheid kunt stemmen is mij een raadsel. Die clubs zijn er vooral voor de boze witte man.
@frank2b: Ik zei toch dat ik op de SGP stem?.
@koningjamesversie: Ik ben een linkse petrolhead, die bestaan ook, echt waar! Of beter: autoliefhebber. Want ik rij diesel en heb ook interesse in elektrisch. En benzine. Auto’s in het algemeen. Overigens stook ik mijn 2.7 V6 diesel op biodiesel. Dus toch zo groen mogelijk. Er zijn belangrijker zaken op de wereld als auto’s. Dus ik laat mijn autoliefhebberschap niet meespelen in het stemhokje.
@sabrerator: Er zijn inderdaad belangrijkere zaken. Ik wil ook nexit, maar stem toch SGP. 2.7 V6…. Klinkt als iets van een landcruiser ofzo?! Zoiezo lekker toch zo’n 6 cilinder.
@koningjamesversie: Jaguar S-Type
@sabrerator: Statige bak! Nice
@koningjamesversie: welkom.
Buitenom de onderstaande holistische uitingen, snap ik je christelijke vergelijk totaal niet.
Ik mag hopen je dat je kar boodschappen minder tijd kost (of thuisbezorgen?)
@v60germany: Hi bedankt! Met holistisch bedoel je waarschijnlijk dat ik complete verhalen schrijf en geen ruimte laat voor missende details ?.. Dat herken ik idd wel. Jammer dat het niet altijd succesvol is?. Iedereen heeft ruimte voor verbetering hè. Als ik het terug lees moet ik soms ook twee keer kijken haha. Ik heb t graag met autoliefhebbers ook over mn christelijk geloof dus gooi er ook graag een random opmerking doorheen. En reageer ik op items waarvan ik van mening ben dat enigzins daarmee te maken heeft. Waaronder de nieuwe moderne new age religies zoals milieu.
Dat hele milieu verhaal is alleen maar geldklopperij.
De Aarde heeft gewoon een vaste cyclus, waar wij, de mens en industrie niets aan veranderen kunnen.
Het komt en het gaat zoals de Aarde dat wil, dat wij nu in staat zijn om alles te kunnen meten en uitrekenen en daar conclusies uit trekken, maakt niets uit.
Het zal warmer en kouder worden gebaseerd op de stand van de Aarde t.a.z, van de zon, en daar gaan/moeten alle anderen dingen in mee.
Wie zegt mijn dat in de het Dino of Mammoet tijdperk de lucht kwaliteit beter of slechter is dan nu.
Deze wereld gaat ten onder aan bureaucratische B#llSh#t, en uiteindelijk kan niemand het meer betalen en breekt de pleuris uit op dit Aardbolletje.
@hzw: der zullen weinig experts je tegenspreken over dat het een vaste cyclus is en het dus ook zou gebeuren zonder invloed van de mensen. De experts zijn het er echter ook over eens dat het enorm versneld aan het gebeuren is door de massale co2 uitstoot met alle rampzalige gevolgen
@ty5500: de experts hebben nog steeds opvallend veel moeite om de menselijke bijdrage aan opwarming van de aarde aan te tonen, en daarmee ook hoeveel effect het werkelijk zou hebben als we co2 uitstoot zouden verminderen, terwijl Groen Links en D66 op basis van halve informatie al staan te trappelen om jou en mij een warmtepomp aan te smeren.
Natuurlijk kan het natuurlijk allemaal echt wel wat minder en ben ik voorstander van schonere alternatieven (ja ook voor autorijden). Daarnaast zijn we ook gewoon met teveel mensen op deze aarde en groeit het aantal mensen (per hoofd van de bevolking) met name in Afrika veel te snel. Maar dat punt komt bij de klimaatfetisjisten dan weer opvallend weinig voorbij.
@hzw: Je gaat , om in autotermen te blijven, te kort door de bocht.
Vergelijk het eens met rijden in de bergen en je remmen zijn oververhit. Je raast op een afgrond af en de kans om de bocht te halen is klein. Dan kun je alles doen om het toch te halen…of…gas bij geven, lang leve de lol…
DAT is wat we als mensheid dus doen, teveel van de auto vergen zodat de remmen oververhitten. De weg naar beneden is er er, dat is een gegeven, het natuurlijke klimaat..maar we kunnen de bocht halen…of hadden die kunnen halen….
@dracae: heb je hier enig bewijs van? Het bewijs dat ik gezien heb kun je kiezen om te geloven, of je erkent gewoon dat het onzin is. Van dat laatste komen er gelukkig al steeds meer. Gelukkig is die rage al bijna op zn eindje.
@koningjamesversie: In Dan 7:7 vind je jouw bewijs.
@frank2b: Toen zag ik in mijn droom het vierde beest. Het zag er verschrikkelijk angstaanjagend uit. Het was geweldig sterk. Het had grote, ijzeren tanden. Het verslond en vermaalde en wat overbleef vertrapte het met zijn poten. Het beest gedroeg zich anders dan de andere drie beesten. En het beest had tien horens.
DANIËL 7:7. Hier heb ik uitleg bij nodig?.. Tell me more!
@koningjamesversie: Dan 7:19
@frank2b: Das de uitleg van het 4e beest!
@koningjamesversie: Zeker! En nu de puntjes verbinden! ;)
@HZW: dat t een natuurlijke cyclus is dat spreekt niemand tegen. Maar de co2 uitstoot zorgt wel voor een versnelling van de opwarming. Dat wil je kosten wat kost toch tegen gaan. Vraag me af of mensen die er zo makkelijk over denken ook uberhaupt maar enig idee hebben wat de gevolgen zullen zijn van de opwarming.
@maotje: Dat hebben we toch allemaal niet?
Djeezes wat wordt hier weer gezeurd over links religie en milieu… ga een eindje rijden man!
@tjorque: Gospel cd’tje op, mooie slingerende dijk opzoeken en gaaaan??. En je zou natuurlijk ook niet in de comment secties kunnen rondhangen.
@koningjamesversie: haha gospel cdtje, interessante keuze voor ‘driving music’!
@trasimo: luister maar eens LZ7 – Symphony… Ik bedoel natuurlijk wel een beetje moderne christelijke muziek hè. T is af en toe wel zoeken, daar heb je gelijk in?
@koningjamesversie: Ja maar ik kom naar de comment sectie voor de leuke, grappige of interessante comments.
Niet voor het gezuurneuzel over “ik vind het milieu bullshit” of “GroenLinks is kaka”
Gewoon lekker 2e hands kopen zonder al die electrische troep die alleen de auto s maar zwaarder maken dus ook saaier qua rijden.