De BEUC testte een Audi Q5 met 2.0 TDI voor en na de dieselgate-fix en het resultaat was nogal opmerkelijk.
Laten we even beginnen met het BEUC. Dat staat voor Bureau Européen des Unions de Consommateurs en is een soort Europese consumentenbond. Binnen het dieselgate-schandaal coördineren zij de activiteiten van locale consuementenorganisaties en werken ze samen met Consumers Interantional.
Een van de consumentenorganisaties onder hun paraplu is het Italiaanse Altroconsumo en zij voorden en test uit met een Audi Q5 met 2.0 TDI (EA189), zowel voor én na de door Volkswagen uitgevoerde fix die de sjoemelsoftware moet uitschakelen en NOx-reductie moet verhogen. En wat blijkt, er is een verschil van 25 procent in uitstof van stikstofoxiden.
Alleen hebben we het niet over een afname met een kwart, maar juist over een toename! Volgens BEUC het bewijs dat de oplossing van Volkswagen onbetrouwbaar is en helemaal geen oplossing is. Volkswagen zelf heeft volgens Automotive News Europe nog niet gereageerd op de bevindingen van BEUC.
rufctr01 zegt
Vorsprung durch Technik????
erwh zegt
Waarom is dit onlogisch? De sjoemelsoftware diende er toch juist voor om tijdens de test de uitstoot tijdelijk te verlagen? Na de fix zou je dus een hogere (realistischere) uitstoot verwachten tijdens de test.
Freewarefreak zegt
@erwh: Ja als je het zo bekijkt heb je gelijk.. klopt. Maar ik denk dat het juist de bedoeling is dat de VW de test na oplossing wel haalt. Volgens de norm die de auto moet halen. Niet dat de waarden nu ineens realistisch zijn.
Erik zegt
@erwh: de bedoeling is dat de uitstoot gelijk of minder is zonder sjoemelsoftware dan met sjoemelsoftware op de testbank (EU normen). Die worden in de praktijk (op de weg) niet gehaald. Mogelijk wel op de testbank.
Een test van niets dus eigenlijk.
erwh zegt
@erik2907: mee eens, maar de reden dat VW/Audi is gaan sjoemelen is dat ze de waarden technisch niet meer konden halen. Dat dit nu opeens wel zou kunnen met wat software aanpassingen lijkt me erg onwaarschijnlijk.
allesmetturbo zegt
Goede fix! Was niet per ongeluk gechipt tussendoor?:p
martinus zegt
@allesmetturbo: Of gebeten door [url=http://www.autoblog.nl/nieuws/belgen-leveren-bewijs-voor-sjoemelen-met-opel-zafira-86579]Marters?[/url]
cuprani zegt
@erwh
Dat is uiteraard niet het doel geweest. Zeker niet in de USA De vraag is echter hoe er door de BEUC is getest.
Op de weg, in de praktijk zakt namelijk iedere auto voor deze test. Iedereen sjoemelt hiermee, alleen is de VAG groep hier nu de pispaal of de sjaak.
Volgens de NEDC testcyclus in een gecontroleerde omgeving zal het wellicht wel goed zijn, en dat is toch alles waar het om draait in deze kromme wereld.
martinus zegt
@cuprani: Hier het persbericht door BEUC
http://www.beuc.eu/publications/vw-scandal-fix-defeat-device-fudge/html
Hier de test door italianen:
http://www.altroconsumo.it/auto-e-moto/automobili/news/altroconusmo-contro-volkswagen
Hier een youtube filmpje over de procedure:
http://youtu.be/4BlwL_7gSgk
Iemand die Italiaans kan, kan ons vast meer zeggen over de test setup.
mashell zegt
@cuprani: NEDC is alleen voor verbruik niet voor uitstoot. Hoewel er een relatie is, is die niet 1:1. Uitstoot is bijvoorbeeld bij een koude motor hoger terwijl het verbruik dan gewoon normaal is.
Alexke zegt
@mashell: Verbruik is juist wel hoger bij een koude motor…
Je motor olie is nog dikker als die niet op temperatuur is.
Je versnellingsbak en differentiëlen Servopomp , juist hetzelfde.
zeker bij een Benzine , die gaat met een rijker mengsel draaien.
mashell zegt
@Alexke: het verbruik is een beetje hoger, de uitstoot heel veel hoger zolang de uitlaatgasreiniging nog niet op temperatuur is.
Alexke zegt
@mashell: makkelijk +20% de eerste 4 a 5 km bij 8 graden celcius.
afhankelijk van de motor natuurlijk.
Uitstoot is inderdaad enorm hoger die eerste Kilometers .
het is namelijk zo dat een Prius een soort van thermoskan heeft om na het warm rijden , koelvloeistof tot wel 3 dagen warm te kunnen opslagen.
Ik zelf heb al jaren een Webasto of DEFA olie verwarmer.
Het is gewoon de belangerijkste upgrade om je motor een langere levensduur te geven.
CriminalSausage zegt
@cuprani: Wat je zegt is niet helemaal waar. VW is de pispaal geworden omdat ze een cyclusherkenning/dynoherkenning hebben. Deze reageert op omstandigheden die alleen tijdens een FTP/NEDC op een testbank voorkomen. Tijdens het Dieselgate schandaal ook vaker aangeduid als “Defeat Device”. Het gebruik van dergelijke software is illegaal en VW verdient daarom ook minimaal een flinke tik op de vingers (alhoewel die miljardenboete in de VS een beetje buitensporig is).
De reden waarom veel andere fabrikanten falen voor de straat tests is omdat zij aan Cycle-beating doen. Zij optimaliseren de motorbesturing (daarnaast eigenlijk ook nog allerlei andere voertuigparameters, maar de regelgeving omtrent NEDC laat dit toe) alleen in gebieden die tijdens de NEDC getest worden. Aangezien de voertuigen geen aparte software hebben voor de emissietests is dit niet illegaal (uiteraard wel moraal een beetje onverantwoord).
Mede daarom werkt men aan de implementatie van een nieuwe cyclus die realistischer is met de randvoorwaarden en de motor ook meer belast: De WLTP. Onderdeel hiervan is ook de RDE: Straatmetingen zoals die hier ook zijn uitgevoerd.
Het lijkt erop dat Dieselgate dit allemaal teweeg heeft gebracht, maar in de automobielindustrie is het al een paar jaar bekend dat de streefdatum voor deze procedures samen met EURO6c in september 2017 ligt.
cuprani zegt
@CriminalSausage:
VAG is zeker niet het enige merk die de FTP/NEDC herkent. Oa BMW deed dit zeker 10 jaar geleden ook al en reed ook op een aangepast programma gedurende de testcylus. Ik verwacht dan ook dat andere merken dit ook doen. Echter, hoe breng je zoiets aan het licht en hoe bewijs je zoiets.
Ja er zijn de afgelopen tijd veel instanties geweest zoals het BEUC die deze tests hebben uitgevoerd, maar wel onder totaal andere omstandigheden.
Ik weet zeker dat wanneer alle fabrikanten goed onder de loep worden genomen dat VAG niet de enige is die bewust manipulerende software hanteert voor deze test. Alleen de VAG groep geeft het zelf toe. Misschien doet de rest het slimmer en valt het niet te ontdekken/bewijzen.
Ik zeg ook niet dat het onterecht is dat VAG nu moet boeten. Wanneer ik zelf te hard rij zeik ik ook niet over een boete…
CriminalSausage zegt
@cuprani: Er zijn inderdaad meerdere fabrikanten die de mogelijkheid hebben om kenfelden in de motorbesturing aan te passen, die gebruiken kneepjes als de motorkap niet volledig sluiten, GPS, afwezigheid van ABS etc.
Mij is alleen niet bekend dat dit daadwerkelijk ook gebruikt is tijdens de homologatie, maar een goede sjoemelaar zorgt er ook voor dat dit niet aan het licht komt ;)
Zelfs de TCU (voor de automatische versnellingsbak) heeft de mogelijkheid om op zogenaamde ‘green maps’ over te schakelen. Een van de truuks die daar gebruikt worden, waardoor het legaal is is dat deze alleen werken binnen een bepaalde gaspedaalstand. Als de consument dus ook met een dergelijk fluwelen voetje als in de NEDC rijdt, beschikt hij hier ook over. Zodra hij daarna een te lange tijd over de threshold komt, worden de green maps voor de rest van de rit uitgeschakeld.
Belangrijk voor de legaliteit in dit geval is dat de auto in de green modus start en deze dus ook voor de consument te bereiken is.
Er zijn gewoon teveel van dit soort truuks, waardoor het moeilijk te pinpointen of er daadwerkelijk een defeat device actief is of de fabrikant gebruik maakt van de mazen in de wet (wat in de meeste gevallen het geval is).
FieRo zegt
Krijgen we nu een fixgate ?
knipperlichtje zegt
In het youtubefilmpje van Altroconsumo is te zien dat ze met de Q5 de weg op gaan, dat maakt de bevindingen gelijk weer een stuk minder interessant. Het zou heel goed kunnen dat de Q5 nu zonder de test te herkennen op de rollenbank voldoet, maar op de weg nog steeds te veel uitstoot. Het sjoemelen is dan vergelijkbaar met dat van Fiat, Renault en Opel, dat is volgens EU-verordening 715/2007 net zo illegaal, maar daar doen de lidstaten niets mee.
mashell zegt
@knipperlichtje: als dat zo is dan diskwalificeert dat toch dit hele testinsituut? Onder andere omstandigheden krijg je andere uitkomsten.
knipperlichtje zegt
@mashell: ik spreek geen Italiaans, maar de beelden geven mij geen enkel vertrouwen in de getrokken conclusies. Sowieso heb ik inmiddels wel gemerkt dat de politiek, de media en consumentenorganisaties de materie eigenlijk niet begrijpen.
Dutchdriftking zegt
Het houd niet op, niet van zelf….
rufctr01 zegt
Vorsprung durch technik?
leeno zegt
@rufctr01: vorsprung durch plaat blaift hanguh! ?
dampu020 zegt
VW blijft maar beuc-en vangen..
stephane8200 zegt
Meer uitstaat na een fix van een sjoemel. Je verwacht het niet.
Al die fraude voor niets geweest.
stephane8200 zegt
@stephane8200: edit NU.
Alexke zegt
Als je op Spritmonitor.de kijkt zie je de ware cijfers al.
Je kan de fabrieksopgave in de meeste gevallen wel halen , maar dan moet je gewoon efficiënter rijden .
De grootste verbruiker van een auto zijn je remmen…
stfu zegt
Jaja, elektrisch rijden is duidelijk wel de toekomst als je dit weer ’s leest ;)
robert110 zegt
@stfu: Ik lees nergens een reden om elektrisch te gaan rijden. Hooguit een reden om die ene q5 niet te gaan rijden.
prop zegt
Tja. Zoals boven vermeld en ook door mij al eerder gepost
VAG zou zich sterk moeten maken dat zij helaas als eerste gesnapt zijn en elk ander overig automotive merk exact hetzelfde doet. Links of rechts, de testresultaten worden altijd beinvloed via diverse wegen.
tyso44quattro zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
gezondverstand zegt
Giftige uitstoot en dan rij je ook nog eens zo’n lelijk hok :(
bartsmit zegt
Lekker belangrijk!
autodrop zegt
Ach, dood gaan we allemaal.