Audi laat weer eens zien wat ze bedoelen met “Vorsprung”, de nieuwe Audi R10 zal tijdens de 2008 LeMans 24-uurs race gebruik gaan maken van Biomass to Liquid (BTL) brandstof. Dit is een soort synthetische variant van plantaardige olie AKA biodiesel.
Leuke testcase voor Shell, de sponsor van het team. Die is namelijk druk bezig met diverse alternatieven: ethanol en waterstof, biobenzine, afval en natuurlijk olie en gas (via germancarblog.com).
lambo zegt
zinloos
dit is toch voor niks nodig gaat hij nu sneller of trager??
Bartholomeo zegt
zo willen ze bewijzen dat altenatieve brandstof wel degelijk kan gebruikt worden in high-end toepassingen.
Het zal ook wel zijn voordelen hebben anders zouden ze het niet in hun R10 gieten.
fubar zegt
http://www.youtube.com/watch?v=YTEVeioFSaE&search=le%20mans
mooi filmpje
Ed zegt
@lambo: als je niets met het milieu inzit is het inderdaad zinloos
het is goed dat grote marktspelers zoals audi (link: prototype van een volledig recycleerbare auto http://www.desktopmachine.com/framepic.php?id=8736&size=1024) en bmw (met de H2R waterstof-auto) investeren en denken over milieuvriendelijke oplossingen
Dude zegt
hier hebbe ze Le Man toch niet voor bedacht? ik dacht dat het om racen ging, niet om de nieuwe brandstoffen te promoten?!?
Ed zegt
hoe kan je beter een brandstof promoten als er de 24u van Le Mans mee winnen?
Supermug zegt
Als je ziet wat Audi heeft bereikt met de stunt in Le Mans dit jaar dan stel je hierbij geen vragen. Oké het heeft niks te maken met sneller gaan of niet. Maar als ze weer slagen in hun opzet dan plukt de pr van Audi hier weer de vruchten van. Stel dat Audi in de Formule 1 zou stappen en stel dat ze daar op redelijke termijn succes zouden halen (wat niet evident is maar stel).
Het zou nooit het effect hebben van hun historische overwinning met hun diesel en hun eventuele overwinning met biodiesel.
En denk ook eens aan het milieu. Dat is niet onbelangrijk.
Edwin zegt
Naast mileu en (brandstof) promotie kan ik me voorstellen dat een diesel in de racerij ook voordelen kan hebben vanwege de actieradius = minder pitstops en het koppel = sneller accelereren…
Topless zegt
De enige reden dat Audi dit jaar Le Mans heeft gewonnen, is dat er voor hun een wel heel erg gunstig technisch reglement is gemaakt. Volgens de regels van de anderen rijdend hadden ze geen schijn van kans gehad. Nu zal er voor Audi ook wel weer een maatgesneden reglement worden gemaakt. Heeft niks meer met racen te maken.
helmirossi zegt
@Topless
Welke regels zijn dat dan?
jaap zegt
topless je moet niet zo uit je nek lullen, je bent zeker een bmw fanaatje
eMilt zegt
Ben benieuwd of Peugeot dat ook durft, met biodiesel rijden (Peugeot gaat in 2007 ook met een diesel naar Le Mans).
@Topless: Er waren geen aparte regels. De regels waren voor iedereen hetzelfde. In 2007 gelden er wel restricties voor diesel auto’s. De tank van deze auto’s is dan 10% kleiner dan van benzine auto’s. De R10 was gewoon superieur en is tot nu toe in alle races ongeslagen (alle races die er in de ALMS mee gereden zijn, zijn ook gewonnen).
Lampredi zegt
Ik ben blij, dat Le Mans weer gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van nieuwe technieken. Zo hoort dat. Als je dat niet wilt, kun je beter Nascar gaan kijken.
Topless zegt
@eMilt+helmirossi
Met turbo mag een diesel 5.5 liter cilinderinhoud hebben en een benzine slechts 4 liter. Diesels mogen bovendien variabele turbo geometrie toepassen en de turbodruk voor een benzine is maximaal 1.5 bar terwijl diesels 2.94 bar mogen hebben
@Jaap
Ik heb helemaal niets met BMW.
Mpower zegt
Diesel is zo hot, ondanks de puristen bloeit de diesel-rage vrolijk verder. Het verbaast mij echt niet dat we over 10 jaar een Lambo hebben met een dikke diesel als optie. Nog een reden om je te onderschijden van andere Italiaanse exoten, VAG is vies bezig. Het was weer VAG die met de TDI motoren voor de diesel revolutie heeft gezorgd. *kuch* diesel rook in me keel…
to be continued..
Bartholomeo zegt
en als ze nu nog het geluid goedkrijgen van die diesels is het helemaal ok :D
Torquestein zegt
@ Bartholomeo,
Ik vond het geluid van die Audi’s wel indrukwekkend, OK een jankende V8-V10 of V12 is lekkerder, maar wel goed voor de mix aan geluiden vind ik….
Citrofiel zegt
Goed zo Audi! Aandacht vestigen op de mogelijkheden van biodiesel! Ik hoop dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Het milieu moeten we toch een beetje sparen (niet te veel, er moeten nog wel auto’s blijven!)