Het zou echt stoer zijn: Audi die een dikke diesel in de R8 lepelt. De geruchten zwellen weer aan en de verwachting is dat we een dikke V12 TDI onder de glazen motorkap van de R8 gaan vinden.
Volgens AMS zal Audi op de motorshow van Detroit het doek van de R8 TDI af trekken. De dieselgestookte R8 zal gebruik maken van hetzelfde 6.0 V12 blok als de Q7 V12 TDI. Met 500 pk en 1000 nm beschikbaar is er weinig reden tot klagen over de prestaties. Ondanks dat het V12 TDI blok 100 kg meer weegt dan de 4.2 V8 benzine, is de R8 TDI sneller. Naar de 100 zou de R8 TDI 0,4 seconden sneller zijn, waarmee de tijd op 4,2 seconden komt. Superprestaties dus en het verbruik zou ook nog vriendelijk blijven: gemiddeld beter dan 1 op 10.
Heel zeker lijkt het allemaal nog niet, want de 326 pk sterke 4.2 liter V8 TDI was ook al eens getipt voor de R8. (via germancarscene)
UPDATE: Volgens WCF is dit de R8 V12, maar erg geloofwaardig is het niet…
(zie nummerbord en type-aanduiding)
Mustang zegt
Ik zit er niet op te wachten.. maar misschien andere mensen wel;)
VonStroke zegt
Ik vind het belachelijk, dat kan nooit zo goed klinken als een benzineversie. En volgens mij wordt je er ook (terecht) mee uitgelachen. Je hebt dan geld genoeg voor zo’n auto te kopen en dan kom je met dit af.
“Ja maar het is een diesel omdat ie zuiniger is.”
“L”oser
deefke zegt
tog een oed idee dan zie je ze mischien nog vaker rijden
JaloerseKat zegt
ik meld me aan als gegadigde voor de langeduurtest (jaartje of drie)
P@ zegt
Ik vind het geweldig dat Audi zoiets durft!!
Kom maar op met die diesel :D
Roadronner zegt
Ik vind het geweldig :D Wát een tussensprints zal dat ding hebben, fenomenaal!! :D
Maarten zegt
leuk initiatief! en gedurfd om dit in Detroit voor te stellen
StormRAM zegt
Mag van mij komen! :D
Rossi zegt
Denk dat je nooit meer iets anders wil na het koppel van dit ding! :P
Djivy zegt
Atletisch? Ja
Zuinig? Zeker
Revolutionair? Ook
Emotioneel? Voor geen meter.
Geluid blijft één van de belangrijkste ingrediënten voor octaanpret.
Zowat het enige wat de F1 tegenwoordig nog rechthoudt trouwens…
Graaf Herry zegt
Blijft nog altijd jammer van het interieur, anders had ik hem interessant gevonden.
FiXeR zegt
@Djivy,
Heb jij hem gehoord? Nee. Luister naar die WTCC Seat TDI, dat ding klinkt ook aardig mooi. Je hoort vrijwel geen verschil tussen de benzine en de TDI.
Dat diesel kut klinken is alang verleden tijd :)
Poekie Lauda zegt
Het is een leuk idee, maar dat gaat niemand kopen. Je koopt een supercar ook voor het geluid, en een diesel past daar gewoon niet bij.
Denk er maar eens na: je auto ziet er zo uit, en heeft een diesel achterin! Dat gaat gewoon niet ;)
GeoBem007 zegt
Tgoh.. Typisch VAG hé. Hoewel de Duitsers zelf meer fan zijn van benzine (wat wil je, de diesel staat er evenhoog) zullen ze toch in zo goed als alles een diesel stoppen.
Ze zouden beter de R8 V10 (T?)FSI officieel voorstellen!
Giovanni zegt
Dat zou pas eens revolutionair zijn… diesels uitvinden met een even vet geluid als benzine. Maar dit? Komaan, dat is idd zoals de meesten zeggen, belachelijk. Als er iemand bij mij zou afkomen, dan zeg ik wow! wat zit daaronder? Euuhm, een diesel blablabla.. schiet ik gewoon in de lach man! Hahaha idd, gij loser zou ik zeggen.
als ik het geld had . . . zegt
@fixer wij hebben een A8 4.2 TDI en die klinkt echt voor geen meter!! (snel is ie wel :) )
@ onderwerp zou wel super zijn natuurlijk maar als de v8 diesel er niet komt waarom dan wel de v12?
joep zegt
@Djivy, jou comment over diesel staat anders bol van de emotie ;)
Djivy zegt
@Fixer,
ik heb de Audi’s gehoord op Le Mans, en die klonken als een keukenrobot met transitproblemen.
Exotisch want weer es wat anders, maar niets vergeleken met een VTEC op de begrenzer, of een Twin Spark aan 7000, of een Lempredi V6 in het middengebied.
Aan Audi om mij met de R8 ongelijk te geven.
Maar ik zou er geen chips op zetten.
Tristan zegt
Dat zal goed werken in de pc hoofd. je hoort het geluid, je begin te lachen, welke idioot rijd er met zijn tractor door de pd hoofd, je kijkt om en je ziet alleen een R8. zucht. ik hoop serieus dat dit een flop word en geen trend in zet.
bramwillemse zegt
het past opzich wel in Audi’s campagne voor de sportieve diesel in bijv. de R10
ben benieuwd hoe dat zou klinken :) Als het goed klinkt, wat is dan het probleem?
autoblogger zegt
Tja, wat komt eerst? een R8 TDI, een RS8 (V10) of een R8 Cabrio?
Frank zegt
R12D, R8D, RD12, RD8. Ach het klinkt allemaal lekker.
Nu Porsche nog……
AJ zegt
Een diesel kán wel goed klinken, kijk maar naar die grote scheepsmotors bijvoorbeeld. Die worden ook wel eens in bigfoots gelepeld, en daar komt een enorm gebrul uit. Maar wellicht dat ze pas tof klinken vanaf zo’n grote cilinderinhoud die auto’s niet snel hebben.
Volvo_440_turbo zegt
Misschien voor mevrouw, die niet zo graag gaat tanken…
Mij mogen ze em geven, leuke reisauto dan, zou ik zo zeggen…
Akin zegt
Een beetje off-topic: lijkt me wel een beetje raar dat een 6.0 liter v12 tdi 1000 nm heeft en een merc. 65 Amg ook een 6.0 liter heeft, en die ook 1000 nm heeft en het is een benzine ( het is ook begrensd op de amg )
Thijs zegt
Brute auto. Ik heb niet zoveel tegen diesel als de meeste lezers hier. Misschien ben ik dan wel geen echt motorhoofd. Als je een R8 rijd met het argument dat het goedkoper rijden is, jah dat vind ik wat nep, maar om diesel bij voorbaat af te schieten omdat het geen benzine is, nee dat vind ik wat flauw. Ik vind dit alleen maar een goeie ontwikkeling en bovendien lijkt het me grappig om goedkoper en sneller te zijn dan de mensen in dezelfde auto met een benzine motor.
Juppe zegt
Kunnen ze die turbo’s wel koelen dan?
Frari zegt
kitcar op diesel, mwah liever een strandbuggy.
Papa zegt
ik durf er geld op te zetten dat ze meer R8 TDI’s gaan verkopen dan lamborghini auto’s verkoopt.
Mulier zegt
@ Frank
Je meent dat toch niet dat porsche ook op diesel moet overstappen -_-
Waar gaan we hier eigenlijk naar toe, ok, iedereen zijn eigen mening maar een diesel sportauto ( een ” mazout stofe ” zoals ze het hier noemen in de vlaanders ) tegen een benzine sportwagen???
Dat audi een TDI in die R8 steekt, daar laten ze voor mij al een steek vallen, Maar dat ze de prestaties zo ophogen dat hij zelf wint tegen een gewone R8…
Dag audi hoor!
tss68nl zegt
Haha, nou sorry hoor, maar geef mij die diesel maar?
Sneller, veel meer koppel over een breder gebied, wat dus echt wel lekkerder rijdt….sjah, dan klinkt ie wat minder….maar hard gaat ie wel! ;)
Tim zegt
@ Akin ,
Beide motoren zijn niet atmosferisch maar wel geblazen , wat zorgt voor een enorm koppel.
Aston Martin freak zegt
Ik wil zo’n wagen, heb er al ingezeten, is gewoon zalig.
Kwijl, kwijl, kwijl
Djivy zegt
Zeer goeie vraag Juppe – want koeling lasste idd de V10 Biturbo af…
DJD zegt
straks komt er nog een hybride versie.
autoblogger zegt
UPDATE: En we hebben beeld… Een R8 V12 TDI?
Via http://www.worldcarfans.com/9080104.006/leaked-audi-r8-v12-tdi-study-for-detroit
René zegt
Waren al die foto’s vanafgebrande R8’s geen diesel test wagens? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de R8 TDI niet kwam simpelweg omdat ze het niet gekoeld krijgen. In ieder geval die V12 TDI kregen ze niet gekoeld.
CasperH zegt
Oef, die “uitlopende” skirts en spoilers aan de onderkant doen de looks geen goed als je het mij vraagt…
VonStroke zegt
Komt ervan als die zijdelingse luchthappers gewoon fake zijn…
Turbopaultje zegt
Een snelle diesel in een sportwagen, ok. Een 6.0 V12 met een gewicht van tegen de 300kg……….Nee danke.
Maksimum zegt
Diesel is toch voor vrachtwagens? Zo oud ben ik natuurlijk ook niet maar ik ga absoluut niet meer in de diesel Hype..
tdj zegt
Gedurft zeg, petje af. Erg vet.
Maar ik zou hem niet kopen.. voor dat geld wil ik het gejank van een V8 @ 8200rpm horen..
rider zegt
@ akin: de audi TDI is ook begrensd. er zijn op dit moment nog geen betaalbare versnellingsbakken die meer dan 1000Nm aankunnen. de bugatti DSG is te duur. (en te zwaar en te groot)
het is wel iets voor audi om met zoiets te komen. (Voorsprong door techniek!) nog geen merk heeft het gedurft om met een diesel te komen in een sportwagen. op de tussensprint zou hij wel eens heel erg verrassend kunnen worden.
wellicht dat er een tuner zich meld die het alsnog in zijn hoofd haald om dit nog te tunen. (chippen= 600pk/1200Nm?)
maar eerst maar eens kijken of ze daadwerkelijk het doek van de TDI af gaan trekken daar in Detroit. wel een beetje raar dat ze dat juist in een land doen waar diesel helemaal NOT DONE is. en dan ook nog eens in een sportwagen.
dat is net zo iets als hier een Hot Rod gaan presenteren.
Jur zegt
Wel mooi al die reacties terwijl niemand weet hoe het klinkt omdat er simpelweg nog geen sport auto is geproduceerd met een diesel. Ja inderdaad in de racerij wel maar is niet echt te vergelijken. Ben heel benieuwd, en het wordt een hele goede GT met die motor erin. Lijkt me heerlijk relaxed cruisen op de snelweg. Pleur hem in ze 6 en nog trek je die V8 R8 eruit wanneer die terugschakelt hahahah. En dat geluid?! Ik uberhaupt niet dat de meeste kopers dit het belangrijkste vinden, zit toch al een laag isolatie omheen waar je niet goed van wordt.
Een diesel (sport)GT met 500 pk is toch wel een zeer unieke selling point in de auto industrie en zal dus waarschijnlijk wel zeer goed verkopen!
tt zegt
of diesel nu echt voor sportwagens is of niet, dat is vaak een emotionele discusie die nooit zal verdwijnen.
blijft een feit dat sommige mensen dit blijkbaar willen kopen, anders had audi het nooit gedaan. ook hun TT zal in diesel komen, en dat zal heus niet de laatste zijn.
Ik ben er zeker van dat andere merken ook beetje bij beetje zullen volgen. Het zal pas echt grappig zijn als ze overstappen op biobrandstof.. Zo een R8 of frituurvet… zou dat wat zijn?
Ik bekijk dit als een tussenstap naar alternatieve energiebronnen in wagens, wagens die minder zullen moeten verbruiken, omdat anders niemand nog met de wagen kan rijden wegens de hoge brandstofprijzen. Want als de benzine prijs nogmaals zou verdubbelen, dan is de keuze snel gemaakt.
Eerlijkheids halve moet ik ook zeggen, ik rijd 50.000 km per jaar, en ik doe het met een benzine, gewoon omdat het me een leuker gevoel geeft. Maar een diesel daarom afschieten doe ik niet.
Geloof me, het dieseltijdperk 3de generatie komt er naar mijn gevoel aan. De concurentie zal wel volgen. Mss komt bmw wel met een M3TDI ….
tt zegt
@ rider
USA begint nu beetje bij beetje over te stappen op diesel, en die beweging zal nog groeien in de toekomst. Dat audi een diesel R8 heeft die sneller is dan de benzine versie zal ook helpen om het beeld van de trage stofferige diesel te doen vervagen.
Type-R zegt
Diesel in R8? Pure zonde!
Simon zegt
@ René: Nee, juist de V10 benzine kon niet gekoeld worden omdat de intercoolers niet genoeg lucht aangezogen kregen in het middenstuk van de auto.
RijNouNsDoor! zegt
Voor al de hoofdschuddende conservatieven hier:
Bravo voor Audi dat eens iets anders doen: dieseltechniek verdiend het om eens écht sportief in de markt te worden gezet.
Zou graag eens die por in mn rug willen voelen!
Wouter zegt
Als ik die scans zo zie, dan geloof ik er niks meer van. Hoe nep kan het worden. Nog 1,5 week wachten en we weten meer. :-)
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
L.S. / Goede Middag.
Dat het geluid van een diesel per definitie niet mooi zou zijn is onzin. Ik rijd een Audi Q7 met een 3.0 V6 diesel. Deze rijdt lekker – vooral na het chippen door ABT – maar klinkt niet mooi. Gewoon een flexibele, krachtige, goede, stille motor maar geen emotie in de sound. Je hebt dus geen last van de diesel, want hij is stil. Je mist echter wel de lekkere sound die een benzine motor wel zou leveren bij belasting. Veel mensen weten het niet, maar voor de kick gaat onder hogere belasting bij veel auto’s een klep open in het uitlaat systeem. Dit om meer geluid te leveren en de bestuurder zo wat extra emotie te geven.
In tegenstelling tot de Q7 geeft mijn A8 met V8 diesel bi turbo onder variabele geometrie (330pk) een fantastische sound. Een mooie V8 roffel. Een fantastisch dynamisch uitlaat systeem. Heerlijk geluid van de turbo’s en geen diesel geklop. Dit laatste komt door een geavanceerd systeem van audi wat kloppen voor 100% tegen gaat. Alleen de eerste seconde bij starten ( let wel: 1 seconde ) hoor je een diesel. Daarna een V8 met turbo. Bij vol wegtrekken klinkt het blok zelfs zeer advanced en naar mijn mening nog mooier dan een gewone benzine diesel zonder de bi turbo met variabele geometrie. Als ze een R8 zouden maken met dit blok zou ik hem zo kopen.
Kan iemand hier een sound uploaden van een A8 4.2 TDI die vol wegtrekt? Dan weten we gelijk waarover we het hebben. Een eventuele V12 zal alleen maar mooier klinken.
Vriendelijke groeten, Jan Willem.
anoniem zegt
ik vind die bodykit onwijs lelijk zeg!!
anoniem zegt
maar het lijkt me wel gaaf!! :)
mashell zegt
Past dat 6.0 V12 diesel blok wel eens in een R8? Het blok ziet er enorm uit, zelfs in Audi’s monterstruck Q7.
Jinx zegt
Ach ach iedereen die loopt te zagen dat een diesel niet in een sportwagen past: wait & see
Timmie zegt
Als die er werkelijk komt, is het volgens mij een kwestie van tijd alvorens dat blok in een Bentley terechtkomt… Al is de combinatie van een supersporter met een diesel… Weldegelijk snel en betrouwbaar (zie maar naar de R10), maar wrikt blijkbaar weinig emotie los… Maar als de interesse groot is, zullen ze ook dat heilig huisje (diesel + supersporter) wel slopen, onder druk van de belangstelling…
Tombnolz zegt
Belachelijk, belachelijk belachelijk. 100% overbodig. Nogmaals: sportwagens kosten veel geld. Alleen mensen met veel geld kopen een sportwagen. Rijke mensen vinden benzine goedkoop en geven dus geen reet om brandstofkosten.
@ Jan Willem: Als jij dan toch zo’n A8 4.2 tdi hebt, laad jij dan maar de sound op! Of was je maar wat de dikke nek aan het uithangen?
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Tombnolz, Ik probeer niet ‘de dikke nek’ uit te hangen. Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat ik uit dagelijkse ervaring weet dat een V8 diesel bi turbo met var. geom. wel goed klinkt. Op sommige punten zelfs beter dan benzine V8. Voor mij was het argument om een diesel te nemen niet de kosten. Hij is immers fors duurder dan de V8 benzine en je betaald ook fors meer wegen belasting. Het grootste voordeel is dat je gewoon weinig aan de pomp staat en bijv. aan 1 stuk 600km kunt blazen ipv 350. Blazen: 200 of hoger.
Rossi zegt
Zown A8 tdi 4.2liter heeft best een mooi geluid!!!
http://www.youtube.com/watch?v=rMOqTMfMpIo&feature=related
Solstice zegt
Past er wel eens een trekhaak onder een R8? (Jaja, ik weet het, als iets (technisch) mogelijk is dan zal VAG het niet nalaten het dan ook uit te voeren, maar kom op zeg, zo’n mooie sportwagen als een R8 met een diesel?? Dat je langeafstandraces kan winnen met een diesel is bewezen, maar het is en blijft in mijn ogen een noodgreep, een toevallige ontwikkeling. Geen emotionele ontwikkeling. En daarom vind ik het niks. What’s next, vrachtwagens met benzinemotoren?)
Jorden zegt
Zo’n diesel past wel bij de R8; Dat is toch al een kille auto zonder enige emotie. Wat is het nut van de diesel??? Moet het een aantrekkelijke lease bak gaan worden???
Jinx zegt
Btw, BMW lepelt toch ook een diesel in een halfbloed sportwagen, de 6-series? Waarom zou Audi dan geen zwaardere diesel in een volbloed sportwagen mogen lepelen? Als het geluid het enigste argument is om het niet te doen, dan heeft Audi er goed aangedaan het wel te doen!
Audi R8 TDI FAN! zegt
Ik vind het super van Audi dat ze zoiets doen!
Martijn zegt
Vind het echt fantastisch! Denk echt wel dat Audi er voor zal zorgen dat ie lekker klinkt. De A5 3.0 TDI klinkt ook helemaal niet dieselachtig, laat staan een W12. Bovendien moet je niet vergeten dat dit blok in tegenstelling tot vierpitters ontworpen is voornamelijk op prestaties.
thom zegt
Whehe R8 met V12 diesel lichter dan een nissan GTR, ok is miss ook iets kleiner maar toch.
S65 AMG zegt
Ik zit er niet op te wachten want de geld ervoor heb ik sowieso niet..Haha
opel powerrr zegt
please doe het niet dat is toch niet sportief als je zegt ik heb een R8 die wel 4500rpm aankan
Kyanite zegt
@Tristan
pc hoofd moet zijn P.C. Hooft, hij was een of andere schrijver in het verleden ;)
@Jan Willem van Stuijvenberg
Kijk aan dit soort commentaar hebben we wat, erg leuk zo’n A8 TDI,Q7 vind ik minder maar dat is persoonlijk.
@Audi
Goed werk!!!!
@Iedereen
Was het niet hier op het forum dat er iets stond over een Audi S5 tegen een Audi A5 TDI? De TDI was sneller en leuker te rijden als ik me niet vergis….
robke(botje) zegt
trap de gas heel diep in en kijk achter je zwarte rook pluim???????????????
krijg je toch rare gezichten denk ik of als tie stationiar draait????
Lolly zegt
Zal wel een stuk zwaarder worden met een V12 dieselblok en dan de aangepaste koeling en vernsellingsbak er nog bij!
Ik zie liever de 5.0/5.2 V10 FSI en daarna een door ontwikkelde 6.0 W12 (FSI of Turbo) komen!
bartholomeo zegt
kunnen of niet, die schop in je kont bij tussensprints zal je wel nablijven :)
barbus lover zegt
Wat lopen jullie te zeuren over het geluid van een diesel?:S Trek een keer de demper van een 4 cylinder diesel (bijvoorbeeld een fruitteelttrekker) en je zult horen wat mooi is:D Of een vrachtwagen met open uitlaat, das toch veel mooier dan een domme ferrari?:P
Graaf Herry zegt
Oh oh, wat een mooi en meedogenloos suffe discutie.
Ow jee een diezel in een auto, een sportauto dan nog wel. Ik meen mij te herrineren dat Sasha eens in een review van de Range Rover sport eens zei:
“Je hebt borsten-mannen en billen-mannen, maar als je nu een billen-man bent en je vriendin heeft mooie borsten, dan heb je daar ook niets op tegen. Als je nu een goede diezel hebt, dan is daar helemaal niet mis mee.”
Mensen, er is hier waarschijnlijk niemand die de R8 TDI v12 ooit al gehoord heeft. Alle uitlaat-geluiden worden tegenwoordig gemaakt in het labo, dus een diezel kunnen ze zeker ook zwaar, diep en grommig laten klinken.
Trouwen geen enkele motor klinkt zo mooi als mijn twee cilinder 40-jarige tractor die tot leven komt. Niets zo puur en krachtig ookal heeft het maar 30 pk.
En nog eens trouwens een motor moet stil zijn, al dat puberaal lawaai gedoe. Het gaat over goed rijden en ondertussen ook nog eens kunnen praten met je vriendin die mooie billen heeft en handig meegenomen ook mooie borsten. Nu en dan eens een brom wanneer je fenomenaal versnelt met dat machtige koppel is voldoende. Anders moet je maar met een moto rijden, dat maakt lawaai genoeg, zou strafbaar moeten zijn.
Eigelijk niets dan voordelen in de diezels van tegenwoordig. Zuinig, schoon (mits pdf) en krachtig. Alleen waterstof doet het beter.
De W12 Zou inderdaad wel een leuk motorisatie zijn voor de R8. Het blok is zelfs compacter dan het V10 blok. Maar een W12 met turbo’s lijkt me nogal een overdaad aan vermogen voor zo’n karretje. Het onderstel zal wat moeten verstevigd worden, duur dus. Ik denk ook dat ik ergens heb gelezen dat de W12 met turbo’s voorbehouden is voor Bentley. Maar ik kan het ook fout hebben, voor een keer dan.
Graaf Herry zegt
@Brabus lover
Wij komen overeen!
Nick zegt
@opel powerrr:
De 5,5 liter V12 diesel die gebruikt is voor de Audi Sport R10LM heeft al bijna 7000 tpm (520 kW) gedraait in het ontwikkelproces, 5000 tpm (485 kW) in race trim.
Het is een inmens verschil, maar helaas mocht volgens de FIA en
In de Q7 V12 draait hiervan een aangepaste 6 liter versie ook 5000 tpm, ongv. even veel als een typische Amerikaanse OHV V8 uit de vijftiger/zestiger jaren.
De 5,5 liter V12 diesel uit de R10 klinkt gek genoeg een beetje als de 4 liter V12 uit de Lamborghini P400 die ook wel bekend staat als de Miura.
Nick zegt
Bekijk dit filmpje van 0:16, op dit punt verandert het beeld naar de cockpit camera: http://nl.youtube.com/watch?v=8MItqDFypDM
valentijn zegt
hij verandert op 00:14 niet op 00:16
valentijn zegt
kijk self nog maar eens GOED naar het filmpje want ik heb het goed
Dennie zegt
Het enige wat de r8 nog mist is een trekhaak.
Juppe zegt
@valentijn, wat is er, gebrek aan aandacht? ;)
Hier een geinig filmpje over de R10 Diesel:
http://nl.youtube.com/watch?v=GwMfYDBX3lE&
Ik snap niet zo goed waarom je een diesel in je R8 zou willen. Om de kosten zal het niet gaan, en qua performance, gewicht etc is een diesel niet in het voordeel. Het zal wel een prestige project oid zijn om hun andere diesels te promoten (kijk hoe goed onze diesels zijn), daarom zullen ze er ook voor zorgen dat de diesel versie sneller is.
Echt bijzonder is het ook niet, want het blok bestaat immers al. Eigenlijk past het op die manier wel goed bij de R8, want daar is ook niks bijzonders aan (qua innovatie of bijzonderheden). Verder niks mis mee, die R8, alleen kan ik ‘m niet bijzonder of speciaal vinden.
Als ze werkelijk een snellere R8 wilden bouwen, hadden ze er wel een benzine blok met turbo ingelepeld.
Kyanite zegt
@Juppe
Leuk filmpje van de R10 motor.
Een gemiddelde diesel rijdt een stuk ontspannender als een benzine, je hoeft niet terug te schakelen om direct een bak koppel te hebben. Ik zie persoonlijk geen minpunten om een diesel te gebruiken voor een sportwagen. In de bergen rijdt een diesel trouwens ook veel lekkerder als een benzine, je komt al snel zuurstof te kort voor je benzinewagen.
Emmanuel zegt
@Kyanite
Daarom heeft god ook de benzine met turbo uitgevonden: bak koppel bij lage toeren én massa’s power bij hoge toeren. Ik kom in de bergen alvast geen zuurstof tekort met mn 2.0 TFSI hoor :-)
Ontopic: Als je 150000€ kan betalen voor een auto moet de 2000€ per jaar aan benzine er toch ook afkunnen? Waarom zou je voor 500 à 1000€ verschil dan in een stinkende, minder mooi klinkende, minder wendbare (want zwaardere) en (vergeleken met de 5.0 V10) tragere auto willen rijden?
Joey zegt
Ik kijk meer uit naar de Q5 die ook in Detroit staat dalijk.
Trobken zegt
Voorsprong door techniek. Bestaat er een mooiere manier dan alle mensen hier overtuigen van hun ongelijk? Of ze erin gaan slagen? Wait and see. En triomfeer dan of zwijg in alle stilte!
Meantime… chapeau (nederlands: geweldig!) dat ’t ze ’t aandurven… Autobouwers zullen meer lef moeten tonen in de toekomst omdat klanten terecht alsmaar meer eisen voor hun geld…(zuiniger, sneller, veiliger, groter, levendiger, mooier,…)
Is er iemand van jullie die Audi ’n gebrek aan lef (als de geruchten kloppen) verwijt met het uitbrengen van ’n Audi R8 met diesel?
Porsche Fan zegt
Een echte sportwagen hoort geen diesel te zijn!!!
Solstice zegt
Mensen luistert toch eens naar uzelf! Jullie argumenten vóór een diesel in een sportwagen (ja, daar staat SPORTwagen) komen grofweg neer op de volgende: je kunt lekker schakellui rijden in een diesel, trekkracht bij lage toerentallen. Kortom non-argumenten, het gaat hier om een sportwagen (nou ja, Audi’s interpretatie ervan, maar toch onderhuids een Lamborghini). Een sportwagen moet uitnodigen tot veel terugschakelen, toeren draaien, janken moet -ie. Niet een beetje brommen op de achtergrond en bij 5.000 tpm al buiten adem raken. Voorstanders van een diesel R8 begrijpen niet wat een sportwagen is. Misschien is het wel een teken aan de wand: een R8 is geen echte sportwagen, maar slechts een design statement, waaarbij het niet uitmaakt waardoor hij wordt voortbewogen. Laat die hybride dan ook maar komen, Audi…
SimonMc zegt
@Akin: ben jij ook zo iemand die gelooft dat een diesel “op magische wijze” meer koppel heeft dan een vergelijkbare benzine?
De enigste reden dat diesels meer koppel hebben, is door hun turbo’s, en dat is alles !
Je hebt daarbij nog eens het bewijs aangetoond door te vergelijken met de 65 AMG motor !
JT zegt
Die foto in het magazine is gephotoshopt.
Toch geen F430-spiegels op een R8 (“V12”) :p
thom zegt
“een R8 is geen echte sportwagen ”
“slechts een design statement ”
Zich duidelijk niet bewust van de kwaliteiten van de R8
“De enigste reden dat diesels meer koppel hebben, is door hun turbo’s, en dat is alles ! ”
Is ook niet waar !
Bezine verbrandingsdruk 40-70 bar
verbrand snel en gelijkmatig
Diesel verbrandingsdruk 80-180 bar
verbrand hard en explosief (diesel herrie)
hogere druk op zuiger = hoger koppel
Emmanuel zegt
@Thom
Mag u bij deze even verlichten:
De Golf 2.0 SDI (één van de enige nog verkochte atmosferische diesels), met pompverstuivers, heeft een koppel van 140Nm voor een cilinderinhoud van 1968cm³. De 2.0 FSI benzine heeft een koppel van 200Nm voor 1984 cm³.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=42082&cache=no
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=31673&cache=no
Je lesje thermodynamica is theoretisch juist, alleen vergeet je heel even dat een dieselmotor een verbranding met luchtoverschot nodig heeft, een benzinemotor een stoichiometrische verbranding.
Daardoor krijg je dus gewoonweg minder brandstof in de cilinder bij een diesel (tenzij je massa’s zwarte rook wil), hetgeen je enkel kan oplossen door meer lucht toe te voegen (m.a.w. turbo’s). Maar ook daar geldt hetzelfde: vergelijk eender welke benzine- en dieselmotor met dezelfde turbodruk, en de benzine heeft minstens een gelijk koppel. Alleen hebben in de praktijk dieselmotoren meestal een hogere turbodruk dan benzinemotoren, omdat benzinemotoren bij hogere turbodrukken meer last hebben van lag (wat VW dan weer oplost met de TSI).
Om het over die laatste even te hebben:
VW Golf 1.4 TSI:
1390 cm3, 240Nm
Toyota 1.4 D4D:
1364 cm3, 190Nm.
Quod erat demonstrandum.
kor zegt
wat een gemekker dat een diesel niet mooi zou klinken ik heb in een audi a6 met een 3liter tdi gezeten en als je daar het gas eens flink in trapt klinkt hij super mooi.
Graaf Herry zegt
@iedereen: lees eens een deftig boek over motoren
De R8 is geen design statement, het is de sportauto van audi, en een goede ook. En ik ben geen audi fan, lelijk interieur en voorwielaandrijving.
Niet iedere diezel is een 2.0 TDI. 95% van iedereen hier zal opkijken wanneer ze eens een deftige diezel horen. Beetje veel indrukwekkender om in het ruim van een schip te staan dan naar het (baby)gejank van F1’s te luisteren. en het was geen vrachtschip. het van een oude V12 van, jawel Rolls Royce.
Als laatste: opinions are like assholes, everyone has got one! Vasthouden aan oude principes, is praat voor de paus.
Poekie Lauda zegt
@Graaf Herry
Als ik een boekje lees weet ik nog steeds niet hoe die klinkt ;) maar hij heeft vierwielaandrijving en geen voorwielaandrijving
Turbopaultje zegt
De R10 diesel is echt too much voor de R8:
http://nl.youtube.com/watch?v=4WUwI9UCqfU&feature=related
Racediesel hebben geen sound ?
http://nl.youtube.com/watch?v=Be1tiFYROR8&feature=related
Br3cht zegt
Diesels geen mooi geluid?
Bekijk dan is het filmpje op autojunk met de befaamde 3.6l TDV8 van die range rover sport.
Die heeft een zalige roffel ;)
SimonMc zegt
@thom: je vergeet er dan wel heel toevallig bij te zeggen dat diesels meestal ( altijd?) met een hogere turbodruk werken dan turbogeladen benzine’s…
Waarom?Volgens mij was dat omdat dieselmotor solider zijn gemaakt, dikkere cilinderwanden enz…Waardoor men de turbodruk op kan voeren zonder de motor minder betrouwbaar te maken.
Trouwens, moesten ze geen turbo’s op diesels zetten he, gaan ze zeker voor geen meter meer vooruit.
thom zegt
@ Emannuel
was et niet vergeten, wou et simpel houden en had geen zin om er een lang verhaal van te maken :)
Et ging mij er meer om dat et niet aleen aan de turbo’s ligt :
BMW
x35 D, 2993 cm3, 210 kW (286 pk) 580 Nm (diesel)
x35 i, 2979 cm3 , 225 kW (306 pk) 400 Nm (benzine)
thom zegt
Waarom zijn diesel sterker gemaakt ?
Vanwege de hogere verbrandingsdruk en explosief verbrandingskarakter van diesel, ook diesels zonder turbo’s zijn sterker gemaakt.
Emmanuel zegt
@thom
Ja maar, die 2 motoren kan je qua turbo’s totaal niet vergelijken. De x35i heeft 2 parallelle lagedrukturbo’s die 0.4bar overdruk geven, de x35d 2 seriële turbo’s die samen maar liefst 1.85 bar produceren!
En dat is ook exact wat ik zeg: bij *gelijke* turbodruk heeft een benzine meer koppel. Maar in de praktijk vind je gewoonweg nauwelijks benzinemotoren die boven 1.2 bar komen, net omwille van turbolag.
Bekende uitzonderingen zijn de 1.4 TSI van VW (1.5 bar overdruk), en Mitsubishi Evo FQ400-achtige dingen (2.0, 400pk, 480Nm). En zoek maar eens een 2-liter diesel die aan 480Nm komt :)
Nic zegt
respect voor audi dat ze dit overwegen,niet de kat uit de boom kijken maar gewoon doen voila!
smoke zegt
Ik had er lang geleden al even op gespeculeerd, maar nooit echt serieus verwacht dat Audi deze stap zou gaan zetten.
Ik ben erg benieuwd!
BMW M POWER zegt
daar ben ik stil van als BMW liefhebber auw
gekke turbo zegt
@ bmw m power ja stil ervan dat bmw het niet als eerst heeft geprobeerd :P
C30CDIAMG zegt
Ik heb de 335D gehad, maar de 3.6 v8 van de Range Rover rijdt toch wel veel fijner! niet zo onrustig en agressief, maar gewoon daadkrachtig wanneer verlangt wordt.
Ben wel heel benieuwd hoe die V12 zou zijn. Een diesel moet natuurlijk wel een diesel blijven. Dus ik verwacht gewoon van die V12 dat die op z’n minst 1 op 9 á 1 op 10 gecombineerd rijdt, klaar.
evo zegt
Ben echt benieuwd naar het geluid… Op zich maakt Audi er meestal wel wat van qua geluid… Alleen jammer dat de meeste audi’s (zoals al eerder genoemd) zo goed geïsoleerd zijn van binnen… Met name de S8 is echt huilen geblazen… Die klinkt alleen goed als hij van je wegrijdt en dat is absoluut het laatste wat je (iig ik) wil!
Die bumpers van de afbeelding zijn wel allemachtig lelijk, maar ik denk niet dat Audi zelf zoiets heeft bedacht…
Slim van Audi om wat aan het diesel imago te doen, hierboven lees ik dat het wel nodig is. Hoewel ik niet verwacht dat veel mensen bij zullen trekken, aangezien ze nooit de kans zullen krijgen om er in te rijden.
Tschuss!
Windhoos zegt
1000Nm met “slechts” 500pk en maar klagen. Geloof me, hier komt een gemiddeld mens (na een dagje circuit) echt weer strontberoerd uit
bubbel zegt
echt geweldig… ik denk zelfs dat dit een echte concurent zou kunnen worden voor de veyron…. iniedergeval met de specs van de motor uit de r10.
Windhoos zegt
De spec staan erbij, absoluut geen concurrent voor de Veyron dus, al zal het koppel hoogstwarschijnlijk niet bijzonder veel verschillen. Lekker hoor die koppelmonsters :-D
crosskart23 zegt
iedereen die tegen deze wagen is kan lullen wat ze willen maar kijk naar de le mans ze winnen wel me de diesel !!!!!
Donzobar zegt
http://nl.youtube.com/watch?v=qU09jijFMiI diesel van binnen