
Wat kost het om een stuk daklijn van de Audi Q6 e-tron te knippen en de Sportback te creëren?
Dit artikel is later geüpdatet met actuele informatie.
Ik vergeef het je als je door het aanbod (elektrische) premium SUV’s het bos niet meer kunt zien. Een makkelijke weggever voor de gloednieuwe elektrische Audi Q6 Sportback e-tron is het feit dat deze EV op het PPE-platform staat. Je weet wel, het nieuwe platform waar ook de nieuwe Porsche Macan zijn genen mee deelt. Eerder was er al de Q6 e-tron en nu is daar een nieuwe variant op gekomen.
Tegenwoordig is je SUV-familie niet compleet als je geen ‘gewone’ variant én een coupe-achtige variant in het gamma hebt. Zo ook met de Audi Q6 e-tron, nu de Sportback is geïntroduceerd. De volledig elektrische auto beleeft zijn debuut op de autoshow van Parijs.

Ruimte
De aflopende daklijn is goed voor de aero, waardoor Audi de Cw-waarde op 0,26 heeft weten te krijgen. De maximale actieradius bedraagt dan ook 656 kilometer. Ondanks het design is het nog steeds ruim zat achterin. De Audi is goed voor 511 liter bagageruimte of 1.373 liter met de achterbank neergeklapt. Ja, een wasmachine past wat lastiger. Maar kom op, hoevaak verhuis jij wasmachines? Kratjes bier passen nog genoeg.





Aandrijflijn
De elektrische Audi met quattro tot 2.400 kg trekken, de niet-quattro varianten maximaal 2.000 kg. Het model komt in eerste instantie verkrijgbaar met een 83 kWh accupakket. Instapper is de achterwielaangedreven Q6 Sportback e-tron met 252 pk. Deze instapper sprint in zeven seconden naar de honderd. De range bedraagt 535 kilometer
Daarboven zit de Sportback e-tron performance met een grotere 100 kWh accu. Deze variant is goed voor 306 pk en sprint in 6,6 sec naar de honderd. Deze variant komt tevens het verste met een range van 656 kilometer.




Dan is er nog de krachtige Sportback e-tron quattro met 387 pk. Sprint in 5,9 tel naar de 100 en komt 636 kilometer ver. Was dat het? Nee, Audi introduceert ook de SQ6 Sportback e-tron. Met 607 kilometer heb je minder range, maar maar met 489 pk mag deze als enige 230 km/u. De overige modellen zijn begrensd op 210 km/u. 0-100 km/u doet de SQ6 in 4,3 seconden met Launch Control.
Snel snelladen
Het mooie van het PPE-platform is dat deze gebruik maakt van een 800-voltsysteem. De Audi Q6 Sportback e-tron kan tot 270 kW laden als je de 100 kWh batterij hebt. De kleinere 83 kWh heeft een max van 225 kW. In de praktijk belooft Audi 265 kilometer range in 10 minuten snelladen. De batterij is van 10 tot 80 procent te laden in 22 minuten tijd.








Prijs
Audi communiceert nu ook wat die afgezaagde daklijn voor de Q6 e-tron Sportback kost. Zowel de reguliere als de Sportback hebben een nieuwe instapper en bij de normale versie kost die 65.950 euro. De Sportback kost alles vanaf 67.990 euro voor de e-tron edition met 543 km maximaal rijbereik. Verwacht dus bij elke uitvoering een meerprijs van zo’n 2.000 euro voor elke Sportback-uitvoering ten opzichte van de normale Q6 e-tron.
Erg lelijk zeg. Heel onrustig ontwerp.
Doe mij de huidige versie maar
Hoe kan het toch dat hier markt voor is? Waarom koopt men dan niet gewoon de A6 e-tron?
Hiermee laat de accountmanager met 2½ keer modaal plus bonussen zien dat hij of zij met deze nieuwe leasetopper uitstraalt ‘jong en dynamisch’ te zijn.
Modaal is 34k, dus 2.5x modaal is 84k, niet zoveel. Dan rij je hier niet in. Ook qua bijtelling te hoog. Hier rijdt de 50+’er in die zich jong en dynamisch voelt met een fijn hoge instap en lekker vlotjes over drempels in de 30 km/u zones kan rijden.
Ergens vind ik Audi wel een mooi merk, maar dit lijkt mij toch een echte ‘master of none’. Doe mij maar een A6 e-tron.
Modaal is intussen 44k, dus dan ga je naar 110k bruto of 67k netto, daar kan best 8k bijtelling van af.
Van de A6 e-tron is een een station en liftback (avant en sportback in Audi taal) en van de Q6 dus ook. En er zijn echt waar mensen die liftbakcs mooier vinden dan stations.
@alfagtv6 Dat vraag ik me al sinds de SsangYong Actyon (2006) en BMW X6 (2008) af… Kennelijk is er 18 jaar later nog steeds vraag naar.
Ik zocht tevergeefs even naar hoe iemand deze auto kan vergelijken met een Macan…
Hetzelfde platform, en SUV.
Het is letterlijk dezelfde auto, alleen ander hoesje en mmi.
MMI is ook hetzelfde (dat is één van de duurste onderdelen in een auto qua ontwikkelingskosten) alleen een andere user interface.
Hebben ze Pixar dit ding laten ontwerpen voor Cars 4 ofzo?
Schitterend ding!
Ik hoop niet dat het een verkoopsucces wordt. Wat een wanstaltig ding zeg. De normale Q8 e-tron vind ik prima overigens. Niet bijzonder mooi ofzo, maar absoluut niet lelijk.
@Johanneke Dit is net als de AB-app. Haperend en geen succes maar toch goed bezocht/verkocht. Wederom helft van de foto’s niet kunnen zien maar of dat nou zo erg is dit keer..
13 in 12 ontwerp, veel te log om mooi te zijn, zal ongetwijfeld goed doen in de lease.
Hoop wel dat ze tegenwoordig hun software wat op orde hebben. Las in een andere review dat ze regelmatig foutmeldingen hadden in de Q6 testauto en dat de Macan testversie zelfs moest afgesleept worden. Hoop dan ook dat het geen nieuw id3 debacle wordt want de techniek lijkt wel erg degelijk en modern en de VW groep kan ongetwijfeld een oppepper gebruiken.