Aan het toch al aanzienlijke lijstje tunerts (sorry Michiel, fine-tunerts) dat de R8 onder handen heeft genomen kunnen we nu Edo Competition toevoegen. Ze hebben het aardig beschaafd gehouden, waardoor de V8 nu 22 pk extra op de weg zet.
Onder de R8 is een RVS-uitlaatsysteem gemonteerd dat naar keuze in twee geluidsniveaus verkrijgbaar is (veel of heel veel herrie). Dit zorgt ervoor dat het maximale vermogen toeneemt van 420 naar 442 pk. Het koppel stijgt van 430 naar 450 Nm.
Verder zet EDO er een paar andere velgjes op, 19- of 20-inchers, en tot slot worden er een aantal aerodynamische aanpassingen gedaan. (Mede) hierdoor gaat de R8 nu in 4,5 in plaats van 4,7 seconden naar de honderd en ligt de top op 310 kilometer per uur in plaats van de officiële 301 km/u.
Hoeveel dit op de teller is moeten we nog even uitzoeken, maar stock kan je al 322 op de klok zetten. Hier dient zich weer een dilemma aan: pakken we de EDO of gaan we toch dieselen?
The edo R8
o High-end aerodynamics kit with diffuser
o Performance muffler for more powerful exhaust note
o Multi-piece light alloy wheels in 19 and 20 in.The fastest Audi ever already accelerates from 0 to 100 km/h (62 mph) in 4.7 seconds in factory trim. The edo R8 needs just 4.5 seconds and achieves a top speed of over 310 km/h (192 mph).
edo competition is proving that small changes can have great effects.
The new high-flow exhaust system is in the spotlight.
edo competition offers this new full stainless steel high-flow exhaust system in two different sounds levels. The result is a power increase of 16 kW (22 hp) and a 20 Nm (15 ft-lb) increase in torque.
The trimetal-coated high-flow catalytic converters, which were designed specifically for the R8, ensure full OBD2 compliance and feature impressive performance.At edo competition form and function are strongly connected. The R8’s perfect balance and improved downforce, thanks to the body upgrades, become especially apparent when the car is accelerating. The edo R8 owes its aerodynamic advantages to a newly developed front lip spoiler and 8 rear bumper inserts. The new rear diffuser, also providing additional downforce, has an even greater effect. As usual at edo competition, the aerodynamic components are available in super light-weight carbon fiber.
The sporting concept is rounded off by edo competition’s latest wheel design.
No matter whether in 19 or 20 in., these performance wheels perfect the R8’s impressive appearance and feature high-strength forged centers with polished stainless steel outer rims and high-strength aluminium inner rims. All sport wheels can be custom painted.
zapp zegt
De Edo, veel stijlvoller.
Boy zegt
ipv 4.6 en niet 4.7, prutsers
Jan zegt
Bah, die velgen, zo’n voorbijgestreefd design
Beamer zegt
Janetten-bak. Trekt op niks.
Dat Audi maar bij hun luxe wagens blijft a la Q7 en A8 ipv sportwagens, want daar maken ze niks van. Die S5 was ook al zo’n lelijk ding. Eens met enen gereden en dat trekt op niks. 350pk ja, dat is dan ook alles.
LC zegt
Zie ik nou geen ledtjes?
W!d zegt
uh.. zijn nummer 2 en 3 na laatst niet hetzelfde..
-edit: thanks!-
meer vermogen is altijd welkom:)
Antoine zegt
Voor mij een Edo aub en dan in een zwart , mat zwart combinatie , en het hart van de velg in het zwart gespoten.
wat een mooie auto en heel chique getuned.
Berbertje zegt
Ik vind het wel mooi niet helemaal verkracht maar gewoon een paar mooie aanpassingen
ZwerverRoodbaard zegt
Haha ik ga toch dieselen denk ik :P
thom zegt
Super dik, carbon staat em echt goed, niets meer aan doen.
Nu nog wachten op de bla bla verhalen : halfbakkken sportwagen, design statement suffe quattro etc.
Eric (the good) zegt
Ik hoop dat ze de Maserati GT ook aanpakken. Met deze hebben ze bewezen dat ze zonder veel poeha nog enkele PK’s uit de moter kunnen halen.
Mooie wagen, maar geef toch maar een donkere kleur!
Nico zegt
Geef mij maar de originele
-edit: want?!-
RenesisHP zegt
Heerlijk subtiel gehouden. Go on Edo.
Racer X zegt
Jammer dat ze alleen de uitlaat aan hebben gepakt, van EDO had ik toch wat meer verwacht.
Wat wel weer mooi is, is dat het uiterlijk redelijk behouden is.
Mustang zegt
De carbon spoilertje en diffuser zijn wel erg mooi! Alleen jammer dat het vermogen niet aanzienlijk was gestegen, alleen maar een klein beetje..
MRTN zegt
ik ga voor de edo, maar dan met stock velgen en de uitlaat van de tdi
Thijs zegt
Hier nog een dieselaartje.
ferrenzi206 zegt
@Beamer
Het is niet omdat je met één audi a5 hebt gereden met 350pk dat je inees kan gaan zeggen dat alle audi’s niet goed rijden. Gereden met een audi s3 3.2liter dan denk ik dat je wat anders zult reageren want die bak reed niet normaal goed.
Deze r8 vindt ik zelf nu ook ni zo denderend mooi ik heb hem al mooier getuned gezien, de velgen passen er niet bij en de kleur hadden ze wel wat meer moeite in mogen steken.
Luc D. zegt
Wat weer heel veel over EDO zegt is dat ze 0.2 seconden kunnen verbeteren daar zich toe te leggen op de aerodynamica en gewicht.
Andere “tuners” hebben daar meestal x aantal pk uit een turbo of chip voor nodig.
EDO is dan een zeer respectabel bedrijf dit tov bv. 9ff
Beamer zegt
@ferrenzi206: Euh, het was een S5 quatro met 350pk. Gaat inderdaad wel lekker in de bochten en is stabiel maar ik voelde me er toch niet comfortabel in.
ferrenzi206 zegt
@Beamer
Ja wat ik bedoelde snel getypt, Ja kvind dat audi een erg goede baanligging heeft mijn volgende auto is waarschijnlijk een audi. Ik snap niet dat je kan zeggen dat je de audi a5 niet mooi vindt? ik vindt het een prachtbak zelf nog niet met meegereden dus kan niet zeggen hoe hij rijd.
BennyB zegt
Toch een mooie prestatieverbetering. Alleen lijkt op foto 2 dat achterwieltje zo klein…
bakkerst zegt
zo mag ik het graag zien, klasse werk, niet dat overdreven geplak met tupperware, maar netjes, beschaafd, stijlvolle verbeteringen..
qua vermogen hadden ze zich misschien meer mogen uitleven, maar goed, in overleg is een hoop mogelijk denk..
gijs zegt
-edit: opzouten met die spam!-
750i zegt
Wat me enorm tegenstaat bij de R8 is in dit geval dat grote grijze vlak. Bij de eerste foto lijkt het echt alsof de voor- en achterkant tegen elkaar zijn gekwakt en de auto daardoor uit twee verschillende stukken bestaat. De R8 in helemaal zwart zou mij dan nog het meest bevallen.
dekster zegt
Zo zou de R8 er altijd uit gezien moeten hebben.
En Edo maakt een R8 V8 benzine met enkele subtiele aanpassingen even snel als een V12diesel :P
Ben zegt
Heel mooi! Alleen de voorkant had wat meer schenenschrapers mogen hebben, het lijkt een beetje op een boze walvis..
Beamer zegt
@ferrenzi206: Waarom audi niet mooi. Ik vind ze niet af. Interieur is zo van wel en niet. De A8 daarentegen is al stukken beter.
Maar misschien ook door de invloed van mijn liefde voor Beamers (zie mijn naam ;-)). En die liefde is in extremum. uitgenomen de X3 maar daar is al wat verbetering in.
Marc zegt
Ach die velgen zijn niet om aan te zien en de groei van de prestaties op papier is ook niet echt de moeite waard. Ik heb er het geld niet voor, maar mocht ik het hebben dan had ik het er zeker niet in gestoken om een R8 te “upgraden” want mooie velgen zijn genoeg verkrijgbaar.
Chief_S5 zegt
Kijk, dit noem je nog eens fine-tunen. Eigenlijk hoort het woord tunen ook hierop te slaan, maar door sommige mensen/bedrijven is het helemaal ver&%^&^$. Ik zou persoonlijk nog wel voor andere velgen gaan, en dan is ie helemaal af. Ik denk dat dit de best gefinetunede (wat een woord) R8 is die je kan kopen, en dat zal ook zo blijven voor mij.
autoblogger zegt
UPDATE, filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/135756
thomas zegt
Ik vind de hele R8 hype maar een beetje bull shit aangezien er niets anders in ligt dan een V8 in die bij Audi al een tijdje meedraait , en als groote extra de sublieme remmen van de garlado (dat is dan tenmiste een plus puntje). Maar voor de rest weinig origineel dus, het ontwerp doet me niet veel ik krijg er een beetje een “Audi A2 gevoel” bij , zij zijn niet te vergelijken maar alsnog. Ik vind dit niet echt baanbreekend , en als je dan iets tuned doen het dan goed. Een beetje tupperware is niet erg , maar het moet ergens voor dienen en die 5 kilo gewicht of wat het ook zal zijn maakt weinig bij me los. Velgen kunnen we tegenwoordig prima zelf kiezen, en een ding weet ik zeker deze zullen niet als best uit de kast komen. de R8 EDO Competition , ik vind het allemaal wel best er mee. Het is gewoon een “poorman’s Lambo”