Wanneer dan? 10 mei aanstaande op het TT Circuit van Assen tijdens het Dutch Truck GP/ADAC Masters Weekend.
We kennen de R8 LMS al uit Essen, waar ze na afloop van de show drie dagen bezig zijn geweest om ons kwijl van de auto te poetsen. De hete Audi rijdt mee in de GT3-klasse en neemt daarvoor een V10 met meer dan 500 pk mee, goed voor een topsnelheid van ruim 300 km/h. Maar liefst drie van deze bolides (à €262.000) maken hun opwachting op Assen, van de DTM-teams van Rosberg, Phoenix en Abt Sportsline. Ze nemen het onder andere op tegen de Ferrari F430 Scuderia en de Ascari KZ1 R GT3, eveneens twee nieuwkomers in de GT Masters.
Vind je dat nog niet genoeg reden om naar Assen te reizen, bedenk dan dat ook de ADAC Procar dat weekend wordt verreden, met een hele batterij tweeliter WTCC-wagens en 1.6 stadsgebakjes. Ook de ADAC Formel Masters ontbreekt niet; onder andere Freddie Hunt (zoon van F1-kampioen James Hunt) en Daniel Abt (zoon van Hans-Jürgen Abt) verschijnen daar aan de start.
Een mogelijke kers op de taart is de BMW Alpina B6 GT3; of deze ook daadwerkelijk in Assen gaat rijden is nog onzeker.
AUDI MAAKT NEDERLANDS DEBUUT IN ‘LIGA DER DROOMWAGENS’
Organisator ADAC brengt tijdens de Duch Truck GP op 10 mei op het TT Circuit Assen onder meer de ‘liga der droomwagens’ mee uit Duitsland. De ‘ADAC GT Masters’ is het domein van exclusieve en peperdure GT’s als de Lamborghini Gallardo, Aston Martin DBR S9, Porsche GT3 Cup S en ‘muscle-cars’ als de Corvette Z.06 R GT3 en de Ford GT. In het bijzonder kijkt men uit naar het Nederlandse debuut van de splinternieuwe meer dan 500 Pk-sterke 10-cilinder Audi R8 LMS in de DTM-teams van Rosberg, Phoenix en ABT Sportsline.
GT Masters primeurs: Audi, Ferrari en Ascari
Met de ontzagwekkende bolide uit Ingolstadt zal de concurrentie samen met de eveneens voor het eerst te bewonderen Ferrari F430 Scuderia en de Ascari KZ1 R GT3 vanaf het begin rekening moeten houden. De Audi R8 LMS werd in november vorig jaar jaar in Essen voor het eerst aan het publiek getoond. Er zijn tot nu toe twaalf exemplaren gebouwd van de 262.000 Euro kostende GT3-auto die door zes Audi-klantenteams in 5 GT3-kampioenschaPpen en enkele enduranceraces in Europa worden ingezet. Audi heeft aangekondigd dat de 300 km/h snelle bolide waar mogelijk afwisselend door ex-F1-piloten en oud-DTM-coureurs zal worden bestuurd.
Het team van Rhino Leipert vertegenwoordigt met de inzet van de Ascari KZ1 R GT3 een tweede nieuwe constructeur in de GT Masters. De Ascari is een model van de Engelse sportwagenfabrikant Ascari Cars, eigendom van de Nederlander Klaas Zwart. De KZ1 R GT3 wordt aangedreven door de V8-motor uit de BMW M5 en levert zo’n 520 pk (!). De nieuwkomer heeft een volledig uit carbon geconstrueerd chassis en is goed voor een sprinttijd van 0 – 100 km/h in 3,7 seconden.
ADAC Procar: van Mercedes tot CitroënHet wordt na de DTM de tweede ‘Bundesliga’ genoemd; in de ADAC Procar strijden privéteams in drie divisies. Hét uithangbord van deze klasse is divisie 1 met 280 pk-sterke 2-liter tourwagens die naar voorbeeld van het wereldkampioenschap voor toerwagens (WTCC) zijn opgebouwd. Begerenswaardige bolides die in divisie I in Assen van start gaan zijn de Mercedes C200, BMW 320i, Honda Accord en de Opel Astra GTC. Divisie 2 wordt gekenmerkt door 1.6-liter auto’s als de Citroën C2 en Saxo VTS, Peugeot 207 Sport en de Ford Fiësta ST, waarvan er ééntje zowaar op LPG rijdt.
Beroemde zonen in ADAC Formel Masters
Timo Glock, Nico Rosberg, Ralf Schumacher, Adrian Sutil en Sebastian Vettel bereikten allen de Formule 1 vanuit de talentenklassen van de ADAC. Al sinds 1991 is de ADAC nauw betrokken bij het kweken van nieuw talent, waarvan de huidige ADAC Formel Masters een goed voorbeeld is. De basis is voor iedere coureur gelijk: een formulebolide met 145 pk-sterke Volkswagenmotor (1.6-liter FSI, top ca. 200 km/h). Op 10 mei in Assen starten onder anderen Freddie Hunt, zoon van de voormalig Formule 1 wereldkampioen James Hunt en Daniel Abt, zoon van DTM-teambaas Hans-Jürgen Abt.
Wellicht de grootste GT Masters primeur is weggelegd voor de BMW Alpina B6 GT3. De op de 6-serie coupe gebaseerde bolide markeert de terugkeer van de Beierse tuner Alpina in de autosport na 20 jaar afwezigheid. Alpina heeft een aantal gastoptredens aangekondigd in de GT Masters. Het is echter nog niet zeker of de kersverse B6 ook in de wedstrijd in Assen aan de start zal staan.
AMGJunk zegt
Leuk zeg, maar assen is wel wat ver weg voor mij…
Huin zegt
Wat een gruwelijk vet ding die Audi!
SWRT zegt
Wel echt een mooie auto…maar wel duur
Gregorius zegt
Snelste postbodes van Duitsland!
C6_R zegt
Mooie livery hebben ze bedacht bij Abt!
10 mei zit ik trouwens in België naar de grote jongens te kijken! :mrgreen:
BananaFlip zegt
Ha, ik zal eens even om het hoekje kijken op 10 mei.
Misschien is het geluid al voldoende ;) .
Pieter zegt
@C6R: exact, het is beter toeven bij de 1000 KM van Spa.
Marco zegt
10 minuten op de fiets, en we zijn erbij :-)
Edman zegt
Shit, 10 mei is m’n agenda al volgeboekt :(
Ice zegt
Hmm, normaal houd ik wel van raceversies, maar deze R8 (sowieso al geen beauty) wordt er niet beter op..
Buijsman zegt
vindt het maar nix wordt er niet warm van een r8.. maarja wel geinig zo met spoilers
kenR8 zegt
Ice heeft duidelijk geen smaak van superproject wagens :)
Kzal u eens komen ophalen,je zult je snel bedenken,real bullshit no beauty.
Je ryd zelf met fiatje 500 zeker :)
florian staal zegt
Gister heb ik echt een te vette verassing meegemaakt. Een vriend van mijn buurman had voor een weekendje een r8 gehuurd.
Ik mocht een sprintje van 0-100 meemaken als bijrijder,
Deze auto is echt superieur. Het geluid geeft me kippevel en hier praat ik over 10 jaar nog over. Wat een snelheid en wat een klassebak.
berry zegt
kan aan mij liggen, maar wassie nie al op spa bij de eerste race van t dcc ??