Bijna 30 jaar heeft deze Audi Quattro Turbo uit 1982 vergeten in een schuur gestaan, maar nu kan ie van jou zijn.
Zo af en toe komen er bijzondere schuurvondsten voorbij die de hersenen prikkelen. Zo ook deze iets te lang gestalde rechts gestuurde Audi Quattro Turbo. Niet persé goed voor een auto als deze, maar voor de liefhebber wellicht een interessant object.
De auto is uit 1982, maar staat sinds 1994 in winterslaap in een Schotse garage. Dat is hem niet wel bekomen. Niet rijdend, flink roestend en dus een bak werk om weer de weg op te krijgen. Maar voor iemand met een Audi hart nog wel de moeite waard. De carrosserie is in redelijke staat en er staat slechts 93.476 kilometer op de teller.
Origineel?
Ja en nee. Originele, toen optionele, Fuchs licht metalen witte velgen. Maar ook een after market bodykit. Wel uit de tijd van de auto. Dus je zou het prima kunnen laten zitten. Als het er al niet af zo moeten voor de restauratie van de rest van de auto. Aan jou de keus of het er terug op komt of niet.
Het interieur is in betere staat. De Audi is geen honden of kippenhok geweest en het “zebra velours” interieur heeft alleen wat gebruikssporen. Er liggen zelfs nog een paar pakjes Marlboro in de auto, zonder enge plaatjes, want ook oud. Geen rookvrije auto dus. Wat wel ontbreekt is de radio.
2,2 Liter turbo
Onder de motorkap van deze te veilen auto is de 2,2 liter geblazen vijfcilinder lijnmotor min of meer compleet. De nokkenasafdekking en de remklauwen krijg je er los bij. De motor doet het niet, dus ook daar is een klus te klaren.
Een echte klassieke schuurvondst dus. Met restauratie uitdaging. Te koop voor de liefhebber via deze online Car en Classic veiling.
geenidee1975 zegt
Het ergste is natuurlijk dat dat stuur aan de verkeerde kant zit: dat vraagt wel érg veel liefhebberij om daar mee te leren leven. Zonder dollen: een fantastische auto en heerlijke motor.
melcon zegt
Dat is wel een dingetje inderdaad, maar mooie vondst en mooie auto! Gezien de hoeveelheid roest die al doorschijnt kun je er vanuit gaan dat deze aardig krokant is en het een enorme uitdaging wordt om deze te herstellen.
992 zegt
Ik snap nooit dat je een auto 30 jaar laat verrotten ergens. Verkoop dat ding dan na een paar jaar. In een verwarmde garage onder een deken is een iets ander verhaal maar deze is zo verrot nu. Volgens mij inmiddels zeldzaam genoeg om weer op te bouwen. Misschien juist bijzonder dat het stuur aan de “verkeerde” kant zit zijn er vast minder van gemaakt.
Joris24 zegt
Zo’n WR blokje draaiend krijgen gaat nog wel even werk worden… En de vraag is hoe het eraan toe is, hoewel dat hopelijk na zoveel jaar stilstaan uiteindelijk nog niet zo veel te lijden gehad zal hebben. En daarnaast, er zit wel heel veel roest links en rechts, ik ben bang dat als je de koets helemaal stript, het een behoorlijke gatenkaas is. Onder en achter de bumpers, de onderkant, het ziet er allemaal niet florisant uit.
Als je geen handige koetswerker bent, gaat daar een hele hoop geld doorheen om dat netjes en veilig te krijgen. En dan nog het grote punt van Geenidee1975; het stuur zit ook aan de verkeerde kant.
Ergens lijkt het me fantastisch om deze weer snaarstrak te maken, maar als ik kijk dat mijn laatste ombouw van een audi 80 competition naar S2 sedan met 3B motor met 400+ pk op kenteken al meer dan 40k gekost heeft, ga ik hier mijn vingers echt niet aan branden. Dit is het ene gat met het andere vullen, en dit moet je echt voor de fun doen en daar moet je de nodige jaren voor uittrekken. Als je weet wat de onderdelen allemaal kosten word je daar eng van, ik heb twee i5 quattro’s en dat wordt met de maand zeldzamer en duurder als je iets wil vervangen.
Modena zegt
Tip, kijk eens bij Jonny Smith, op Youtube The Late Brake Show, daar is deze Ur Quattro tijdens een aflevering uit de schuur gehaald, je krijgt dan gelijk het hoe en waarom mee, waarom deze quattro zolang in de schuur staat.
Zoiezo is Jonny Smith een aanrader op Youtube, mooie content…