Met de Audi Q9 kun je eindelijk BMW X7-bestuurders recht in de ogen aankijken.
Je ziet dat de Duitse luxe automerken elkaar op de voet volgen. Als ze zien dat een bepaalde niche werkt bij de concurrent, komen ze zelf ook met een dergelijke auto. Toen BMW kwam met de X6, moest iedereen lachen. Toen BMW succes had met de X6, kwam de Mercedes-Benz GLE Coupé en Audi Q8 eraan.
Nu is het niet zo dat de merken in alle segmenten actief zijn. Zo had BMW geen concurrent voor de Audi R8, bijvoorbeeld. Of een BMW X2-concurrent van Audi en Mercedes-Benz, die zijn er ook niet. Audi zelf mist ook een model: namelijk een ultragrote SUV. De Audi Q7 zat ooit qua formaat ietsje boven de (toenmalige) ML en X5, maar tegenwoordig zijn die drie (X5, GLE en Q7) min of meer even groot.
Ultragrote SUV: Audi Q9
Het segment van de ultragrote SUV’s is niet heel erg omvangrijk, maar de marges zijn enorm. Naast de BMW X7 en Mercedes-Benz GLS zijn ook de Cadillac Escalade (niet voor Europa) en natuurlijk de Range Rover actief. Maar Audi dus niet. Volgens het Australische Car Sales bestaat de kans dat Audi alsnog met een Q9 op de proppen komt. In gesprek met de Sales Director van Audi – Jeff Mannering – kwam naar boven dat het een mogelijkheid was.
Aan de Australische publicatie gaf Mannering aan dat er ruimte was voor een Audi-model boven de Q7, in het segment van de X7 en GLS. Volgens hem is er een goede kans dat een dergelijk model er komt en dat de naam Audi Q9 ‘lekker klinkt’. Meestal moeten we het doen met een glimlach van de PR-functionaris, dus dit lijkt zo klaar als een klontje te zijn.
Wat voor basis?
Dan is het alleen de vraag wat voor techniek men gaat toepassen. Er zijn twee mogelijkheden. De eerste is een vrij eenvoudige doch effectieve: maak de Q7 groter. De Q7 staat op het MEB-platform, net als de Bentley Bentayga en diens EWB-versie. Op die wijze heb je vrij snel een grotere SUV met dikke zes- en achtcilinder motoren, plus de nodige PHEV’s voor Europese markten.
Een andere methode is om meteen in te zetten op een elektrische auto. Omdat het toch wel een paar jaar duurt voordat een nieuw model er is, kun je meteen met een moderne aandrijving met toekomstperspectief bouwen. Mercedes is min of meer al actief met de EQS SUV in dit segment, bijvoorbeeld. Audi kan samenwerken met Porsche, dat zelf werkt aan het K1-project.
De K1 is een enorme elektrische mega-SUV bóven de Cayenne met 1.000 pk, precies wat past bij een sportwagenfabrikant. Zo heel vreemd is die samenwerking niet. De Audi Q6 e-tron en Porsche Macan delen hetzelfde platform (PPE) en ook de Porsche Taycan en Audi e-tron zijn gezamenlijk ontwikkeld. Als we meer horen, lees je het hier, op Autoblog!
Via: Carbuzz
Dutchdriftking zegt
Ik denk beiden doen? Een Q9 op benzine (die V8 diesel zou de ideale aandrijflijn zijn) en een elektrische Q10?
stefanham zegt
Manmanman, de overtreffende trap van een lelijk onzinnig hok.
AudiRS zegt
Smaken verschillen. Ik vind de faceliftversie van de huidige Q7 een gaaf ding.
supercarrera zegt
Een SUV heeft per definitie geen mooie koets, dus helaas.
Robert zegt
Totdat zo’n ding in het parkeervak is gezet, pal náást jouw eigen bolide. Met nog twintig centimeter aan vrije ruimte resterend om je autoportier te kunnen openen.
Onze wetgever is heel goed in het verzinnen van een ‘strafpercentage’ op de MRB op basis van CO2 uitstoot, maar de oorspronkelijke bedoeling van MRB was, dat dit gerelateerd was aan de massa (en indirect dus ook aan omvang), omdat men het logische principe aanhing dat hoe zwaarder het voertuig, des te meer en wegen, bruggen en viaducten daarvan te lijden hadden. Nu krijgen dit soort elektrische en hybride slagschepen korting of zelfs vrijstelling. Gekkenwerk.
bas2014 zegt
Juist, in de praktijk enkel zeer onpraktisch. Extra ruimte wordt 80% vd tijd toch niet benut.
Maarja, groter dan die van de buurman hè!
mashell zegt
Nee heet heeft niks met hoeveel wegen, bruggen en viaducten te lijden hebben, want dan werden vrachtwagens wel heel zwaar belast worden en dat worden ze nou net niet. Het ging er gewoon om te kunnen differentiëren, duurdere wagens zwaarder te belasten, het aloude sterke schouders zwaarste lasten verhaal.
mattr zegt
Nee. Wegen en bruggen lijden onder het gewicht van vrachtauto’s die tot 50.000kg gaan, niet onder het gewicht van een auto van 2.500kg.
Richmond zegt
Omdat tegenwoordig de MRB ook niet meer 1 op 1 ingezet wordt voor de aanleg en onderhoud van wegen. Het is al een hele tijd ook een houderschaps belasting; je betaald voor het bezitten van een voertuig. Ongeacht of je er wel (en hoeveel) of niet mee rijdt. Dit geld (het is meer dan wat er uitgegeven wordt aan aanleg en onderhoud) gaat naar een algemene pot om vanuit daar gebruikt te worden waar voor het nodig is. Daarom kunnen ze dus korting geven op de grote auto’s omdat ze het via de bpm en MRB toch terug verdienen. En hoe meer ervan rijden hoe meer geld erop wordt verdiend.
racemees1 zegt
SUV:
voor de kantoorlummel die denkt indruk te maken met een groot hok.
mashell zegt
SUV haat: typische gedraging van een youngtimer rijder om afgunst te maskeren.
stefanham zegt
Je bent er zeker zo een die zijn obese vrouw ook de mooiste van de wereld vindt 😆
mashell zegt
Ze zijn niet alleen jaloers op mijn SUV maar ook op mijn vrouw…
stefanham zegt
Je bevestigd hier zelf wat er wordt gezegd😅
Denkt dat ie de man is in zo’n hok.
rollingstoned zegt
“De K1 is een enorme elektrische mega-SUV bóven de Cayenne met 1.000 pk, precies wat past bij een sportwagenfabrikant. ”
Die achterlijke pk-race is nergens goed voor, buiten bragging rights en je e-penis…
Richmond zegt
1000 pk of 500 of 200 in een benzine of diesel wel dan? Misschien standaard alles op max 90 pk zetten?
rollingstoned zegt
In het algemeen, alleen is de pk-race door EV’s nog wat erger geworden, omdat ze zich nergens anders meer mee kunnen onderscheiden. En serieus, wat ga je doen 1000pk in een familie SUV van 3000 kg? Le Mans winnen?
mashell zegt
Bij EV’s is meer vermogen gewoon gemakkelijk. Ietsjes grotere elektromotor, ietsjes dikkere kabel en klaar, geen hoger verbruik, geen echte nadelen. En je hebt natuurlijk wat meer vermogen nodig om 3000 kilo vlotjes naar de 100 te krijgen.
pietertje123 zegt
Q9
kjoe nain
konijn.
daarom veel zitplaatsen nodig.
Dus heeft deze container op wielen een plekje op de markt.
Robert zegt
De Volkswagen Rabbit (USA Golf) had die omvang ook niet nodig.
audirs3 zegt
Het lijkt mij vrij onzinnig om een volledig nieuw ICE model te ontwikkelen welke binnen 5 jaar op bepaalde Europese markten al niet meer verkocht mag worden… Dus het zal danwel goedkoop ontwikkeld worden (een Q7 LWB), danwel electrisch.
mashell zegt
Aan de andere kant, dit soort vliegdekschepen worden in Europa veel minder verkocht dan in de VS, Waar het nog wel wat langer duurt voordat er geen plof motoren meer verkocht mogen worden.
gregorius zegt
Ik krijg het idee dat de Q7 het, vergeleken met de GLE en de X5, het niet echt geweldig doet.
De Q7 heeft, voor mij, al iets meer een ‘grote people mover’ SUV imago tov de GLE en X5: ook groot, maar niet echt gefocussed op die 3e zitrij. In dat geval is een GLS en een X7 vrij snel een beetje logische.
Maar als de Q7 dus als dat 3e-zitrij-imago heeft, is er dan ook echt ruimte voor een Q9?
En natuurlijk hebben een GLE of een X5 geen broertjes/neefjes als een Urus, Bentayga & Cayenne
DeWitteCondor zegt
Dit is toch wel een wedstrijdje wie heeft de grootste …
Nog een SUV erbij, want daar hadden we er nog niet genoeg van. Zo’n X7 ziet er zo langzamerhand ook niet meer uit. Rijdende Curver opbergbox.
Richmond zegt
Ik dacht altijd dat de q7 de voorloper voor de x7 was. Omdat we de Q2,Q3,Q4,Q5,Q6, Q7 en Hebben. Dus ik dacht
Q2 = X1/X2
Q3 = X3
Q4 = X4
Q5 = X5
Q6 = X6
Q7 = X7
Q8 = geen bmw equivalent
mashell zegt
Q5 is concurrent van X3. Q8/Q8 e-tron is concurrent van XM/iX. Er is gewoon geen overeenstemming tussen de nummers en modellen. Dat een Tesla Model 3 even groot is als een BMW 3 wil niet zeggen dat een VW ID.3 of een Polestar 3 ook net zo groot is.
alloallo zegt
Klopt!! Maar de q7 is toch groter dan de x5? Mijn indruk was altijd dat de gls en x7 concurreren met de q7