De 570 pk sterke R8 is volgens Audi de eerste productieauto met laser high beams.
De R8 LMX onderscheidt zich voornamelijk met de innovatieve verlichting aan boord. De combinatie van LED en lasertechnologie moet de bestuurder een nog beter zicht op de weg geven. Het systeem wordt geactiveerd bij 60 km/u en produceert dan een lichtbundel met een kleurentemperatuur van 5,500 Kelvin. Tsja, het zal de brainiacs onder jullie vast meer zeggen. De R18 e-tron quattro raceauto’s die in juni deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans hebben trouwens ook laserlicht.
Ook (lees: gelukkig) is Audi de krachtbron bij de productie van de LMX niet vergeten. Het vermogen van 570 pk is weer net iets meer dan het huidige topmodel R8, de GT moet het namelijk met 560 pk doen. Hiermee schiet de LMX in 3,4 seconden naar de 100 km/u (R8 GT: 3,6 sec). De topsnelheid bedraagt 320 km/u.
Wie de R8 LMX wil bestellen moet dat snel doen. De uitvoering wordt slechts in een beperkte oplage van 99 stuks geleverd met een vraagprijs van 210.000 euro. Waarschijnlijk zien we de eerste LMX-en deze zomer rijden.
guusboum zegt
Nou… Wat moet je ervan zeggen… Leuk… Een beetje…
utr1984 zegt
Het design is ook niet meer zo lekker als in het begin. Hoewel het wel lekker clean is, zie je dat alle snelle modellen tegenwoordig beschikken over absurd scherpgesneden bumpers en details. Wel leuk afscheidsmodel!
Joost1990_2 zegt
Ik weet dat hij veel meer te bieden heeft (oa de krachtbon en de gelimiteerde oplage) maar ik denk toch echt dat er mensen zijn die hem puur kopen om de eerste te zijn met laser-verlichting. Sorry, maar dat vind ik echt een beetje zielig.
endofline zegt
@Joost1990_2: Ah. Marketeers doen nu eenmaal hun werk om nog wat extra te verkopen. Dit model heeft tenminste iets aan nieuwe technologie te bieden. Veelal zijn de speciale versies niet meer dan een kleurtje, een sticker en een naamplaatje. Gekende methode bij alle merken.
sjouveur zegt
@Joost1990_2: En wat is daar precies zielig aan? Het blijft verder een dijk van een auto, in mijn mening en dit kan net iets zijn om een potentiële koper mee over te halen.
Joost1990_2 zegt
@sjouveur: Ik zeg niet dat het zielig IS, maar dat ik het zielig VIND. Is toch heel iets anders ;). Maar wat ik daar zielig aan vind is dat een aantal rijke fanboys hier zo geil van wordt, van een nieuwe soort verlichting, dat dát de reden voor hen wordt om deze auto te kopen.
bram95 zegt
Snel in mekaar gezet om te kunnen roepen dat ze de eerste met laserkoplampen zijn. Flauw…
fritsie zegt
@Bram95: Zijn jullie de BMW i8 nu al vergeten?
mashell zegt
High beam is grootlicht, hiermee kun je onnodig linksrijdende wagens dus even lekker aan de kant laseren. Opmerkelijk dat Audi nu Macan-achtige achterlichten toepast.
kor1 zegt
@mashell: die achterlichten had de Audi R8 al voordat de Macan werd geïntroduceerd hoor :).
gregorius zegt
De jongens in van Inglostadt hebben goed opgelet bij de presentatie van de jongens uit Stuttgart: blijven komen met de actie modellen!
R8? Leuke auto. Maar je kan nog geen weekend-tas meenemen! Of, belangrijker voor het kopende publiek: 1 golftas.
Die past tenminste altijd op de ‘achterbank’ van de 911.
endofline zegt
@gregorius:Die ruimte valt mee hoor. Achter de stoelen is een soort bankje (geen zitruimte). Waar je nog een tweetal koffers kwijt kan. Custom op maat koffers zijn zelfs een optie dacht ik. Dus een weekendje uit moet zeker lukken.
Golfclubs daar heb je gelijk in maar is ook niet nodig. Ik passeer regelmatig langs Latem Golf en die mensen die daar spelen (het koperspubliek) hebben gewoon een dikke SUV om naar de golf te gaan naast hun speelgoed. Je ziet er ook geen Ferrari’s en Lambo’s bijvoorbeeld.
str8six zegt
Voorsprong door andere koplampen… Much Kelvin! Very LED! Such laser high beams! So Audi! WOW!
fejjie zegt
[img]http://makeameme.org/media/created/giant-laser-beam.jpg[/img]
audifreak zegt
Prachtige uitvoering!
toyotafortuner zegt
Liever een normale R8 die getuned is tot een vergelijkbare output
sydney zegt
Mooie techniek hoor, maar om er nou een R8 er voor te gaan kopen? Nee.
jeanclaude zegt
Welke R8 GT? die bestaat al een tijdje niet meer, het is nu de R8 plus.
crackdavid zegt
10 pk meer dan de GT, maar wel 0,2 seconde sneller naar de 100. Ik geloof er geen fuck van.
david-e30 zegt
@crackdavid: sinds wanneer heeft acceleratie iets met pk’s te maken ?
crackdavid zegt
@david-e30: Koppel zal ie ook niet gek veel meer hebben dan een GT en ik lees niks over gewichtsbesparing, dus het lijkt me nog steeds sterk..
dragspert zegt
@crackdavid: herziene overbrengingsverhoudingen? Andere eindvertraging? Andere wielmaat zelfs? Er zijn zoveel dingen die invloed kunnen hebben, en die niet in het rijtje pk/nm/kilo’s duidelijk worden.
rikkert44 zegt
@crackdavid: dit komt doordat de gt de automaat met enkele koppeling heeft en deze de nieuwe veel betere met dubbele koppeling.
kapiteinaudi zegt
Mooie uitvoering, maar ik heb meer zin in de nieuwe R8 die hopelijk bijna gaat komen.
agera zegt
@kapiteinaudi: Mooi om te lezen dat er ook mensen enthousiast zijn over de (aankomende) R8.
Homer55 zegt
Hoe zal dat eruit zien in mist?
kaeser zegt
Met die continue updates en toevoeging van spoilerwerk gaat het steeds meer op de Lotus Esprit lijken…
En dan is het echte nieuws de verlichting maar zie geen close-up van de koplamp..?
agera zegt
Samen met de Nissan GT-R mijn favoriete sportauto, met de 911, Corvette en andere heb ik niet zoveel. Ik kijk ook erg uit naar de nieuwe R8.
Normaal gesproken ben ik tegen dit soort acties, omdat er binnenkort een nieuwe komt. Een groot dilemma mocht ik het geld hebben kopen of wachten op de nieuwe R8 :D
cossie300 zegt
btw heeft toch ook laser technologie verwerkt in hun lichten van de i reeks ? of niet soms ?
tupperware zegt
Als de designafdeling nu eens half zo creatief was als de afdeling ledjes dan wordt het misschien nog wat met 0000..
TDI-goeroe zegt
kan ik nog wachten met bestellen? vanavond win ik misschoen de jackpot, dan is er 1 voor mij :D
boomhauwer zegt
Wat een saaie auto.