Alleen voor de ware amateurs.
Audi levert momenteel al een tweetal kant en klare raceauto’s voor de motorsportende particulier, te weten de Audi R8 LMS GT3 en de RS3 LMS TCR. Tussen die twee klasses gaapt echter een behoorlijk gat en dat gat wordt nu opgevuld met de R8 LMS GT4.
De GT4-klasse ontstond in 2007 en was meer op de racende amateur gericht dan op de professionele raceteams die uitkwamen in het snellere FIA GT3 World Chapionship. De GT1- en GT3-klasses zijn tegenwoordig samengevoegd en heten nu de Blancpain GT Series Sprint Cup. Om het niveau in de GT4-klasse niet te professioneel te laten worden, verliezen jonge coureurs automatisch hun startbewijs als ze aansprekende resultaten boeken in een nationaal of internationaal single seater chamionship, terwijl oudere coureurs niet mogen bogen op een behoorlijke racecarrière. Enfin, terug naar de Audi R8 LMS GT4.
In navolging van onder andere Aston-Martin, McLaren en Porsche komt Audi nu ook met een kant en klare fabrieksracer. Deze zal in de loop van dit jaar getest (o.a. andere tijdens de 24 uur van de Nürburgring) en gehomologeerd worden en de eerste exemplaren worden eind dit jaar aan klanten geleverd. Zoals meer auto’s in de GT4-klasse, is de race-spec R8 minder krachtig dan de straatversie: maximaal 495 pk versus 540 of zelfs 610 pk voor de gewone en respectievelijk Plus-versie van de R8.
Hoewel racen in het GT4-kampioenschap allerminst goedkoop is, worden er wel degelijk de nodige maatregelen getroffen om de kosten enigszins in de hand te houden. Zo deelt de GT4 ruim zestig procent van zijn onderdelen met de gewone R8 en zal hij ook in dezelfde fabriek gebouwd gaan worden.
Het waarom doet er even niet toe maar zou je zo’n apparaat straatlegaal kunnen maken?
@pomoek: Als een Maserati MC12 Corsa straatlegaal te maken is, dan kan dit vast ook…
@pomoek: Als Audi Porsche achtige ambities heeft met de R8 zou het een goed idee zijn.
@pomoek: Dacht aan hetzelfde ;). Al zou het een bodykit zijn. Het is “mooier” dan die popnagel troep. (mening)
Niet zo duur is altijd relatief hè haha. Ik denk dat je makkelijk 2-3 ton per jaar kwijt bent om zo’n team draaiende te houden.
In de GT4 klasse is vierwiel aandrijving toch ook verboden?
@dieselkameel: Zeker. Een bmw Z4 in de Dutch supercar challenge een paar jaar geleden was 300 duizend voor de auto alleen dan nog meer dan 100 duizend aan extra onder delen, per race weekend 15 duizend voor de service truck en pitcrew exclusief bandjes en race brandstof a €4,- de liter en schade(-verzekering).
@dieselkameel: daarom heeft de R8 gt4 ook rwd
Ik ga er even vanuit dat de v10 nog gebruikt word. Dat zou dan toch best een zwaar blok zijn met relatief weinig vermogen. Vraag mij ook af of het geheel dan lui aanvoelt, aangezien het blok dan flink is terug geschroeft, waarschijnlijk via de ECU. Dit komt de betrouwbaarheid natuurlijk ten goede waarschijnlijk..
@87sandyd: nou ik denk dat je met 450 pk in je rug niet echt de indruk hebt dat het lui is.
Het komt ook de betrouwbaarheid ten goede lijkt me omdat je niet op de maximale belasting van het motorblok rijd al zal het er wel stevig van langs krijgen
RWD of AWD?
@jbkleyn: Ik zou normaal direct rwd roepen. Maar kan het ook niet vinden, noch heeft iemand het eerder weten te vermelden. Het lijkt mij wel en denk dat de v10 is vervangen door de v8.. Zou slim zijn iig. Maar we horen het zo van willeme wel.
Is het nou Chapionship of Chamionship?
Ik kom beide varianten op Championship tegen in de tekst,.. ben benieuwd welke vloeistof er over het toetsenbord is gegaan: koffie of bier? :-)
@postzegel: blijkbaar heeft @Dizono het nog steeds niet opgemerkt, dus ik denk dat ie aan het bier zit maar koffie nodig heeft….:)
Wie legt mij uit waarom de race versies minder pony’s hebben dat straat versies?
@timoangelo: BOP (balance of performance)
Leuk dat er veel merken zijn die in eenzelfde raceklasse auto’s uitbrengen