Audi weet van geen ophouden en komt met nóg een SUV-coupé.
Mercedes overweegt juist een stapje terug te doen als het gaat om SUV-coupés, maar Audi is deze controversiële carrosserievorm nog niet zat. Integendeel, Audi hanteert het motto: hoe meer SUV-coupés hoe beter. Ze kondigen nu alweer de volgende aan.
Op dit moment heeft Audi al de Q3 Sportback, de Q5 Sportback, de Q4 e-tron Sportback en de Q8 e-tron Sportback. En nu komt er ook van de Q6 e-tron een Sportback-variant, die binnenkort in Parijs onthuld wordt.
Audi deelt een geheimzinnig teaserplaatje, maar het design van de Q6 e-tron Sportback zal natuurlijk op geen enkel gebied een verrassing zijn. Plaats in gedachten even de daklijn van de Q4 e-tron Sportback op de Q6 e-tron en je weet exact hoe de auto eruit komt te zien.
Ook al is de SUV-coupé een vrij nutteloze carrosserievorm, bij EV’s heeft het nog wel een klein voordeeltje. Dankzij de beter stroomlijn heb je iets meer range. Als normale SUV heeft de Q6 e-tron tot 641 km range, dus daar mag je nog een paar kilometer bij optellen. Geeft dat de Sportback bestaansrecht? Nee, niet echt.
Desalniettemin: de markt wil graag aflopende daklijnen en Audi voorziet in deze behoefte. Daarom kunnen we volgende week maandag de onthulling van Audi’s vijfde SUV-coupé meemaken.
Alle primeurs check je in ons artikel met alles wat je moet weten over de Autosalon van Parijs.
DAT zegt
Vorsprung durch Styling
mashell zegt
Met 800V techniek en 641 km range is het misschien zelfs wel een beetje Vorsprung durch Technik.
Johanneke zegt
Cijfers beginnen inderdaad best bijzonder te worden.
Zelf ben ik afgelopen weekend met een 2024 Q8 e-tron door Duitsland geknald. Vlekkeloos ging het. Zoals de terugweg:
8 uur ’s ochtends banaantje in de mik en wegrijden, overal waar mogelijk 180 rijden.
Na 2 uurtjes, laden, ontbijten.
20 min ofzo, zaten we weer op de weg, stampen.
Ding was leeg (10km range over), laden, lunchen. Laden ging met 160kwh oid. Mooie vlakke curve tot 80%. Dan stapten we weer in.
En in 1 streep naar huis.
In andere landen is dit natuurlijk niet mogelijk, laad infra is veel slechter, maar echt geen centje pijn met deze auto. En dan zijn er al EV’s die veel verder komen en sneller laden. Maar goed, in zuid Italië ofzo wordt het vast wel kutter om met een EV op vakantie te gaan.
mashell zegt
Bij Audi zijn de SUV Coupé’s een stuk mooier dan de gewone SUV’s (liftback SUV of stationwagen SUV’s zou duidelijker zijn) maar (daarom?) ook een stuk duurder terwijl je minder ruimte krijgt.
PrettyAwesome zegt
Afgezien van hun beeldmerk en de eerste A5 coupé, 2007, is er niet veel meer terug te vinden van de stijl en elegantie, dat Audi eens onderscheidde van de rest…
kennone zegt
Na de SsangYong Actyon en de BMW X6 nooit gedacht dat dit echt een trent zou worden. Blijkbaar is er toch veel vraag naar dit (lelijke) concept.
z4rickss zegt
Is maar goed dat andere er wel aan hebben gedacht dan! Ben erg blij met mijn GLC43 Coupe!
jensoffbutton zegt
Deze site is weer kapot dus ik kan niet deftig citeren, maar:
Bij Audi zijn de SUV Coupé’s een stuk mooier dan de gewone SUV’s > dat is dan echt wel smaak.
Als ik zo’n SUV coupé zie rijden, dan ben ik totaal niet jaloers, terwijl ik dat zou moeten zijn want ik rij momenteel met een Mazda 3 van 10 jaar oud.. maar ze zouden me geld moeten geven om me zo ver te krijgen dat ik mij in zo’n gedrocht wil verplaatsen.
mashell zegt
Tja. Ik vond liftbacks altijd al mooier dan sedans en stationwagons. Niet gek natuurlijk dat het bij SUV’s ook zo is.
HZW zegt
Doe mijn maar de gewone SUV versies, de coupe uitvoeringen moet ik niet hebben, die zien er niet uit.
driver79 zegt
Ik dacht even de laatste Citroën lijnen te zien…
rrk147 zegt
Suv-coupe’s, vind het onderhand gewoon echt hatchbacks lijken. Extra bodemvrijheid bieden ze nauwelijks, en sportiever ziet t er ook niet uit. Maarja, het wordt gekocht.