Een unieke combinatie van meer beenruimte en minder hoofdruimte…
De Europese merken – inclusief Audi – doen allemaal minder goede zaken in China, maar toch zet Audi nog flink in op deze markt. Ze lanceerden vorige week zelfs een nieuw submerk voor de Chinezen (AUDI) en nu presenteren ze nog een paar modellen speciaal voor China.
Zoals jullie weten vinden Chinezen om onverklaarbare redenen dat Europese auto’s standaard te weinig beenruimte hebben. In plaats van te kiezen voor een 5 Serie willen Chinezen bijvoorbeeld een verlengde 3 Serie. Die levert BMW dan ook.
De klant is koning, dus Audi voorziet ook in deze behoefte. Ze presenteren nu de A5L en de Q6L e-tron, speciaal voor de Chinese markt. Zelfs van de Q6 e-tron Sportback is er een verlengde versie. Dat is voor zover wij weten dat eerste keer dat een SUV-coupé verlengd wordt, dus daarmee is weer een nieuwe niche geboren.
Audi deelt alleen plaatjes, maar treedt verder nog niet in detail. Hoeveel langer de A5L en Q6L e-tron precies zijn is dus niet bekend. Wel meldt Audi dat de auto’s ook een aantal opties krijgen die uniek zijn voor China, zoals verlichte buitenspiegels.
De nieuwe modellen zullen tentoongesteld worden op Auto Guangzhou, die vandaag van start gaat. Daar kunnen de Chinezen dus even uitproberen of ze inderdaad genoeg beenruimte hebben achterin. Ook de AUDI E Concept zal daar te bewonderen zijn.
Robert zegt
Gek genoeg werkt het wel in het zijaanzicht.
slakkie zegt
De constructeurs zijn klojo’s. De chinezen zijn over het algemeen veel kleiner dan ons, maar voor hun worden wel de verlengde versies gebouwd.
Zelf ben ik 1.9m groot en mijn zoon 1.95m. Uiteindelijk heb ik een Skoda Superb gekocht. Deze is gebouwd op zelfde platform als Passat of A4, maar dan verlengd platform. De beenruimte in die auto is fantastisch en eigenlijk rijdt die echt wel aangenaam. De Mercedes E was buiten budget.
adyton zegt
Heeft niets met praktische redenen te maken of extra ruimtr, maar met status. Je bent pauper als je niet voor de L kiest.
Een beetje zoals hier de s-line, m-pack, amg line heel belangrijk is en een must op de wagen wil je serieus genomen worden…
alloallo zegt
Precies! Om deze redenen heb ik met veel plezier meerdere superbs gereden. Allemaal met een mooie uitrusting.
Richmond zegt
Vraag en aanbod.
kennone zegt
Heb het zelfde probleem. Rijden nu een Mazda 6 Station maar dat is behoorlijk kansloos als de kinderen gaan groeien aam gezien de voorstoel onderhand in de bank zit met mijn 2meter. Hebben ook een V70 gehad maar zelfs die is krap achterin met ik als chauffeur. Geen Skoda fan maar zo’n Superb lijkt wel een goede oplossing qua ruimte, die ga ik onthouden!
drdre1 zegt
Om een tegengeluid te laten horen aan de Chinavisering stel ik voor dat wij, lang volk, dan een extreem korte versie vereisen van onze dealers. Een waarbij je met je knieën tegen het dak zit graag. – Komoo zeg, dat is toch gewoon compensatiegedrag van onze oosterse medemens?
citroen55 zegt
De bruine versie ziet er zo goed uit met die mevrouw d’r voor, dat verbergt de lelijkheid op een goede manier.
tenaci zegt
Toen mijn vader een Avensis met deze vorm had heette het gewoon nog een liftback….. Misschien wordt ik oud
AudiRS zegt
Geen onverklaarbare redenen: Die Chinezen hebben gelijk. Europese autos hebben standaard bijna altijd te weinig beenruimte. Zeker voor gezinnen. Zouden ze niet gewoon die verlengde versies in de EU moeten gaan verkopen? De Tiguan Allspace is immers ook goed verkocht hier.
MrSkyline zegt
Vroeger noemde we dit een hatchback
3246cm252kw zegt
Is het niet een SUC als het een coupe is?
HZW zegt
De 6.5cm extra verlengde versies (stelt ook niets voor) zijn natuurlijk ook interessant voor Europa.
Ik kan niet eens fatsoenlijk achter mijn zelf zitten in een A4, om nog maar te zwijgen van een A3.
Verder ziet die echte A5L sedan er beter uit dan wat wij hier krijgen als A5 sedan met hatchback achterkant.
Die Bruine en Groene zien er gewoon prima uit als sedan, in tegenstelling tot wat we hier in Europa krijgen als zogenaamde sedan.