Op het eerste gezicht lijkt deze Audi R18 e-tron quattro wellicht identiek aan de auto die afgelopen zomer de 24 uur van Le Mans won, maar hij is toch echt volledig nieuw.
De auto die in 2014 de circuits onveilig gaat maken is bijvoorbeeld 10 centimeter smaller en 2 centimeter hoger. Ook is er een nog ingenieuzer hybridesysteem gemonteerd.
Volgens Audi Sport is vrijwel elk onderdeel opnieuw ontwikkeld om er voor te zorgen dat de R18 e-tron quattro nog sneller is. Achterin ligt nog steeds een V6 TDI dieselmotor die de achterwielen aandrijft. Verder is op de vooras een ERS-K (Energy Recovery System Kinetic) gemonteerd om kinetische energie op te slaan. Nieuw is verder dat hitte van de turbo wordt omgezet in energie en gebruikt kan worden voor een extra powerboost. Dit systeem draagt de naam ERS-H, Energy Recovery System Heat.
De vernieuwde R18 zou 30% minder brandstof verbruiken dan zijn directe voorganger. Ook is het gewicht omlaag gebracht van 915 kilo naar 870 kilo. Een belangrijke tegenstander van de Audi zal de nieuwe Porsche LMP1 raceauto worden.
Alle details over de hybride aandrijflijn kan je lezen bij onze collega’s van Groen7.
bartjuh zegt
Smaller en hoger is nou niet direct wat je verwacht bij de vernieuwing van een racewagen. Mooi dat ze de hitte van de turbo gaan gebruiken, ik vraag me al een tijd af of daar, en uit de warme uitlaatgassen, niet veel meer energie valt te halen.
robbie zegt
@bartjuh: die aanpassingen komen vooral door een verandering in de regels gok ik zo.
stephanotis zegt
@robbie: Jij gokt gok ik helemaal niet, weet je soms ook of dit een 2MJ, 4MJ, 6Mj of 8MJ (mega joules) hybride systeem is? Ik gok dat ze vooral trager worden.
a3aan zegt
Wauw prachtig apparaat! Nog steeds jammer dat de tail fin verplicht is omdat deze in mijn ogen het design er niet mooier op maakt.
Aan de andere kant, ja ik weet, is het allemaal puur functioneel en hoeft het niet mooi te zijn.
dotternetta zegt
Zit er copyright op de term “KERS”?
dotternetta zegt
Eeuh..wat is het snufje Darth Vader dan?
toroloco zegt
@dotternetta: rode led strip vooraan.
dotternetta zegt
@toroloco: hmm..ben geen starwarsfanboy maar Darth Vader heeft geen rood in zijn helm of pak haha
antoonniels zegt
@dotternetta: Rode lightsaber. Nerdmodus off.
Jantje_555 zegt
@antoonniels: is het dan niet eerder knight rider?
MLTB zegt
@dotternetta: Een snufje Satan volgens mij.
phaeton zegt
Maar… waarom zwart? Dat zilvergrijs maakte Audi juist zo herkenbaar.
Jantje_555 zegt
@phaeton: ze willen niet opvallen in de donker zeker…
stancedjetta zegt
@phaeton: al die lease audi’s zijn al grijs en de lak was nu op dus ze moesten wat anders zoeken
BestwelMichel zegt
je kan zeggen wat je wilt over diesel, maar vanuit technisch oogpunt is het enorm knap dat de auto zo weinig geluid produceert.
geluid = energie
Vincegail zegt
@BestwelMichel:
Dr. Ulrich: “Sound is wasted energy”
Vincegail: “No sound is wasted fun”
Vincegail zegt
Ziet er strak, maar ook nog wat ‘artificieel’ uit. Wacht liever nog even tot 18 december wanneer de nieuwe R18 officiëel gepresenteerd gaat worden.
C6_R zegt
Doel van die rode ledjes aan de voorkant? Of gaan ze dit jaar proberen om de race in z’n achteruit te winnen, bij gebrek aan serieuze concurrentie?
gedwongenleaser zegt
@C6_R: dat is om ook de mensen die voor de auto staan te laten weten dat deze achteruit rijdt, snap dat dan.
Ferry_76 zegt
@C6_R: Volgens mij om te laten zien wanneer het ERS werkt, of wanneer de auto puur elektrisch rijdt.
En waarom weer R18? Omdat Renault voor zijn F1 wagens patent heeft op R20 en hoger.
tupperware zegt
@Ferry_76:
Bij Renault janken ze daar niet over, het zijn geen Duitsers.
De R18 was immers ook gewoon een Renault en geen beste.
Jantje_555 zegt
@tupperware: idd het is geen Peugeot dat moeilijk deed over de nummering van Porsche
Ferry_76 zegt
@tupperware: Het schijnt dat Renault ondertussen copyrights heeft op bepaalde series:
http://www.racecar-engineering.com/news/audi-reveals-2014-le-mans-car-ahead-of-us-test/
Rice09 zegt
@C6_R: Als ik het goed heb zijn die gekleurde lampen voor de pitcrew zodat ze weten welke auto eraan komt rijden. Ze gaan branden als de pit limiter erop gaat. Sommige teams plakken fluoriserende groene, gele of oranje stickers op de auto om hun auto’s te identificeren, Audi doet het dmv gekleurde lampen.
Vincegail zegt
@Rice09: Ik denk dat ook! Ik vermoed dat we rode, blauwe en ook groene ledjes gaan zien zodat elke pitcrew zijn eigen auto makkelijker kan herkennen.
speedie zegt
Het reglement voor 2014 voorziet smaller en hoger, diesel krijgt 30% minder tankinhoud enz. Dus moet Audi wel alle snufjes uit de trukkendoos halen. Lijkt er meer op of men Audi van de zoveelste zege wil afhouden. Zo ook bij DTM waar plots 4WD werd verboden naar achtertraktie. Na een moelijk start wist Audi dit ook in hun voordeel te laten uitdraaien.
bmwe46csl zegt
Devil sixteen, ehh audi r18