De Audi Q8 TFSI e doet zijn naam eer aan.
Elke keer dat er een Audi Q8 voorbij zoeft, borrelt er wat op. Men noemt het ironie. Het feit dat we in 2020 leven en verstandiger om moeten gaan met grondstoffen, staat haaks op de Q8. Net als de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé is het een rijdende middelvinger tegen alles wat politiek correct is.
Humoristischer
Dat je de auto kunt krijgen als SQ8 of RS Q8 met enorme achtcilinders, maakt de ironie alleen maar humoristischer. Zeker omdat ‘Q8′ de naam is van een oliestokerij uit Koeweit. Dat wil niet zeggen dat de Q8 een slechte auto is. Integendeel, er zijn weinig prettigere auto’s om in rond te rijden.
Voor mensen die wél de ‘pats’ van een Q8 wensen, maar niet een hopeloos oud motorconcept, is er goed nieuws: de Audi Q8 TFSI e quattro is hier.
Audi Q8 TFSI e quattro
Eigenlijk zijn het twee nieuwe varianten. Er is namelijk een Audi Q8 55 TFSI e quattro en een Audi Q8 60 TFSI e quattro. In beide betreft het een plug-in hybride met Q8 met 3.0 zescilinder en één turbo. Deze is gekoppeld aan een achttraps automaat van, jawel, ZF. Daarnaast is er nog een elektromotor die door een lithium-ion batterij voorzien wordt van ‘sap’.
Audi Q8 60 TFSI e quattro
De Audi Q8 60 TSI e quattro heeft een maximum systeemvermogen van 462 pk en een systeemkoppel van 700 Nm. Daarmee sprint de Q8 in 5,4 tellen naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 240 km/u. Volgens de WLTP is het mogelijk 45 km enkel en alleen op de elektromotor te rijden.
Audi Q8 55 TFSI e quattro
De Audi Q8 55 TFSI e quattro is ietsje meer bescheiden, maar nog steeds voldoende krachtig. Het systeemvermogen is nu maximaal 381 pk en het maximale systeemkoppel bedraagt 600 Nm. Van 0-100 km/u sprinten duurt 5,8 tellen en ook hier is de topsnelheid begrensd op 240 km/u. Op de accu kom je 47 km ver.
Ironie
De verstandige Audi Q8’s met een vleugje ironie komen binnenkort op de markt. Net als de A6 en A7 hybride modellen, is de Q8 TFSI e quattro uitgerust met een lading fraaie extra’s. In dit geval gaat het om een S-Line pakket, zwart optiek-pakket, 21 wielen met 285/45 banden, Matirx-LED koplampen, luchtvering en natuurlijk rode remklauwen.
De Audi Q8 komt al heel snel! Je kunt de auto al aan het einde van deze maand bestellen. De vanafprijs is ook al bekend: 93.640 euro. Voor dat geld krijg je de Audi Q8 55 TFSI e quattro. Uiteraard kijken we ook even naar de concurrentie.
Mercedes-Benz GLE 300e 4Matic Coupé (C167)
€ 96.287
We beginnen met de Mercedes-Benz GLE 300 e Coupé. Qua prijs is deze direct vergelijkbaar. Ook dit is een plug-in hybride. Ook dit apparaat komt uit Zuid-Duitsland. Het verschil zit ‘m in de aandrijflijn. Bij Mercedes focussen zich iets meer op het elektrische aspect. De benzinemotor is namelijk een ‘amechtige’ 2.0 viercilinder met 211 pk en 350 Nm, toch is het systeemvermogen 333 pk en het systeemkoppel 700 Nm. Op een volle accu moet je zelfs 95 km kunnen halen! De elektromotor maakt dus het verschil.
Porsche Cayenne Coupé e-hybrid (PO536)
€ 107.000
Tsja, in grote lijnen is deze Cayenne identiek aan de Audi Q8 60 TFSI e quattro. In het geval van de Cayenne krijg je meteen de sterke variant, met 462 pk. Zo is er toch nog iets onderscheid. In dat licht bezien valt het prijsverschil heel erg mee. Natuurlijk, met een Audi Q8 heb je al een serieus dikke auto, maar een ‘Porsche’ is toch wel een ‘Porsche’, ondanks dat de auto’s technisch verregaand identiek zijn en van dezelfde band in Bratislava (Slowakije) rollen. Wel een belangrijk verschil: de Porsche heeft geen snelheidsbegrenzer, voluit kun je 253 km/u op de Autobahn halen.
Dutchdriftking zegt
Of je scoort een Audi S4 van voor de facelift op Autoscout. Zelfde blok, geen zware elektromeuk, geen onnodig zware onpraktische koets, maar gewoon een heel fijn aerodynamische station. Met een simpele chip het zelfde vermogen maar dan minimaal 500kg lichter. In de praktijk een stuk sneller en zuiniger. En niet te vergeten, ook een stuk mooier.
mark997gt3 zegt
Kan maar niet wennen aan de nieuwe Audi interieurs. Te klinisch, te koud, te weinig knoppen, te veel vieze vingers.
pier zegt
Dat vond ik altijd al van Audi interieurs, kil en weinig warmte.
kevertje zegt
De 3,0 liters van VW origine zijn altijd serieuze zuipschuiten geweest en bovendien fiscaal in heel wat landen een no-go geworden. Er zijn merken zoals Volvo die uit een 2,0 liter heel wat souplesse weten te puren, met 2 turbo’s en een verbruik dat het zware VW-beest nooit zal halen, zelfs niet met hybride leiband rond de nek.
mart144 zegt
@kevertje: de 2.0 blokken van Volvo zuipen harder dan de 3.0’s van VW. Rij in beide veel en qua verbruik doet het elkaar niet veel. Kan alleen wel zeggen dat de 3.0 veel fijner en rustiger rijd
kevertje zegt
Ik heb ook met beide gereden, en de meest moderne B-reeks Volvo’s zijn echt een héél pak zuiniger. Zuiniger dan dat kan in zo’n SUV’s niet – in de vork van 6-8 liter/100km is best haalbaar, zelfs de XC90. Ik rij wel geen rally’s maar hou van zachte ritten ;-).
mart144 zegt
@kevertje: durf met 100% zekerheid te zeggen dat je met de benzine motoren in Volvo’s je best moet doen om beter dan 1/10 te halen, ga je harder rijden zoals in Duitsland blijft er al helemaal niks meer van het verbruik over. De 3 liters halen ook net 1/10 maar heeft ook meer souplesse en op hogere snelheid valt het verbruik ook nog is enigszins mee
kevertje zegt
Vooreerst, ik heb professioneel met diverse Volvo’s – diesel – gereden, inclusief de B5. Dat is mogelijk een verschil maar Volvo verbaasde me steeds over de zuinigheid. Een Toureg met 3l reed wel vinniger – maar die geraakt echt niet onder de 10l/100km als gemiddelde, tenzij je natuurlijk alleen lange ritten doet. Maar ook dan was 8-8,5l de norm hoor. Het eerste model V6 dat ik daarvan gehad heb zat aan een ‘zeer braaf’ gemiddelde van 14l/100km. Wanneer ik m’n vrouw liet rijden kwam daar nog vlotjes 2l extra bij ;-). Algemeen is mijn originele liefde voor alle VAG-producten (zie m’n alias ;-) ) zwaar bekoeld in de voorbije jaren en ik vind het ook in Audi, Seat en andere derivaten merken geworden die vreemde richtingen uitvaren. Er mist iets en zeker op het vlak van (interessant) motorisaties. De ‘gewone’ modellen zijn ondergemotoriseerde met (te) kleine cylinder-inhouden en de ‘specialere’, die zijn in Belgie niet echt zo interessant meer hoor tenzij je de overheid graag heel rijk maakt. Ook het eTron, verhaal, zo’n dure auto met zo’n beperkte autonomie, wat vreemd toch allemaal. En wat jullie Nederlanders in Duitsland altijd hard rijdend gaan doen, weet ik ook niet ;-). Toen ik voor m’n job die richting vaak nog uitging, haatte ik de autostrades en vooral om al diegenen die zonder enig besef van gevaar tegen de meest krankzinnige snelheden voorbijvlogen.
moveyourmind zegt
Mooie wagen, alleen past die zwarte grille niet zo mooi bij de rest. Alsof er een groot gapend gat in de voorkant zit en het oogt een beetje goedkoop. Zou zelf sowieso voor een chroomomrande gril kiezen als dat mogelijk is.
mr27 zegt
Waarom gebruikt Audi nog steeds dezelfde hybride techniek als 6 jaar geleden? Mercedes is nog toch een flinke stap voor op hun.
bitd zegt
@mr27: leg eens uit wat het verschil is?
mr27 zegt
@bitd: 47km ten opzichte van 95km elektrische actieradius. Waarbij de Audi vaak net te kort schiet voor woon werk verkeer, zeker als het koud is. BMW heeft ook een grotere elektrische actieradius. Dus in die zin snap ik Audi niet dat ze daar niet aan werken. Maar het al jaren bekende systeem blijven gebruiken.