De auto is één grote hint.
Audi heeft in Monterey het doek getrokken van de PB18. Deze elektrische conceptcar is wat we in de toekomst mogen verwachten van de sportieve tak van het merk uit Ingolstadt. Het is zeer aannemelijk dat de opvolger van de R8 een volledige elektrische auto gaat worden. Een e-tron zoals we de R8 al ooit zagen.
De nieuwe PB18 is 4,53 meter lang, twee meter breed en 1,15 meter hoog. De auto is getekend met een middenmotorarchitectuur. Het zwaartepunt ligt hierdoor achter de voorste twee stoelen. Hoewel de voorkant laag en scherp oogt, is de achterkant een flinke derrière. Audi spreekt zelf over Shooting Brake-achtige lijnen. Het maakt de PB18 voor een sportwagen een stuk praktischer, want de conceptcar heeft een bagageruimte van 470 liter.
De concept beschikt over twee elektromotoren op de achteras en één elektromotor op de vooras, met een systeemvermogen van 680 pk. Dankzij een boostfunctie is er zelfs tijdelijk 775 pk aan te spreken. Het koppel bedraagt 830 Nm. Over een sprintje naar de honderd is Audi wat vaag. ‘Meer dan twee seconden’, aldus de Duitsers.
De batterij heeft een capaciteit van 95 kWh. Volgens de WLPT-cyclus resulteert dat in een actieradius van 500 kilometer. Dankzij het 800 Volt-laden is de batterij in 15 minuten weer vol en klaar om te gaan.
Deze PB18 gaat niet in productie, maar laat wel zien waar Audi op dit moment staat. Later dit jaar komt het merk met de eerste volledige elektrische auto voor de massa: de Audi e-tron.
ericc zegt
Krijgen we deze ook in GranTurismo?
rijnounsdoor zegt
@ericc: Ja, na 15 minuten laden…
rufctr01 zegt
Typisch Audi de laatste tijd, gave concepts maken en het vervolgens niet bouwen. Want oh wee als mensen je productiemodellen echt gaaf gaan vinden…
Robert zegt
@rufctr01: het schijnt dat de leasemaatschappijen deze PB18 niet zo zien zitten. Want waarvoor zou Audi anders verder nog auto’s voor produceren?
rufctr01 zegt
@RRRobert: haha dat ik daar niet over heb nagedacht!
hotze zegt
@rufctr01: ja zinloos, snap niet dat VAG daar geldt aan besteed. Sjoemelen met diesels om het weggegooide geld te compenseren. Ze zijn wellicht bang dat de verkoopcijfers tegenvallen. Voor dit geld koop je liever een Porsche of een Merc als je uit het Merc-kamp komt.
elemento zegt
@rufctr01: idd net als audi q7 voorheen audi pikespeak… en tevens volgende zin
Deze PB18 gaat niet in productie, maar laat wel zien waar Audi op dit moment staat. ehaha
rufctr01 zegt
@elemento: dan zijn er merken die het beter doen!
Nerekop zegt
Gave stationwagen
berlinetta zegt
Wel cool dat die cockpit naar het midden van de auto kan schuiven. Mooi bedacht. Verder heb ik er niet zoveel over te melden. Het is een elektrische conceptcar met 100 miljoen miljard pk’s waar we er al meerdere van hebben gezien.
clk63bs zegt
@berlinetta: dat kan een Unimog ook
leaper035t zegt
Een Audi E-tron voor de massa? Lijkt me een nogal prijzig om een echt massaproduct te worden. Een degelijke elektrische middenklasser van niveau A4, A5 of A6 (of BMW 3/4/5-reeks) daar zit ik op te wachten!
racerx zegt
@leaper035t: ik denk dat ze deze bedoelen: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-audi-e-tron-is-binnen-no-time-helemaal-volgeladen-108791
leaper035t zegt
@racerx: Komt wel. In het jaar 2118 ;)
Edge zegt
Dit ziet er gewoon héél erg gaaf uit, maar dat zijn we eigenlijk ook wel gewend van de sportieve concepts van Audi. Jammer dat men daar niet de ballen heeft om zo’n ding echt in productie te nemen. Lijkt me een toffe halo-car voor Audi etron
freeze zegt
Die acceleratietijd is wel briljant!!! Mijn Mazda 323 Fastbreak uit 1999 gaat ook van 0 naar 100 in meer dan 2 seconden :)
banaan7 zegt
@freeze: mijn batavus ook :)
Wat een toeval!
V8Vantage zegt
Mooi ding qua alles. Doet me aan iets van heel lang geleden denken. Kom er alleen nog niet op.
marinepower zegt
@vantagev8: Volvo 480?
zanveld zegt
@vantagev8: Audi Rosemeyer ?
str8six zegt
Op de tweede foto ziet ie er wel erg smakelijk uit zeg!
huracan zegt
Ach, als ze de achterkant weer veilig hadden ontworpen zouden de vag haters weer vragen of dit soms een R8 is.
rufctr01 zegt
@huracan: zijn er ook vag liefhebbers dan?
Barryyy zegt
Ziet er qua looks goed uit, al vind ik de achterkant wel wennen.
Offtopic: @rubenpriest heeft de redactie het spyfilmpje van de RSQ8 al gezien? Kwam net voorbij op de Facebook pagina van VdAkker.
narcotic zegt
@barryyy: https://youtu.be/vOv8xVSsQzU Deze bedoel je? Ziet er goed uit. Lekker geluid, en gaat precies goed door de bochten!
Barryyy zegt
@narcotic: ja, dat filmpje inderdaad. Ziet er goed uit.
ghengiskhan zegt
Gaat het wel goed bij Audi? Deze lijkt helemaal niet op alle andere modellen……
allesmetturbo zegt
Best wel geinig uitziend ding
FieRo zegt
Frontaal zag het er even goed uit, daarna werd het snel minder. Designtaal gaat wel erg richting Lamborghini..
mashell zegt
Zit je nou links of in het midden? En bij de configuratie in het midden is het wel een klauterpartij om er in te komen zeg.
mout zegt
Een elektrisch prototype van Audi, met de belofte dat deze niet gaat komen, maar iets in deze lijn wel.
Hmmm…..
Hebben we dat niet al eens eerder gezien? De eerste e-tron was 2009. Maar ze waren toch nog veel langer bezig?
Op een handvol R8 e-trons na wil het er maar niet van komen om ze ook echt op de markt te brengen. Dat doen Renault, BMW, Peugeot, Nissan, Hyundai, Kia, Citroën, Tesla, Fiat, Mitsubishi, Mercedes, Opel, Smart en Jaguar beter. En dan zal ik er nog wel een paar gemist hebben.
Wel beloven, niet bouwen. Vaporware noem je dat, toch?
lacker zegt
Maar… er zou toch geen opvolger komen van de R8??
“De R8 E-Tron komt er niet en ook de ‘Scorpion’-variant is geschrapt. Deze auto moest een 1.000 pk sterke V8 krijgen, met door Ducati ontwikkeld desmodromische kleppen.”
https://www.autoblog.nl/nieuws/mag-de-audi-r8-nog-wel-blijven-105239