De Audi Q6 e-tron komt op het nieuwe PPE-platform te staan.
De elektrische auto’s van de Volkswagen Groep staan op het welbekende MEB-platform. Van de Volkswagen ID.4 tot de Audi Q4 e-tron en van de Skoda Enyaq tot de Cupra Born. Daar komt binnenkort een geheel nieuw platform bij: het PPE-platform.
Dit nieuwe platform is ontwikkeld door Audi en Porsche. En de nieuwe Audi Q6 e-tron is de eerste elektrische auto van het merk die op dit nieuwe platform komt te staan. De Duitsers geven alvast een voorproefje van dit nieuwe model met deze gecamoufleerde auto.
OLED verlichting
Over de aandrijflijn laat Audi nog niets los, helaas. In plaats daarvan blaat het merk over de tweede generatie digitale OLED-technologie die zijn weg zal vinden naar de Audi Q6 e-tron. Het is de eerste auto ter wereld met een actieve achterlichtunit. 6 OLED-panelen vormen de achterlichten die in staat is om elke 10 milliseconden een nieuw beeld te creëren.
Deze technologie maakt nieuwe designs voor de lamp units mogelijk. Je kunt 3D-effecten creëren op een 2D oppervlak. Audi is helemaal gek op verlichting bij hun auto’s, dus die kunnen straks lekker losgaan op de nieuwe Audi Q6 e-tron.
Kiezen uit verlichting
Aan de voorzijde is het ook een feest. De koplampen beschikken over 12 dimbare segmenten. 70 individuele LED’s vormen de basis in een metalen 3D-omlijsting. De keuze is reuze: er zijn tot acht digitale lichtsignaturen voor de koplampen en de achterlichten van de Audi Q6 e-tron beschikbaar. Al kan ik me zo voorstellen dat je het geen reet uitmaakt welke lichtsignatuur je auto heeft, laat staan kiezen uit acht verschillende mogelijkheden.
De OLED-techniek draagt ook bij aan de veiligheid onderweg. De achterlichten kunnen specifieke lichtsignaturen en waarschuwingssymbolen aan andere weggebruikers doorgeven. Bijvoorbeeld bij ongevallen en stilstaande auto’s. Weer eens wat anders dan knipperende alarmlichten. Een ander dingetje is dat achteropkomende fietsers en auto’s gewaarschuwd worden middels de verlichting als de deuren opengaan.
Onthulling eind 2023
De volgende stap is Netflix in de koplampen. Dit is sarcasme, maar ik kijk nergens meer van op. Belangrijker is de komst van de nieuwe Audi Q6 e-tron. De onthulling is nog voor het einde van dit jaar.
Edge zegt
Ik vind het briljant, die lichttechniek. Ja, het is compleet nutteloos in de meeste gevallen, maar hoe gaaf is het als je over een tijdje je auto een eigen gezicht kunt geven door in een app je eigen lichtsignatuur te ontwerpen? Of dat je met een knop op het dashboard je achterlichten “thanks!” kunt laten zeggen als iemand je laat invoegen op een druk stuk asfalt of zo.
kilum zegt
Dan moet zo iets als “thanks” wel voorgeprogrammeerd worden anders wordt daar sowieso misbruik van gemaakt. Dus zie je overal Audi’s rond rijden met klootzak (Of erger) achterop.
Edge zegt
Uiteraard! Ik zat zelf te denken aan een systeem waarbij je altijd online moet zijn en je boodschap gecheckt wordt op verboden woorden. Dan kun je inderdaad dingen als ‘klootzak’ of ‘Politie, volgen’ filteren, maar een aantal standaardteksten kan natuurlijk ook.
Richmond zegt
Dat zal toch wel gebeuren door mensen die kunnen coderen.
AudiRS zegt
Dat is verboden. Art 41a RVV.
arta zegt
Die Macan zou begin dit jaar toch al komen!?
Ben vooral benieuwd naar de prestaties in praktijk en de station op dit platform.
cobana zegt
Alweer een model van Audi waarvan je denkt hoe groot is dit item? Want aan het design zie je helemaal niks welk model dit nu weer is van Volkswagen Audi. Gelukkig zitten er weer hele speciale koplampen in. Misschien brengt dat het onderscheid.
wimof zegt
Hou ze heel zou ik stellen het zou anders buitensporig veel kunnen gaan kosten
rollingstoned zegt
“Vorsprung durch Erleichterung” ;-)
mashell zegt
Daarom heeft het model een naam: Q6 e-tron daaraan weet je dat die een beetje groter is dan de Q4 en Q5 maar kleiner dan de Q7 en Q8 e-tron.
audirs3 zegt
@mashell Dat klopt niet helemaal, ze zullen namelijk de even nummers voor EV’s en oneven voor ICE gaan gebruiken. Dus een Q6 wordt waarschijnlijk even groot (ongeveer) als een Q7. De ICE Q8 gaat waarschijnlijk Q9 heten (en zelfde segment als de EV Q8). Het wordt simpel, maar is nu nog wat ingewikkeld…
mashell zegt
De Q6 hier op het plaatje is kleiner dan de Q8, kleiner dan de Q7 en een beetje groter dan de Q4, heus, heb de wagen al gezien. En dat gedoe met even nummers voor EV’s en oneven voor verbrandingsmotoren… Dat is waarschijnlijk slechts tijdelijk om een verbrandingsmotor A6 (na de facelift dan A7) naast een EV A6 te kunnen leveren.
audirs3 zegt
@mashell okay ik geloof je :). Hij ziet er inderdaad ook niet zo groot uit als een Q7… Dan toch meer Q5 formaat dus?
AudiRS zegt
Specsavers?
Er zit nogal verschil tussen een Audi en een VW. In design, bouwkwaliteit, materialen, opties enz…
Joris24 zegt
Allemaal die slimme verlichting, laat ze maar eens werken aan techniek die niet alleen de eigenaar dient maar ook de tegenliggers. Vooral bij tesla’s valt het me vaak op dat ze al van mijlenver, zowel in mijn binnenspiegel als tegenmoetrijdend, dwars door mijn ziel snijden met die vreselijke koplampen. Alsof ze maar gewoon alles verlichten in plaats van de weg voor je. Mistlampen zijn verboden, maar je mag wel drie rijen kerstbomen met ledstrips en dagrijlampen op je auto hebben. Ik heb steeds vaker last van verblindende lampen, ook bij de mazda CX30 valt me vaak op hoe vervelend de auto verblindt. Maar het lijkt wel alsof het nog meer en nog krachtiger moet.
Op dit moment wordt de automarkt gekenmerkt door bezuinigen op alles waar maar op te bezuinigen is. Geen knopjes of analoge tellers, alles op een tablet in je middenconsole en dat is het. Goedkoop hard plastic in het interieur, zelfs in ‘premium’ auto’s. Waarom dan wel een koplamp met 37372 lampjes die alle kleuren van de regenboog inclusief ultraviolet en infrarood tot aan de maan in het batman-logo kunnen stralen? Doe maar gewoon een normale koplamp en een normaal achterlicht als daarvoor weer een normaal tellerhuis en een ruitenwisserhendel voor in de plek kunnen komen…
Tijd voor koffie.
mashell zegt
Helemaal mee eens dat de Tesla koplampen niet zo goed zijn, ze dimmen te langzaam. Mazda kan ik niet bevestigen, die CX30 zie ik maar zelden.
Maar je lijkt een beetje in het verleden te hangen, stellen dat premium bestaat uit analoge klokjes met zachte aaibare kunststoffen. Dat is natuurlijk niet zo, premium is prettige materialen, veel features die toch handig te bedienen zijn. Een scherm als instrumenten cluster met daarop een goede kaartweergave is veel handiger dan twee grote kloppen met daar tussen een klein schermpje. Een infotainment systeem met een groot scherm met een goed menu is gewoon handiger dan zoveel knoppen als de cockpit van de Concorde.
AudiRS zegt
Koffie met een scheutje azijn…
JelmerS zegt
Als Tesla rijder zeg ik hiervoor sorry. Het kom helaas door die verplicht ingeschakelde grootlicht assistent bij gebruik van Autopilot. Daarnaast verloopt de hoogte instelling van de koplamp bij die van mij naar verloop van tijd..
Joris24 zegt
Bedankt voor je reactie, dat wist ik niet. Uiteraard is het niemand persoonlijk aan te rekenen omdat ik best begrijp waarom mensen een tesla rijden, het verbaast me alleen dat er zulke strenge wet- en regelgeving is over aftermarket verlichting en dat aan de andere kant fabrikanten standaard best verstorende verlichting mee kunnen leveren.
mashell zegt
Bij de homologatietests komen zaken als een “verlopende hoogte instelling” natuurlijk niet aan het licht… Eigenlijk zou de RDW of een andere Europese equivalent dit nu moeten onderzoeken en Tesla verplichten dit te repareren. Per software update of als dat niet kan per terugroepactie.
Janus zegt
Witte velgen…eigenlijk best wel mooi op deze auto. Zou dit een nieuwe trend kunnen worden, na zwart?
ggj1987 zegt
Zo met die stickers en witte velgen ziet het er wel geinig uit, maar zo wordt ‘ie natuurlijk nooit geleverd. Die wordt straks door het meerendeel van de klanten zoals gebruikelijk in het grijs besteld (ook omdat het niet anders kan) en dan heb je dus gewoon een 13-in-een-dozijn SUF staan.
mrrallycross zegt
Ik zie alleen een Q4 met nieuwe verlichting…
flyerbunch zegt
Tussenstap voor SSP platform?
mashell zegt
Eigenlijk wel. Dit PPE is al een aantal jaren in ontwikkeling en ergens tijdens de ontwikkeling is de ontwikkeling van de volgende generatie (SSP) al gestart.
Robert zegt
Ik dacht dat Audi de aanduiding ‘e-tron’ helemaal zou laten vervallen? De even nummers elektrisch aangedreven en de oneven nummers met (hybride) benzine- of dieselmotor, toch?
Motomoto zegt
Huh! Fietsers en ander achteropkomend verkeer wordt gewaarschuwd als de deur open gaat?!
Laat ze een systeem ontwikkelen wat de inzittende een reprimande geeft als deze onverlaat de deur opendoet terwijl er een fietser aan komt!
lekkerlinksrijden zegt
Bestaat al, bij sommige duurdere auto’s kun je de deur niet openen als er bijv een fietser rijdt. Even uit mijn hoofd, de Lexus RX o.a.
eaudi zegt
Idem bij Audi hoor. Niet getest (want altijd opletten!) maar het zou goed moeten werken op alle achteropkomende bewegingen (voetganger, fietser, over de stoep rijdende stepjes en auto’s).
Fernando zegt
Weer een suffe SUV!
Dynamische verlichting is wel de grootste kopzorg bij Audi.
Deze Q6 e-tron is perfect voor een kermisattractie
cdlop01 zegt
Wat een suf model weer zeg, alsteblieft een nieuwe ontwerptaal voor Audi, prioriteit nr 1 en de afwerking kwaliteit sterk verbeteren. AW teste de Subaru Solterra tegen de Audi Q4 etron en won met gemak, de 20K duurdere Audi viel vooral op door matig materiaalgebruik en karige uitrusting, zoals bij alle Audi’s tegenwoordig. Dat VW zwaar aan het bezuinigen is is nu toch wel vooral schrijnend zichtbaar bij Audi.
AudiRS zegt
Jouw mening… ik lees heel iets anders in het artikel.
Dat een premium auto een stuk duurder is dan een Sub is logisch.
mashell zegt
Heb ook al eens ergens gelezen dat die Toyota en Subaru zo slecht zijn in snelladen dat je er niet eens mee op vakantie kunt. Ze laden langzaam aan de snellader en als je vaker dan één keer per dag snel laadt wordt je met een heel lage snelheid gestraft. Leuk dat ze goedkoop zijn, maar ze zijn daarmee eigenlijk gewoon nutteloos.
cdlop01 zegt
Dan ben je niet helemaal geïnformeerd. De Solterra en Bz4x mogen 4x snelladen in 24h. Laadsnelheid sterk verbeterd en beter dan Etron en Id4, ev motoren stuk efficiënter, vlgs journalisten bijna op niveau Tesla Y. Bereik 450km voor Bz4x, getest door AW. Aw, Autoexpress, Autovisie hebben de Bz4x en Solterra getest tegen de Duitsers en de Japanners slaagde met vlag en wimpel….. . En nog steeds 10 jr garantie, concurrentie slechts 2 jr.
audirs3 zegt
Het enige interessante (de PPE specificaties) moeten we nog op wachten…
potenza zegt
Weer een Q. Waar blijft nu de A6 (E-tron)? Hoor er al een tijd niets meer over.
HZW zegt
De meerderheid van de mensen willen SUV’s en Crossovers, dus eerst de Q6 e-tron en dan de A6 e-tron.
Het PPE-platform heeft een 800V-architectuur en max 612 pk en 1000 Nm aan vermogen.
eaudi zegt
Nu nog bereik dat echt bruikbaar is voor leuke en vlotte ritten door Europa ipv spielerei lampen. Daar heb je per saldo meer aan naar mijn bescheiden mening.