Het uiterlijk liegt er niet om. De vergelijking met de Volkswagen Atlas en Audi Q6 is gauw gemaakt.
De Volkswagen Touareg of de Amarok. Dat zijn zo’n beetje de grootste modellen van Volkswagen die je hier in Nederland kunt bestellen. In andere regio’s heb je ook nog de Atlas. Op basis van die Atlas heeft Audi een eigen plasje gedaan, dat is de Q6 geworden. Net als de Atlas, komt de Q6 niet naar Nederland.
De nieuwe Audi Q6 is voor de Chinese markt. Het model zal gelanceerd worden in het land onder merknaam SAIC Audi. Hoewel Audi zijn eigen sausje heeft gegoten over het design van de Atlas, zijn de basislijnen van de Volkswagen overduidelijk te zien. Wat ook duidelijk opvalt is hoe groot het apparaat wel niet is.
Hoewel Volkswagen de Atlas ook in onder andere de Verenigde Staten verkocht, blijft de Audi Q6 exclusief voor China. Het model is gebaseerd op het welbekende MQB-platform van de Volkswagen Groep.
De enorme auto is dik 5 meter lang, 2 meter breed en 1,78 meter hoog. Ondanks de naamgeving is de Q6 daarmee iets groter dan de Q7. Chinezen kunnen kiezen uit een zes- of zevenzits configuratie. Prijzen beginnen omgerekend bij 72.000 euro voor de Q6.
banaan7 zegt
De Touareg wordt in Nederland helaas al een tijd niet meer geleverd.
PunicaOase zegt
Mix tussen de foeilelijke RAV en een Velar.. Echt niet mooi wat mij betreft..
Jens zegt
Leuk, nog een SUV erbij! …
dalmore zegt
Bijna elke Audi is een dure VW wat op zichzelf al te duur is voor wat je krijgt
mashell zegt
Dat is natuurlijk onzin. Niet alleen zijn de Europese modellen A4, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8 en e-tron eigen ontwikkeling maar er gaat ook nogal wat werk zitten om op een VW platform een Audi te bouwen.
rollingstoned zegt
Ook in Europa worden de platforms gedeeld. Je zou zelfs kunnen stellen dat zowel Audi als Volkswagen veel te dure Skoda’s zijn.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_platforms
camber24 zegt
Ik dacht altijd dat een A4 een omgekatte Passat was, en een Q5 een veredelde Tiguan. Q7 een proleten Touareg. Maar dat is dus geheel niet zo? Volledig eigen werk?
basman147 zegt
Q7 en Touareg delen idd een platform, maar dat ligt ook onder de Cayenne, de Urus en de Bentayga, en dat is speciaal ontwikkeld voor grote SUV’s. De Tiguan en de Passat staan op het Mqb-platform (motor dwars(=quer) voorin) net als de A3 en de Q3. De A4 en de Q5 staan echter op het MLB(-evo) platform, wat uniek is voor Audi.
Of het volledig eigen werk is weet ik echter niet zeker, want onderhuids worden zeker nog allerlei componenten gedeeld worden zoals de motoren, elektra, electronica, veiligheids-systemen en delen van de ventilatie en de verwarming.
camber24 zegt
Kijk, dat wist ik dus niet. Dank je wel voor je uitleg!
dree16v zegt
Lekker inkoppertje dit, iedere Audi is toch een te dure Volkswagen? :-)
rollingstoned zegt
En beide zijn dan weer een te dure Skoda ;-)
Loek zegt
Het heeft wel wat cools, maar ik snap een ‘luxe’ zevenzitter nooit zo goed. Geldt ook voor bijvoorbeeld een Pacifica Pinnacle of een Odyssey Elite. Even ervanuit gaande dat vijf van de zeven zitplaatsen meestal voor kinderen bedoeld zijn, wat heb je dan aan dure lederen bekleding of notenhout als dat toch alleen maar een doelwit is voor viezigheid of zelfs schade?
mashell zegt
Als je rijk bent en voldoende narcistisch om jezelf zo geweldig belangrijk te vinden dat je bovengemiddeld veel voortplant (Elon mag zich aangesproken voelen) dan wil je voor jezelf toch wel die luxe?
Je hebt natuurlijk ook de gereformeerde gezindte, heel normale godvrezende mensen, vaak niet rijk omdat ze niet bijzonder hoog opgeleid zijn en omdat ze vele tienden aan de kerk geven, zij zuchten onder het juk van alle regeltjes in de bijbel en komen dan opeens “Gaat heen en vermenigvuldigt u” tegen en denken “Halleluja, die bijbel roept me op mijn vrouw te neuken!”. Tja, daar krijg je natuurlijk een groot gezin van en ben je gedoemd een 3e hands Transporter te rijden.
Loek zegt
@mashell: begrijp me niet verkeerd hoor ;) Het gaat mij niet om het jezelf niet gunnen van luxe, het gaat mij erom dat kinderen geen onderscheid maken tussen gestikt leer of stof wanneer ze met McDonalds-frietjes strooien.
Ik denk meer in een ‘handig om schoon te houden’ manier dan een ‘je mag jezelf geen luxe permitteren’ manier.
snuif zegt
OF … Je hebt er maar 2 en je brengt je kroost en het halve elftal naar een uitwedstrijd.
slowland zegt
Nou, wij hebben zelf een Atlas, en daar kun je met 2 volwassenen prima op de derde rij zitten. Als we vrienden ophalen vanaf Calgary Airport, dan is het een 5 uur roadtrip. Ik heb zelf de rit wel eens achterin gedaan, en dat gaat prima met mijn 1.92m lengte
schreute01 zegt
Hulde voor deze journalistieke openbaring!
slowland zegt
Ik heb het idee dat ie iets langer is dan de Atlas….. De overhang achter de achterwielen is langer
sleepyj zegt
Ik zag deze afgelopen vrijdag middag in Utrecht in camouflage. Toen wist ik niet wat het was, dacht iets van Chinees makelij. Maar nu weet ik zeker dat het dit model was. Het is hoe dan ook geen streling voor het netvlies.
thjvanvlerken zegt
Het ding is voor china dus wat doet ie in utrecht?
sleepyj zegt
Rijden en testen ga ik vanuit
Loek zegt
Los van waar ‘ie verkocht wordt blijft Audi hun hoofdkwartier (en dus het meeste van hun R&D) gewoon in Europa. Sterker nog: Nederland wordt vaak gezien als de ultieme test voor rijhulpsystemen vanwege onze fietscultuur en hoe de auto reageert op onverwachte bewegingen van fietsers.
flyerbunch zegt
De Chinese ID6 is gewoon de basis van deze Q6..
mc96 zegt
Lekker in China laten
p993 zegt
Precies…zal het straatbeeld hier ten goede komen!
En die discussie of het nu een echte audi is of niet vind ik wat lachwekkend. Dan nog is het ‘maar’ een audi, toch…word er niet warm of koud van.
thjvanvlerken zegt
Hyundai sante fee – gaat toch wel op zijn Amerikaans tegenwoordig – ander label en we zijn weer klaar. Naja het is zo.