Inmiddels is de auto bijna 8 jaar op de markt, maar vorig jaar was het de best verkochte nieuwe Audi. Hoe doet de Q5 het als occasion?
In 2008 introduceerde Audi de Q5, die begin 2012 een facelift kreeg. Die facelift is het makkelijkts herkenbaar aan de iets scherper gelijnde neus en kont, en de andere lampen. Er werden echter ook nieuwe motoren geïntroduceerd, waarbij het meest in het oog sprong dat de 3.2 FSI vervangen werd door de 3.0 TFSI, die standaard gekoppeld was aan een achttraps S-Tronic automaat. Dit jaar zal er een nieuwe Q5 komen.
De Audi Q5 werd als model onder de Q7 gepositioneerd, en is gebouwd op het Audi MLP platform dat ook als basis is gebruikt voor bijvoorbeeld de Porsche Macan, Audi A4, A5, A6, A7 en A8. De Q5 werd in Beijing onthuld en was vanaf eind 2008 in Europa op de weg te vinden. Audi verkoopt echter ook veel Q5’s in Azië en Amerika.
Wat benzinemotoren betreft is de Q5 geleverd met vermogens variërend van 140 tot 340 pk in de SQ5. Diesels zijn er te vinden van 143 tot 340 pk in de SQ5 TDI Plus. Er was ook een hybride-variant te krijgen.
Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel ongeveer 154 Q5’s te koop, als we de leaseaanbiedingen niet meetellen. De verdeling tussen benzine en diesel is 55% versus 45%. Er staan ook nog twee hybride Q5’s te koop. De handbak is niet erg populair, verreweg de meeste auto’s (125 stuks) zijn met een DSG uitgerust.
Prijzen beginnen bij €15.000 á 16.000 euro en lopen op tot een slordige €95.000 euro voor amper ingereden SQ5’s.
Pluspunten
- Goede rijeigenschappen voor een SUV
- Veilig (5 sterren bij de EuroNCAP test)
- Degelijk
Aandachtspunten
- De 2.0 TFSI van Volkswagen / Audi is berucht om z’n olieverbruik, maar er zijn niet extreem veel spookverhalen van te vinden wat betreft de Q5. Houd het voor de zekerheid uiteraard wel goed in de gaten.
- De zeven versnellingen tellende S-Tronic versnellingsbak is teruggeroepen in Australië, en in Azië en Rusland werd de garantie verlengd tot 5 jaar / 150.000 kilometer na problemen met koppelingen die stuk gingen en haperende bakken. Hoewel deze S-Tronic ook in Europa geleverd is, zijn er geen officiële terugroepacties geweest. Wel ontvangen we de laatste tijd signalen dat Audi probeert onder coulance problemen op te lossen met deze bakken.
- De 2.0 TDI motor is betrokken bij het zogenaamde Dieselgateschandaal. Het kan dus zijn dat je auto nog teruggeroepen gaat worden voor een fix.
- Links en rechts op het internet zijn wat spookverhalen te vinden over elektronische gremlins. Knopjes testen dus!
- Er is een recall geweest voor auto’s met een panoramadak. Het voorste glazen dakpaneel knapte soms bij extreme kou.
- De 3.0 TDI gebouwd tussen maart en december 2012 is teruggeroepen vanwege een probleem met de rembekrachtiging. In Nederland ging het om 646 auto’s.
Zoek de Q5 of een andere auto op Marktplaats.nl
Mini-Q7, al lijkt ie der niet op. Wel fijne motoren, en hij is naar mijn mening niet lelijk!
@denniss00:
Wel fijne motoren zeg je ?
Heb je de lijst met probleem motoren en problemen niet gelezen, de gemiddelde Milanese autobouwer is tig keer probleemlozer, een reaguurder heeft de advertentie van zijn auto hier gekopieerd en er staat – ik citeer –
‘zuigerpakket is geplaatst Geen olieverbruik ! ‘
Ik heb ooit; heel, heel, lang (zeventiger en tachtiger jaren) geleden twee Jaguars gehad en verkocht, een notoire Rover 3500 Sd 1, kudde’s MGB’s en de doorgeschoten Triumph TR 6 en zelfs de TR 7 en Spitjes, maar heb NOOIT zo’n tekst bij een top occasionnetje hoeven te plaatsen !
Maar één auto die olie zoop : een Volvo 245 met drie en een halve ton kilometers achter zijn Eland-hoeven ! En dat was terecht !
Kom op nou zeg !
@desjonnies: Wat een verhaal, maar ik begrijp je punt.
@desjonnies: Ja best fijne motoren, een 2.0 TFSI kan best olie gebruiken maar is daarnaast een heel fijn blok.
Maar olieverbruiken doen de 2.0 JTS’en van Alfa minstens net zo veel.
De eerste serie Kia Sorento’s ook bijna allemaal.
Bijna elk merk heeft wel wat mindere motoren gemaakt.
Laat het gehaat op VAG nu eens los, je wint er niets mee…
@Senne:
Helaas
Alfa 159 JTDm met een goede dikke twee ton achter zijn hoeven olieverbruik :
1 liter op de 20000 kilometer.
Alfa 147 JTDm drie honderd vijfenzeventig duizend kilometer : 1 liter op de 20000 kilometer.
De oude TDI die o.a. in de B5 Passat zat, dat was een wereld motor en een wereld wagen, dus met het dor jouw gesuggereerde gehaat valt het 100% mee.
Ik verafgood geen enkel merk.
Maar de Alfa’s zijn bovenmatig goed qua betrouwbaarheid, alleen het interieur van de 147 ziet eruit alsof er een kudde wilde buffels in heeft gebivakkeerd en de carrosserie begint zichtbare sporen van intensief gebruik te vertonen, geen spatje roest maar niet strak meer.
Daar is een Golf duidelijk beter in !
@desjonnies: Leesbril niet op ? Ik heb het niet over de diesels, maar over de 2.0 JTS…
@desjonnies: Elk merk heeft zijn parels en elk merk heeft zijn drollen. Verreweg de meeste Audi Q5’s zullen gewoon probleemloos functioneren. Daarbij, bij de meeste zijn de problemen al aangepakt.
Dat gezegd hebbende, Alfa Romeo staat bekend als een zeer degelijk merk hier op AB, en in sommige gevallen is dat ook zo. Ik heb zelf bij een Alfa Romeo in de showroom gestaan, en kan het helaas niet bevestigen. Sommige functioneren goed, absoluut. Zo is de 159 een bovengemiddeld sterke auto. Maar de 147, 156, GT en 166 waren zeker niet vrij van fouten. Met name de luxe uitvoeringen waren zeer storingsgevoelig, en in het geval van de 166 was onderhoud ook nog eens erg kostbaar. Sowieso was Alfa relatief duur. We deden ook Lancia en Maserati en dat was alleen maar erger. De Ghibli’s en QP’s die iedereen aanbid, zijn ware rampen op wielen.
Dus het ligt allemaal wel iets genuanceerder. Ik heb zelf geen merkvoorkeur of afkeur en probeer alles objectief te beschouwen, maar zo slecht zijn die Audi’s Q5 niet. En het sterke punt word niet eens genoemd: het interieur is erg fraai. Fijne stoelen, solide dashboard, prettige MMI. Ik zou er zelf nooit een uitzoeken want het is niet mijn ding. Een mooie A4 Avant 3.0 TDI op kleine 16″ wieltjes in het donkerrood: graag ;-)
@denniss00: als ik het geld had zou ik hem direct bestellen in 3.0tdi. Alleen jammer dat ik de eerste het mooist vind die besteld een beetje lastig.
Blijft een Fijn ding. Zeker als SQ5!
Ik vind het wel een leuk model. Maatje van m’n pa had zo’n 2.0TFSI en die heeft geen al te beste ervaringen met zijne. Naast de gebruikelijke punten ook een bakrevisie nodig gehad bij nog geen 100k km’s. Vond het verder wel een fijne comfortabele auto overigens. Maar heeft hem wel ingeruild op een GLC250 benzine. Met dat intropakket. Mooie volle auto.
@E34M5Touring: Wel een leuke vergelijking! Gooi er een X3 25i bij en t Duitse trio is compleet!
@E34M5Touring: Mijn vader heeft ook een pre-facelift q5 gehad, erg fijne auto was dat, maar ook hij heeft een probleem gehad. Na 110k kilometer moest het complete motorblok worden vervangen. Ook verbruikte hij vrij veel olie, wat werd verholpen met de motorwissel. We hebben hem altijd met plezier gebruikt, zeker op wintersport. In oostenrijk reden we met onze 2.0 TFSI Quattro alle andere wintersporters eruit op een gladde besneeuwde helling, zoals een Jeep grancherokee, een bmw X5 en een Porsche cayenne. Na 5 jaar hebben we de audi ingeruild tegen een Tesla Model S, en die rijdt zelfs nog fijner dan de Audi.
Het blijft een mooie wagen. Ondanks dat ie al een tijdje onder ons is oogt het fris en in een mooi kleurtje is het een pareltje.
Nieuw zou ik er geen meer kopen, maar het blijft een mooie auto. Zeker als je kijkt naar wat Mercedes destijds te bieden had (GLK) en BMW nu nog steeds (X3). Want mijn god, wat is een X3 een lelijke grafbak.
Een 2.0 TFSI met dubbele koppeling kopen bij PON in Barneveld.
Dat is nog dapperder dan in de laars van een politieman plassen en dan vragen of het hoogwater is…
@mout: omdat?
@arashrsf: … de politieman dan vast boos wordt.
Goede genade. Als ik 55.000 te besteden had wachtte ik wel op de nieuwe Q5 met een fijn intropakket. Dan maar niet bomvol.
Zo’n ontzettende blanco en nietszeggende auto dat ik serieus dacht dat het een foto van een bos in de mist was.
En toen zag ik ineens wat chroom spul.
Ik bedoel maar, geef dan gewoon eerlijk toe dat je een bejaarde aan het worden bent en koop een eerste serie Picasso, dan ga je tenminste nog voor kwaliteit !
(het valt mij namelijk altijd op dat er nog zo ontieglijk veel van die lelijke eerste model Picasso’s rondrijden )
@desjonnies: Als een Picasso goed genoeg is voor Ronnie Pickering…
http://www.autojunk.nl/2015/09/motorrijder-en-ronnie-pickering-hebben-ruzie
Mooi ding, staat in mijn lijstje potentiële volgende auto. Ik ben wel bang om leeg te lopen bij de dealer, dus dat houdt me nog wat tegen.
@kwatkam: is het toegestaan hier mijn auto te adverteren? http://link.marktplaats.nl/m1025936803?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85946
@barryyy: ik vraag mij af wat het olieverbruik is!
@rufctr01: heb je de advertentie gezien?
@barryyy: dat je Q5 uniek is blijkt duidelijk uit de advertentie ?
@remcott: de aankleding is relatief uniek als je naar het verdere aanbod kijkt…. En… Geen olieverbruik, waarbij de andere vermoedelijk geen zuigerpakket hebben gehad.
@barryyy: maar door hem zo aan te prijzen jaag je ook potentiële kopers weg, komt nogal wanhopig over op mij in ieder geval.
@remcott: can be, ik zie het niet zo, maar zo is de smaak in auto’s ook verschillend per persoon. Dit is niet m’n eerste auto die ik verkoop…..
@barryyy: je hebt ‘m net een maand zie ik!?
@parker: Zie het ook, wat mankeert er aan die bak? Het is ook een import.
Slokje olie? Zeg maar gerust slechte olieschraapveren. Voor auto’s tot 5 jaar oud en 100.000km is er een coulanceregeling, valt je auto erbuiten dan betaal je ongeveer 8000 euro voor de reparatie…
@db87: afhankelijk van welke dealert, in Amsterdam niet. Enige voorbode is dat er onderhoud is / wordt uitgevoerd.
@Barryyy: da’s nou net de ellende met die VAG dealers; er zit totaal geen lijn in bij dit soort dure reparaties. Wat de één onder coulance of zelfs onder garantie fikst, laat de ander je de volle mep voor betalen. Bizar gewoon.
@db87: jij maakt het wel erg bont…
@db87: eerder 3000 euro, ik weet niet waar je die 8000 vandaan haalt.
@knipperlichtje: eerder 5000-6000 euro.
@rufctr01: ervaring mee? Als een van de prominente VAG ‘fans’ had ik wat anders gedacht ?
Fransen hebben de naam, VAG de kwaal. Niet echt heel premium, zeker dat olieverbruik niet.
Ik heb hem gereden als 2.0 tdi (170pk) met automaat. Wat viel dat tegen zeg. De auto viel uit als je de rem te snel losliet bij stilstand (nog nooit meegemaakt met een automaat) en de motor is op zijn minst rumoerig te noemen. Nee, hier zou ik mijn eigen geld niet aan spenderen.
“eigenlijk valt het allemaal wel mee”
Ja tuurlijk wuif de dure reparaties maar weg alsof het niks is. Een Volvo XC60 om maar eens wat te noemen is een stuk goedkoper in onderhoud.
@db87:
De gemiddelde gedachtes van de AB reaguurder samengevat :
Duits
DUits
DUIts
DUITs
DUITSCH ! synoniem voor : betrouwbaarheid, kwaliteit, solide als een panzer, trouw als een Messerschmitt eerlijk en loyaal als een politicus
Zijn er – überhaupt- andere landen dan ?
http://www.wheelofsteels.com/wp-content/uploads/2016/01/1952_Messerschmitt_KR200_005_7253.jpg
@desjonnies: nou zo’n kabinenroller is anders nog best guitig ?
Stukken mooier dan zijn kleine broertje met zijn rare proporties.
Maar lang niet zo mooi als de eerste Q7. Ik zou even doorsparen voor war extra brandstof, onderhoud, en wegenbelasting en voor the real deal gaan.
Ik vind de Q5 van voor de facelift eerlijk gezegd een stuk mooier. Met name de achterlichten.
Mijn moeder heeft in 2010 nieuw een 2.0 TFSI gekocht, nu 65.000 km verder is ze er nog steeds hartstikke blij mee, maar man man man wat heeft die veel olie verbruikt! Opgegeven moment stonden we om de 1200 km bij de dealer voor nieuwe olie.
Motor is volledig gereviseerd met 60.000 km ( half op kosten van de importeur) en hij rijdt weer helemaal top! Niets aan de hand, ze rijdt m helemaal op verwachten wij!
@carsandpleasure: toch een slechte zaak! Importeur had het 100% moeten vergoeden. Maar ja, Audi kan niks verkeerd doen. Wat heeft dit geintje gekost?
@carsandpleasure: dus volgend jaar mag ze een nieuwe auto uitkiezen?
De sq5 is nooit als benzine geleverd! Alleen als sq5 tdi!
@jeroen13: Niet helemaal waar, in ‘Murica verstookt de SQ5 wel benzine.
@jaapiyo: ik dacht in het Verenigd Koninkrijk met zowel diesel als benzine maar dat kan ik mis hebben.
SQ5 benzine?? Huh??
Er is nooit een sq5 benzine geweest.
@honeyhanger: Jazeker, had de motor uit de S4. Alleen niet in Nederland geleverd.
@willeme: De 3.0tfsi 272pk is identiek het zelfde als de 3.0tfsi uit de S4/S5, dus technisch gezien is de Q5 in nl wel geleverd met het blok uit de S4.
@giogiorgio: In basis zijn ze inderdaad gelijk. Bij de SQ5 kreeg je ‘SQ5’ plaatjes, de SQ5 uiterlijke wijzigingen in het interieur en exterieur, de luxere uitrusting en een 354pk sterke V6 3.0 TFSI in plaats van 272. Toch een verschilletje ;-)
@willeme: Het is inderdaad veelal uiterlijk vertoon bij de SQ5. Het blok van de 3.0tfsi 272pk is enkel softwarematig gedowntuned. Een software update geeft je dus ook ineens 400pk. Veel 3.0tfsi’s zijn inderdaad slechts magertjes uitgerust. Vergeet niet dat de SQ5 4uitlaten had! zeer grote meerwaarde :p
@giogiorgio: Dat blok in een A4, sedan, beige, kleine wieltjes en dan wel even laten kietelen door B&B of MTM naar 400+ pk. Heb je een leuke sleeper!
Het is een erg mooie auto. Als je hem in een mooie kleur en uitvoering hebt. Anders is hij stukken minder spannend om te zien.
”Op Marktplaats.nl staan momenteel ongeveer 154 Q5’s te koop, als we de leaseaanbiedingen niet meetellen.” En daarom kan marktplaats de pot op wat mij betreft. Als je een auto zoekt zie je 756 resultaten waarvan 750 lease advertenties… Echt gruwelijk irritant!
@tmenges: ongeveer 154 is ook best exact ;)
Marktplaats is sub-optimaal inderdaad, maar als je echt iets zoekt wat 2e hands net zo goed is kun je er wel erg blij van worden. Zo heb ik er laatst een goede stereo, 2 jaar oud en nieuw rond de duizend, voor honderd euro gevonden. Maar ook dan moet je eerst door alle kak advertenties.
Als de 3.2FSI dezelfde 3.2 is als in de A6 vanaf 2004 hing, dan kun je die ook beter mijden: dat is een rampenmotor met oprekkende distributiekettingen door defecte hydr. spanners, kantelende zuigers door gebrekkige cylinderwandlegering en extreme koolafzetting in de verbrandingsruimtes door de directe injectie. Op o.a. Motortalk in duitsland regent het in de soep gedraaide 3.2’s. Vorsprung durch technik en zo..
@parker: ps: voordat alle VAG haters zich weer hieraan verkneukelen: de 3.2 werd door het Oostenrijkse Steyr gebouwd en geleverd. Om gewicht te besparen zijn enkelvoudige kettingen (stuk of 6) gemonteerd, tot overmaat van ramp aan de achterkant van het blok – je kunt er dus niet bij zonder de versn. bak te demonteren. Bottomline komt het er gewoon op neer dat de dwang om steeds zuinigere en dus lichtere auto’s te produceren leidt tot dit soort wegwerpkwaliteit-auto’s, beslist niet alleen bij VAG!
een van de weinige leuke Audi´s imo.
Mijn advies? Koop een Tucson .. :p
De auto van Monique Smit, je weet wel, het zusje van.
De perfecte auto voor de 50+ met 2x kortgeknipt kapsel, 2x gaastra jas en 1x sleurhut
Waar komen die laatste 2 genoemde pluspunten vandaan dan?
Volgens mij komen ze niet verder dan 1 punt.
Mijn advies:alle vag benzine voertuigen na 2007 met een hele grote boog omheen lopen.
@hplh: wat betreft pluspunt 5 sterren bedoel ik dat dit
normaal moet zijn in deze klasse
Gewoon Mazda CX5 halen en 20k in je zak laten en nooit olie bijvullen ;)
@cyclonic: heeft geen leuke benzinemotoren en het is geen Audi. Ook geen BMW. En geen Mercedes.
@parker: maar wel een stuk beter smoelend
In het filmpje kun je zien dat het chroom al van het Audilogo afbladdert, duitse degelijkheid straalt er vanaf.
Doe mij een Jeep Grand Cherokee 6,4 SRT op grijs kenteken.
Op geel kenteken kost zo’n apparaat 170.000euro, da’s te gortig (-;
Ik heb zelf een Q5 2.0 TFSI uit 2010 en deze 5 jaar zakelijk gereden. Wel diverse problemen gehad die allemaal onder garantie zijn vervangen. Ergste was dat ik na een rit door zuid Duitsland op de terugweg de motor stukreed. Gelukkig is er toen een compleet nieuwe motor geplaatst en direct ook de nieuwe versie met 225 PK. Nu, na vijf jaar de auto privé overgenomen. Ik rij nu zelf een BMW X3 35d en het verschil met de Q5 is enorm. De BMW is ongelooflijk lomp maar sterk, de Audi verfijnd, prachtig afgewerkt en met de 2.0 TFSI zeer stil en toch snel. Het enige dat mij niet kan bekoren is het harde onderstel en het te zware stuur, dat doet BMW veel beter.
Snap überhaupt niet dat mensen ding blijven kopen met zoveel grote gebreken…elke auto heeft altijd wel wat maar dit zijn problemen die oplopen tot in de duizenden euro’s…
Maarja zulke auto’s worden voornamelijk geleast en wat maakt het uit dan he…particulier denken mensen wel heel anders over een aankoop..verder model is nog steeds up to date!