Een regelrechte sensatie was het toen de R8 op de markt kwam. Het is inmiddels alweer 14 jaar geleden, dus hoogste tijd voor een occasion aankoopadvies van de Audi R8.
Dat de R8 kwam had alles te maken dat Audi eigenaar werd van Lamborghini. Daardoor konden ze het platform van de Gallardo en Huracan gebruiken als basis voor de ontwikkeling. Audi Sport GmbH creëerde daarop een aluminium monocoque gebaseerd op space frame principes. De productie vond plaats in de Audi Sport GmbH in Neckarsulm. Het ontwerp was van de hand van Walter da Silva.
[bbmediaclip clipID=”3791772″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Als eerste kwam de R8 met de uit de B7 RS4 bekende 4.2 V8. Een vermogen van 420 pk was genoeg voor aansprekende prestaties, maar het chassis kon een stuk meer aan. Daarom volgde eind 2008 de fabuleus klinkende V10 met 525 pk. Dat blok was gebaseerd op de tiencilinder uit de Gallardo LP560-4, die weer verwantschap had met de V10 uit de S6 en S8.
Cosmetisch onderscheidt de V10 zich ook van de V8. In plaats van 2x dubbele ronde, heeft de V10 twee ovalen uitlaten. De sideblades zijn bovendien wijder en de V10 heeft altijd minimaal 19” velgen.
Geen lieve quattro, wel een Spyder
Vrij atypisch voor Audi was dat deze generatie R8 het merendeel van het vermogen naar de achterwielen stuurt. De vooras kreeg 30% van het koppel, achter 70%. Ook op droog asfalt is de R8 dus vrij makkelijk te verleiden tot een driftje. De huidige R8 heeft een totaal ander karakter.
Sinds de aankondiging deden de geruchten al de ronde, maar het duurde toch nog tot 2010 voor de R8 Spyder op de markt kwam. Die verloor de typerende sideblades van de coupé, want die liepen door tot in het dak.
In 2011 kwamen de R8 GT en R8 GT Spyder als topmodellen met extra pk’s uit de V10. De beide GT’s waren bovendien 100 kg lichter en hadden winglets op de voorbumper en een vaste achterspoiler.
Facelift Audi R8 in 2012
In 2012 kreeg de Audi R8 een facelift met diverse cosmetische wijzigingen. Ook onderhuids veranderde er diverse zaken, maar het belangrijkste nieuws was de nieuwe versnellingsbak. De R-tronic bak met enkele koppeling moest het veld ruimen voor een S-tronic bak met dubbele koppeling. Zowel prestaties als de rijdbaarheid verbeterden daardoor enorm. Overigens is de R8 ook altijd met een handbak leverbaar geweest.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Audi R8 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Audi R8 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De R8 heeft een redelijk standaard Audi interieur. Dat kan je zowel als voor- of als nadeel zien.
- De koets is van aluminium, maar er zijn ook stalen bouten gebruikt. Kunnen aan elkaar vast zitten.
Onderstel
- De meeste exemplaren zullen de instelbare Magnetic ride dempers hebben. Die hebben niet het eeuwige leven. Vervang ze per paar of doe het hele onderstel. Er zijn ook R8 eigenaren die van die gelegenheid gebruik maken om een ander onderstel te monteren.
- De wishbones achter geven nog wel eens de geest.
- Let sowieso op bijgeluiden van het onderstel.
- Keramische remmen waren een optie en gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
- Controleer de radiatoren in de neus op steenslag, bladeren etc. Houd ze ook regelmatig schoon. Koeling is heel belangrijk bij dit soort motoren.
- Beide blokken lusten best een slokje olie. Regelmatig peilen dus.
- Vanaf 2012 kreeg de Audi R8 de S-tronic bak met dubbele koppeling. Die is veel beter.
- De R-tronic heeft een enkele plaat voor de koppeling. Die gaat zo’n 30.000 km mee.
Elektronica
- De elektronica lijkt redelijk op orde, maar controleer alles wel even netjes.
Motoren Audi R8 2006-2015
- 4.2 FSI 420 pk/ 430 Nm
- 4.2 FSI 430 pk/ 430 Nm
- 5.2 FSI 525 pk/ 530 Nm
- 5.2 FSI 550 pk/ 540 Nm
- 5.2 GT 560 pk/ 540 Nm
Aanbod Audi R8 type 42 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er 24 stuks van de Audi R8 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Audi R8 2006-2015 starten net onder de 40 mille. Voor het totale aanbod van de Audi R8 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Autoblog Supercar Week 2020 is mede mogelijk gemaakt door Louwman Exclusive. Louwman Exclusive vertegenwoordigt McLaren, Morgan, Lamborghini, Automobili Pininfarina, De Tomaso, e.v.a.
Kijk voor het gehele aanbod (nieuw en pre-driven) op
EJS zegt
Een R8 4.2 Spyder met S-tronic zou hoog op mijn lijstje met wensen staan als ik ooit de loterij won. Het idee van een niet al te opvallende supercar met niet te belachelijk veel vermogen, maar wel lekker hoogtoerig en met een fatsoenlijke wegligging lijkt me wel wat…
Rudy zegt
Vaker gepost maar mijn vader heeft al ruim 9 jaar een 2007 R8 4.2 manual, jong gebruikt gekocht toen de tijd. Staat nu een ~70.000km op de klok.
Probleemloze auto eigenlijk, klein lak probleempje gehad toen we hem recent hadden (verf op de sideskirt liet los, in garantie opgelost). Olieverbruik is verwaarloosbaar, brandstofverbruik is wel fors als je dit vergelijk met een 997 Correra S (met 120-130 op de autobaan is ~1:9, normaal rij je meer rond 1:6).
Kosten qua onderhoud vallen mee, slijtage delen zijn duur (banden, remschijven) maar rare dingen zijn er nog nooit kapot gegaan.
Handbak is goed maar vergt wel wat gewenning omdat je hem vrij nauwkeurig moet positioneren met de gated shifter. Midden motor karakter is tof, auto is comfortabel genoeg om ook lange stukken te kunnen rijden (iets wat we met de S2000 eerder minder deden).
Nog altijd een top auto voor het doel waar pa/wij hem voor hebben: leuk voor zondags ritje en perfect voor een (fun) vakantie naar Duitsland, Oostenrijk of Italie; we hebben al een heel aantal passen met de auto gereden!.
mr27 zegt
Hoe is het blok eigenlijk op het vermogen na een paar jaar? Ik zie wel eens bij JD op Facebook uitslagen van eerste model RS5’en met een V8. En die presteren echt zwaar ondermaatst. Pas na chippen/inlaat/uitlaat zitten ze weer op de fabrieksopgave.
Dutchdriftking zegt
Heeft @Casperh niet redelijk recent ook de R8 in de occasion advies gehad? Een fijne auto welke ik graag zou bezitten. Maar niet zo’n black on black, dat is zo fout!
Yzord zegt
Ik heb een R8 V8 uit 2008 met handgeschakelde bak en 17k op de tellert. Gekocht ondat het kon. Als ik dan op zondag ermee ga toeren en ik stap uit mijn SQ5 zo de R8 in dan voel ik me echt Verstappen ?
Desalniettemin, informatie waar jullie geen hol aan hebben, maar wellicht leuk om een AB rondje te maken om een leuke video ervan te schieten?
bernoulli zegt
@yzord: dat heb je goed voor elkaar. ?
Dutchdriftking zegt
@yzord: Mooi bezit. En als de heren van Autoblog geen tijd hebben wil ik ook best een rondje (mee)rijden. Veel spannender als een telefoonfilmpje kan ik het helaas niet maken.
jaromir zegt
Ehmz, maar 30 000km met de koppelingsplaat?
jarnobakker zegt
@jaromir: mwah , mijn auto deed 80000 km met de hele versnellingsbak…
SvenskaAeroplanAB zegt
@jarnobakker: mijn Saab 280.000 km, mijn Lexus waarschijnlijk nog wel wat langer…
Stefje zegt
@jarnobakker: ach, de versnellingsbak van mijn MK7.5 GTI klapte compleet uit elkaar bij 27k na een jaartje. Je moet maar geluk hebben.
chrisvis zegt
@jaromir: die van onze i40 ging ook maar 70000km mee en dat onding had de volle 116pk?
johnhert zegt
@chrisvis: Op de zaak al i30 1.6 crdi en een 2017 i10 met synchrosmesh-ring problemen. Alles onder garantie, dat dan weer wél !
ghost zegt
@jaromir: de R in R-tronic staat voor Ruk. Want dat is die bak ook echt letterlijk.
TSAARno zegt
Vreemde video en incomplete video:
– In eerdere opname werd er melding gemaakt van lak wat los kwam bij de wielkuipen (V10?), bleek dit mee te vallen?
– In eerdere opname werd er melding gemaakt van het frequent falen van de aircopomp, bleek dit uiteindelijk mee te vallen?
– Bij oa. AutoWeek worden er meldingen gemaakt dat er een probleem is met de legering van het V8 motorblok (2007) en dat er zodoende veel blokken sneuvelen. Lijkt onderbouwd te worden door het aantal R8’s met relatief lage kilometerstand en onder garantie vervangen blokken. Is hier wat over bekend, op de Amerikaanse fora zie ik daar niets van terugkomen?
– Radiatoren heb ik nog nooit voorbij zien komen op welke forum dan ook, bijv. R8Talk.
– Scheurende frames, er is nota bene een officiële fix vanuit Audi hiervoor beschikbaar. Hierop controleren is wel een ding!
johnhert zegt
@TSAARno: Erg veel technische research is er voor deze video niet gedaan nee…
tortuga zegt
Heb eens een filmpje gezien van een herstelling van dit type. Daarin vermelde ze ook dat de voorste balken kunnen lossen of scheuren en een kenmerkend punt is waar goed op gelet moet worden bij aanschaf. Maar verder letterlijk vette bak, ondergrondse smalle parking plekken zijn niet aangenaam om in en uit te stappen dan.
Stefje zegt
Redactie, ik heb de video nog niet gezien maar ik lees in de tekst niks over scheuren in de carrosserie. Dit moeten jullie wel ABSOLUUT melden in een aankoopadvies van de R8. Zie de video’s van Volkswizard of Samcrac ter referentie. Dit is geen garantie en eigen direct total loss, tenzij je wilt gaan lassen aan het frame, wat eigenlijk altijd afgeraden wordt.
Stefje zegt
@stefje: eigenlijk*
elmerblues zegt
En in toevoeging op de v8 problemen: het WatchJRGo channel is bezig met het vervangen van een v8 (die inderdaad vaak stuk gaan).
Overigens zou ik pragmatisch omgaan met het lasverhaal van het aluminium frame. Het frame is immers ook af fabriek gelast. Een kundig alu lasser kan het echt wel goed herstellen. Maar goed alu lassen is een vak en je moet geen mig/mag prutser hebben die normaliter staal bakt en braadt met zijn Kinzo.
Dutchcarwizard zegt
Distributie van de V8 is een zwak en bovenal duur punt. Dit evenals het scheuren van het aluminium spaceframe. Wel het vermelden waard lijkt me.
TSAARno zegt
Wat is het probleem met de distributie, breken ze of hoog interval?
Dutchcarwizard zegt
De plastic kettingspanners begeven het. De motor moet er dan uit.
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
acakoning zegt
Rij nog altijd heel vrolijk rond in m’n R8 v10 plus van eerste generatie. Echt top.
monsieurleloure zegt
Een radiator hangt thuis aan de muur om te verwarmen, in een auto zit een radiateur. (-;
raoufff zegt
Aankoopadvies kort samengevat: niet doen, net als met alle tweedehandse Audi’s, BMW’s en Mercedessen. Altijd gezeik!