Met deze enorme luxecoupé baant Audi de weg vrij voor zijn toekomstige design. Maak kennis met de Prologue.
De Prologue meet 5,10 x 1,95 x 1,39 meter, en heeft een wielbasis van 2,94 meter. Er wordt gefluisterd dat het de voorloper is van een Audi A9, maar verwacht deze niet snel. In eerste instantie is het vooral een model dat Audi’s toekomstige lijnenspel aangeeft.
Motor
Onder de kap ligt een 4.0 TFSI V8 met 605 pk en 750 Nm, goed voor 0 tot 100 in 3,7 seconden. Ondanks een gewicht van 1.980 kg verbruikt de Prologue op papier slechts 8,6 l/100 km (199 gr CO2/km), mede dankzij remenergie-regeneratie (tot 12 kW) en toepassing van een 48-volt elektrisch systeem, iets dat Audi eerder dit jaar aankondigde voor zijn toekomstige modellen.
In het strakke interieur tref je op het instrumentenpaneel 1 groot aanraakscherm met OLED’s, waarmee Audi al 2 jaar experimenteert. Ook hier is minimalisme en het zo min mogelijk onderbreken van de lijnen het sleutelwoord. Daarom zijn de bekerhouders en USB-connectoren voor de smartphone weggewerkt onder afdekkapjes.
Exterieur
Aan de buitenkant valt een aantal zaken direct op: het ontbreken van een B-Stijl, maar wel een breed uitlopende achterstijl. Het uitlopen van het bodywork boven de wielkasten is een verwijzing naar de Ur-Quattro, hoewel ze nu zijn opgenomen in het design, in plaats van simpel op de carrosserie aangebracht. De body is overigens een mengsel van aluminium en extra sterk staal. Audi zegt erg trots te zijn op de spiegels, die met hun schelpvorm voortvloeien in het raamdesign.
Stance
De Prologue oogt laag en dynamisch. Danzij adaptieve multilink-vering (5-link) kan de rijhoogte van de wagen aangepast worden. In de enorme (22″) wielen is er plaats voor dito remmen: 20 inch carbon-keramische stopschijven met zes zuigers bewaken de vooras. Van concerngenoot Porsche werd een meesturende achteras geleend: de Prologue stuurt met alle 4 de wielen, waarbij de achterste exemplaren tot 5 graden kunnen draaien.
Later vandaag debuteert de Audi, uitgevoerd in light diva grey op de LA Motorshow.
knipperlichtje zegt
Nou, prachtige auto toch?
tupperware zegt
Zo hé, die A5 heeft een grote bek..
Zoals ik al voorspelde lijkt hij totaal niet op de “gelekte” renders.
ArnoldH zegt
Bah die single frame grille wordt als maar groter. Niet mooi meer…
bartteeuwen zegt
Dus dit is die nieuwe spannende richting van audi. Nog grotere grille en verder veel van hetzelfde..
ettie zegt
Hij leek spannend te worden, dit is een 3 deurs a6… Hadden we natuurlijk kunnen verwachten
deladude zegt
Zucht… Hoe je van zo’n spannende schets naar deze A5 x1.5 gaat is mij een raadsel
ko3n zegt
Ik vind hem ondanks dat hij minder vernieuwend is erg mooi een atuk mooier dan de s-klasse coupe dus il zeg maken die handel
mrniesoe zegt
Ziet er beter uit..maar het zal voor de normale productiemodellen maar voor minuscule veranderingen zorgen…
moveyourmind zegt
Persoonlijk vind ik al die beeldschermen die tegenwoordig in auto’s gestopt worden helemaal niks. Het maakt het wel mogelijk om veel meer features toe te voegen, maar tegelijkertijd zorgt het voor enorm veel afleiding, zeker in het donker.
En dan is dit dashboard ineens een grote stap in de goede richting. Het ziet er erg overzichtelijk uit en logisch ingedeeld. Het bedieningspaneel voor de berijder is gewoon slim, ervan uitgaande dat het alleen oplicht als je er met de hand bij in de buurt komt. En ook de navigatie op de plek van de tellers, wat ze al eerder lieten zien, is erg goed bedacht.
Natuurlijk is de meeste techniek niet door Audi zelf bedacht, maar ze zetten de technologie toch wel erg slim in.
proost zegt
@moveyourmind: Lijkt me ook niet praktisch om je arm tussen je stuur te wringen om dat aanraakscherm te bedienen? Kan toch niet de bedoeling zijn…
moveyourmind zegt
@proost: Daar zullen ze toch nog wel wat op verzinnen.
super zegt
@moveyourmind:
Grootste probleem van zon scherm is dat je de knoppen niet kunt voelen en ook niet kunt voelen of je ze indrukt, zelfde reden waarom je met een echt toetsenbord sneller kunt typen dan met een touchscreen toetsenbord.
moveyourmind zegt
@super: Terechte opmerking, wat dat betreft zijn fysieke knoppen onverslaanbaar. Maar met alle functies die bediend moeten worden wordt het dashboard dan wel erg vol.
gtwillem zegt
Wauw, ik had veel erger verwacht. Mooie opvolger van de (eveneens schitterende Nuvolari concept). Gewoon een erg fraaie auto. En die achterkant helemaal perfect. Wellicht zelfs mooier dan een S-Klasse coupe, maar daarvoor moet ik hem in het echt zien.
Die grille is eigenlijk de enige dissonant. De rest van de auto is vrij sierlijk. Ben wel een fan een strak interieur, maar dat is wel erg minimalistisch. Zal wel ‘concept’ zijn.
mashell zegt
@gtwillem: helemaal mee eens. Behalve het stofzuiger front is er niks mis mee.
sydney zegt
Mooie auto, denk wat designdingetjes weg en zet er een paar handgrepen op en er staat een keurige ietwat ingetogen chique coupe.Niets mis mee in z’n segment.
Ben benieuwd wat we hiervan terug zien in de A4.Bijvoorbeeld de motorkap die me in de verte wat aan de huidige Aston Martins doet denken.
henkhupelschoten zegt
Flinke neus, maar voelt voor mij niet echt premium zo meer aan eigenlijk altijd alles maar lenen van de buren en steeds op het zelfde interieur uitkomen. S klasse coupé voor mij. Graag de aankomende maybach uitvoering.
JamesBond007 zegt
Beetje een Aston-Martin neusje zo, niet verkeerd
mrniesoe zegt
Weeral heb je me teleurgesteld,Audi…
reset zegt
Wat een jatwerk zeg. Iemand die een C6 achteruit ziet? Saab9-5 achterlicht lijntje. Cklasse diffusor. Het breede grille is wel origineel, alleen breder gemaakt.
breakingpoint zegt
@reset: nagel op de kop. Verder is de zij- en voorkant gewoon een langere A5…
Jipp zegt
@reset: die achterlichten, denk eens aan een Audi uit de jaren 90 en kijk dan eens opnieuw. Niets jatwerk van andere merken dus.
woot zegt
@reset: Vind de neus ook wel lijken op die van de nieuwe Ford Mondeo.
torsen zegt
@reset: Ik moest ook aan de concave ruit van de C6 denken maar op één van de foto’s zie je dat de ruit voor een groot deel recht is en alleen in de hoeken uitloopt.
Maar dit zal toch weer alleen een concept gimmick blijven.
Saab 95 vloog ook even voorbij maar op de grote foto vond ik dat weer erg meevallen.
Ik had meer algehele vernieuwing verwacht dan dit soort design gimmicks.
mrB zegt
Ziet er mooi uit hoor, maar echt warm word ik er niet van. En holy moly, 20 inch remmen voor?! Wat voor maat wiel ligt er dan wel niet onder?
berlinetta zegt
Mehhh die teaser was heel wat spannender zeg. Het is zeker mooi, maar ik raak er snel op uitgekeken. Te safe gespeeld weer. Moet je van houden.
MaartenD zegt
Is dit de toekomst is van audi is het vooral weer heel veel van hetzelfde. .wat een saai design bij audi de afgelopen jaren…
jorgos zegt
Wat een gejank weer van de Audi haters… Dit is gewoon vet, maar wel in de ‘lijn’ der verwachting. Nieuwe TT weet u nog? Het is inderdaad allemaal een doorontwikkeling, maar of dit slecht is betwijfel ik zeer. Persoonlijk vind ik het juist mooi en sterk dat een merk een heel herkenbare identiteit heeft. Maakt dat een fanboy van mij? Dat zou zomaar kunnen ;)
sydney zegt
@jorgos: Ik ben absoluut geen fanboy(van geen enkel merk overigens) maar ik kan over het algemeen het design van Audi zeer waarderen.Uitzonderingen voor mij zijn wel de A3(3-drs en SB) A4 en de laatste twee TT’s.Daar hebben ze het imo zichzelf veel te makkelijk gemaakt.Ik hou wel van de zakelijke rust die de meeste Audi’s uitstralen.Waar ik bv. de hedendaagse Mercedessen te ‘bijelkaar gezocht’ vind.Toch zou ik iedere Audi voor een vergelijkbare BMW laten staan,maar dat is een andere discussie.
lambo4all zegt
@jorgos: maar gaan mensen 2 ton neerleggen voor een auto geen geen eigen gezicht heeft ten opzichte van de a3 sportbacks en a5en van deze wereld? Een s klasse coupe is een s klasse coupe op dit moment, en niets anders. Dit is toch voornamelijk een audi.
sydney zegt
@lambo4all: Je hebt zeker een punt.Maar er gaan straks ook veel mensen goed geld neerleggen voor een GT AMG.Een auto die veel lijkt op de SLS maar dat absoluut niet is en met de 911 natuurlijk een dijk van een concurrent heeft.Zo zie ik voor een A9 of hoe ze dat ding ook gaan noemen ook zeker een markt.Zeker voor de versies met een wat meer bescheiden motorisering en het bijbehorende financieele plaatje.Wat betreft klant die in de markt zijn voor een S Coupe 65 AMG/600 en in iets mindere mate de 63 AMG, die zullen de Audi inderdaad laten staan.Daar is ie dan toch te zakelijk voor.
Maar ja, ik heb het gesneden brood ook niet uitgevonden, en ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit productmarketing(als dat al bestaat) heb gestudeerd,dus time will tell.
jorgos zegt
@lambo4all: Een herkenbare identiteit maakt geen eenheidsworst naar mijn idee… Een A3 is toch iets heel anders dan dit of bijvoorbeeld een A7. En, gegeven de keuze en het geld zou ik zeker geen s-klasse coupe kopen, die overigens ook gewoon een a-klasse front heeft…
tupperware zegt
@jorgos:
Bij mij wel, doe mij dus maar zo’n fraaie en toch heel herkenbare S-Coupé..
audirs7 zegt
Off-topic: welke autobeurs is het leukste om heen te gaan?
On-topic: laat maar komen
sydney zegt
@audirs7: Genève is de belangrijkste,alles in een hal en direct aan het vliegveld gelegen.Als je vroeg boekt vlieg je er voor weinig naar toe.Frankfurt(tweejaarlijks)is ook top en uiteraard zeer belangrijk voor de Duitse merken dus ook daar is vaak een hoop te zien.Goeie curryworsten en lekker bier ook;)
audirs7 zegt
@sydney: bedankt voor de tip!
kapiteinaudi zegt
En wat is ie lekker!
mout zegt
Ik geloof best dat dit de lijn is die ze voor de toekomst willen. Maar dit had toch net zo goed een proto van 2 jaar of 4 jaar geleden kunnen zijn?
Meer, smallere LED. Grotere, hoekiger single frame grill.
Digi instrumenten.
Die spiegels zijn klein – zoals meestal bij concepts. Maar echt anders dan moderne Audi spiegels zijn ze niet.
De rest van de lijnen zegt iets over een 5,20 m lange coupe. Niet over Audi.
Dat ziet er fraai uit, overigens. Maar ja, een lage coupe van 5.20 is al gauw fraai. Achter instappen / zitten doet toch niemand in een concept.
str8six zegt
Wow, de ‘nieuwe’ design richting van Audi! Een grotere grille en een Mercedes S-Coupe achterkant! Petje af hoor, heel knap! -_-
406_v6 zegt
Zou Audi de “grille ontwerper” van PSA hebben aangenomen???
Es ist einfach Häslich…
qashqow zegt
Dayum!
timmehh zegt
Laten we even niet vergeten wat Audi’s grootste afzet markt is: Juist ja, de zakelijke markt. Hoe dan ook, hun bolides zullen zakelijk en strak moeten blijven ogen. En ik vind dat ze dat met deze concept goed voor elkaar hebben. Ik maak bij Audi geregeld de vergelijking met Apple, om diezelfde reden.
406_v6 zegt
@timmehh: dus als ik jou goed begrijp mag je op de “zakelijke” markt niet onderscheidend en origineel zijn??
dennisjuh95 zegt
Die RS6 C8 Avant moet dan wel blubberdik worden.
callyromeo166 zegt
Vreselijk
lexushondagtr zegt
Hahah bij de achterkant heeft Audi gekeken naar Japanse modellen.
Ik kijk er niet van op, het is al jaren hetzelfde bij Audi en ALS Audi ook maar een beetje anders durft te zijn is het gejatte design van anderen.
kapiteinaudi zegt
@lexushondagtr: Je mag vinden over Audi wat je wil, maar als er iemand afkijkt bij andere merken zijn het die japanners wel. Overigens is er bij deze auto helemaal niks gekopieerd.
maseraudi zegt
Tsja…
Ik had gehoopt, zoals sinds vele jaren al, dat Audi in de toekomst af zou stappen van de single frame grill. In dit ontwerp zie je ook goed dat de grill verder wordt uitgerekt, maar ‘dual grill’ zou het mooiste zijn. Die blokvorm aan de voorkant verpest namelijk de slanke lijnen. Dit geldt trouwens (voor mij) voor alle Audis met single frame grill.
Een goed design van de dual grill is de Audi A8 D3 toen die eind 2002 op de markt kwam. Jammer dat het daarna single frame geworden is.
Nou ja, misschien dat ze het durfen met de face lift van deze Prologue.
Kan iemand een photoshop maken hoe deze er uit zou zien met dual grill?
Esprit_de_Flandre zegt
Waarom werd de naam A9 hieraan gelinkt? Lijkt me eerder een mogelijkheid voor een A7 Coupé.
Sowieso zal de volgende A7 Sportback hier veel van weg hebben…
sleepyj zegt
Ik meen mij te herinneren dat audi een andere designrichting zou op gaan. Aldus de Audi mensen. Mooie plaatjes, maar om het nu echt anders te noemen…
burninrubber zegt
Ziet er erg goed uit, maar zou je echt een Audi kopen?
azenomei zegt
Mooie vel satis cockpit.
mazdarx8 zegt
het meest noemenswaardig detail vind ik nog de holle achterruit (alla citroën).
verder vind ik de ruimtelijkheid van het interieur bijzonder, het was de laatste jaren de trend dat interieurs steeds ”voller’ werden, alsof je ingekapseld zit.
gerjanm zegt
Foto 5 doet mij erg denken aan een tesla model s
mdm4 zegt
Die brede grille is eerder een wanhopige poging voor verandering dan serieus een andere designrichting. Deze auto lijkt mij trouwens meer een voorbode op de nieuwe A5.
harrie zegt
Kijk hem nou met z’n grote grille, zeker iets te compenseren.
maurits123 zegt
Duidelijk de gril van een Ford.
g00f81 zegt
@maurits123: haha geniaal, ik dacht ook meteen; zonder logo’s net een mondeo.
HZW zegt
Volgens Duitse bronnen zou dit een voorbode worden van de volgende generatie “A8”.
Dus 2 extra deuren erbij en je heb een idee van wat het zou moeten worden.
Ik heb 15 jaar Audi’s gereden maar het super saaie design van de laatste 10 jaar bevalt me totaal niet meer, zeker niet na de intrede van de SFG gaat het bergafwaarts.
En deze concept toont maar weer aan dat het nog steeds hard bergafwaarts gaat met het Audi design.
Al zullen velen het “Design” vinden, de realiteit is dat er al te veel Designer wisselingen binnen Audi in korte tijd plaats gevonden hebben zonder een verbeterend resultaat.
speedie zegt
Mooi stukje design zonder afbreuk te doen aan de typische Audi kenmerken. Als voorbode voor de A8 zie ik het wel zitten.
speedie zegt
trouwens vergelijk het front van deze A9 met de A7 RS en je ziet dat niets hetzelfde is en toch duidelijk Audi.
roppp zegt
1980 pakken suiker in 3,8sec naar de 100…… dattut kan.