Audi heeft geen koper kunnen vinden voor het terrein vlak buiten Brussel.
Audi gooide hoge ogen met de eerste e-tron die in 2018 werd gelanceerd. Het was de start van de e-tron-lijn die nu in Europa bestaat uit vijf modellen (en daar zal het niet bij blijven).De eerste e-tron is een aantal keer bijgewerkt en kreeg uiteindelijk een nieuwe naam: de Q8 e-tron. De productie werd uitgevoerd in de Audi-fabriek in Brussel. Maar die fabriek gaat binnenkort sluiten.
Het was al langer bekend dat de Vlaamse fabriek zou sluiten. Nu weten we ook dat er geen nieuwe partij in het pand komt. Er leek even interesse van een andere onderneming, maar die gesprekken zijn uiteindelijk vastgelopen. Vanaf 28 februari 2025 staat de Audi-fabriek in Brussel stil.
Voor het vertrekkende personeel is een regeling getroffen. Personeel dat 17 jaar voor Audi heeft gewerkt, krijgt afhankelijk van de functie een bedrag tussen de € 125.000 en € 190.000 bruto. Wie al dertig jaar verbonden is aan de Audi-fabriek in Brussel ontvangt tussen de € 200.000 en € 400.000 bruto.
Ook het einde van de Audi Q8 e-tron
Naast het afscheid van de fabriek en daarbij 3.000 werknemers mag ook de Q8 e-tron vertrekken. Een woordvoerder van Audi heeft het tegenover Auto Express over ”het beoogde einde van de productie van de Q8 e-tron op 28 februari 2025”. Met de sluiting van de fabriek komt ook een einde aan de productie van de elektrische Q8. Intussen is ook de pauzeknop ingedrukt voor de bestellingen.
Het nieuws komt hard aan bij Audi. Zo zegt een bestuurslid tegen Reuters: ”De beslissing om de Audi-fabriek in Brussel te sluiten, is pijnlijk. Persoonlijk was het de moeilijkste beslissing die ik ooit in mijn professionele carrière heb moeten maken.” EWe nemen afscheid van de elektrische Q8 door nog eens te kijken naar de rijtest van @Wouter. Hij reed trouwens ook in de dikkere edition Dakar en maakte er een video over.
kennone zegt
Niet echt iets om droevig om te zijn toch.
mpc007 zegt
Tja, qua EV techniek en efficientie is de Q8 / E-Tron niet helemaal meer bij de tijd. Echter qua kwaliteit en afwerking is dit nog een Audi van de vorige generatie in positieve zin; ik vind ‘m van binnen echt VEEL hoogwaardiger aandoen in vergelijking met de nieuwe Q6, waar bezuinigen duidelijk de boventoon gevoerd heeft bij de ontwikkeling.
mb123 zegt
En de nieuwe Q6 is dan ook Audi bekend gewoon slecht! Kijk maar zelf: https://www.youtube.com/watch?v=Co3INvB9JaE
Speciaal voor de VAG liefhebbers, ze stonden ook met een spiksplinternieuwe Porsche met panne! (ver aan het eind van het filmpje).
gekketurbo zegt
Muah, 400 volt is inderdaad niet cutting edge, maar range en laadsnelheid 20-80 in minuten is goed genoeg ten aanzien van de concurrenten. Het segment waarin deze auto oppereert is de aanbod nou extreem groot geworden waardoor men bij andere merken gaat kijken. Ik had de eerste generatie en zit er serieus aan te denken om een Q8 met flinke afschrijving op de kop te tikken. Er zijn al aanbiedingen rond de €50k met 40% afschrijving…
Loek zegt
Ik ga het zeggen: de Audi (toen nog zonder Q8) e-tron, als S in een mooie kleur met die belachelijk grote remmen in het oranje, is misschien wel de mooiste SUV van afgelopen jaren. Hij klopt echt precies qua proporties, als je hem in het wild ziet is ‘ie een stuk minder lomp dan een Q5 en helemaal een Q8. Dat was de allereerste EV die ik wel had willen hebben, voor de mooi dan.
Daar kan de Q6 e-tron, die kleiner is maar in het echt veel lomper oogt, echt niet aan tippen.
Lambrusco zegt
Grappig hoe smaken verschillen, ik vind de Q5 namelijk beter in proporties. De Q8 is beter geworden door de facelifts
mc96 zegt
De Q8 is niet meer bij de tijd. Maar een fraaie auto is het nog steeds. Jammer dat ie verdwijnt.
mb123 zegt
Deze container ga ik ook zeker niet missen, stop nu eens met die achterlijke grote bakken! Geen zicht meer op de weg doordat heel je beeld ontnomen wordt, ze kunnen er ook niet mee parkeren dus als er weer zo’n bak naast je staan weet je je auto bijna niet in te komen….
HZW zegt
Zonder twijfel de mooiste Audi SUV, maar met een 400 volt accu pakket achterhaald.
EV technisch gezien is een Q6 de betere EV auto, met 800 volt en meer range.
Fernando zegt
Nu nog terugkeren naar de tijd dat een Audi een statige auto was en geen kermisattractie
Lambrusco zegt
Ja dat is lastig net als bij VW. Kwam zowel een touareg als een id.7 tegen van de week. Beide mooie auto’s maar welke stagiaire heeft in vredesnaam die rood verlichte logo’s op de achterzijde bedacht? Verschrikkelijk lelijk.
JelmerS zegt
Dit zijn toch de betere oprotpremie’s of is dit alleen voor een paar topmanagers weggelegd?
kareljansen zegt
Jammer dat men hier geen moderne aandrijflijn in stopt. Erg tijdloos ontwerp als je het mij vraagt en was een serieuze optie geweest met iets meer range.
audirs3 zegt
Hij is nog niet eens zo lang geleden grondig gefacelift toch? Nu toch vroegtijdig met pensioen door sluiten van deze fabriek.