Dat Audi werkte aan een Q3 met een geblazen vijfcilinder onder de motorkap wisten we al, maar nu kunnen we jullie ook verklappen dat deze extra hete Q3 maar liefst 310 pk zal krijgen. Dat is iets minder dan een RS3 Sportback of TT RS, maar niemand die daar wakker van zal liggen lijkt me zo.
Audi is zo verstandig geweest om in hun onderdelenbestelprogramma (Wordfeud knaller!) alvast wat informatie over deze snelle kleine SUV te zetten. Zo zien we dat de Q3 2.5 TFSI maar liefst 310 pk krijgt en daarnaast een 7-traps DSG bak. Ook zien we dat productie zal starten in mei 2012. Reken er dus maar op dat we in maart tijdens de autoshow van Genève kennis kunnen maken met de productieversie. (via: paraisomotor.com)
Enkele gelukkig journalisten mochten een tijdje geleden al met een prototype rijden zoals je hieronder kan zien:
carmasterr zegt
Tjah, wat moeten we daar nou weer mee?
Megakix zegt
Een Q3 RS met minder PK’s dan een RS3…ofwel, hij moet ‘snel heten’, maar wordt het door z’n gewicht nevernooitniet.
meneersander zegt
En daarna krijgen we een Q5 RS met de V8 uit de S6 en aanhangsels…
Flamingo zegt
t wordt een beetje saai al die rssen
masterstig zegt
@Flamingo: Dat heb ik ook, zo’n RS is het sowieso net niet, niet zo scherp als een BMW, acceleratie is van een RS super, alleen dat heeft (voorbeeld)een GT500 ook en die is toch extremer (zeker qua uiterlijk).
Een RS is ook niet echt gaaf om te zien, het is een beetje een van alles wat auto, geen bijzondere kwaliteiten die andere merken wel hebben, en daardoor is er ook niet echt een reden om specifiek een RS te kopen.
rechercheur zegt
Die 2.5 ltr vijfcilinder is zo’n beetje het lekkerste blok wat Audi ooit gemaakt heeft, in lijn met de 20V vijfcilinder uit o.a. de quattro, S2, S4, RS2, …
Wat kun je met een RS2 toch lekker bruut hoeken, heerlijk !! :-)
carmasterr zegt
@rechercheur:
Eens, maar zou je dan niet zeggen dat deze motor beter verdient dan in een Q3 RS te worden gestouwd?
rechercheur zegt
@carmasterr:
Waarom, je hoeft ‘m toch niet te kopen ? …
Tommy2 zegt
@rechercheur: Dat in de RS2 was een 2,2-literblok. Behalve het aantal cilinders heeft die vrij weinig gemeen met het hedendaagse 2,5-literblok. :P
rechercheur zegt
@Tommy2:
Ja uiteraard, we zijn alweer zo’n 15 jaar verder.
De 2.5 ltr vijfcilinder Turbo uit o.a. de TT RS is in de basis een 2.5 ltr blok uit de Amerikaanse VW Jetta. Echter zou de TT RS wel verwijzen naar de oude vijfcilinder turbo’s van Audi.
De 2.2 ltr uit de RS2 is een door Porsche opgepimpt blok uit de Audi quattro / S2 / S4.
Hoewel, in de eerste quattro lag een 2.1 ltr 10V, later kreeg deze een upgrade naar 2.2 ltr 10V en weer wat later naar 2.2 ltr 20V. In de Coupé S2 had de 20V Turbo in eerste instantie 220pk (vijf versn.bak), later 230pk met een zesbak. In de Avant RS2 kreeg dit blok door toedoen van Porsche 315pk, en een redelijk groot en slaapverwekkend turbogat.
Er bestaat ook een sedan-versie van de RS2, als prototype. Deze is te aanschouwen in het Audi Museum in Ingolstadt.
spotu2 zegt
Een Q3 rs…. je merkt wel dat ze van alle markten thuis zijn. -_-
Megakix zegt
@spotu2: misschien komt er dan ook wel een ///MX3…
MarkieS zegt
@Megakix: BMW X3 M, Mazda MX-3 ;)
Carreza zegt
Nou mooi, dan kunnen we allemaal 60 km/u met een RS rijden!
the-budel-guy zegt
Die 2.5 van Audi is een geweldige motor. Als bijrijder mogen ervaren.
Tommy2 zegt
Het RS-label komt er niet aan te hangen. Hoewel hij natuurlijk snel zal zijn, is hij uiteraard zwaar RS-onwaardig.
bsxc2 zegt
Erg nutteloos deze uitvoering v/d Q3, de gewone Q3 is al veels te duur met een paar opties en het is geen model om mee te racen.
tunefuldjmike zegt
Wordfeud, hier ook al OMG
ot: leuke motor lelijke hok
smoked zegt
@tunefuldjmike: potje spelen? Mijn nickname is HemaRookworst ;)
rechercheur zegt
Audi Coupé S2”tje van zo’n 20 jaar oud ….. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=9NZzW1bgBF4
BMW330Ci zegt
@rechercheur: haha geweldig, kijk hoe de benzinemeter aangeeft dat de tank langzaam volloopt
Alpinaa zegt
@BMW330Ci: Tja, als de snelheidsmeter ook zo nauwkeurig is… ;)
rechercheur zegt
@BMW330Ci:
G-krachten …..
rufctr01 zegt
Dat Audi nog geen A2 RS heeft gemaakt? In mijn ogen is een blijft het maar een Audi. Niks bijzonders dus.
De Audi 80 Avant RS2 was de laatste echte Audi. Daarna werden ze alleen maar minder.
Megakix zegt
@rufctr01: en de Audi V8…
the-budel-guy zegt
@rufctr01: dus als jij over straat loopt en achter jou rijd een Audi RS6 c6 volgas weg draai je je niet even om???
rechercheur zegt
@rufctr01:
De RS2 was de laatste echte Audi, alleen jammer dat die uitvoering juist door Porsche gebouwd werd …..
;-)
janklaassen zegt
Hoppa; dit is wel erg lekker!
Klasse van Audi, die 5-pitters in het modellengamma rammen!
love4sportcars zegt
zouden ze dit dan niet SQ3 noemen? logische volgorde toch?
voor mij hoef er eigenlijk geen sportversie van SUV’s te komen.
De Q7 V12 TDI mag blijven, zo sportief is ie nu ook weer niet
Alpinaa zegt
Heel gaaf blok, zeker voor Audi begrippen! Al kunnen ze net niet tippen aan zo’n heerlijke 6-in lijn.
Punk zegt
6-in lijn blijft heer en meester!
zwemk zegt
beste mensen, waarom klagen jullie erover dat de q3 niet rs waardig is want je weet nog niet of het een rs gaat heten. Het kan net zoals de audi a1 worden die 180 pk heeft. Die heeft ook geen speciale benaming. Meer cilinders dan een 4 pitter is altijd beter, al is is het maar eentje meer.
rufctr01 zegt
@ rechercheur: dat klopt, werd idd door Porsche gebouwd. Ik zag er laatst nog een rijden in het blauw. Helemaal geweldig.
@ the-budel-guy:En dat is nou net de reden waarom ik niet naar een Audi RS6 kijk. Zo’n auto vind ik niet mooi en de mensen die erin rijden….
Tja, Jeremy Clarkson zei het ook al: Audi’s are driven by cocks. Proleten dus….
rechercheur zegt
@rufctr01:
De RS2 is inderdaad een heel ‘bijzondere’ auto om te zien, echter het turbogat is wel erg aanwezig en daardoor behoorlijk nerveus. Misschien hadden ze bij Porsche wat minder pk’s er uit moeten halen, en een wat meer bruikbaar karakter mee moeten geven ….
norge zegt
@rechercheur: Meer geschikt voor mietjes dus?
Jimmy zegt
@rufctr01: Lekker trekken bij Jeremy of niet?
Dimglor zegt
Klinkt toch wel aardig dat blok uit het filmpje…
Verder zie ik niet echt in waarom ze zo’n Q3 “RS” zouden maken…
KaCh1ng zegt
heb de Q3 gezien int weekend , is niets meer dan een modelopvulling imo .. een RS 3 sportback is niet zoveel kleiner , mr liever een RS 3 sedan (volgend model)
wimbers zegt
waarom zou je dan nog een s4 met v6t nemen, leg daar dan ook een 5-cylinder in.
michielh zegt
Een lelijk hok,
met een prachtig blok
:)
ione zegt
Yes, mooi nieuws in tijden van downsizing.. hopelijk komt dit blok ook in andere VAG producten ;)
135i zegt
Is die Q3 dan al op de Nederlandse markt? Ik heb er namelijk nog nooit een in het wild gezien :o