Bijna vier jaar geleden toonde Audi de Cross Coupé quattro aan de wereld. Een gigantische single frame grille op wielen, dat een voorbode was van de aanstaande Q3. Inmiddels is de ontwikkeling van deze BMW X1-concurrent zo goed als klaar, en moet u niet raar opkijken als hij volgende maand al gepresenteerd wordt in Shanghai.
De nieuwe Audi Q3 wordt op het Europese vasteland in elkaar gezet. Niet in Duitsland, maar bij neefje Seat in het Spaanse Martorell. Het Ministerie van Zaken en Werkgelegenheid is daar nu al bezig om samen met Seat 1.200 werkloze spanjolen van de straat te plukken en op te leiden voor de productie van de Q3, en ze stellen daarnaast nog eens 700 man extra personeel aan. Geen geintje. Daar in de Seat-fabriek zullen ze heel veel onderstellen van heel veel VW Tiguan’s ombouwen tot de premium en compacte SUV die Q3 gaat heten. De verwachting is dat er jaarlijks zo’n 80.000 stuks van de band af komen stuiteren.
Welke motoren er onder de motorkappen komen te liggen is logischerwijs nog niet helemaal duidelijk. Dat het een aantal bekende namen uit de TSI- en TDI-familie van VAG worden kan iedereen wel bedenken. En natuurlijk Quattro-aandrijving, voor de liefhebbers.
Hieronder een drietal foto’s van een ingepakt preproductiemodel. De styling, koplampen en achterlichten zijn te herkennen als typisch Audi. Op verdere details is het dus nog even wachten, maar de onthulling is nabij, mocht u er nu al slapeloze nachten van krijgen. Dit jaar nog komt ‘ie de showrooms binnenrollen.
janklaassen zegt
waarom ‘onnodig veel camouflage’, oke ze lijken wel veel op elkaar, die Audi’s. maar geef de Ingolstadters wel een kans en ga hem bij voorbaat niet al afzeiken.
Het is gewoon een goed merk. klaar.
E320cdi zegt
@philipzuidijk: Dit is hetzelfde als iemand een artikel schrijft over Mercedes-Benz en daarbij de term ’taxi’ aanhaalt. Dat moet ook gewoon kunnen. Natuurlijk is Audi een goed merk, dat spreekt voor zich.
Esprit_de_Flandre zegt
@philipzuidijk: Onnodig veel camouflage omdat we toch al weten hoe hij er zal uitzien:
rijgewoonbmw zegt
ik dacht toch echt dat deze foto de Q6 moet zijn!
helaas word ik van geen enkele audi opgewonden:(
rikkon zegt
Waarom niet gewoon de Steppenwolf gebouwd, of wordt ik nu sentimenteel?
mbman zegt
GAAAAAAAAAAAAap.een a3 op hoge poten.Daar zit de markt toch niet op te wachten,
JamesBond007 zegt
@mbman:
Jij niet, andere mensen wel.
piebepost zegt
@mbman: Als er Audi op staat is heel grijze-muizenland wel bereid om er ééntje te kopen.
zed zegt
Sjah, kan je dit niet bij de betere stickerfirma aankopen? Rij je dan zelf rond met een “preproductiemodel”…
rshscuderia zegt
Verkeerde kop, deze moest zijn;
Overbodige A3 met overbodige camouflage
Tommy2 zegt
Tsja niks nieuws he… Had ik hier ook al een keer gepost tijdje terug. :D Verwacht niet dat we meer zullen gaan zien tot de onthulling.
Dimglor zegt
Mja ik vraag me echt af of er een markt voor is..
Die Bmw X1 zie ik nu ook niet zodanig veel rondrijden… (Ik zie er wel meer rondrijden dan dat ik initieel had gedacht… maar toch…)
Renesis zegt
@Dimglor: Tja misschien in Nederland niet nee, maar kijk eens naar andere landen bv. Amerika, China etc. genoeg markt
SCscreamGT2 zegt
@Dimglor: Alles met 4 kringetjes -maakt niet uit wat- is markt voor, geloof me… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@SCscreamGT2: Net zoals alles met een blauw-wit-zogezegd-propeller-lucht-logo…
gezondverstand zegt
Audi: dus is het weer meer van hetzelfde. Boring
kets zegt
deze auto gaat een stuk beter verkopen dan de X1 want die had zo’n lelijke gril (veel te hoog en niet lang genoeg)
en nu kunnen we waarschijlijk een voorproefje qua design van de toekomstige A3 zien
en dan komt mercedes met een cross-over wat de GLA moet gaan heten maar dat ding van mercedes wordt een flop
kets zegt
snap niet waarom zoveel camouflage
de meeste mensen zien geen verschil meer tussen al die audi’s :P
mralfa159ti zegt
Ach, 99% verkoop zal lease zijn. Zoals bijna alle auto’s boven de 25.000 euro. Jammer! Ik vind wel dat ze teveel op elkaar gaan lijken! Jammer…..
RDC zegt
Dezelfde velgen als een Tiguan! ;)
handschoen zegt
is dit niet stiekem een renault koleos met audi eigenschappen? of kijk ik verkeerd?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Voorsprong op techniek??? Volgebs mij huppelt Audi BMW en Mercedes achterna. Cls -> a7, X1 -> Q3, mini countryman -> a1… en zo kunnen we even doorgaan. Nu krijg ik straks reacties dat Audi een goed merk is, maar heb je mij horn zeggen dat dit niet juist is? Mijn mening is alleen dat Audi ook gerust zelf wat mag verzinnen. Bmw nam risco’s met de x1, 5gt en x6. Hoe lelijk sommogen hen ook vinden, Bmw durft wel de eerste stap te zetten en vervolgens komt Audi langs om alles beter yuit te werken.
wimpie zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: zo iets dacht ik ook
Esprit_de_Flandre zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig:
CLS – Toekomstige 6 Sedan
Range Rover – X5 (vol LandRover-technologie, waarna gedumpt wegens bedreigend)
A3 – 1-serie
Hyundai Santa Fe & Tucson/Kia Sorento & Sportage – X3, X1 (ja idd, Koreanen ja, die een groot succes boekten met de vrij compacte maar hippe SUV, vooral bij welgestelde vrouwen, waar BMW nu op mikt met X3 en X1)
Elke doorsnee vijfdeurs – 5VD (VD van VIJFDEURS, GT is niet van toepassing gvd!)
Audi huppelt BMW en Mercedes niet achterna. Ze huppelen elkaar achterna. Elkaar, en anderen. Je kunt gewoon niet in alles de eerste zijn. Daar is niet genoeg tijd en geld voor. Sommige nieuwe concepten kan je een poging wagen en hopen dat het goed uitdraait. De rest laat je gewoon aan je concurrenten. Als die dan bewezen hebben dat het werkt, heb je weinig moeite de baas te overtuigen om daar in mee te gaan. BMW is heus geen grote voortrekker in nieuwe auto-concepten, maar ze maken het design wat extremer waardoor het meer opvalt. En het blijkt te werken…
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Esprit_de_Flandre: De CLS en de Range Rover waren er inderdaad eerder.
Over een Hyundai Santa Fé hoor je mij echt niet klagen hoor, bevalt goed – op de prestaties van die V6 benzine na. (Niet dat het je bedoeling was om de auto wellicht af te kraken).
Elke voorsprong door techniek die Audi pretendeert te hebben boven BMW en andere merken, zijn allang achterhaald en uitgevonden/gebruikt door andere fabrikanten. Iemand riep laatst ook zoiets dat BMW altijd achter Audi aanhobbelde en dat ze pas een aantal jaar later met een nieuw model kwamen. Je kan het natuurlijk ook andersom bekijken, een vaststaand feit is dat BMW in alle klasses die er toe doen al jaren toonaangevend is en daarom de benchmark voor andere merken/concurrenten is.
Bmw durft, wat jij ook zegt, om deze modellen uit te brengen.
Het welles en nietes verhaal over Audi, BMW, Mercedes (en anderen) welke beter is zal altijd voort bestaan, maar 1 ding vind ik wel leuk, dat BMW betere verkoopcijfers boekt dan Audi.
gerard1710 zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: BMW betere verkoopcijfers??!!
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/16/audi-toch-het-grootste-premium-merk
Volgens mij Niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Is idd niet mijn bedoeling om de Hyundai/Kia SUV’s af te kraken. Integendeel. Hyundai/Kia heeft bewezen dat er markt is voor compactere SUV’s en BMW volgt dit.
“Bmw durft, wat jij ook zegt, om deze modellen uit te brengen.”
En dit klopt nu net niet. Ja, BMW is innovatief, maar BMW is MAAR even innovatief als de rest. Ja, BMW durft, neemt risico, lanceert nieuwsoortige modellen, maar de rest doet dit ook. Mercedes was de eerste met een ‘vierdeurscoupé’, de CLS, en het is gelukt. Mercedes was ook de eerste met een Premium Crossover, R, en het is mislukt. Mercedes was de eerste met een kleine Premium monovolume, A, en het was een gemengd succes. Het was gewaagd voor een merk als Mercedes, maar had wel een motor die onder de vloer schoof (innovatie dus). Audi probeerde hetzelfde met de A2, volledig in alu en dus licht (opnieuw innovatie en zoals het zou moeten zijn voor zo’n auto), en het werd een flop.
Audi haalde wel het nodige succes met de A3, en Mercedes volgde met de B (relatief weinig succes) en BMW met de 1 (zoals het er naar uitziet een groot succes).
Mijn punt is: je kan niet in alles de eerste zijn. En je kan niet in alles succesvol zijn. Wat een verkoopstopper is voor het ene merk, wordt een flop bij het ander. Ja, BMW innoveert, maar niet meer dan andere merken.
En de leuze ‘Voorsprong door Techniek’, tja, das toch maar gewoon marketing? Je moet dat allemaal zo serieus niet nemen. Alsof alleen een BMW ‘Freude am Fahren’ biedt. In een niet-BMW kun je even goed leuk rijden…
janklaassen zegt
@ Esprit_de_Flandre. Leuk, maar dat zijn conceptfoto’s uit 2005 ofzo, hij wordt misschien net 51% zo. Heeeel globale lijnen kloppen misschien, maar dat jij denkt dat hij er zo 100% uit gaat zien, is toch echt onzin!
Esprit_de_Flandre zegt
@philipzuidijk: Ik zie uitgeklopte wielkasten en een andere voor- en achterbumper. Meer niet…
Atenza zegt
Lijkt idd veel op die ene concept. Maar dan met lampenunits en grille anno 2011. Vind de vorm niet bijster mooi. De Mazda CX-5 zal veel mooier worden
Citrofiel zegt
Jakkie, weer met mini-velgjes. Op de Q5 is het ook al zo: 17″ lijkt daar gewoon weg te vallen. Maar goed, zo wordt de koper wel gedwongen om grotere velgen bij te bestellen, is weer centjes…
130peeka zegt
@Citrofiel: Of niet, en willen ze hun armspiertjes sparen;)
Dinky_Toy zegt
Lijkt wel een Renault Koleos met zo’n kont…
Niet erg slim, bewezen niet succesvolle looks en kleinste SUV maar grote onpraktische achterkant.