Audi presenteerde vorige week de Audi Q3-facelift. Mocht je ‘m in februari willen aanschaffen, dan ben je vast benieuwd wat-ie moet kosten.
Het vernieuwde model is vergeleken met zijn voorganger niet alleen zuiniger in gebruik, maar ook qua aanschafprijs net een beetje beter te behappen. De instapper beschikt over een 1.4 TFSI-motor met 150 pk en kost je 37.200 euro, terwijl het basismodel van de benzineversie je bij de vorige generatie nog 38.900 euro kostte. Daar staat wel tegenover dat je destijds een 2.0 TFSI-blok met quattro en 170 pk onder de motorkap vond.
De Q3 is verder leverbaar met de 2.0 TFSI quattro (50.400 euro, 220 pk) en komt er ook als RS Q3 met 340 pk, maar voor deze variant heeft Audi nog geen prijzen vrijgegeven. Dan de diesels. De 2.0 TDI levert 150 pk en kost je 41.900 euro, terwijl de quattro-versie met hetzelfde vermogen 45.960 euro moet kosten. De snelste diesel krijgt eveneens een 2.0 TDI quattro en beschikt 184 pk.
De 2.0 TFSI quattro is standaard voorzien van zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling, terwijl de andere versies een handgeschakelde zesversnellingsbak in het standaardpakket hebben. Dat pakket bevat verder 17-inch lichtmetalen velgen, Xenon plus verlichting en airco, terwijl tegen meerprijs bijvoorbeeld parkeerhulp, het Audi soundsystem of het lichtpakket kunt aanvinken.
De vernieuwde Audi Q3 is vanaf 18 november te bestellen en is leverbaar vanaf februari 2015.
Model | Vermogen | Vanafprijs |
---|---|---|
1.4 TFSI | 150 pk | 37.200 euro |
2.0 TFSI | 220 pk | 50.400 euro |
2.0 TDI | 150 pk | 41.900 euro |
2.0 TDI quattro | 150 pk | 45.960 euro |
2.0 TDI quattro | 184 pk | 46.800 euro |
ettie zegt
Origineel bedacht die overgang van de koplampen naar de grille
uselessblogger zegt
@ettie: sarcasme?
ettie zegt
@uselessblogger: yes of course…
stgp zegt
@ettie: ja inderdaad, dat bijvoorbeeld ’n (en noem nu maar zomaar ’n merk) BMW daar niet opkomt he…heel vreemd!
ettie zegt
@stgp: ja precies dat dacht ik ook al… Vorsprung durch technik he.. Altijd baanbrekend *kuch*
ko3n zegt
@ettie: ja zoiets zou bmw ofzo nooit kunnen bedenken
dikdraak zegt
“Hmm.. van de baas moeten we iets veranderen, maar ik weet echt niet wa.. Oeps! Daar gaat mijn mak! Hey, die gemorste melk op de foto van die Q3 ziet er helemaal niet verkeerd uit..”
dikdraak zegt
@dikdraak: Mak moet natuurlijk mok zijn, knakworst.
PunicaOase zegt
Poeh, wat een prijs voor een 1.4…
123bat zegt
37000 voor een auto met dezelfde cilinderinhoud als mijn 205…
E34M5Touring zegt
Flink gat tussen beide benzine motoren. Zowel qua power als prijs. Instapper is dan wel goedkoper maar ook flink afgewaardeerd. 20pk dr af en een 1.4tje ipv de 2.0l. Snap het wel, milieu en zo, maar toch.
gregorius zegt
@E34M5Touring: hoeveel van die 37200 en 38900 is/was co2 tax. Zou me eigenlijk niks verbazen als Audi evenveel vangt/vraagt voor de nieuwe 1.4 als de oude 2.0.
E34M5Touring zegt
@gregorius: Is volledig te danken aan Co2Tax denk ik. Dr zal vast nog wel een variant tussen komen die het gat opvangt.
jaapiyo zegt
Lachen toch zo’n Tiguannetje met dashboard kwaliteit van een Polo voor 37K…
Je moet wel een redelijk grote plaat voor je harsens hebben als je dit koopt.
series2 zegt
@jaapiyo: dat wilde ik ook zeggen!
nvhuijkelom zegt
Waarom is ie zo lelijk?
timowouters zegt
Dus 1700 ‘korting’ voor -20pk en het verschil is enkel door de lagere uitstoot gok ik? Ik zou me flink genomen voelen.
123bat zegt
@timowouters: ’t is inderdaad echt een hoop gebakken lucht.
gregorius zegt
Ook leuk dat VAG vroeger nog de 1.4 (1390 cc) met ketting had, die ze gewoon met 180pk zelfs in een Polo legden, en nu hebben ze de 1.4 1395cc, met riem, en die doen ze (nu) maar tot 150pk (zelfde koppel van 250 nm). Genoeg voor een instap Q3? Vast wel. Premium rijdgevoel gevoel voor 38k euro’s; ben bang van niet.
Maar PK’s verkopen ook in het instap model. Vraag me af hoelang we moeten wachten voordat we de 1.4 weer in 180 pk smaak, met meer koppel, terugkrijgen.
lexussubarugtr zegt
Zoveel geld voor een saaie auto, ik word al depressief als ik de auto zo van voren zie in bovenstaande foto.
Van het weekend was ik in een boekhandel en zat met een paar auto tijdschriften op mijn schoot lekker te lezen. Op een gegeven moment moest ik hardop lachen en stond ik versteld. Kan iemand die Duitse marketinglui even uitleggen dat het bij een SUV er niet om gaat dat die snel en scherp de hoek om moet. Ik bedoel je koopt een SUV toch niet, omdat die scherp de bocht omgaat. Dan wordt een auto ook gewoon niks als die twee delen tegelijk wil zijn.
Wat hoop ik dat de Lexus NX het goed gaat doen zodat we die auto vaker op de weg zien, want een Q3 doet je ogen niet goed.
moveyourmind zegt
@lexussubarugtr: En toch ben je wel mooi in de praatjes van de marketingjongens getrapt: Snel en scherp de bocht om. Het zal.
lexussubarugtr zegt
@moveyourmind: Dan heb je iets niet goed begrepen ;)
malefunk zegt
@lexussubarugtr: Tijdschriften? In de boekhandel? Dat zal een stoffige bende geweest zijn…
Anyway…
De Duitse ” Marketinglui ” bedenken de afgezaagde teksten niet… Die bedenken de nieuwe segmenten in de markt. (nee, zij waren vast niet de eersten)
Gezien de verkoopcijfers van de NX kunnen ze een hoop leren van de marketingjongens uit ons buurland.
En nee, ik ben geen VAG-fanboy… Maar op het Duitse marketingbeleid heb ik weinig aan te merken. Qua slogans vind ik Lexus niet veel beter presteren.
En ja, Lexus… Graag! Maar geen NX
PS, waar gaat het bij een SUV dan volgens jou om?
lexussubarugtr zegt
@malefunk: Was van het weekend in Rotterdam in het nieuwe gebouw van Donner aan de Coolsingel om precies te zijn. Dat je tijdschriften in een boekhandel kunt kopen/lezen weet iedereen. Aangezien je verbaast bent, weet je het dus niet. Lees boeken heeft een positief effect, dan zou je ook die niet al te slimme opmerking niet maken.
Anyway; Waarom ga je direct ervan uit dat ik ga denken dat jij een VAG fanboy bent, alsof Duitsland alleen om VAG draait???
Waarom geen NX??, dat zou al een klein beetje bijdragen dat het leuker wordt op onze veelal saaie wegen. Er rijden immers al meer dan genoeg grijze saaie SUV’s van Audi, Volkswagen rond. Europa buiten gelaten is er wereldwijd niks mis met Lexus.
Tenslotte je laatste vraag, in ieder geval NIET wat ik al heb opgenoemd ;) In 8 v/d 10 gevallen weten we wie dit soort spul koopt/rijdt en welke eisen ze eraan stellen. Daar is deze Q3 mede opgericht ;)
murkmotorsport zegt
@lexussubarugtr: Je verdraait alles. wel mooi. Hij is geen fanboy omdat die Audi verdedigd en geen fan van SUV’s in het algemeen. Nu nog die boeken begrijpend gaan lezen Mr. Intellectueel.
malefunk zegt
@murkmotorsport: Mijn dank is groot…
malefunk zegt
@lexussubarugtr: Ik visualiseer graag en zag je al zitten in een donker hoekje… Dar maakt me inderdaad vrij dom….
Ik probeer je enkel bij te brengen dat je de term marketing totaal niet hebt begrepen.
Daarnaast geef je zelf nu aan dat de Duitsers zeer succesvol zijn in de marketing, 8 v/d 10 keer zelfs!
Sarcasme, marketing, reclame, argumentatie, letterkunde.
Pak zelf naast de tijdschriften ook eens een boek… Daar kan je kennis mee vergaren zodat je vaktermen op de juiste manier kunt gebruiken.
Sterke afsluiter trouwens… ” in ieder geval niet wat ik al heb opgenoemd ”
Dat getuigt van groot intellect!
En ik ging nergens vanuit… Ik gaf enkel antwoord op een reeks retorische vragen om je wat tijd uit handen te nemen.
lexussubarugtr zegt
@malefunk: ” In 8 v/d 10 gevallen weten we wie dit soort spul koopt/rijdt” Dit was mijn zin en jij haalt eruit dat ik aangeef dat Duitsers in 8/10 gevallen succesvol zijn in de marketing. Iets beter begrijpend lezen a.u.b.. Wat ik zeg is als er 10 Audi Q-modellen verkocht worden weten we in 8 gevallen wie deze koopt. Audi speelt ook in op zijn doelgroep. Binnen Europa is Audi succesvol inderdaad.
malefunk zegt
@lexussubarugtr: Audi speelt in op de doelgroep… Dat is nu exact waar marketing om draait…
Hold your horses! Het was geen aanval…
Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat je de termen wel juist moet gebruiken en niet zomaar wat moet roepen… Zie het als een tip :D
Jij moest hardop lachen om de tekst van Audi, en ik om die van jou. Ironisch!
lexussubarugtr zegt
@malefunk: Kunnen we nu elkaar de hand schudden ik heb om jou gelachen en jij om mij ;)
lexussubarugtr zegt
@malefunk: Het was ook geen aanval van mij kant uit. Hoe zal ik het best verwoorden, ook Lexus speelt goed in op zijn doelgroep. Alleen durven veel mensen in Nederland hun kop meestal hun kop niet boven het maaiveld op te steken en gaan standaard voor een Mercedes-BMW-Audi/VW keuze. Erg jammer er wordt wereldwijd genoeg leuk spul gemaakt. Wat ik in feite wil zeggen is dat de wereld niet draait om Duitse auto’s.
JW zegt
Wow, dat heeft wel wat weg van de grille van de Citroën DS concept cars.
gtwillem zegt
Ik vind de nieuwe Q3 beter geslaagd dan zijn voorganger, waarschijnlijk als een van de weinigen. De vorige was mij te anoniem. En laten we eerlijk zijn, de X1 en GLA zijn ook niet fraai te noemen. Maar ik zou die type auto nooit met mijn eigen geld kopen. De enige softroader die ik zou overwegen is de Skoda Yeti, of een ouder type Subaru Forester (XT!).
De RS Q3 is dan wel weer geinig, maar voor de 70k die die sowieso gaat kosten heb ik liever een nieuwe M235i of gebruikte C63 AMG.
lexussubarugtr zegt
@gtwillem: Of even doorsparen en dan heb je een Subaru WRX-STi die is er vanaf 75k. Ik zou een rode of een blauwe kopen. Dit soort auto’s moeten BLIJVEN bestaan, want jammer genoeg ziet het er niet rooskleurig uit voor de Mitsubishi Lancer Evo die er hoogstwaarschijnlijk gaat Mitsubishi de productie wereldwijd stopzetten.
gtwillem zegt
@lexussubarugtr: als WRX STI eigenaar kan ik zeggen dat de nieuwe zijn geld absoluut niet waard is. Het model dat ik heb was nieuw al veel te duur (ik heb een goedkope, gebruikte, import met ‘wat werk’) maar de nieuwe is ridicuul geprijsd. Konden ze net zo goed niet op de markt brengen. In Japan en de States is een STI goedkoper dan de 235i, S3, CLS45 en Golf R, maar net zo snel en iets rauwer. Dan kun je door het plastic dashboard en gebrek aan vervijning heen kijken en het afdoen als ‘karakter’. Maar 80k (85 met de juiste opties, die je wilt) is te gek. En sneller is een STI bog nooit geworden (een WRX STI Version III had al 285pk, in 1996…)
lexussubarugtr zegt
@gtwillem: In Japan en de US is het inderdaad zo, wat je daar al niet kunt krijgen. Weetje de Subaru WRX STi staat gewoon zo hoog om mijn lijstje dat ik hem gelijk zou kopen mocht ik het geld hebben. Hij is inderdaad niet goedkoop, maar ik wil hem :) Er staan 2 auto’s gewoon zeer hoog op mijn lijst de Nissan GT-R en de Subaru WRX-STi.
gtwillem zegt
@lexussubarugtr: voor 65-70k heb je een hele nette, origineel NL GT-R met dealergarantie. Dat zou ik dan adviseren. Meer waar voor je geld.
lexussubarugtr zegt
@gtwillem: Waar ik benieuwd naar ben, buiten de prijs om waren er dingen waar je tegen aanliep bij de Subaru bij het onderhoud. Klopt ben vaak aan het kijken ook voor een GT-R, binnen korte tijd binnen handbereik. Misschien denk ik soms teveel als liefhebber, maar de productie v/d Lancer Evo is al stopgezet, wat ik erg jammer vind. Die WRX-STi’s moeten wel verkocht worden wil er een vervolg komen, ik gun het Subaru van harte en het zou mooi zijn als de Evo een vervolg zou krijgen. Moet je nagaan de eerste generatie Impreza WRX-STi full option had je al voor 50 mille in guldens!
mashell zegt
Eigenlijk vind ik de Q3 een best leuke auto, een stuk beter dan de oudbollige Q5. Maar de wagen is gewoon veel te duur.
series2 zegt
Vooral de 1.4 is een drol van een auto.
freezzr zegt
Kunnen ze die vanafprijzen niet eens aanpakken? 41.900 voor de 2.0 TDI krijg je hem niet voor, begint al vaak bij de lak die er nog op moet…. En de rest…
tupperware zegt
@freezzr:
Alleen de optionele knipperlichten tillen hem al over de 45K heen..
sydney zegt
@freezzr: Gooi er eens een kosten rijklaarmaken discussie in.Kun je lachen.
freezzr zegt
@freezzr: het is echt heel irritant als je een wagen gaat uitzoeken. Scheelt een hoop tijd en ergernis als ze die vanafprijs eens wat reëler maken…
Bubba zegt
Ik vind die koplamp designs toch wel heeul erg vet hoor. Die in de gallery.
tom307 zegt
Wat een enorm rare en lompe wagen is dat, en nu heeft hij een 1.4, waar gaat dit nu nog over?
Klein saai lomp ding, ik snap heel Audi niet meer, wat is hier nu doorslaggevend en vernieuwend aan? Bijna geen hoge instap, veel te duur, enkel AWD op diesels(in NL?), en wanneer je vroeger voor 1000 euro meer een 2.0 170pk kreeg met AWD, heb je nu een koffiemolen met minder vermogen op de voorwielen, heel veel Vorsprung durch technik, een facelift die achteruit gaat tegen het oude model…
azenomei zegt
Een enkele uitlaatpijp voor een RS. Zijn ze ziek geworden bij Audi?
norge zegt
Loekie de leeuw niet gezien?