Na een aantal koerswijzigingen lijkt Audi het nu toch weer te gaan proberen met volledig elektrische auto’s. De Q8 e-tron, losjes gebaseerd op de afgebeelde Allroad Quattro, zou 595 km op één lading moeten kunnen halen.
Verwacht de auto echter niet op de korte termijn; volgens de Britse media, die hun insidernieuws van Detroit nog aan het uitsmeren zijn, is er weliswaar groen licht gegeven voor het project, maar moeten we het niet voor 2017-2018 verwachten. De SUV zou het onder andere de Tesla Model X moelijk moeten gaan maken, hoewel we Tesla’s model wel eerder op de markt verwachten.
Aan de eventuele Q8, met een accucapaciteit van om en nabij de 80 kWh, komt wel een flink zescijferig prijskaartje te hangen. EV’s zijn niet goedkoop, en AUdi’s ook niet.. De elektrische SUV vergezelt de R8 e-tron in Audi’s toekomstige lineup, deze sportwagen op batterijen werd onlangs voor de zoveelste keer afgestoft, nadat hij eerder in de ijskast was gezet.
Een elektro-SUV, zou het tegen een bullige dieselmotor als in de SQ5 of M50d op kunnen?
lennart81 zegt
Too little, too late…
mashell zegt
@lennart81: dat is gemakkelijk gezegd. Maar het is duidelijk dat de markt voor elektrische premium auto’s nog niet verdeeld is. Er is nu maar 1 speler: Tesla. Tesla heeft indrukwekkende techniek maar degene die later komt heeft nieuwere techniek en staat er dus beter voor. Tesla blijft nu achter op precies dat punt waar Audi juist onverslaanbaar is, afwerking van de wagen. Het is dus zeker geen gelopen race.
redbeams zegt
@mashell:
Later…nieuwer…beter??? Dat zie ik nou juist niet terug in bijv de jetta hybrid.
RazorHead zegt
Ik snap ze niet..
Iedereen ziet hoe Tesla groeit en hoe goed de Model S in de markt ligt, en toch zie je niemand afkomen met een concurrent.
Tegen dat ze met een concurrent komen heeft Tesla gewoon al een enorme voorsprong qua know how.
parker zegt
@RazorHead: niet overdrijven, de S lag hier tot 31 december j.l. even goed in de markt doordat je ‘m als ondernemer goedkoop kon aanschaffen door aftrekregelingen die per 1 jan grotendeels zijn afgeschaft. Vanaf 1 januari zullen er aanzienlijk minder verkocht worden in NL!
mashell zegt
@RazorHead: inderdaad zie je nu veel Tesla’s rijden, in Nederland! Door nogal royale en stapelbare subsidies en belastingaftrekposten waren deze vorig jaar flink populair bij MKBers. In Duitsland loopt het echter helemaal zo hard niet met Tesla en ik denk dat de verkopen van Tesla dit jaar in Nederland nogal zullen tegenvallen.
sdk16420 zegt
@RazorHead: FYI: Daimler en Toyota hebben een belang in Tesla/delen techniek met ze.
hammerman zegt
Waarom wachten tot 2017-2018? Contract met Tesla afsluiten voor de onderstellen met motoren, Audi koets er op en klaar! Beetje kort door de bocht, maar zo zou het ook kunnen… ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@hammerman: Maar dan helpen ze ook een concurrent aan geld. VW wil vast liever techniek voor hen alleen, die ze dan door de hele groep kunnen gebruiken…
Jantje_555 zegt
in 2018 zit Tesla aan de Model X 2 of 3, en Tesla heeft nu reeds 85kwh batterijen en tegen dan misschien 110kwh…
En heb net gelezen dat als je meer dan 160kmu rijdt met de Model S dat de batterij actieradius met de helft wordt gehalveerd…
SCscreamGT2 zegt
@Jantje_555: Je houdt dus een kwart over? ;-)
Jantje_555 zegt
@SCscreamGT2: alleen in de zomer! Want er komen veel berichten over de teleurstellende actieradius van elektrische auto’s met die strenge winter in Amerika momenteel
flutterby zegt
Ik ben nog niet overtuigd vanwege de reikwijdte van een elektrische auto. Ik wil gewoon 600-700 km rijden op een tank met mn dieseltje terwijl ik tegen de 150
aan rijd waar het kan.