Na vijf overwinningen op de 24 uur van de Nürburgring vindt Audi het hoog tijd voor een R8 Green Hell.
Vrijwel alle automerken die een sportwagen in huis hebben kunnen wel een succesverhaal tevoorschijn toveren om een special edition te rechtvaardigen. Zo ook Audi. Zij grijpen het feit dat ze vijf keer de 24 uur van de Nürburgring hebben gewonnen aan om een speciale Audi R8 op te tuigen.
Green Hell
Een goed klinkende naam verzinnen voor een special edition geïnspireerd op de Nürburgring is natuurlijk niet heel moeilijk. Deze R8 heet dan ook de R8 Green Hell. Het bekt een stuk lekkerder dan Nürburgring en het klinkt gewoon cool. Volgens eerdere geruchten zou de Green Hell een hardcore variant worden van de R8, maar zo’n feest is het nu ook weer niet. Het meest opvallende aan deze R8 is de kleur Tioman Green, die dan wel weer erg fraai is. Dat moet gezegd worden.
24 uur van de Nürburgring
We hoeven niet ver terug in de tijd voor de achtergrond van de R8 Green Hell. Er won namelijk pas in 2012 voor het eerst Audi won de 24 uur van de Nürburgring. Vervolgens wist er in 2014, 2015, 2017 en 2019 opnieuw een Audi de overwinning te pakken. Dit weekend heeft de R8 weer een kans om zich te bewijzen, want dan vindt de editie van 2020 plaats. Onder andere onze landgenoot Robin Frijns zal in een Audi in actie komen. De R8 LMS wordt opgetuigd in dezelfde kleuren als de R8 Green Hell.
Kleuren
Een andere kleur alleen is natuurlijk niet genoeg voor een special edition geïnspireerd op de racerij. Daarom is de R8 Green Hell ook voorzien van striping in de kleur matzwart. De rode details op de velgen maken het geheel af. Mocht je Tioman Green overigens niet mooi vinden (wat we ons niet voor kunnen stellen), dan is de Green Hell Edition ook in grijs, zwart of wit te bestellen.
Details
Binnenin valt de Audi R8 Green Hell op door het overdadig gebruik van alcantara. De blauwgroen stiksels en de rode markering op het stuur zetten het thema van het exterieur voort in het interieur. Verder zijn er zowel aan de binnenkant als de buitenkant diverse R8 Green Hell-logo’s te vinden. Er zal dus geen onduidelijkheid bestaan over welke uitvoering dit is.
Specificaties
Zoals vaak het geval is met special editions is het puur uiterlijk vertoon. Je hebt dus nog altijd 620 pk. Dat is genoeg om in 3,1 seconden de 100 km/u aan te tikken en een topsnelheid van 331 km/u te halen. Daarmee kun je ook al aardig de 24 uur van de Nürburgring simuleren.
Audi bouwt in totaal 50 exemplaren van de R8 Green Hell. Deze kosten in Duitsland €233.949,59. Dat is een meerprijs van ruim €32.000 ten opzichte van de reguliere R8 Performance.
Schokkende beelden van de R8 Green Hell samen met de R8 LMS check je hieronder:
Dutchdriftking zegt
Een groene R8 is altijd een goed idee. Maar die rode details natuurlijk niet. Zo hoor je een R8 in het groen samen te stellen : https://www.youtube.com/watch?v=tcfxQy7Eg5Q&t=5s
kareljansen zegt
@dutchdriftking: Ok. Zal er aan denken.
g60gti zegt
@dutchdriftking: wat zijn die reviews van autoblog fijn om te kijken als je dit ziet
flatsixx zegt
@g60gti: echt hè. Wat dat betreft is Autoblog samen met Sjoerd van Stokkum toch echt wel top.
Dutchdriftking zegt
@g60gti: Ik vind Marco Gorter anders fijn om naar te kijken. Één van de betere van Autoweek. En vergeet niet dat dit filmpje alweer vier jaar geleden is. In deze vier jaar is hij aanmerkelijk beter geworden. Als je de vroegere filmpjes van Wouter met die van nu vergelijkt dan zie je dat ook daar enorme vooruitgang in zit. Al missen we Aimee natuurlijk nog altijd.
acakoning zegt
Ik vind dat zo ontiegelijk jammer dat dit een special edition mag heten. Andere kleur, stickers, mattenset.
Doe dan IETS, zet er een luchtfilter op van de LMS, of de bumperkit, maar in ieder geval IETS.
208gtidekkers zegt
@acakoning: volledig mee eens.. maak er iets van zoals BMW met de M4 GTS deed ten opzichte van de reguliere M4C maar helaas