Het belangrijkste nieuws zit gelukkig niet alleen in de naam. De Audi Q8 e-tron is een facelift, maar met grote technische aanpassingen.
Toen Audi in 2018 de e-tron aan ons voorstelde was dit een big deal. Niet alleen in Nederland, waar we destijds nog erg fiscale vriendelijke regels hadden voor elektrische auto’s. Ook wereldwijd wist de Audi e-tron impact te maken en zijn er meer dan 150.000 stuks verkocht. In Nederland rijden meer dan 10.000 exemplaren, wat gezien het prijskaartje absoluut een prestatie is.
Exterieur aanpassingen Audi Q8 e-tron
Zoals het vaak gaat bij facelifts, is de Audi Q8 e-tron niet heel erg op de schop gegaan. Voor velen zal het omdopen van e-tron naar Q8 e-tron en de bijbehorende badges de belangrijkste hint zijn dat dit de nieuwe is.
Hoewel…. de voorzijde is wel goed aangepakt. De singleframe grille met gaas wordt tegenwoordig in kleur uitgevoerd. Philips Hue liefhebbers kunnen ook hun lol op, want boven in de singleframe grille zit een LED-strip verwerkt. Alle velgen in de maten tussen 19 en 22 inch zijn ook nieuw.
Nieuwe Audi huisstijl
Een andere belangrijke noviteit is dat dit de eerste Audi is met de nieuwe huisstijl. Geheel volgens de trend wordt het logo (de Audi ringen) plat gemaakt. Naar een chromen versie zoek je vergeeft, voortaan zijn de Audi ringen wit (of donkergrijs). Chroom is namelijk niet zo duurzaam.
Verder verdwijnt de “motor-aanduiding” en komt er een modelaanduidingen op B-stijl die met laser wordt aangebracht. Het nieuwe Audi lettertype maakt het allemaal af.
Grotere accu’s en een betere range
De managementsamenvatting is dat alle versies 30-40% meer range krijgen en sneller worden. Dankzij een geoptimaliseerde chemie van de cellen en nieuwe batterij management software kon de energiedichtheid met 20% worden vergroot. Anders gezegd: de kleine accu verdwijnt en de grote accu wordt nog groter.
De Q8 e-tron 50 (Sportback) krijgt een accu die op 396v werkt, netto 89 kWh (bruto 95 kWh) groot en waarmee je 491 km (505 km) ver komt in de WLTP cyclus. Qua power is er ook niets te klagen, met 340 pk/ 664Nm haal je in 6.0s de 100 en een topsnelheid van 200 km/u.
De Audi Q8 e-tron 55 (Sportback) heeft iets meer vermogen 408 pk/664Nm. Daarmee is de sprint naar de 100 in 5.6s gepiept, terwijl de topsnelheid 200km/u blijft. Het accupakket is 104 kWh netto / 114 kWh bruto groot, voldoende voor een WLTP range van 582 of 600 km voor de Sportback.
De e-tron S mag voortaan door het leven als de Audi SQ8 e-tron (Sportback) en gebruikt hetzelfde 104 kWh grote accupakket als de 55. Het grote verschil is dat er drie motoren aan boord zijn die gecombineerd 504 pk en een gezonde 973Nm leveren. De sprint naar de 100 duurt 4.5s en op de autobahn mag je 210km/u. De SQ8 e-tron haalt 494 km en de SQ8 e-tron Sportback 513 km aan WLTP range.
Sneller en handiger laden
De Q8 e-tron 50 haalt maximaal 150 kW aan de snellader, de andere versies 170 kW. Nog belangrijker is wellicht dat tussen 0 en 75% accuvulling de laadcurve (ruim) boven de 100 kW blijft.
Handig is de optionele laadpoort rechts, dan kan je aan beide kanten inprikken. Ook optioneel is de 22 kW AC lader, die vooral bij publieke laadpalen van pas kan komen.
Betere aerodynamica Audi Q8 e-tron
Mocht je om de range geven, dan is de Sportback de betere keuze. De Audi Q8 e-tron Sportback heeft namelijk een cW waarde van 0,24, terwijl die van de reguliere versie 0,24 bedraagt.
De betere stroomlijn van de Audi Q8 e-tron (facelift) komt onder meer door een gladdere onderzijde met wielspoilers en toepassing van aircurtains. De SQ8 krijgt die overigens niet, want de kleinere range van die variant verklaart.
In het interieur zijn wat nieuwe materialen te vinden, maar dat zal alleen een kenner spotten.
UPDATE: prijzen december 2022
Deze maand (november 2022) kan er al besteld worden en dan gaan de eerste exemplaren in februari 2023 naar klanten. Het grote voordeel in bijtelling is lang verdwenen, dus in dit geval minder erg dat de “deadline” van 31 december niet wordt gehaald.
In Nederland beginnen de prijzen bij 71.385 euro, als Sportback begint het bij 73.785 euro. De aangeklede Advanced edition is leverbaar vanaf € 77.585 (Sportback € 79.985). Als S edition beginnen de prijzen bij € 81.685 (Sportback € 84.085)
topcom zegt
De Sportback heeft een cW van 0,24 en dat terwijl de reguliere een cW van 0,24 heeft…. Hmmm ok Sherlock! ;)
lecomte zegt
Geen idee welke trend het is dat het logo plat moet worden gemaakt. Of wit of grijs, omdat chroom niet meer kan. Die grijze grille ziet er niet uit, de gaatjes van de mand van mijn airfryer zien er meer dynamischer uit dan dit. Zit er iemand van BMW nu bij Audi? Hoe maak ik een grille nog lelijker?!
drtim zegt
Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Die grijze grille vind ik ook maar moeilijk te pruimen.
julez zegt
Ik vind de trend van platte, non-3D logo’s ook echt waardeloos. Het ziet er zó goedkoop uit.
wimof zegt
Zal ook zo wel zijn.
eMbe zegt
Het enige dat ik kan verzinnen is kostenbesparing.
dromedaris zegt
Haha mooi gewacht met het embargo. Ziet er piekfijn en goed uit!
rutgerg zegt
Had Q6 niet logischer geweest? De e-tron zit net boven de Q5. De Q7 en benzine Q8 staan toch echt een of twee segmenten hoger.
gekketurbo zegt
Uiterlijk schijn bedriegt, de etron en Q8 is krek eender qua uitrusting en prijs als de bpm van de Q8 wordt afgetrokken…
mashell zegt
In 2019 was dat logisch geweest. Er komt een goedkopere bijna net zo grote PPE SUV aan. Omdat de Q5 (de best verkopende Audi) nog even moet blijven omdat niet alle markten even snel gaan, krijgt die PPE SUV de Q6.
gekketurbo zegt
Ben benieuwd of het nieuwe grote accupakket past in de oude etron. Denk dat er wel wat animo voor zou zijn om enkel het accu pakket te upgraden…
mashell zegt
Dan moet je ook het batterij management vervangen. Kost je in totaal minstens zo 20 duizend euro. Je hebt dan natuurlijk met de batterij van je huidige e-tron wel een serieuze thuis batterij voor je zonnepanelen. Maar inruilen op een Q8 e-tron lijkt me logischer als je de grote accu wil hebben.
gekketurbo zegt
Nou, hangt ervan af of je de oude batterij kan inruilen. Als ze daar nog €8k voor geven heb je voor €12k je range bijna verdubbeld. En bij de nieuwe Q8 etron heb je natuurlijk een bak met afschrijving die je voor de kiezen krijgt zonder dat er iets aan het interieur of exterieur beter is op het eerste gezicht…
drtim zegt
Geen gek idee die thuisbatterij 🙃
str8six zegt
Het wordt er niet echt beter op zo..
rogerzz zegt
“En komt er een modelaanduidingen op B-stijl die met laser wordt aangebracht” Pfoei ik zou denken dat iemand de stickertjes er nog niet had afgehaald, daar moet ik wel even aan wennen.
Verder een mooi ding hoor, een vriend heeft er één en het is een zeecontainer qua formaat, maar dat weet ie wel aardig te verhullen totdat je in een parkeergarage een vak probeert uit te kiezen. Rijdt ook echt meer dan prima, afwerking is hoog, weinig te klagen. Fijn ding hoor.
alfagtv6 zegt
Waarom toch altijd die ledstrip tussen de koplampen. Dat ziet er echt niet uit!
Edge zegt
Weet je wat het is? Het is een afterthought zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Een doorlopende led-strip van koplamp naar koplamp (of als los element) kan gewoon heel goed werken. Op de nieuwe Hyundai Grandeur en Staria staat het echt prima. Maar fabrikanten moeten niet overal maar ledjes gaan plakken zodat ze iets nieuws te melden hebben, dan oogt het rommelig en lelijk.
thjvanvlerken zegt
Iets meer q6 dan q8 😂 Maar goed het is maar een naam. Zou mooi zijn als ie net wat meer range had en efficiënter. Maar als je het mij vraagt is het een mooie auto.
mashell zegt
Lijkt er op dat de laadcurve een stukje minder gunstig is dan van de huidige e-tron 55.
arta zegt
Dat dacht ik ook. Wel een hogere piek, maar veel minder vlak…
erwh zegt
“In het interieur zijn wat nieuwe materialen te vinden, maar dat zal alleen een kenner spotten”
Terwijl juist het interieur van de huidige e-tron een enorme afknapper is. Goedkope zwarte plastics alom, weinig sfeervolle kleuropties en een shareholder-value schermen feest.
mashell zegt
Ik heb zo’n e-tron en inderdaad zijn er goedkope plastics (onderin) te vinden en ook het gruwelijke pianolak plastic. Maar het is wel allemaal net weer wat mooier dan een Audi A6. Er zijn wel kleur opties maar die vind je niet in de pakketten die Pon aanbied. Overigens zijn die schermen wel ok, het instrumentencluster is gewoon fraai, het infotainment scherm voldoende en het klimaatregelingsscherm best handig. De wagen heeft een hoogwaardige airco die amper bediening nodig heeft.
harrie zegt
De grille lijkt wel erg op van die rolluiken die na sluitingstijd voor de winkel etalages zakken.
audirs3 zegt
“snel” laden met 150kw… 400V… Sorry dat kan toch echt niet meer voor een vlaggenschip? Dan kan je wel een SQ8 etron hebben, maar een IONIQ5 is een zeker uur eerder in Oostenrijk
LaCotse zegt
Dan moet je alleen nog wel 2u op bed liggen om bij te komen, terwijl als je uit de Audi stapt, je zo de piste op kunt…
audirs3 zegt
Wat een onzin, heb je wel eens in de IONIQ5 gereden? Is echt mega comfortabel, sereen interieur, erg ruim. En de autopilot is echt de beste die ik ooit heb geprobeerd, super soepel, kan prima je handen van het stuur halen.
Ik ben echt een grote Audi fan, maar de “voorsprong door techniek” zijn ze helaas helemaal kwijtgeraakt, gemiddelde Koreaan doet het nu beter, is erg triest.
Edge zegt
Ja, fijne auto hè? Ik heb er laatst eentje te leen gehad en was echt positief verrast door de rijkwaliteiten en het comfort. Het enige wat ik persoonlijk wat minder vind is de witte omlijsting om het instrumentencluster en het infotainmentscherm Dat oogt altijd wat goedkoop als de schermen uit staan. Liever gewoon zwarte randen zoals in de Kia EV6 en IONIQ 6.
Redrum zegt
Een uur eerder in ‘Oosterijk door 800V …. 🤔
In de 1000km challenge is de ioniq5 20 minuten sneller dan huidige E55 etron en
40 minuten trager dan een model 3.
Deze nieuwe etrons zullen het dus naar alle waarschijnlijkheid even snel en zelfs sneller doen.
800V biedt op dit moment amper meerwaarde en qua snelheid en laadcurve is er ook amper voordeel aangezien de huidige batterijen gewoon niet veel meer aankunnen. Ik ben vooral benieuwd naar de degradatie van de Ioniq5 en consoorten.
Ik ben Tesla fan maar zou sowieso voor de Audi in plaats van een Ioniq5 gaan.
Edge zegt
Ik heb het idee dat Audi zelf niet zo goed wist wat ze met de e-tron moesten. Het basisontwerp is gewoon heel fraai, en oogt totaal niet verouderd. Maar ja, met enkel een nieuwe aandrijflijn kom je niet ver, want dat zie je niet.
Dus wat doen ze dan? Dan gaan ze zoeken naar dingen die ze aan kunnen pakken, en krijg je gekke fratsen zoals een goedkoop ogend plat logo, een led-strip in de grille die nergens op aansluit en een typeaanduiding op een plek waar het onlogisch en niet niet fraai oogt.
gregorius zegt
Perfect verwoord!
Nu heb je een oude E-tron die je eigenlijk maar moeilijk 2e hands kan verkopen; want die aandrijflijn is achterhaald.
En een nieuwe die een batterijen pakket heeft dat niet past bij een nieuwe top-Audi; en een koets die het eigenlijk niet haalt bij het pre-facelift model.
Gevolg: dan maar beide niet.
harrie zegt
Die ledstripjes geven zo’n lekker premium sjinees aftermarket gevoel.
flyerbunch zegt
De specs zijn verbeterd tov het originele model, maar de rest van de VW groep doet het met een 77kwh batterij beter qua WLTP specs (real life dan ook lijkt me) dan dit vreemd genoeg?
gekketurbo zegt
Zware en grote auto…
rutgerg zegt
Een Id.4 is ook erg zwaar maar komt veel verder op een kleinere accu…
mashell zegt
Een e-tron is nog een stukje groter en weegt zomaar 400 kilo meer.
rutgerg zegt
Maar ook een grotere accu 86,5 kwh netto voor de etron 55 tegenover 77kwh voor de id.4
Habanero zegt
Ik geef toe, er is iets raars met dat logo. Maar voor de rest is het een hele puike auto, een EV die ze eigenlijk zo voor mijn deur mogen parkeren. De sleutels mogen in de brievenbus.
arta zegt
De huidige e-tron kan echt wel een update gebruiken qua efficiëntie en range. Maar ik had toch wel wat meer verwacht van deze update…..
Snelladen lijkt minder vlak en de piek is maar iets hoger. De ID Buzz haalt met een kleinere accu al een hogere snelheid.
250kW snelladen
22kW AC laden
650km
Dan komen ze in de buurt. Mooie auto, maar geen voorsprong door techniek.
RutgerK zegt
Dat logo in de grill!! Welke boekhouder zat er aan tafel bij die keuze? Stel dat je het logo wit wil maken dat nog kost het toch niet heel veel extra om er een mooi logo op te plakken.
Loek zegt
S Q8 als badge voelt onnatuurlijk op deze auto. Maar goed, de naam e-tron is een beetje gek inderdaad als je nu ook de e-tron GT en Q4 e-tron hebt. Helemaal als je de A3 e-tron van vroegere dagen ook meetelt, het is/was een beetje een zooitje.
Verder mja. Niet zo veel veranderd. Grille smoelt wel oké als je het mij vraagt, al zou ik voor de grijze delen zwart kiezen als het kan. Het ‘platte’ logo vind ik juist prima: zo lang ze daar maar de sensoren in stoppen die anders zo enorm lelijk in de grille verwerkt zitten bij Audi. Ik heb liever een ondermaats logo dan een ‘premium’ logo en dan van die domme bobbels en plaatjes her en der in de grille.
Nee, als je wil klagen over iets in die grille, klaag dan over die LED-strip die ze hebben toegevoegd. Serieus? Een lichtbalk achter is op sommige auto’s nog wel te pruimen maar die volledige strips voorop zijn echt zo kitscherig. Dit slaat alles, de strip zit niet eens lekker in lijn met de koplampen. Alsof ze op het allerlaatst nog even een LED-strip bij de Action hebben gekocht en die er nog even onder hebben geplakt.
Oh ja, wie hem bestelt: doe iedereen een plezier en bestel de reguliere. De winst in range voor de Sportback merk je minder van dan het afzichtelijke design van die achterkant. Serieus, alle proporties zoek. Dat terwijl de reguliere één van de mooiste SUV’s van het moment is.
Edge zegt
Leuk dat je dat zo zegt. In mijn ogen is een mooi logo een essentieel onderdeel van de merkbeleving en moet het, zeker bij een premiumfabrikant als Audi, als een soort sieraard en goede eerste/laatste indruk functioneren. Zo’n plat logo dat op een stukje plastic geprint wordt doet in mijn ogen heel erg afbreuk aan luxe uitstraling van het merk. Ik vind dat ook bij Mercedes echt enorm lelijk. Liever een oog ergens onder in de bumper dan zo’n ster die eruit ziet als een 3D-sticker die een kind van vijf bij het Mercedes fan-magazine krijgt meegestuurd.
Dutchdriftking zegt
Hij wordt er niet knapper op….
mc96 zegt
Ik moet zeggen dat ik de prijzen erg netjes vind!
AudiRS zegt
Wat mij betreft stopt Audi met de doorlopende achterlichten. Dat hebben veel andere merken inmiddels al gejat.
iannuzi zegt
Slogan… voorsprong in techniek… kan de kast in. Audi loopt jaren achter. De neuzen binnen Audi staan nog niet dezelfde kant op om er echt iets van te maken. Gewicht en de vorm van een tank maken het een inefficiënt product. De EV-subsidies zijn aan het verdwijnen en met deze prijzen zullen we de facelift weinig op de weg zien.
mashell zegt
Heh? Deze prijzen zijn niet echt anders dan voorheen en de wagen verkocht altijd al goed. Je krijgt meer auto dan bij een EQC of een iX3 voor hetzelfde geld.
Audi heeft met de e-tron GT ook een sportieve sedan op de markt. Met de Q4 een kleine SUV (die zo prijzig is dat een basis Q8 e-tron soms de betere ootie is). Ze hebben al aangekondigd dat er een Q6 SUV aankomst, concept cars van een elektrische A6 in zowel sedan als avant laten zien, ik denk dat Audi een goed aanbod heeft en zeker niet ver achterloopt op de concurrentie. Kia en Hyundai lopen momenteel voorop in de EV markt maar heel veel voorsprong op Audi hebben ze niet.