Een compacte premium elektrische SUV met aflopende daklijn. Tijdens de rijtest vinden we uit of dat allemaal dikke onzin is of dat de Audi Q4 Sportback toch onze harten weet te winnen.
Bij Audi zijn er feitelijk drie families aan elektrische auto’s die alle drie verschillende platformen gebruiken. Om de Audi e-tron werd in 2018 nog niet gevochten, maar in 2019 kwamen de leveringen echt op stoom en werden er meer dan 4000 uitgeleverd. Samen met zusterbedrijf Porsche bouwt Audi de e-tron GT, een kanon van een auto.
De Audi Q4 en Q4 Sportback uit deze rijtest kwamen in 2021 op de markt. Ze gebruiken beiden het MEB platform (Modulaire Elektrische Baukaste) van de Volkswagen Group. Op dit platform worden door VAG nu één CUPRA, twee Skoda’s, twee Audi’s en vier Volkswagens gebouwd. En ongetwijfeld staan er nog wat varianten in de planning.
Audi Q4 (Sportback) Accu
Het kleinste accuformaat laat Audi voor de Q4 (terecht) links liggen, dus er is keuze uit twee accupakketten met een grootte van 55 of 77 kWh.
In de basis is het MEB-platform achterwielaangedreven, dus de Q4 Sportback is de enige Audi samen met de R8 RWD die alleen achterwielaandrijving heeft. Tenzij je één van de sterkere versies kiest, want dan is ook de Q4 gewoon een quattro.
Wellicht nog belangrijker dan de vraag of je een beetje kan driften met een Q4 Sportback (nee) is de actieradius van de verschillende versies. Met de kleinste accu houdt de WLTP actieradius niet over. De accu is bruto 55 kWh groot, waarvan netto 52 kWh bruikbaar is. Daarmee haalt de Audi Q4 e-tron 35 een WLTP range van 349 km. In de praktijk is dat ruim 200 km, op zich voldoende voor de meeste ritten in Nederland.
De Audi Q4 e-tron 40, 45 en 50 hebben allemaal het grotere accupakket die bruto 82 kWh meet en netto 77 kWh ter beschikking stelt. De WLTP range voor de achterwielaangedreven 40 is daarmee 528 km, de quattro versies halen enkele kilometers minder. Praktisch is de actieradius met al die versies royaal meer dan 300 km, met wat beleid kruipt het richting de 400.
Laden en snelladen Audi Q4 Sportback
Thuis of publiek laden (AC laden) gaat tot 11 kw met een laadpaal die via driefasen is aangesloten. De 77kWh batterij is na een nachtje slaap dus altijd weer vol. Qua snelladen moet de Q4 (Sportback) de e-tron en e-tron GT duidelijk voor zich laten gaan, maar het laadtempo van 135 kW is op zich rap genoeg. De instapper laadt overigens iets langzamer, met 110 kW.
Design en aerodynamica
Zoals bij de meeste auto’s die vanaf de grond af zijn opgebouwd als elektrische auto zijn de overhangen kort en worden er forse wielen gemonteerd. Voor velen is het fijn dat de Audi Q4 wat minder uitschreeuwt een EV te zijn, in de basis is het vooral gewoon een Audi.
De Q4 Sportback heeft een vloeiende en aflopende coupé-lijn, die wellicht verrassend ook daadwerkelijk aerodynamischer is. De cW waarde van de reguliere Q4 is 0,28, de Q4 Sportback heeft een cW waarde van 0,26.
De stroomlijn wordt geholpen door verstelbare koelinlaten en een onderzijde die met vlakke panelen is bedekt. De wielen verstoren de aerodynamica altijd en dus monteert Audi daar driedimensoniale spoilers. De rand van de buitenspiegels is ook aangepast voor een optimale stroomlijn en verbeterde aeroacoustics (oftewel windgeruis).
Lekker interieur
Zonder twijfel maakt Audi daar het grote verschil met de concurrentie en zustermodellen. Wat is het ontzettend fijn om een paar fysieke knoppen te hebben, liefst van die ouderwetse die je echt kan indrukken. Uiteraard is de rest van de bediening verder gedigitaliseerd. Voor de neus van de bestuurder is er een 10,25 inch scherm met de Audi virtual cockpit. Als je wat wilt vertonen (en nog veel meer) is dit op het scherm te toveren, inclusief een kaart voor de navigatie. In het midden van het dashboard is een 10.1 of 11.6 inch groot MMI touch scherm te vinden. Daarop draait de prima Audi software die ook netjes laadstops kan toevoegen als het nodig is.
Tot de optionele uitrusting behoren een augmented reality headsup display waarbij grote pijlen op de weg geprojecteerd kunnen worden bij de afslag die je moet hebben. De audio liefhebbers bedient Audi met het optionele SONOS geluidssysteem.
Los van wat je aanvinkt of welke interieurmaterialen je kiest: de Audi Q4 (Sportback) is subliem afgewerkt. De Audi Q4 Sportback van de rijtest had niet eens een leer, maar toch voelt de cabine simpelweg luxe.
Audi Q4 (Sportback) varianten
De instapper heeft de kleine accu en een 170 pk sterke elektromotor, maar gezien beperkte actieradius (349km) en prestaties (9.0s naar de 100) zouden we deze overslaan. De Audi Q4 Sportback 40 e-tron uit de rijtest stuurt 204 pk naar de achterwielen, waarmee de sprint naar de 100 wordt verkort naar 8.5s. Het voelt nog steeds niet heel snel, omdat het allemaal geluidloos en zonder drama gaat. Snel genoeg is het op zich wel, maar de 265pk sterke Q4 e-tron 45 (6.9s) en 299 pk e-tron 50 (6.2s) doen er nog een schepje bovenop.
De laatste twee genoemde varianten hebben beiden een 109 pk sterke motor op de vooras en zijn dus quattro’s. Het trekgewicht voor de quattro’s is 1200 kg, voor de reguliere 1000 kg. Weet echter ook dat je range instort als je gaat trekken, dat hebben we al een voor jullie uitgezocht in de actieradius test voor EV’s met caravans.
Prijzen en conclusie
De vanafprijs is € 50.600, maar de Audi Q4 Sportback uit de rijtest had een prijs van een whopping 80.755 euro. Het is stevig, maar gezien de lange levertijden hoeven ze nog steeds niet te stunten met de prijzen. Mochten de supplychain perikelen zijn opgelost, dan komen ongetwijfeld meer vriendelijk geprijsde versies van de Audi Q4 (Sportback) op de markt.
En dan nog iets: gezien afwerking, materialen, perceptie van kwaliteit zou ik persoonlijk weinig moeite hebben om 5-10k meer stuk te slaan voor een elektrische Audi dan voor een minder premium concurrent. Ik snap ook volledig als je dat onzin vindt, maar ik houd er van.
agdesigns zegt
Geen verkeerde wagen maar als ik een Q4 etron zie rijden vraag ik me toch af of ze voor de grill niks beter hadden kunnen verzinnen. Vind dit er niet echt uit zien.
sportabgasanlage zegt
Een auto heeft een grille, geen grill. Op een grill bak je vlees (of groente als je van de vegetarische/veganistische overtuiging bent).
vondick zegt
Boeie, zelfde joh
lebeaunl zegt
Je hebt een overtuiging, je bent er niet van. Los van het al dan niet bestaan van de genoemde overtuigingen. Je neukt graag mieren en zift graag muggen neem ik aan?
Allison Burgers zegt
Die grijze bakplaat voorop kun je tegen meerprijs ook in het zwart bestellen. Is het achterste deel van de achterbumper dat ook meteen.
sportabgasanlage zegt
Je moet die Cw-waarde altijd in combinatie zien met het frontale oppervlak. De Cw-waarde geeft vermenigvuldigd met het frontale oppervlak (A) de feitelijke luchtweerstand (de luchtweerstandscoëfficiënt, of Cx-waarde) en bepaalt dus de feitelijke “zuinigheid” van het ontwerp.
Je kunt een lage Cw-waarde hebben maar als het geheel het frontaal oppervlak heeft van een huis is het nog altijd geen zuinig ontwerp. Dat is ook mijn bezwaar tegen al die enorme SUV’s en SUV-coupés. Ze zijn gewoon te lomp en waarschijnlijk is een hoekiger ontwerp (met een hogere Cw-waarde) maar met een kleiner frontaal oppervlak (bijv. een station) dus een stuk zuiniger. Nog even los van gewicht.
mashell zegt
Hoeveel is het meer verbruik van een Tiguan tov een Golf variant nou eigenlijk? De Golf variant 1.5 TSI handbak gebruik 5,5 liter per 100km in de WLTP cyclus en de Tiguan 6,5 liter per 100 km op de WLTP cyclus. Dat is 18% meer. Niet schokkend veel meer en voor veel mensen zijn het stoerdere (in plaats saai langerekte) uiterlijk, de handiger hogere instap (ook voor de kinderstoeltjes), het betere uitzicht en de betere drempel handling die meerprijs waard. En ik snap ze. Als we efficiënter met energie willen omgaan moeten we zo snel mogelijk naar elektrisch, dan praten we over 50% tot 66% minder energie per kilometer nodig. Dus een elektrische SUV of een benzine stationwagen, qua verbruik ben je met die EV stukken beter af (en dat alleen maar omdat het rendement van een benzinemotor zo belachelijk laag is).
Variomatic zegt
goede reden om een diesel te kopen :-)
En je vergeet nog te vermelden dat die Tiguan een stuk sneller op zijn kant dondert bij een uitwijkmanouvre dan een station..
mashell zegt
Omdat ze bij bosjes op de kant langs de weg liggen leek het me niet nodig dat te vermelden…
Dayfly zegt
Ik heb denk ik al een jaar last dat ik niet meer een pagina terug kan als er een filmpje instaat.
browser edge en chrome.
billymobiel zegt
80 mille voor stof, standaard zwart en trommelremmen achter? Begint langzaam het prijsniveau van Porsche te naderen.
Allison Burgers zegt
Bij de Q4 zijn alle kleuren inclusief. Alleen voor paars is een meerprijs. Wat jij als standaard zwart omschrijft, is metallic.
Allison Burgers zegt
Ik heb met exact deze specificatie proefgereden (op 2 cijfers na ook hetzelfde kenteken). En daarnaast ook met de gewone 40 (dus niet de Sportback).
Ik snap niet hoe Wouter kan beweren dat het van binnen allemaal zo hoogwaardig en typisch Audi is. Je betaalt een godsvermogen en dan krijg je een, weliswaar goed in elkaar gezet interieur voorzien van mooie, wat kleine schermen. Maar dat is wel opgetrokken uit harde en op veel plekken goedkope materialen. Gewoon echt harde meuk. Een wereld van verschil met een A4 bijvoorbeeld. Eerder Audi A1-niveau. En dan ook haptische toetsen op het stuur.
Het rijdt wel echt goed en comfortabel. Een snelle of sportieve auto is het niet, maar je kunt het er met gemak uren in uithouden. En de draaicirkel is lekker klein.
Wat dan wel weer echt enorm tegenvalt is wat je krijgt voor je geld. Het is niet eens de instapper dit, maar dan nog steeds heb je lelijke stoffen bekleding op je (mooie) stoelen, heb je een binnenspiegel die je handmatig moet dimmen, kunnen je buitenspiegels niet handmatig inklappen, heb je geen armsteun en skiluik achterin, geen netten achterop de stoelen, geen parkeersensoren voor, geen achteruitrijcamera, een 1-zone airco met een loze SYNC-knop, geen adaptieve cruisecontrole, trommelremmen (insert regeneratief remmen-excuus), geen warmtepomp, geen dubbele laadbodem. geen stuurverwarming (bij een EV redelijk standaard), geen keyless entry, geen ventilatieroosters achter, etc.
Conclusie: het is een fijne auto, maar 20K te duur, danwel voor 20K te weinig opties voor de vraagprijs.
karhengst zegt
Audi is een mooie manier om 20k af te troggelen van mensen die te trots zijn een Skoda te kopen.
Ik ben nog steeds onder de indruk van wat Skoda met de Enyaq heeft gedaan qua interieur. Ook daar is het niet overal even hoogwaardig, maar het oogt netjes opgeruimd en het dashboard is vele malen strakker en moderner dan de budget-Lambolook die Audi tegenwoordig hanteert.
Het exterieur is gelukkig weer wat strakker geworden, maar waarom in de cabine al deze gaten, sleuven, hoeken en een complete vensterbank?
RutgerK zegt
Heel herkenbaar! Ik was vorig jaar voor onderhoud aan onze A3 etron (2015) bij de dealer. De Q4 was toen net binnen. Op papier leek de Q4 interessant om op in te gaan ruilen. De auto stond in de kelder maar ik mocht er even in zitten. De teleurstelling zal ik niet snel vergeten. Ik herken alle punten die je beschrijft. Bekleding voelde heel goedkoop aan, plastics van een dramatische kwaliteit en op het stuur een sticker met 4 ringen.
Ik was blij weer met de A3 uit 2015 naar huis te rijden. Gewoon weer 40 kilometer tegen volwaardige ringen aankijken.
Allison Burgers zegt
*uiteraard moet er in mijn tekst staan dat de buitenspiegels juist alleen handmatig inklapbaar zijn. Dus niet met knop en/of met de sleutel.
jpoers zegt
Max 135kw laden noemen jullie snel genoeg?
Persoonlijk zijn dit juist de laadpaal terroristen die te lang staan te laden. Het is net geen lekker snelladen en duurt te lang. Hyundai, kia, tesla, porsche en de eqs van mercedes brengen zorgen ervoor dat je wel kan snelladen en daarmee kan doorrijden. Het is dan jammer als je moet wachten op de VAG brigade.
michaelras zegt
Mercedes is niet direct een goed voorbeeld voor je argument, met een EQB, EQA,EQV die allemaal max 100kw laden ;-)
jpoers zegt
Ik zei ook de EQS van mercedes.
kennone zegt
Doe maar eentje met rode trommelremmen.
alfagtv6 zegt
Wow!80k voor zo’n relatief kleine/gemiddelde auto…. Heftig!
RutgerK zegt
Eerst even langs de RS3 in de showroom lopen dan wordt alles relatief. ;-)
raoufff zegt
Sow, dat is een heule dure Skoda Enyaq!
Allison Burgers zegt
Ha, kun je nagaan. De Skoda Enyaq is zelf een hele dure Skoda Enyaq. Daar durven ze de prijzen ook voor te vragen. En dan moet je er nog de vier ringen toeslag voor betalen inderdaad.
dromedaris zegt
Dat stuur ziet er toch belachelijk goedkoop uit?
karhengst zegt
Sonos is voor audioliefhebbers zo ongeveer wat Audi is voor liefhebbers van het betere stuurwerk.
Paul58 zegt
Wauw apart dat enthusiasme over het interieur. Ik heb er ook ingezeten en het is helemaal niet Audi waardig. Het ziet er goed uit enkel wanneer je het aanraakt voelt het gewoon zwaar goedkoop. Serieus veel hard plastic. Normaal gesproken is Audi hier juist heel goed in en gebruikt het zachte materialen. Vreemde ontwikkeling en vreemd dat Wouter dit niet benoemd.
mashell zegt
Maar dat is alleen maar omdat je zachte kunststoffen 1:1 zet met hoogwaardig. Maar hoogwaardig kan ook andere zaken zijn, het infotainment bij Audi is een stuk krachtiger dan bij VW en de Q4 heeft een veel groter instrumentencluster dan de Enyaq.
Neemt niet weg dat ik de harde kunststoffen en het pianolak plastic in de Q4 ook niet zo fraai vindt.
Allison Burgers zegt
Filmpje is al achterhaald qua motoren. De 35 is uit de prijslijsten. De 40 is nu de instapper.
DennisTK zegt
Heb zelf gekeken naar een Q4 E-tron 40 met advanced pakket. Binnen mijn budget was een s line pakket niet mogelijk en aangezien ik de 35 een te kleine actieradius vond hebben wilde ik zeker de 40 hebben. Het interieur viel mij zwaar tegen. Vooral de stoffen stoelen doen wat goedkoop aan. De rest is degelijk en redelijk modern, maar ik kreeg er geen premium gevoel bij. Ook de grille ziet er naar mijn mening niet uit als je niet de zwarte grille neemt als optie.
Uiteindelijk heb ik een Mercedes EQB besteld. Zoals elke auto heeft die ook wel z’n nadelen, zoals de hoge vloer bij de achterbank. De iets kleinere accu ten opzichte van de Q4 e-tron 40 en de minder snelle laadmogelijkheid. (wel beter dan de 35)
Het interieur vind ik echter vele malen mooier. Voor hetzelfde budget kon ik bij de EQB namelijk AMG line, connectiviteit pakket, night pakket en premium pakket kiezen. Leer met alcantara stoelen krijg je hier dan bijvoorbeeld bij. Dit zat toch heel anders dan die stoffen stoelen van de Q4.
Het is net wat je belangrijk vind, maar voor mij is de Q4 alleen premium als je de s line neemt. Anders komt hij mij niet premium over. Dit werd wel een beetje bevestigd bij de dealer die aangaf dat de Q4 de instap e-tron is voor Audi.