Althans, de nieuwe Audi Q5 e-tron is een verrassing als je nu aan het shoppen bent voor een EV.
De markt voor elektrische auto’s groeit gestaag. Dat wil echter niet zeggen er een EV voor iedereen is. Als je een leuke coupé, cabriolet, stationwagon ofzo wil hebben, dan kan dat (nog) niet. Het kost enorm veel geld om elektirsche auto’s te ontwikkelen, dus logisch dat merken de segmenten opzoeken waar aantallen gemaakt worden. Imageboosters en coole auto’s komen later wel.
Je zou zeggen dat Audi met de Q4 e-tron en e-tron (plus de Sportback-varianten van beide) wel goed zit voor even. Maar een Q6 e-tron is onderweg en pardoes zien we hier foto’s van de Audi Q5 e-tron. Q5 e-tron? Huh, was gibt es?
Audi Q5 e-tron
Het gaat om de Chinese Audi Q5 e-tron. Om een auto te homologeren voor de Chinese markt, moet de auto worden aangekondigd bij het Ministry of Industry and Information Technology. Deze afbeeldingen worden veelal (te vroeg) gepubliceerd en tada: zie hier Audi’s volgende elektrische auto.
Het is zoals je kunt zien WEER een crossover geworden. Voordat we emotioneel daarom worden, er zit wel een logica achter. Het gaat namelijk om de Audi-versie van de Volkswagen ID6. Dat is de grote broer van de ID5 (en staat ook op het MEB-platform). De Audi Q5 e-tron heeft dan ook niets te maken met de Q5 zoals wij die in Nederland kunnen aanschaffen. Voor de mensen die van afmetingen houden. De Audi Q5 e-tron is 4,87 meter lang en heeft een genereuze wielbasis van exact 3 meter. Dat is precies even groot als de VW ID6.
35 en 50
Qua aandrijflijnen is het ook niet echt een verrasing voor mensen die alles weten van de VW ID6. Er is een ‘e-tron 35’ met een enkele 177 pk sterke motor (en achterwielaandrijving) en een ‘e-tron 50’ met twee motoren met in totaal 300 pk (en Quattro vierwielaandrijving). Die laatste is geen lichtgewicht, met 2.410 kilogram weegt de auto net ongeveer zoveel als de Alfa Romeo 159.
De Audi Q5 e-tron maakt zijn debuut op de Chengdu Motor Show. De kans dat deze auto naar Nederland komt is niet groot. Wij krijgen in 2022 de ‘Q6 e-tron’, die op het PPE-platform staat en een stuk hoogwaardiger moet zijn.
Via: Motor1
Edge zegt
Ik vind hem tegenvallen. Dit oogt meer als een Q4 e-tron L dan als een eigen model.
flatsix010 zegt
Waarom zijn vrijwel alle EV cross-overs/SUV achtige auto’s. Buiten dat het onlogisch is ivm de actieradius is Tesla op het moment vrijwel de enige die sedans maakt.
– een sedan fan die in deze tijd constant gepijnigd wordt door het type nieuwe auto’s
audirs3 zegt
@flatsix010: er zijn genoeg sedans, ook met de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Ik mis persoonlijk vooral de stationwagon. Waarom geen Model S station of E-tron Avant ofzo.
karhengst zegt
Omdat boomers met een slechte rug de enigen zijn die het geld hebben voor dergelijke nieuwe modellen. Met 110 km/h en een paar fietsen achterop naar de Veluwe is een realistischer use case dan met vMax+15 naar de volgende afspraak te moeten.
Wat dat betreft is het wel interessant dat Tesla op sedans heeft ingezet, maar dat valt waarschijnlijk ook te verklaren dat in de VS er toch wel meer een nieuwe auto cultuur is met betaalbare modellen voor jongeren dan in Europa, laat staan in Nederladn.
4porte zegt
Technisch gezien zijn beide Tesla ‘sedans’ een hatchback, maar zoals audirs3 al aangeeft zijn er behoorlijk wat alternatieven: Taycan, e-tron GT, Polestar 2, i4 (nu te reserveren), Mercedes EQS en vooruit de Hyundai IONIQ. Verder is het grootste deel aan elektrisch aanbod een hatchback in de “VW Golf’ zin van het woord: ID.3 , Fiat 500, Peugeot e-208 of mijn net bestelde Cupra Born.
Wel met je eens dat het jammer is dat er steeds minder sedans worden ontwikkeld, maar dit geldt ook voor ICE auto’s..
HelldogBE zegt
Polestar 2 staat gewoon op het XC40 platform en is niet alleen loeizwaar maar ook geen aerodynamisch wonder…
Edge zegt
Heel simpel: Omdat de markt erom vraagt. Mensen willen graag een SUV vanwege de hogere zit, het verhoogde gevoel van comfort of veiligheid, of omdat het past bij hun ruige leefstijl in de urban jungle van hun vinexwijk in Almere-Buiten. Die dingen verkopen in alle segmenten als warme broodjes. Dus wat doe je dan als fabrikant die wil inzetten op elektrificatie? Dan ga je juist voor die carrosseriestijl. Was de MPV populair geweest dan werd je doodgegooid met elektrische MPV’s, was het de betaalbare coupé dan werden die massaal geëlektrificeerd.
Bijkomend voordeel is nog dat die dingen alleen maar stoer hoeven te lijken, en dus prima bodemvrijheid kunt inleveren om het accupakket kwijt te kunnen.
rubend zegt
@flatsix010: anders kunnen de fabrikanten de accu’s niet kwijt, daarom is het allemaal suv/crossover. Op Tesla, Taycan en een enkeling na.
antoonniels zegt
Q4 vond ik qua binnenruimte niet tegenvallen, dus de noodzaak voor een Q5 is er voor mij niet. Verder is het ontwerp inderdaad meer een verlengde Q4 dan een eigen model, maar het zal vast verkopen bij de Chinezen. Des te meer binnenruimte, des te gewilder.
Off topic: heb ik gemist wat de meme is met overal Alfa 159 in verwerken? Heb het nu al in meerdere artikelen terug zien komen…..
jmeverts zegt
In IOS opent er elke keer een leeg videoframe wanneer ik een artikel open waarin een video is ge-embed.
Johanneke zegt
Ik wil de tijd van bumpers in carrosseriekleur terug. Dit ziet er weer zo goedkoop uit met al dat grijs en zwart.
karhengst zegt
De Q5 was ooit nog een relatief fraai model in het hoge hokken segment, met simpele maar toch enigszins elegante lijnvoering.
Dit oogt meer als een Q2 met mondkapje. Doet het vast goed op de Chinese markt, maar mag wat mij betreft daar blijven.
kroon zegt
Zeer teleurstellend model.
Slap aftreksel van alle andere e-trons.
mt03 zegt
Misschien is de cybertruck dan een optie? Die is dan misschien wel leverbaar ondanks de vertraging??
mt03 zegt
Oeps verkeerde Audi artikel!
Charles Taycan 4S zegt
Heb gisteren onze Taycan naar de garage gebracht voor de recall van Porsche. Heb nu als vervangauto een splinternieuwe Porsche Cayenne Coupe Hybrid in Ramvol Edition(😜) meegekregen …. voor een SUV rijdt het verschrikkelijk goed, stil en comfortabel maar verbleekt bij een Taycan ..😉 Ik begrijp echt niet dat mensen een SUV kopen als je ook een sedan of Coupe kunt rijden die gewoon veel beter rijden omdat ze lager, lichter, aërodynamischer zijn daarnaast ook nog iets goedkoper en zuiniger maar natuurlijk…. Veel Mooier! Grappig feitje, onderweg gisteren heenreis met de Taycan 2 duimpjes omhoog, terugweg met de Cayenne Zero duimpjes….😉👍
Sempiternal zegt
@charles eens
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, wij zijn het eigenlijk best vaak eens merk ik!😉👍
Sempiternal zegt
@charles jazeker. Einde vh jaar maar eens een proefrit maken in een Taycan. Kijken of het wat is ;-).
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, altijd doen! Ipv de Tesla Model 3? Nieuwe leaseauto of koop?
Sempiternal zegt
@charles de model3 kan ik in principe tot 2024 doorrijden en ben dat wel voornemens te doen. Lease overigens.
Echter kriebelt het altijd weer na een tijdje (heb ik bij elke auto) dus ik ga gewoon weer even op ontdekkingstocht. Taycan is één van de kandidaten. Net als de Model S trouwens. De 4s is voor mij in de lease wel echt serieus duur, is wel stiekem de versie die ik zou willen.
Anders de gewone Taycan in mamba green met wit interieur, beetje fout mag.
Ik kan alleen niet achterin zitten en dat is voor mij echt een ding (check filmpje Wouter autoblog, ik ben nog 2 cm langer dan Wouter).
…Keuzes keuzes…
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, geen idee hoelang Wouter is, ben zelf 1.89 en dat gaat super. Maar in een Porsche wil je toch niet achter jezelf zitten? Daar is maar 1 plek… achter het stuur!😉 Ps, de RWD is ook een superfijne auto overigens net als de 4S! Gewoon doen, je leeft maar 1 keer!👍
Chauffeur zegt
Ik zie toch liever een Etron avant, i3 touring of V60 Recharge zien ipv de zoveelste babyboomermobiel… Gezien de vraag naar deze types als hybride geloof ik niet dat er geen markt voor is…