
De Audi R8 Performance RWD is de ultieme driftauto voor Jaap en andere kornuiten.
Het genoegen van een auto met achterwielaandrijving is enorm. Vraag maar een confrère @jaapiyo. Alleen auto’s met premium achterwielaandrijving kunnen zijn goedkeuring dragen. Dat je op herfstige dagen lekker met een constant brandend tractiecontrole lampje rijdt, moet je dan voor lief nemen.
Juist in dit soort weeromstandigheden zijn Audi’s juist briljant. Enorm veel grip en een voorspelbaar weggedrag. Met 40 graden op een circuit is dat niet leuk, maar jaar-in jaar uit is het quattro stiekem best een goede basis.

Meer vermogen
Maar nu is er een Audi R8 Performance RWD. Die auto staat ongeveer haaks op alles waar Audi voor staat. En omdat Audi zo’n auto dan alsnog bouwt, kunnen we ze alleen prijzen. Er was al langer een Audi R8 RWD. Deze was gebaseerd op de basis Audi R8, die met een 540 pk sterke V10 al niet onder-gemotoriseerd was. Echter, als je de topmotor wilde hebben, dan moest je het doen met quattro.
Welnu, dat stopt dus per vandaag! Althans, gedeeltelijk. De standaardmotor heeft 540 pk. De R8 Performance quattro is aanzienlijk sterker met 620 pk. Echter, omdat quattro superieur moet blijven, is het vermogen kunstmatig begrensd op 570 pk (precies zoals was voorspeld). Ja, echt. Dat is een dingetje dat we wel vaker zien bij auto’s in de Volkswagen Group. Zo was het Audi dat achterwielaandrijving schrapte bij de Lamborghini Diablo en het vermogen begrensde van de Gallardo Balboni.

Prestaties Audi R8 Performance RWD
Dit betekent dat op papier de Audi R8 V10 Performance RWD slechter scoort dan de quattro. De auto sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u (de Spyder doet er een tiende langer over). De topsnelheid is 329 km/u, de Spyder is 2 km/u langzamer. Ter vergelijking, de Performance quattro gaat in 3,1 tellen naar de 100 km/u en haalt 331 km/u. Het zijn kleine verschillen, maar als Mat Watson en Yianni de auto’s tegen elkaar zetten, zie je de verschillen wel degelijk.
De Audi R8 Performance RWD vervangt de gewone RWD. Of, heel kort door de bocht, er is meer uitrusting en vermogen voor de RWD vanaf nu. Ook bijzonder, de R8 met 540 pk en vierwielaandrijving is niet meer te bestellen.
De Audi R8 Performance RWD komt naar Nederland in 2022. De prijzen worden op een later tijdstip bekend gemaakt.
De Audi R8 is toch wel een flink stuk minder mooi geworden sinds de facelift. Veel te druk, met allerlei lijnen op de neus die niet bij de rest van het ontwerp passen. Als ik het geld zou hebben voor een V10 supercar met RWD zou ik dan toch wel voor de Huracan EVO RWD gaan. De gewone Huracan EVO heeft ook al zo’n verschrikkelijk lelijke voorbumper, maar met de RWD heeft Lamborghini dat probleem vakkundig opgelost.
Maar goed, het is wel tof dat er überhaupt nog sportwagens met een V10 te krijgen zijn, en al helemaal met RWD. Nu nog een fabrikant zo gek krijgen om er een handbak in te leggen en je hebt iets wat toch wel heel erg in de buurt komt van de perfecte supercar-ervaring.
@Edge: Helemaal eens. De Huracan was als Performante het beste qua looks, de R8 als pre-facelift in een mooie kleur met zilveren wielen en lijsten. Ik zou er zo graag nog eens eentje rijden!
De Lamborghini Diablo is uit 1990. Audi is pas de eigenaar van Lamborghini sinds 1998.
Audi heeft zich naar mijn weten dus ook nooit bemoeid met de Diablo. Wel met de Murciélago die al deels in ontwikkeling was toen Audi de groot aandeelhouder werd.
Dus hoe kan het dat Audi zich bemoeit zou hebben met de Diablo? Hier kan ik niets van vinden maar ik zou er graag wat meer van weten. Als het klopt natuurlijk.
@generaalalfa:
Toen Audi de boel overnam bij Lamborghini, werd als eerste de Diablo SV de nek omgedraaid. De Diablo VT 6.0 was de volgende stap en de eerste Lamborghini die onder Audi werd ontwikkeld. Betere bouwkwaliteit, maar iets braver (want geen RWD meer). De Murcielago was al grotendeels af, maar werd ook door Audi ietsje aangepast.
@willeme: dankjewel Willem! Dat heb ik nooit geweten over de Diablo. Wat een brave rakkers toch bij Audi
Prachtig… vind em nog steeds mooier dan een Lambo