Audi exposeert op de Techno Classica in Essen, Europa’s grootste klassiekerbeurs, een aantal grote winnaars uit zijn autosporthistorie. De meest recente is de R18 e-tron quattro die vorig jaar de 24 Uren van Le Mans won. Op de beurs stond de echte winnende auto, met alle sporen die de race heeft nagelaten.
Audi heeft de wagen na de race gelaten zoals hij over de streep kwam op het Circuit de la Sarthe. Heel mooi is om van dichtbij te zien hoeveel viezigheid van rubberdeeltjes en olie er in 24 uur tijd aan de auto gaat kleven. Ook heeft de auto her en der kleine schades. Bij het inhalen van de langzame deelnemers wordt er nogal eens een klein tikje uitgedeeld en dat is goed te zien. De splitter aan de voorzijde is wat rafelig en hier en daar laat de folie los zodat het naakte carbon tevoorschijn komt. Aan de rechterkant heeft de auto een forsere beuk gehad die met duct-tape is gerepareerd.
Audi zet in Essen zijn jongste winnaar, gereden door Loïc Duval, Tom Kristensen en Allan McNish, naast de auto waar de Le Mans ambities mee begonnen zijn, de Audi R8R uit 1999. Dit exemplaar, met chassisnummer 205, behoort tot de eerste lichting auto’s die werd ingezet bij aanvang van het seizoen 1999. Rinaldo Capello, Michele Alboreto en Stefan Johansson werden toen met deze auto derde in de 12 uren van Sebring.
Audi had in 1997 besloten om onder leiding van sportchef dr. Wolfgang Ullrich te gaan deelnemen aan de sportscars. In die tijd deden Porsche, Mercedes en BMW dat ook. Een andere reden was dat Audi in de toerwagenklassen niet meer met de Audi A4 kon deelnemen, omdat de FIA vierwielaandrijving voor die tak van sport reglementair uitbande. Daarop richtte Audi het vizier op Le Mans.
Audi haakte pas aan toen de anderen al furore maakten in de lange-afstands-races. Maar Audi hield het wel het langst vol. Tot op de dag van vandaag is Audi erbij. Na de eerste succesvolle jaren bouwde Audi het programma korte tijd iets af door alleen privé-teams op de baan te brengen, maar achter de schermen is het merk met de vier ringen altijd met volle steun aanwezig geweest.
In 2000, het tweede jaar dat de Audi’s op Le Mans reden, pakten ze de eerste overwinning. Niet alleen dat, ze bezetten het hele podium met de plekken 1, 2 en 3. In totaal heeft Audi inclusief die van vorig jaar tot nu toe 12 overwinningen behaald op Le Mans.
De R8R had een 3,6 liter V8 turbo met 610 pk. Audi hield een paar jaar vast aan dit V8-turboconcept. In 2006 ontketenden de Duitsers een revolutie door met een dieselmotor te gaan rijden. Deze Audi R10 V12 TDI pakte in handen van Frank Biela, Emanuele Pirro en Marco Werner meteen de overwinning. En het jaar erna weer. In 2008 kwam de hattrick met een overwinning van Rinaldo Capello,Tom Kristensen en Allan McNish.
De ontwikkeling ging door en in 2009 moest de R15 V10 TDI de eer van Audi verdedigen. Dat jaar echter bleef het hoogste treetje van het podium buiten bereik. Maar in 2010 legde Audi weer beslag op de plekken 1, 2 en 3. Reglementswijzigingen leidden ertoe dat Audi een nieuwe auto moest gaan ontwikkelen met een gesloten cockpit. De R8, R10 en R15 waren allemaal open auto’s. Slechts één keer was er geëxperimenteerd met een gesloten Audi R8 die later evolueerde tot de Bentley Speed 8.
De R18 voor het seizoen 2011 was in alle opzichten nieuw. Een nieuwe body en een kleinere 3,7 liter V6 dieselmotor met zo’n 500 pk. Na de enorme crash van Allan McNish in het eerste uur van de race en vervolgens die van Mike Rockenfeller in de nacht, wisten Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Treluyer hun auto winnend over de finish te brengen. Dat was een nagelbijtende finish met 13 seconden verschil op de Peugeot die tweede werd. Het concept van de R18 werd een jaar later uitgebreid met hybride aandrijving op de voorwielen. Zodoende kon Audi het quattro-idee toch weer toepassen op het circuit.
Deze week lanceerde Audi de nieuwe R18 e-tron quattro voor het seizoen 2014. Negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen stuurde auto door de straten van het Franse stadje als promotiestunt. Over tweeënhalve maand, als hij weer de 24 Uren van Le Mans rijdt, zal de splinternieuwe R18 er ongetwijfeld net zo getekend uitkomen als zijn voorganger die op de beursvloer in Essen staat. Groots van Audi dat ze die auto conserveren en aan het publiek laten zien zoals hij nu is. Dat is echte autosport.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!
lacker zegt
Zo neerzetten als hij over de finish kwam. Mooi, zo laat je emotie zien!
Vincegail zegt
Daar gaan we weer! De Bentley Speed 8 is geen evolutie van de R8C.
http://www.mulsannescorner.com/bentleyelleray.html
Brammer zegt
Zeer leuke reeks artikels dit! Als het goed is mag het ook gezegd worden ;-)
eaudi zegt
De rondtrekkende Audi. Als ik me niet vergis stond deze wagen ook in Geneve eerder deze maand. Goed hoor dat ze hun ‘heritage’ laten zien. Dat smoort al die commentaren over ‘emotieloos’ en ‘grijs’.
daniel23ccx zegt
Ik vind dit echt leuke en interessante artikelen. Goed bezig autoblog;) ook wel gaaf dat ze de auto precies zo meegenomen hebben als hij over de finish is gekomen.
norge zegt
Zo staat mijn Caddy er ook bij…
skinnybmw zegt
R.I.P. Michele Alboreto op de R8R.