Er zijn overeenkomsten met het interieur van een BMW en Mercedes als je kijkt naar de Audi Q6 e-tron.
Ja, het stuur. Haha, nee dat bedoelen we niet grappenmaker. In plaats van een centrale cockpit voor de bestuurder en een apart scherm in het midden heeft de Audi Q6 e-tron een doorlopend scherm in het interieur.
Dat principe kennen we natuurlijk van de andere Duitse premium merken. Mercedes-Benz deed het als eerste. BMW volgde later met de facelift van de 3 Serie. En ook Audi gaat nu voor een doorlopend scherm, wat feitelijk twee aan elkaar geplakte losse schermen zijn. Eentje voor het rijden en eentje voor de climate control en infotainment. Audi staat met deze e-tron op de IAA 2023 in München.
3 schermen
In feite zijn er zelfs drie schermen. Je hebt het Audi virtual cockpit (11,9 inch) en het MMI Touch display (14,5 inch). Voor de passagier is er ook nog een klein MMI display van 10,9 inch. Wie had gedacht dat het passenger display van Ferrari nog eens heel groot zou worden. Op het eigen scherm kunnen passagiers films kijken, terwijl het beeld voor de bestuurder niet te zien is.
Vier schermen? Kan ook, als je optioneel het reality head-up display meepakt. De belangrijkste informatie voor de bestuurder wordt op een afstand van 200 meter voor de auto geprojecteerd. Denk aan de snelheid en eventuele navigatie info.
PPE
Het interieur van de Audi Q6 e-tron is een voorbode van wat je van andere Audi’s mag gaan verwachten. De elektrische auto is de eerste productiemodel op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE). Dit platform is door Audi en Porsche samen ontwikkeld. Ook de elektrische Porsche Macan (duurt wel lang hè) komt op dit platform te staan.
Dit nieuwe platform brengt weer nieuwe innovaties met zich mee. Zo is er geen middentunnel meer. Daardoor heeft de Audi Q6 e-tron ‘veel beenruimte’ achterin, aldus Audi. De bagageruimte bedraagt 526 tot maximaal 1.529 liter. Daarnaast is er ook een frunk met een inhoud van 64 liter.
In het interieur
Zoals je van een modern interieur kunt verwachten zijn er allerlei duurzame materialen gebruikt. Audi combineert het nuttige met het aangename. De S line- en S-modellen zijn te krijgen met onderdelen van geborsteld aluminium, carbon-structuur of gerecycled polyester. De vloermatten zijn gemaakt van oude visnetten, tapijt en industriële restproducten.
Verder kun je gebruikelijke noviteiten vinden in het interieur van de Audi Q6 e-tron. Denk aan bekerhouders, een phonebox en laadpoorten voor smartphones. Optioneel kun je het Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D sound meebestellen. Dit systeem bestaat uit 22 speakers en heeft een vermogen van 830 W.
Hé Audi
Spraakassistenten. Zouden we ooit zonder kunnen? Ik wel, maar autofabrikanten denken daar graag anders over. In de Q6 e-tron activeer je een assistent door Hé Audi te roepen. Ook is de assistent te bedienen via de myAudi app.
De spraakassistent kan opdrachten uitvoeren met betrekking tot de navigatie, airco- en stoelinstellingen en telefoongesprekken. De assistent leert zichzelf bij, dus zal na elke opdracht steeds een stukje slimmer worden in in het uitvoeren van jouw commando. Na een paar weken gaat die spraakassistent er zelf met je Q6 vandoor..
gekketurbo zegt
Gadverdamme! Audi had juist de elegante oplossing van geïntegreerde schermen en dan doen ze nu ineens mee met het potsierlijke op-het-dashboard-geplakte-tablet trend. Waarbij de uitvoering eerder past bij een Ssangyong dan een dikke Duitser. Bah!!!
Zowaar het lelijkste Audi dashboard in decennia…
mashell zegt
Maar als de schermen groter worden dan kunnen ze niet meer ingebouwd worden. Want dan zitten ze te laag en zit je als bestuurder tegen een dashboard aan te kijken alsof je tegen de Chinese muur aankijkt.
gekketurbo zegt
Maar heb je wel een groter scherm nodig dan wat er in de Etron zit?
Had dan geïnvesteerd in een grotere HUD…
mashell zegt
De e-tron (nu Q8 e-tron) heeft een centraal scherm van 10 inch en een instrumenten cluster van 12 inch. Het concept van de VW groep is dat je rijdt met de kaart op het instrumenten cluster en de bediening van de audio op het centrale scherm. Dat werkt vrij prettig, je hebt dan eigenlijk geen HUD nodig.
Maar een centraal scherm van 10 inch is tegenwoordig wel klein in vergelijk met wat de concurrentie aanbiedt.
leaper035t zegt
Leg ook alvast standaard een stofdoek in je wagen om alle stof en vuiligheid achter dat scherm weg te vegen. Idem bij het curved BMW-scherm, alleen hebben ze daar nog eens een lelijk staandertje aan toegevoegd.
mashell zegt
Die stofdoek kan mooi in het dasboard kastje naast de microvezel doek om de schermen aan de voorkant schoon te maken.
rollingstoned zegt
Je lijkt er verstand van te hebben. Klus je soms bij als schoonmaker? ;-)
mashell zegt
Jaren terug was ik bij Porsche en daar lieten ze me zien dat ze bij de wagens een microvezel doekje leverden. Omdat het doekje een Porsche logo had was het een nogal gewild item.
mashell zegt
Hmm. Als je dat dashboard zo ziet dan is het duidelijk dat de Skoda Enyaq dashboard ontwerper een promotie gehad heeft.
gilettelubbers zegt
Soms heb ik het gevoel dat ze van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten doen. De auto’s van tegenwoordig gaan me steeds minder interesseren. Ik vind ze gewoon totaal niet mooi en 0,0 onderscheidend t.o.v de concurrentie met al die SUV modelletjes. Ik zal wel als een oude zak klinken, maar met de wetenschap dat ik nog dertig moet worden zal ik wel aan dit soort spul moeten wennen
Ed Mini Einser zegt
Als je met z’n ontwerp komt dan kan je ook alleen maar als Audi zijnde toegeven dat je achter loopt op Mercedes en BMW
erce zegt
Dat derde schermpje is er echt enorm knullig tussen gepropt.
karhengst zegt
Wat een kakofonie van lijnen, vormen en elementen. Vergelijk dit met de S5 die onlangs voorbij kwam in de adviesaanvraag voor een lezer en je kan dit toch onmogelijk vooruitgang noemen?
Less is more.
Svenska II zegt
Een licht interieur in een Audi! Het kan dus toch… Ziet er meteen tig keer chiquer uit.