De lekplaatjes hebben we gehad, tijd voor de officiële info van de vernieuwde Q5 die dit najaar bij ’s lands dealers wordt geparkeerd.
Het moge duidelijk zijn dat Audi zichzelf op designgebied niet al te druk heeft gemaakt bij de Q5. We zien een nieuwe grille die in lijn met het familiegezicht iets hoekiger is en andere koplampen waar uiteraard weer een LED-slinger in hangt. Zijn achterwerk kreeg eveneens andere lichtunits met LED’s en een gewijzigde diffuser. Ook van binnen bleef het bij minimale inspanningen qua vernieuwing, en zijn er wat bedieningselementen en accenten afgewerkt met chroom en hoogglans zwart.
Onder de motorkap hebben wel wat verschuivingen plaatsgevonden en, zoals we eerder meldden, komen er over de gehele lijn wat paardjes bij. Vrijwel alle motoren zijn krachtiger geworden terwijl Audi claimt dat ze “tot wel 17% zuiniger zijn” dan voorheen.
Dieselaars kunnen instappen bij de 2.0 TDI (143 pk, 320 Nm) die -in combinatie met FWD- een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km kent. Dat blok is ook te verkrijgen als 177 pk en 380 Nm sterke versie, die gekoppeld kan worden aan een S tronic-‘bak met zeven versnellingen (verbruik: 6 l/100 km). Daarboven zit de 3.0 TDI V6 met 245 pk/580 Nm, goed voor een van-0-naar-18-kledingwinkels-in-de-PC-Hooft-verder-sprint van 6,5 seconden en een top van 225 km/u.
Wie benzineblokjes opteert heeft de keus uit een 2.0 TFSI (225 pk/350 Nm) met een gemiddeld drinkgedrag van 7,6 l/100 km. Nieuw is de 3.0 TFSI V6 met supercharger (272 pk/400 Nm) in combinatie een achttraps tiptronic automaat. Die accelereert in 5,9 tellen van 0-100 km/h en stopt met versnellen bij 234 km/h. Doe je het rustig aan qua rechtervoetgeweld, dan moet 8,5 l/100 km haalbaar zijn. Tot slot: de Q5 als hybride (inclusief quattro) met een 211 pk sterke 2.0 TFSI-motor die aan een elektromotor van 54 pk wordt gekoppeld. Hij heeft een lithium-ion accu met een capaciteit van 1,3 kWh (mijn muis heeft nog meer) en zorgt voor een verbruik van 6,9 l/100 km. Op papier althans.
UPDATE: Subliminale boodschap in deze video: je kan er ook mee over zandpaden raggen. Zoals elke andere auto.
UPDATE 2: moar video.
gedwongenleaser zegt
Ok en hoe presteert die hybride nou dan?
michelyman zegt
Ik zie het verschil amper, ach motoren weer zuiniger. Dus iedereen weer blij.
dragspert zegt
Prachtige auto. Perfect zoals ie hier op de foto staat. Eigenlijk voor het mooie nog een zwarte hemel erin:)
dutchiehd zegt
Ik zie geen verschil.
the-budel-guy zegt
@dutchiehd: dan moet je een bril
lambo4all zegt
@the-budel-guy: ik denk eerder dat hij een vergrootglas nodig heeft om de verschillen te zien..
waxweazel zegt
Ze zijn er bij Audi in geslaagd om van heel erg saaie modellen te evolueren naar heel erg lelijke en patserige modellen..
kraakensmaak zegt
Tja je moet goed kijken om de verschillen te zien, het interieur oogt wel wat frisser dan voorheen mede door het nieuwe stuurtje. Ik dacht dat de instap 2.0tdi naar 150pk ging? Maar daar wachten ze vast nog mee om er weer een persbericht uit te slingeren, ze blijven maar uitmelken.
jack_abarth zegt
@autoblog
Is het mogelijk om bij facelift topics oude en nieuwe foto’s te plaatsen?
henkbobsjon zegt
@jack_abarth: Hulde voor deze suggestie. Vooral bij audi’s moet je toch wel een echte kenner zijn, wil je al die verschilletjes uit je hoofd kennen. Desalwelteplus is dit gewon weer een prachtige auto.
wimbers zegt
wat een sportschoolbak zeg..
Mercbenz zegt
De 2.0 TSI nu met 225 PK, zal dus ook wel voor de nieuwe Golf GTI gaan gebeuren…
Megakix zegt
@Mercbenz: yup…1+1 bij Aldi
sjouveur zegt
Prima auto dit, en bij deze auto komt het Audi design ook goed uit de bus vind ik.
akrapovic zegt
Die motoren worden altijd maar zoveel procent zuiniger. Je zou je toch ondertussen moeten afvragen of ze nog wel uitstoot hebben. Wat een lulkoek altijd in die persberichten. Volgens mij is het gemiddelde blok in de afgelopen 5 jaar 100% zuiniger geworden.. Onzin
Megakix zegt
@akrapovic: afbouw in procenten kan infinite…dus eeuwigdurend…Omdat je een percentage van een percentage neemt. Ze stellen daarom ook niet, dat een auto een x-procentPUNT zuiniger is geworden.
akrapovic zegt
@Megakix: haha oke. Ik ben echt een ramp met cijfers dus heb er geen verstand van. Maar toch is het allemaal lulkoek
renezzzz zegt
@akrapovic: Daarbij komt dat de nieuwe motoren op papier zuiniger worden. Staat leuk bij de CO2 uitstoot. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil met de praktijk groter wordt met het percentage dat hier geclaimed wordt. Dat geldt vooral bij dit soort autos: hoog gewicht en een airodynamica van een tuinhuisje.
Kuifje zegt
kheb die nieuwe grill nooit mooi gevonde, en daar blijf ik bij
downsizenmag, maar niet hiermee, nu lijkt ie kleiner en saai
alfamail zegt
Leuk karretje! Lijkt sprekend op die Chinese euh…. kom hoe hete dat ding ook weer…. O ja de OCE Q5
Megakix zegt
@ricardo : :lol: @ 0-100 over 18 blokken ;-)
RoT___ zegt
Blij dat benoemd staat wat er veranderd is, verder dan een paar andere lichtunits kwam ik niet. Term facelift gaat me dan ook te ver.
W115 zegt
Toch wel een van de mooiere audis. In mijn ogen zijn de a1, a7, a8, en de q3 echt lelijk
pursuit zegt
Saai & Voorspelbaar.
Als je dan toch een hybride neemt in dit segment, dan een RX450h. 298 pk en nog zuiniger.
mashell zegt
@pursuit: die zit toch in de Touareg, ML klasse. En is natuurlijk ook nog eens spuuglelijk. De Q5 is duur, saai voorspelbaar, heeft flaporen maar niet lelijk of aanstootgegevend, wat de achterlichten van de Lexus wel zijn.
pursuit zegt
@mashell:
Pak eens een prijslijstje erbij, RX450h is er vanaf 60. En heeft de beste prestaties, daar valt niet over te twisten.
Dat jij de achterlichten niet mooi vindt prima, ik vind het wel okay.
jeanclaude zegt
He er kwam toch een 190pk sterke 2.0 tdi?
964rs zegt
kleiner is groter of?