Crashen met een A4, nu dodelijker dan ooit
Na BMW met de 3 Serie heeft Audi een probleem met de airbags in de A4, het volumemodel van het merk. Een woordvoerder laat aan Auto, Motor und Sport weten dat ze wereldwijd 850.000 exemplaren terugroepen. Het gaat om Audi A4’s vanaf modeljaar 2012 in de carrosserie-uitvoeringen sedan, Avant en Allroad.
Airbags klappen niet uit
Het euvel zit in de airbagsoftware, waardoor de airbags aan de voorzijde mogelijk niet ploffen. Dit zou bij enkele ongelukken al voorgekomen zijn, aldus het vorsprung durch techniek-merk. Om hoeveel ongelukken het gaat is niet bekend. Ook zeggen ze nog niet te weten of er gewonden of doden zijn gevallen.
Van de 850k getroffen A4’s rijdt het merendeel in China (250.000 stuks). In Duitsland gaat het om 150.000 exemplaren. Een verdere onderverdeling is nog niet bekend gemaakt, dus hoeveel Nederlandse A4’s teug mogen naar de dealer voor een softwarefiks – die enkele minuten duurt – is nog niet bekend. Die vraag hebben we uitstaan bij de importeur.
Volgens Audi heeft het niets te maken met de airbags van het Japanse Takata, dat recentelijk de spil werd in een miljoenenrecall omtrent niet-ploffende luchtzakken.
knipperlichtje zegt
Zo zie je maar weer, het kan de beste overkomen. (haatreacties in 3,2,1…)
kapiteinaudi zegt
@knipperlichtje: Exact wat ik juist wou typen!
glashelder zegt
@knipperlichtje:
Hoezo de beste??
knipperlichtje zegt
@glashelder: de Duitsers in het algemeen hebben vrijwel nooit dit soort terugroepacties.
deladude zegt
@knipperlichtje: Als je maar lang genoeg blijft roepen dat er niets aan de hand Is zul je weinig terugroepacties uitvoeren ja… *kuch* tsi *kuch*
knipperlichtje zegt
@deladude: >dit soort< terugroepacties, terugroepacties om een defect te herstellen dat directe gevolgen voor de veiligheid van de auto heeft (wat GM zo vaak moet doen dus)
lamborgfan zegt
@deladude: fisherman nodig?
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Dat ze weinig terugroepacties hebben komt omdat ze geen hoge dunk van hun klanten hebben en dat kan ik gezien de reacties wel begrijpen..
Goed om te zien dat ze het voorbeeld van Toyota beginnen te volgen, eerlijk duurt immers het langst..
super zegt
@knipperlichtje:
google voor de grap bv eens “class action bmw”, zie je dat ze wel veel problemen hebben maar kennelijk te beroerd zijn om er iets aan te doen…
nasty zegt
@knipperlichtje: niet dat ze dat bekend maken nee.
series2 zegt
@knipperlichtje: je denkt serieus nog steeds dat de Duitsers de meest betrouwbare auto’s bouwen?
lamborgfan zegt
@series2: Ik vind de woorden auto & betrouwbaar van zichzelf al niet in 1 zin passen.. Ze kunnen allemaal kapot, of dat het nu een rus, jap, amerikaan of europeaan is.. Maarja anders hebben “liefhebbers” niks om af te kraken natuurlijk..
Dimglor zegt
Overkomt elk merk wel…
Heb dan liever een recall dat ze het fixen, dan dat ze het in de doofpot stoppen…
9000cse zegt
Hoe “priemium” ze ook mogen lijken, het blijft mensenwerk en dus kwetsbaar.
series2 zegt
@9000cse: maar ze lijken helemaal niet premium!
redbeams zegt
Voorsprong door…
breakingpoint zegt
@redbeams: de voorruit…
redbeams zegt
@breakingpoint: Geniale reactie hahaha!!!
lamborgfan zegt
@breakingpoint: dat is nog eens een inkoppertje..
Marijn90 zegt
Hoorde dat er ook een aantal honda’s terug moesten vandaag op de radio, ook airbag. Of heb ik onder een steen geleefd?
powerofdreams zegt
@marijn90: Klopt, die van mij is vorig week geweest. Ging om de passagierszijde waar eventueel metaaldeeltjes mee konden komen bij het opblazen van de airbag (vanwege te hoge druk in het opblaasmechanisme).
Marijn90 zegt
@powerofdreams: aah oke thanks dat wist ik niet!
nasty zegt
@marijn90: kijk… Dat hoor je dus op de radio. Van Audi moet je het al via via te weten komen. Wordt nooit bekend gemaakt
redbeams zegt
@marijn90: Was nissan ;)
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
Nou en, gebruik de airbag toch nooit.
deladude zegt
Hmmh, geen Audi fan maar als het softwarematig is dan valt het allemaal reuze mee.
tupperware zegt
@deladude:
Of die airbag nu hardwarematig of softwarematig faalt, het resultaat is hetzelfde, die bult op je kop wordt er echt niet kleiner van..
norge zegt
Jammer dat de @rechercheur dit niet mee mag maken.
tupperware zegt
@norge:
Die @thejoker zijn we gelukkig al een tijdje kwijt..
Was die niet van de BMW?
redbeams zegt
@tupperware: Yep klopt en die kreeg er altijd flink van langs met z’n theorieën die die als “feit” bestempelde.
jokertje zegt
@redbeams: Zit het je nog steeds dwars !? …
redbeams zegt
@jokertje: Nee gelukkig niet…heb ‘m makkelijk eruit gescheten die dikke drol ;)
jokertje zegt
@redbeams: dat blijkt, als je het er tig jaar naar dato nog steeds over hebt ….
redbeams zegt
@jokertje: Ben dr niet over begonnen ;)
Orichy zegt
Dit is naast de 1,14 miljoen Volkswagen in China en de USA; http://www.carscoops.com/2014/10/vw-recalling-114-million-cars-in-china.html, een aardige opdoffer.
Oké als je 10 miljoen auto’s per jaar maakt, kan er best wat fout gaan, maar de grote hoeveelheden fouten, die tegenwoordig bij menig autobouwer te voorschijn komen, is wel een beetje too much. Het gaat ook wel vaak over meerdere bouwjaren, maar dan nog.
qriss zegt
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waar de recalls blijven voor VW, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti, Scania, MAN en Lamborghini?
Het lijkt me zeer sterk dat dit type airbag enkel in een A4 gemonteerd is…
alexxxx zegt
De mijne was van 2013 heeft het netjes wel gedaan airbags waren goed ik voel ze nog steeds ;))))
endofline zegt
Bericht van de leasemaatschappij vanmorgen. Blijkbaar mogen hier 2 collega’s hun audi binnenbrengen of het kan bij een volgend onderhoud. Zou max 10 minuten werk zijn.
Er zijn wel dik veel recalls de laatste tijd, begin deze maand BMW 3, Opel Corsa 2 weken terug. Of is dit enkel in de herfst.