Je zou het haast vergeten, maar sinds 2007 is de R8 alweer vrijwel ongewijzigd op de markt. Uiteraard zijn er wat extra varianten bijgekomen de afgelopen jaren zoals een V10, Spyder en GT, maar aan de basis is weinig veranderd. Wel kreeg de basis R8 met 4.2 V8 dit jaar bij de introductie van de Spyder er 10 pk bij, maar dat is het wel zo’n beetje. Hoog tijd dus voor een wat ingrijpendere opfrisser.
Volgend jaar schijnt Audi eindelijk de 4.2 V8 met 450 pk/430 Nm uit de RS5 in de basis R8 te hangen. Op die manier krijgen kopers van een R8 er toch mooi 20 pk bij.
Belangrijker nieuws is dat Audi eindelijk afscheid schijnt te gaan nemen van de gerobotiseerde R-tronic transmissie die in de R8 te vinden is. Audi zou bij de facelift namelijk een 7-traps S-tronic in de R8 willen hangen. Ik heb zo’n vermoeden dat een heleboel mensen daar blij mee gaan zijn.
Bij de facelift zal ook de R8 met V10 niet vergeten worden, want het vermogen van die auto zal stijgen van 525 pk naar 540 pk. Uiteraard mag het vermogen niet te hoog worden, want anders worden kopers van een R8 GT of Lamborghini Gallardo ongelukkig.
Of er ook nog een tweede ronde R8 GT’s komt met bijvoorbeeld 570 pk is nog niet bekend. De onthulling van de gefacelifte R8 met extra vermogen staat waarschijnlijk in de planning voor de IAA van september of begin 2012 in Genève. (via: carmagazine.co.uk)
xilver zegt
Ik heb mijn interesse in de R8 een beetje verloren. Die wagen rijdt al te lang rond zonder vernieuwing.
mightymike zegt
@xilver: ja echt onwijs lang! Jaar of 30?
rechercheur zegt
Aan een bijna perfecte auto valt natuurlijk ook weinig te verbeteren, dus waarom zou je. Het is immers al een behoorlijk verkoopsucces in deze klasse!
Er zal ook wel een opvolger van de Gallardo op de kalender staan, daarmee moet het verschil in vermogen ten opzichte van de R8 natuurlijk wel substantieel blijven ….
norge zegt
@rechercheur:Ik hoop voor de kopers dat ze naast die kut versnellingsbak ook de brandprobleempjes opgelost hebben ,perfect ? Ach ja liegen is je hobby hè.
http://www.rpmgo.com/images/audi_r8_fire2.jpg
rechercheur zegt
Hey, daar is mijn loyale vriend weer. Je geeft ‘m een klein voorzetje, en hap hap, hij bijt weer …
:-)
Maar … buiten het feit dat de airbags niet werken in de meest sportieve Hyundai, schijnen ze ook enorm goed te fikken …
ps. norge, als je leuke foto’s hebt, kopieer ze dan even naar AB, dat is wel net zo leuk, en op linkjes klikken doe ik namelijk niet, voordat je het weet heb je een boel rotzooi in je PC zitten ….
Punk zegt
geef mij maar een dikke 1M Coupé!
Pallas zegt
@Punk: Goh, had jou niet als BMW-liefhebber ingeschat…
dennisr zegt
@Punk: is er een 1M sedan dan ?
The360box zegt
Ja ach, veranderen doet ie toch niet want dit blok levert dus net zo veel peka’s als dit blok…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/28/heeft-de-audi-rs5-slechts-422-pk
Tommy2 zegt
@The360box: Een standaard RS5 geeft zo’n 438 pk op de dyno, 12 minder dan opgegeven.
http://www.rs6.com/showthread.php/22309-RS5-by-RS-QUATTRO
Een aangezien de motor in een R8 onder betere omstandigheden kan ademen vermoed ik dat hij die 450 pk wel gaat halen.
robbie zegt
@Tommy2: en waarom zou de beademing in een R8 beter zijn?
Tommy2 zegt
@robbie: Voor in de RS5 is niet veel ruimte om een optimale inlaat te maken, achter in de R8 gaat dat veel beter. De lucht wordt er via de zijpanelen ingeblazen en komen bovenop de motor uit. De RS5 heeft, in tegenstelling tot de RS4, ook al 2 inlaten wat al een hoop scheelde (vandaar oa die extra pk’s) Ook is de motor anders, in de R8 heeft dry-sumpsmering waardoor de olie beter door de motor gepompt wordt en zijn grenzen verder iets kunnen liggen.
The360box zegt
@Tommy2: Ik denk zelfs dat de Rs5 beter zal kunnén ‘ademhalen’.
Sportspotter13 zegt
De Audi R8 V8 is mijn favoriete wagen. Ik ben zeer benieuwt wat Audi weer gaat bieden met een tientallen PK meer motor in een R8. Uiteraard zal ik dan ook geen bezwaar hebben als Audi een RS5 motor in de R8 (V8) legt. Maar dat is mijn mening…
lincoln zegt
absurd mooi ding ..
1 van de weinige supercars die na 4 jaar nog niet “oud” is ..
zeldzaam .. zo een uitgebalanceerd design ..
kan nog zo 10 jaar mee ..
bpc zegt
@lincoln: dat heeft de db9 ook (gehad ?)
chrispothast zegt
@lincoln: Mwa die ‘gewone’ R8 is een beetje suf. De spyder is echt master
Lucb zegt
Het blijft een prachtige auto, maar de achterlichten hebben het dringendst een opfrisbeurt nodig.
Megakix zegt
Die bak van de R8 wordt eindelijk vervangen…HOERA ! Wat een tinnefbak was dat zeg….gloeiende…
bowie zegt
@Megakix: O jij had er natuurlijk een……ha ha!!?
Megakix zegt
@bowie: ja mijn waarde blogvriend, eentje die zelfs door Abt was getuned naar 520Pk…
bowie zegt
@Megakix: Zo toe maar. Ik ben jaloers. En nu al gepromoveerd naar “waarde blogvriend” benieuwd waar dit toe zal leiden……………
Megakix zegt
-=edit: knip=-
bowie zegt
-=edit: knip=-
bowie zegt
-=edit: knip=-
Megakix zegt
-=edit: vetes online uitvechten is nutteloos=-
bowie zegt
-=edit: vetes online uitvechten is nutteloos=-
bowie zegt
@Megakix: Trouwens daar iedereen wel van alles kan opschrijven, zal ik je maar op je blauwe/bruine ogen geloven. Maarre ik begrijp dat je die R8 niet meer hebt?
Burdy zegt
@Megakix: Wat is er mis met een handbak???
JanJansen zegt
@Burdy:
precies, een old school handbak is the shit.
Wat is er nou leuker dan heel-and-toe schakelen en left foot braking?
Ps, als niet weet wat dat is zit je echt te veel achter die PS3. Verplicht filmpje kijken, naar buiten en oefenen:
http://www.youtube.com/watch?v=vcSAiRxmm0w&feature=fvwrel
Jesper zegt
@JanJansen: Uitstekend, verplichte kost voor mijn generatie! Hoe spijtig dat in mn Celica mn loud- en stoppedaal te ver van elkaar af zitten. Trust me, I’ve tried :?
mightymike zegt
@Jesper: denk dat 99% hier nog nooit met links geremd heeft, probeer het is zeggen ze dan, doe maar op de openbareweg. Van de snelweg af bij 120 remmen met links, je denkt dst je tegen een betonnen muur aan rijd. Jouw generatie waren er waarschijnlijk nog geen 20.000.000 auto’s in NL?
SimonMc zegt
@mightymike: Als je gewend bent van regelmatig eens met de heftruck te rijden, dan ben je ook gewoon van met links te remmen. Er zijn ook maar 2 pedalen.Gas en rem.
En op den duur kun je er ook mee spelen, bv voet vol op het gaspedaal, redelijk veel remmen zodat je vrij traag komt aangereden, maar als je dan aan een hendel trekt,voor bv de vorken omhoog te doen, zullen die vorken snel naar omhoog gaan omdat je vol gas geeft.
Easy piece dus voor mij ! :D
Jesper zegt
@mightymike: Je kon er niet verder naast zitten maat ;) Ik ben 21 en behoor dus tot de groep die nog aan het puntenrijbewijs vast zit. Daarom juist ;)
chrispothast zegt
@JanJansen: Dus jij denkt dat je sneller kan schakelen dan hedendaagse automaten? Het is 21e eeuw dude. Dood aan de handbak
Burdy zegt
@chrispothast: Het gaat er niet altijd om hoe snel je de daad doet ;)
chrispothast zegt
@Burdy: sommige dingen kan je beter aan anderen overlaten.
Als ik wil schakelen en mijn voeten wil gebruiken pak ik de fiets wel
Burdy zegt
@chrispothast: En voor niks gaat de zon op.
bohica zegt
zo leuk en snel is een R8 niet.
Zelfs langzaam in de bochten.
Zou me geld wel beter weten te besteden.
JanJansen zegt
@bohica:
Goh, vertel? Welke supercar kan je als dagelijks vervoermiddel gebruiken in dit prijssegment, met deze prestaties en met deze afwerkingskwaliteit?
De eeuwige 911 daargelaten.
Fova zegt
ik wil een r8 met 5 cilinders en veel turbo’s!
the-budel-guy zegt
@Fova: geef mij maar liever die turboloze 4.2 V8
JanJansen zegt
@Fova:
nee hoor zo’n turbogat wil je echt niet.
De enige auto waarin ik die waanzin wel kon waarderen was een F40, maar die weegt ook wel een stuk minder. De rest had een absolute bagger gasrespons.
Het is niet voor niets dat rijdersauto’s als een 911 GT3, caterham, ferrari 348 enz ongeblazen zijn.
De nieuwe maclaren wordt met zijn turbo’s meteen als emotieloos afgegeven. Terecht? Ik denk het wel, maar ik heb er nog nooit in gereden dus objectief ben ik niet.
bpc zegt
@JanJansen: de evo dan ?
JanJansen zegt
@bpc:
Helaas nog nooit in gereden (heb je er een?) Wel in een subaru wrx, indrukwekkende grip bij het inremmen van de bochten. Maar die extra brandstof injectie voor klappen en vlammen uit de uitlaat om je turbo maar op gang te houden zijn leuk op een raceauto, niet op een straatauto.
the-budel-guy zegt
yes die R-tronic transmissie from hell wordt vervangen.
2 maal in een R8 mogen mee rijden 1x met die R-tronic transmissie from hell en 1x met de handbak en die R-tronic transmissie from hell is zo ontzettend achterhaald snapte toch al niet dat audi die R-tronic transmissie from hell ooit in de R8 heeft kunnen zetten
sjouveur zegt
@the-budel-guy: Ik vind die R-Tronic bak wel leuk, hij geeft tenminste klappen bij het schakelen. S-Tronic is natuurlijk sneller en efficiënter maar levert een stukje drama in bij het schakelen. Dat is niet erg voor het dagelijkse woon-werk verkeer natuurlijk.
the-budel-guy zegt
@sjouveur: kan ik je best in vinden als je lekker aan het stuuren bent.
maar als ik naar m’n werk rij in een R8 of in de file sta klap ik niet graag met mn tanden op het stuur :P
chrispothast zegt
@sjouveur: Drama? Of gewoon en slechte bak. Dat gezever over emotie….
sjouveur zegt
@chrispothast: Als ik al een automaat zou bestellen op een sportwagen, dan wil ik er wel een hebben die laat weten dat hij schakelt, ipv dat je het alleen hoort. Beste zou echter zijn dat hij alleen klappen geeft in de sport stand.
Die ene keer dat ik een R8 heb gereden vond ik het schakelen erg vet vanwege de klappen en het tussengas. De beleving wordt er in mijn ogen gewoon groter door. Bij een RS5 heb je dat veel minder bijvoorbeeld.
Maar nogmaals, ideaal zou zijn om het in te kunnen stellen via het drive selection menu. Dan kun je inderdaad normaal iemand vervoeren, of naar je werk rijden :)
lincoln zegt
@bpc:
yep .. ook een klassieker voor de toekomst ..
over 20 jaar dezelfde status als een MB 500 SEC ..
dennisr zegt
na 4 jaar is het toch nog steeds een mooie auto.. terwijl er toch genoeg auto’s zijn die ik na 2 jaar al wel gezien heb… die versnellingsbak zegt mij persoonlijk niks maar ga er vanuit dat hij er beter van word :mrgreen: hoop dat het qua uiterlijk aleen maar beter word.. niet dat ze iets verneuken :s
TDI-goeroe zegt
ik bestel um ongezien, uiteraard de V10 :D
taxman zegt
@TDI-goeroe: tuurlijk, in bluemotion uitvoering met 14% bijtelling?
audisucks zegt
Ik hoop dat de R8 een ander uiterlijk gaat krijgen. Zo’n R8 is qua uiterlijk echt zum kotzen.
Maar goed als ik zo’n bedrag aan een auto moest uitgeven werd het niet zo’n getunede A3 met een motor achterin met een belachelijke prijs. Als je een overbetaalde verwende voetballer bent, met een petje op, zonder stijl of smaak dan stap je in een audi.
rechercheur zegt
Zo, de jaloezie druipt hier wel heel erg vanaf … is niet erg, leer je wel mee leven (ooit) …
norge zegt
q=tbn:ANd9GcTPNt0POQe4kvfkzM4RD9k4zWRjpzITBDytPHafM8njGLWHMQ-JKA
adyton zegt
@norge: Haha. Hier hebben we ook niet veel aan he ^^
rechercheur zegt
@norge:
tsja, als je dan wat te melden hebt, doe het dan goed… dikke FAIL :-)
:-)