Niets is zo vervelend als in je eigen achtertuin te kijk worden gezet. Dat de Duitse merken op hun ‘Ring de Zonda F en Koenigsegg CCR voor moesten laten gaan kon nog net. Maar dat een budget Japannertje en een Amerikaanse blaaskaak idioot snelle tijden neerzetten, dat kan uiteraard niet.
Terug in Juli 2007 meldde het blad Sport Auto dat de R8 met V8 motor (420 pk) een rondje Nurburgring deed in 8:04. Geen verkeerde prestatie, maar bij lange na niet goed genoeg om ook maar aanspraak te kunnen maken op een top tijd zoals de 7:29 van de Nissan GT-R en nu dus de 7:26 van de Corvette ZR1.
Nu meld het Zweedse Auto, Motor & Sport opeens dat de Audi R8 V10 wel mee kan dingen naar een top tijd, sterker nog ze weten via een Audi insider dat de R8 V10 het rondje van bijna 21km in 7:25 kan doen!
Nu begint het rekenen, de normale R8 deed de ronde in 8:04 met 420 pk en een gewicht van 1595 kg. De Nissan GT-R moest het doen met 480 pk en 1740 kg, maar dankzij de wegligging/AWD en coureur kon het klokje bij 7:29 gestopt worden. De ZR1 die veel meer kracht (638 pk), minder gewicht (1500 kg) maar ook slechts achterwiel aandrijving heeft is in het bezit van het 7:26 ronde record. De vergelijkbare Porsche 911 GT2 (530 pk, 1420 kg RWD) wist de 20.8 km af te leggen in 7:32.
Nu komt binnenkort de Audi R8 met V10 blok dat goed is voor 535 pk om de hoek kijken, waarschijnlijk maakt hij zijn debut in Parijs om begin volgend jaar in de verkoop te gaan. De R8 V10 heeft ook een lading aan aerodynamische extras meegekregen en waarschijnlijk heeft quattro ook nog wel wat gewicht van de auto weten te snoepen. Als Audi nou een goede coureur uit hun DTM renstal achter het stuur zet, dan geloof ik er wel in dat het Nurburgring ronde record gewoon weer belandt bij een Duits merk.
Wouter zegt
Interessante materie! We waren al aan het filosoferen hoe zwaar de R8 V10 uiteindelijk zal worden. Dat is ook nog wel bepalend in het hele verhaal. HEt zou bovendien best kunnen dat de R8 V10 sportiever wordt dan de R8 V8 die in wezen best comfortabel is. Tijd zal het leren.
Als we even kijken wat (dik) 100 pk extra doet, dan is dat “maar” 20 seconden. Dit zijn wel allebei achterwielaandrijvers, maar ik vraag me af of vierwielaandrijving op de ring nu zo veel zal schelen en dat extra vermogen bij de R8 tot zo veel extra snelheid zal leiden.
8:05 BMW M3 E92 420 PS/1608 kg
8:26 BMW 335i E92 Coupe 306 PS
7:26.4 Chevrolet Corvette C6 ZR1 647 PS/1,500 kg
7:42.99 Chevrolet Corvette C6 Z06 505 hp/1450 kg
Timmie zegt
Wacht maar tot de Nissan GTR V-spec is. Bij Audi zullen ze dan wel weer zwijgen.
Jurrian zegt
Idioot hoeveel de GTR sneller is als de R8 met maar 60pk en 200kg meer. wanneer dringt het door tot mensen dat quatro stenen tijdperk 4wd is :P zodra ze het voor elkaar hebben dat er wielafhankelijk aangestuurd word mogen ze weer meepraten.
tss68nl zegt
@Timmie
Beetje jammer zo’n opmerking :) Ik vind het alleen maar mooi dat ze elkaar proberen te verbeteren. Als autoliefhebber zou je dat moeten toejuichen lijkt me? Vooraf zo’n poging al met de grond gelijk proberen te maken komt een tikje zuur over ;)
Ik kan niet wachten tot ze dat ding mee de ring op nemen ;)
Heyhuub zegt
Let wel dat de 8:04 door een magazine gereden is, niet door een professionele fabrieks test rijder.
In het verleden heeft Frank Stippler volgens mij namelijk al een 7:58 met de RS4 gereden.
Suprageex zegt
Hehehe, en dan nog wachten op de R8 V12 TDI die mss in productie gaat :D btow weet iemand of de Koenigsegg CCX in bezit was van een spoiler toen hij getest werd. (heb een screenshot vn de ‘ring webcam waarop ook een CCX te zien is eergisteren, maar daar zat geen spoiler op…)
vinox zegt
@ Timmie: daar draait het juist om. En dan komt audi met een R8 met nog minder gewicht etc, en dan duiken zij er weer onder. Das juist het mooie aan de concurrentiestrijd tussen zo’n merken zoals tss68nl zegt.
Aan de andere kant, vind ik persoonlijk dat de testen op de ring tussen verschillende merken totaal geen relevantie hebben. De testen door de Stig op het TG Test Track hebben imo meer betekenis, omdat de testen door dezelfde piloot zijn gedaan.
En dat is het hem nu juist, de ring is HET schoolvoorbeeld van hoe belangrijk kennis van een bepaald circuit is. Ze zouden alle autotesten op de ring moeten laten doen door ons aller Sabine, dat zou vlgs mij een correcter totaalbeeld geven.
Hoedanook, laat maar komen dat rondje, ik ben benieuwd!
Nick zegt
Het geheim van de GT-R zit hem in het vector-geregelde vierwielaandrijving systeem.
Bij hogere snelheden word het koppel verdeelt d.m.v. de G-krachten en deels door het mechanische differentieel.
Audi is hier ook al jaren mee bezig, maar heeft het nooit op een productiewagen geplaatst.
Hopelijk is dit de eerste toepassing.
Nick zegt
DTM stal?
Ik heb liever Dindo Capello of Allan McNish achter het stuur.
Ekström en Tomczyk zijn wel goede coureurs, maar volgens mij hebben die nog nooit over de Nordschleife gereden.
De Nou zegt
die spoiler voor de ccx was er alleen opgezet op de top gear auto voor hun lap time, op de ‘gewone’ ccx is er geen spoiler naar mijn weten
GOD zegt
M3 CSL 7:50 met 360pk ;) :D :P
Jonas zegt
Had de lexus LF-A hem niet gedaan in 7:24? Maar dat was onofficieel zeker?
KUYL zegt
Die tijd van de ZR1 moet ook nog wel stuk sneller zijn. Want die is gezet door een engineer die wel aardig kan sturen maar niet super. De tijd van de Z06 is toen gezet door die zweed, als ze nou weer ff zo,n coureur zonder angst in die ZR1 zetten en als een dolle dat ding over de ring jaagt!
Erik zegt
Waarom staat de tijd van nissan gtr v-spec als wel in het lijstje van die link van wikipedia, met een tijd van 7:25…?
realhustler zegt
Ik denk op de ring dat de coureur en de weersomstandigheden significant zijn.
Tuurlijk helpt de auto een boel, maar het is erg moeilijk om het onderste er echt uit te halen.
Dan heb je nog de afstelling, want heel veel van de auto’s die ze zo’n ronde laten rijden zijn niet zo van de productie lijn, er is vast het een en ander versteld aan de ophanging, bandenspanning, type band etc.
Esprit_de_Flandre zegt
Hmm, hangt natuurlijk ook af van de bestuurder, die tijden. Misschien kunnen ze eens alle auto’s aan Sabine geven en zien wat zij er van maakt.
dekster zegt
Waarom is iedereen plots geintresseerd in Ring-tijden?
Een verschil van enkel seconden zegt toch gewoon niks als je bedenkt dat het circuit 21km lang is! ;)
Sjaakmeister zegt
Ik heb deze R8 V10 laatst rondjes zien/horen/voelen maken op de Ring, en ik kan je zeggen dat dat ding gruwelijk snel is. Hoop eigenlijk dat ie de huidige records verpulverd, ik bedoel een duitser moet die titel gewoon hebben!
Zephyr zegt
Nog eventjes en ze vliegen over de Ring ipv rijden.
S3Revo zegt
@ Nick uhh heb je de laatste DTM race niet gezien? volgens mij was die toch echt op de ring hoor!
wotevajjjj zegt
even een vergezochte denkwijze:
audi r8 in engels is?
“audi R-eight ( leest eet)
dus deze audi is gewoon een REET en een stinkende…
markieanta zegt
Kansloos volk hoor, die Duitsers.
Ze leren het nog steeds niet met hun acties, ze willen nog steeds het ‘Deutschland uber alles’ idee nastreven. Als het niet in een echte oorlog moet, dan wel in de automobielindustrie.
Go Corvette, laat zien dat er ook nog echte auto’s zijn die het gewoon winnen op kracht en niet op moeilijke truukjes.
CRX zegt
Wat een vreemde reacties… Als Audi de handschoen op wil pakken is dat toch mooi? Gelijk roepen dat de coureur van de ZR1 eigenlijk maar een technicus is, en dat van de GTR de snelle versie nog moet komen…
Calimero-gedrag (voor de jeugd: zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk !!)
markieanta zegt
lol ;)
Heyhuub zegt
@markieanta
Dan zijn die Japaners en Amerikanen zeker nog kanslozer, gezien die helemaal naar een circuit in duitsland komen om hun auto’s te testen/bewijzen.
RiKe zegt
@ markieanta
Brute kracht is niet alleen alles hoor, dat de ZR1 nu eens een goede tijd weet neer te zetten betekend niet dat de Corvette meteen heilig is en beter als elke andere auto op de ring.
Ik geef toe, het geluid van een 8 pitter vind ik veel mooier dan een 4pitter turbo (heerlijk die lage roffel).
Ik zou zelf liever in een GTR over het asfalt knallen dan in een ZR1, JUIST door die elektronica.
Probeer jij maar eens met 647pk op de achterwielen ZONDER traction control op de baan te knallen in een hoos bui ;)
Fout zegt
“Nu meld het Zweedse Auto, Motor & Sport opeens ..”
meldt?
Fout zegt
Kbegrijp wel niet waarom een simpele audi het ring record nu plots zou breken, een 5.0 V10 met 500pk en nu niet bepaald extreem licht… Welke reden zou ie trouwens hebben om sneller te zijn dan de LP560-4 , of de tijd van het ring-monster, de GT-R (om maar te zwijgen over de V-spec), te verbreken
Fout2 zegt
“…gewoon weer beland bij een Duits merk.”
belandt?
-EDIT, dank u-
Karsten zegt
@ Suprageex
het is laatst bekend geworden dat de R8 V12 TDI niet in productie gaat,
voor de diesel R8 gaan ze de 4.2 V8 TDI gebruiken in plaats van, helaas, de V12
Hopelijk zullen ze nog is besluiten om die V12 toch maar te gaan gebruiken, lijkt me leuk
de sjonnies zegt
LAATSTE OPROEP ! Wil mijnheer Klaas Zwart zich met zijn Ascari naar de start begeven !
Waus zegt
@ dekster
“Een verschil van enkel seconden zegt toch gewoon niks als je bedenkt dat het circuit 21km lang is! ;)”
Daar zeg je me wat. Om nog maar te zwijgen over de verschillende afstellingen van de auto, als de banden keuze en de coureur.
Ringtijden zijn niet echt wetenschappelijk verantwoorde manier om een auto op te beoordelen.
joep zegt
@markieanta die uit het niks ineens de oorlog en aanverwante sentimenten erbij haalt, over kansloos gesproken zeg…
markieanta zegt
@joep, die volledig off topic is, als je dan wilt reageren, doe het dan in ieder geval met enige toegevoegde waarde.
pieter zegt
Vergeet het maar Duitsers. De Japanners hebben de smaak te pakken en zullen continu blijven doorontwikkelen om altijd net ietsje sneller te zijn. Dus het zal in de toekomst voornamelijk stuivertje wisselen worden tussen Nissan, Honda en Lexus, met misschien heel af en toe een keertje een nieuwe BMW, Audi of Porsche.
erik zegt
Ik ben een absolute Audi fan, maar waarom zou de R8 V10 sneller gaan dan de Gallardo V10 met het zeflde vermogen?
Frasker zegt
Nieuwe versie van:
Lord of the rings
Heyhuub zegt
@pieter
Tuurlijk, want die Duitsers ,Italianen en Amerikanen zullen natuurlijk vooral niet continu blijven doorontwikkelen….
Zij zijn nu al bezig met een update van de 911 GT3/Turbo/GT2, deze R8 V10 zit er snel aan te komen net als Merc SLR speedster, opvolger van de F430, lichtegewicht Murcielago, BMW M3 CSL en mischien zelfs M1.
Die Lexus is volgens mij al 4 jaar aan het test rijden op de ring, waar blijft die nou?
OELEWAPPERT zegt
Maar even een vraag, gewoon uit interesse; Wat is de snelste tijd ooit neergezet op de ring? Dus niet met een straatauto, maar met een formule 1, DTM, of weet ik wat voor snel speeltje?
lincoln zegt
@oelewappert .. @wOoOdy heeft effe andere dingen aan zijn hoofd .. twee andere dingen zelfs ..
en dan heb ik het niet over zijn oren ..
Nick zegt
@Erik: Door quattro VI i.p.v. Haldex.
Het verschil tussen een Nissan GT-R en een Porsche 911 GT2 om maar zo te zeggen.
thom zegt
@ OELEWAPPERT
http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073
Deze ging ook aardig hard over de ring.
http://youtube.com/watch?v=0ceX5Wk-zSY
Scuderia zegt
Die tijd die ze met de 997 GT2 hebben neergezet moeten ze makkelijk kunnen verbeteren.
Of met een 997 GT3 RS de ring opgaan :)!
thom zegt
@ Nick
http://nl.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28aandrijfsysteem%29
GT2 heeft achterwiel aandrijving, geen awd
w0o0dy zegt
Vanuit interne politiek denk ik dat Porsche niet graag wil dat de R8 het allersnelste speeltje van Porsche compleet zoek rijdt en dan ook nog eens minder gaat kosten…. Dan hebben we nog Lamborghini die ook moet blijven verkopen… dus zou de v10 niet sneller “horen” te zijn dan de LP560. Dat is ook niet heel erg logisch want de Gallardo was tot nu toe aanzienlijk sneller en veel duurder dan welk Audi dan ook…. Ordnung muss sein is zo duits als het maar zijn kan…. duitsers houden erg van hierarchie… dus jammer voor Audi maar tot de snelste Porsche 911 eindelijk een beetje vlotte tijd weet te realiseren denk ik dat de R8 niet veel sneller mag zijn dan ongeveer 7:40… of het kan da’s een irrelevante discussie ben ik bang (ik hou niet van dat soort kunstmatig instandhouden van imago… put up or shut up is meer mijn stijl).
OELEWAPPERT zegt
Dus niemand weet wat nou het échte ringrecord is. Jammer eigenlijk. Kunnen we dus nog steeds niet zien hoeveel langzamer de snelste straatauto is ivm een racewagen. OK, dan zal ik mijn kennis maar spuien, het absolute ringrecord staat op 6min 11sec, gereden door Stefan Bellof, in 1983 in een Groep C Porsche.
Het is dat er sinds 32 jaar geen F1 auto overheen heeft gereden, die had dit weer verpulverd.
Dus wat lullen we over 7.26 van een of andere Amerikaan als je weet dat het ook echt hard kan.
En ja, dan kunnen we beginnen dat je en groep c racewagen niet op de openbare weg rijdt, maar een gt-r rij je ook niet zoals op de nordschleife als je naar de appie rijdt.
Allemaal bulldoodoo dus, dat gemiemel over snelle tijden van zo’n malle jap of r8. Racewagens, dáár gaat het om!
narciris zegt
6.11 was in kwalificatie, 6.25 in koers. Meer dan 200 km/u gemiddeld. Ik ben niet zeker of een huidige F1 of wat dan ook sneller zou kunnen. Men bouwt gewoon geen auto’s meer die DATkunnen op dat circuit.
narciris zegt
6.11 was in kwalificatie, 6.25 in koers de dag erna. Meer dan 200 km/u gemiddeld. Ik denk niet dat een F1 of wat dan ook op heden DAT zou kunnen op DAT circuit. Alles onder de 8 minuten is knijtehard maar 6.11, het is onvoorstelbaar. Dat ultrasupercars zoals een Koenig of een Zonda of een Carrera GT rond de 7.30 zitten, het is bijna belachelijk. Omdat er al zolang niet meer geraced wordt met ultrasnelle auto’s, zijn de piloten misschien ook trager geworden. Bellofs exploot was uniek, maar Ickx en Stommelen en co waren niet zo ver uit de buurt ook niet. En wat Fangio en Stewart deden in hun dagen, ze waren knettergek. Schumi crashte gisteren in z’n Scud op de Ring en test er veel voor Ferrari in vermomde auto’s maar ik zie op vandaag geen auto waar hij laat staan onder de 7 minuten mee zou kunnen rijden. De rondjes van Heidfeld in z’n F1 recentelijk toonden voor mij aan dat die huidige auto’s dat gewoon niet kunnen, wat die proto’s in 1983 konden. In Le Mans zijn ze blijven koersen, en daar zijn ze bijna aan de rondetijd van toen de rechte lijn nog niet was onderbroken. Met een diesel! De koers en de tijd zijn op de Ring blijven stil staan, met het record van Stefan als eeuwig bevroren mo(nu)ment.
Heyhuub zegt
@narciris
De Radical gereden Micheal Vergers deed al 6:55 op straatbanden en met enkel 360pk. Ik denk dus dat met een beetje goed opgezette GP2 racer je al zeer dicht in de buurt van het oude record kan komen en dat je met een moderne LMP racer er misschien al dik overheen kan komen.
Het lijkt er ook een beetje op dat jij wil zeggen dat coureurs van tegenwoordig niet zo goed zijn of niet zoveel durven als die van het verleden, wat natuurlijk onzin is. Let wel dat er ook nu nog vollop geracet wordt op de nordschleife en dat er nog meer dan genoeg racers zijn die het volle uit de ring kunnen en durven halen.
BTM zegt
@Markieanta, als jij de volgende keer reageerd, off-topic of niet (want terwijl het over auto’s gaat over het Duitse volk beginnen is ook wel een beetje off-topic), doe dat dan a.u.b zonder te discrimineren.
markieanta zegt
waarom zou ik?
pieter zegt
@Olewappert.
Nee, daar gaat het helemaal niet om. Met een biertje in de bar pochen over de ringtijd van jouw eigen woon-werkverkeer auto, daar gaat het om.
Heyhuub zegt
@markieanta
Omdat dat wel zo beleefd is en dat je zelf ook niet overkomt als iemand met de intelligentie van een kalf.
michiel zegt
dat die X5 zo’n goede tijd heeft is wel grappig ;)
markieanta zegt
Jaloers Huub?
hoi zegt
de r8 is gwn geweldig…..wat stikt mij die snelste tijd nou???
JesperF zegt
@oelewappert:
Ik denk inderdaad dat je een racewagen NIET mag vergelijken met een gewone straatauto. Een straatauto is ook nog zo gemaakt dat je er gewoon mee over de openbare weg kan. Er zijn bepaalde (verplichte) veiligheidssystemen ingebouwd die niet in raceauto’s zitten. Waar raceauto’s puur en alleen voor het circuit zijn gebouwd, moeten de straatauto’s over hobbelige plattelandsweggetjes, snelwegen en door het dorp kunnen rijden. Dit geldt dus ook voor de Paganis, Koenigseggs, ferrari’s, etc. De R8 mag je hier al helemaal niet mee vergelijken, aangezien die door sommige autobladen ook wel werd afgedaan als ‘handige boodschappenauto’. Een straatauto(evt. met race-eigenschappen) heeft gewoon bepaalde handicaps tegenover een echte raceauto op het circuit.
Dat je nu dus een echte racewagen gaat vergelijken met een straatauto met race-eigenschappen, is hetzelfde als de rollator van je oma vergelijken met de BMW van de buurman. Onzin dus.
r8-sucks zegt
Een e46 m3 deed er 7:22 over en gvd wat een lelijk wagen