We betwijfelen of je hem bij de Audi-dealer om de hoek kunt bestellen, maar wie voldoende flappen heeft, kan zichzelf gewoon zo’n heftige R8 aanschaffen.
De Audi R8 LMS werd tegelijk met de straatauto gepresenteerd tijdens de Geneva Motor Show, eerder dit jaar. In mei wist de GT3-racer al beslag te leggen op de eerste plaats tijdens de 24 uur van de Nürburgring, maar klanten konden de auto vooralsnog niet bestellen. Dat komt omdat de definitieve specificaties nog niet vast stonden en Audi de races mede gebruikte om deze klantenauto uit te ontwikkelen.
Met de ‘gewone’ R8 deelt de R8 LMS ongeveer de helft van de onderdelen, de rest is specifiek voor deze racer ontwikkeld. Een van de delen die de LMS deelt met de straatversie is de atmosferische 5.2 V10 met 585 pk. Wel mag het blok elke 20.000 kilometer terug naar de fabriek voor revisie, daar waar de straatlegale R8 het hopelijk iets langer uithoudt.
In principe kan iedereen die dat wil een Audi R8 LMS kopen, al richt Audi zich uiteraard op zelfstandige raceteams. Een typegoedkeuring heeft de auto niet, dus een beetje flaneren in Saint Tropez of Monaco is er niet bij. Voor 359.000 euro ex. BTW koop je deze racer, al kun je ook opteren voor het starters- en onderdelenpaket à 398.000 euro. Da’s inclusief de wagen, dat dan weer wel. Productie start op 21 september, de eerste klanten krijgen hun auto nog voor het einde van het jaar, aldus Audi.
thomcarspotter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gtwillem zegt
@thomcarspotter: is inderdaad verreweg de beste deal.
gtwillem zegt
Ik vind hem gaaf! Sowieso een toffe klasse met dikke sportwagens die tenminste nog ìets aan overeenkomsten delen met de straatversie.
Ik zie het al voor me, beetje AB sponsor stickers erop en gáán…!
991gt3rs zegt
@gtwillem: hahah AB stickers erop. Goeie! Vergeet dan ook niet de slopel stickers.
jaapiyo zegt
@gtwillem: dat van die interessante klasse met relevante auto’s ben ik helemaal met je eens. Echter ik kan er niks aan doen maar ik vind de nieuwe R8 echt graflelijk. De raceversie is dan wel iets beter dan de straatversie maar toch…
Ik vind het overigens toch een klein beetje raar dat de raceversies zoveel duurder zijn dan de overeenkomstige straatversies, niet alleen bij Audi maar ook bij de andere merken. Ik snap heus wel dat er nog vrij veel dure onderdelen inzitten die niet in de straatversies zitten maar toch…veel van de basis staat er al, ze gaan ook nog eens (als het goed wordt gedaan) vaak voor revisie terug of de teams vervangen zelf een hoop…waarom 2 à 3 keer zo duur als de straatversie? Het is ook weer niet alsof die auto’s continue in de windtunnel staan voor dat perfecte flapje of skirtje zoals (vroeger) in de F1.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Tsja, het is pure racetechniek, dat kost altijd een hoop. En er worden er weinig van gemaakt, dus alle ontwikkelingskosten worden maar over een klein aantal auto’s verdeeld.
Wat betreft de straatversie van de R8 ziet er opende plaatjes inderdaad niet uit. Ik heb de R8 nu al een paar keer in het echt gezien, en ik vind hem telkens geslaagder. Maar de vorige R8 was mooier.
Hupke zegt
@gtwillem:
Dat ‘iets’ is niet zoveel, kheb nog met de vorige R8 gt3 ultra gewerkt.
Het is geen ‘silhoute’ maar het scheelt toch niet veel.
gtwillem zegt
@Hupke: dank voor je toelichting, daarom zei ik ook ‘iets’ ?. Waar moet je aan denken? Motor, chassis en frame met wat overeenkomsten?
Ik heb jarenlang geleden in de C AMG DTM racewagen van Bernd Schneider mogen zitten, en dat haf niets met een C-klasse te maken. Volgens de Mercedes man waren de onderdelen die je kon uitwisselen de lampen voor en achter en het dak. Je zat in centraal (in het midden, letterlijk) en zat eigenlijk in een chassis met body en rolkooi. That’s it. Best wel een tegenvaller.
jobberns zegt
Vind het verschil in prijs tussen het starterspakket inclusief auto en de auto alleen wel héél erg groot… Starterspakket it is!
jaccovdzaag zegt
398.000 – 359.000 is 39.000, en zeeeker geen 400, vriend vuursteun.
Edoch, leuke auto!
jaccovdzaag zegt
@jaccovdzaag @thomcarspotter: Sorry, type weer als een mongool.
thomcarspotter zegt
@jaccovdzaag: merk het ;)
jaccovdzaag zegt
@thomcarspotter: Nog steeds had je ’t verkeerd met je rekensom ;)
thomcarspotter zegt
@jaccovdzaag: nee, want in de tekst stond eerst dat het starters en onderdelenpakket 398.00 euro was ;)
jaccovdzaag zegt
@thomcarspotter: Staat er nog steeds. ;)
kylian zegt
Ik wacht wel even op de AMG GT3.
Gezien mijn rijkunsten ga ik heel opzichtig af en dat doe ik dan graag met een beetje stijl.
moveyourmind zegt
@kylian: Mocht je een Audi tegenkomen op het circuit: Schieb Ihn aus!
jaccovdzaag zegt
@moveyourmind: Gebeurt meestal andersom, meende ik..
moveyourmind zegt
@jaccovdzaag: Das war einmal…
maniaxdream zegt
Wat een magistrale bak!
uncivilsum zegt
Wat is exact het verschil in opbouw tussen het motorblok in de straatauto en het blok dat in de race versie zit?
jaccovdzaag zegt
@uncivilsum: Hogere kwaliteit onderdelen, iets wat meer tegen stress kan.
gt500eleanor zegt
@jaccovdzaag: uh nee want de auto.moet elke 20.000 km terug naar de garage
jaccovdzaag zegt
@gt500eleanor: Ja, dat zal wel komen omdat het gemaakt is om continue over de kling gejaagd te worden en tot het maximale te gaan, daar waar de straatversie stationair op een boulevard rolt.
FieRo zegt
@jaccovdzaag: dit^. Gaat dan toch nog langer mee dan een Renault F1 motor ?
henkhupelschoten zegt
ex btw, dan kost ie hier honderdmiljoenmiljard…. ik zou er iets klassieks voor kopen, de max verstappen op de weg uithangen kan ik toch niet…..
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Ga jij bpm betalen op een race auto?
henkhupelschoten zegt
@clarkson: Oeps…. Tis woensdag he weekend in zicht!
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Plus het breek de week biertje (niet te vergeten) houd mij ook niet altijd scherp hoor!
henkhupelschoten zegt
@clarkson: ?
kenner zegt
Deze mag vast niet mee op trackdays? ? Nee dan sla ik over
rob5nismo zegt
Eeehhm ik krijg de hypotheek niet rond
Ga maar ff op straat vragen of mensen een paar roebel willen geven
Dutchdriftking zegt
De raceversie maakt die 20k km in 5 jaar tijd nooit!
kylian zegt
@dutchdriftking:
Ligt er helemaal aan waar je hem gaat inzetten, in het Britse GT kampioenschap waarschijnlijk niet.
Ga je het Blancpain endurance rijden dan ben je bijna elk jaar aan de beurt. Een weekendje Spa 24 uur is met trainingen alleen al goed voor 5000km.
AscariGT zegt
Leuk voor een dagje Nurburgring ;)
ghost zegt
Mag je hem wel houden dan voor die 3,5 a 4 ton of blijft het eigendom van Audi / Quattro GmbH?